Tips på Fiskmiddagar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Halcyon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 3 553
Jag som verkligen inte tycker om lax blev bjuden på middag på grillad lax som var helt fantastiskt gott! Jag har gjort det själv några gånger men sedan jag kategoriskt vägrar allt som har med odlad lax att göra så var det länge sedan nu.

Receptet är väldigt enkelt och låter konstigt, men ta en stor sida lax, lägg den i en påse och låt den marinera i japansk soya8 några timmar. Den salta soyan gör även att den blir fastare i köttet. Ta sedan upp den nu mörkt brunröda fisken, torka torrt och krydda rejält med grillkrydda.
1735987809141.webp

Antingen direkt på grillen en kort sväng med skinnsidan ner eller in i ugnen med grillelementet på. Servera med en romsås gjord på créme fraiche, hackade rödlök, hackad Ingrid Marie och en burk rom. Smaka av med lite peppar om du vill.

Intressant att flera föreslår torsk, tycker den smakar väldigt mycket fisk, har hemsk konsistens och är väldigt långt från lax 😅
Röding är däremot ganska nära lax, funkar bra att bara steka i smör 😋

Annars gillar jag Abbas färdiga såser som man bara häller över laxen och in i ugnen.

Jag har aldrig funderat över att torsk skulle smaka mycket fisk jämfört med andra fisksorter. Jag tycker däremot att lax har en ganska distinkt smak jämfört med torsk. Men det kanske handlar om att jag uppskattar torsksmaken framför lax. Röding äter jag väldigt sällan.

Jag har aldrig funderat över att torsk skulle smaka mycket fisk jämfört med andra fisksorter. Jag tycker däremot att lax har en ganska distinkt smak jämfört med torsk. Men det kanske handlar om att jag uppskattar torsksmaken framför lax. Röding äter jag väldigt sällan.

Torsk är väldigt fiskigt enligt mig. Sen gillar jag inte alls konsistensen vilket säkert bidrar till att jag tycker det är äckligt 😅

Lax smakar lax 😁 Röding är ganska nära laxen i smak och konsistens.

Teriyakimarinerad lax med ris/äggnudlar och broccoli brukar jag köra på. Laxen borde gå att byta ut mot tex kyckling om man inte gillar lax.

Jag har insett att jag nog har lite svårt för fisk överlag kanske. Lax har jag testat på olika sätt och det är inte gott på något sätt alls, tvärtom får jag erkänna. Sill har jag svårt för, tex inlagd äter jag tex bara senapssill och då bara lite grann till högtider, aldrig annars. Stekt sill minns jag som gott men där är så mycket ben som gör det oätligt, enligt mig, så det äter jag inte. Sej har jag ätit en gång och varken jag eller barnen eller mamma som också köpte tycker om det. Rödspätta åt jag som liten, men saknar inte det, gick ner, det var allt. Torsk däremot tycker jag om. Så egentligen är jag inte förtjust i fisk, utan jag gillar torsk har jag insett. Panerad, fiskpudding, stekt, i ugn.

Fisksoppa undviker jag pga lukten, gjorde en gång som tonåring och aldrig mer....

Nu ska jag vara riktigt tråkig, runt alla förslag på goda rätter med lax:

Odlad norsk lax är ett otyg, som inte bör ätas annat än enstaka gånger.

Den odlade laxen sprider sjukdomar och parasiter till vild lax i Norge. Förrymda odlade laxar förvirrar navigationssystemet hos vild lax.
Konsekvensen är att den norska vilda laxen närmar sig utrotning.

Miljön runt de stora odlingsanläggningarna är extremt näringsrik av foderspill och avföring från lax, så ekosystemet runt odlingarna tar skada på relativt stort avstånd.

Fodret som ges till laxen består till stor del av strömming och skarpsill som trålas från Östersjön. Ca 80 % av den strömming och skarpsill som fiskas i Östersjön blir till fiskfoder för norsk lax.

Östersjöns ekosystem tar stor skada av den utfiskning som pågår. Forskarna vill ha totalstopp för det här fisket i Östersjön, men istället så har kvoterna ökats.

ÄT INTE NORSK ODLAD LAX!

Nu ska jag vara riktigt tråkig, runt alla förslag på goda rätter med lax:

Odlad norsk lax är ett otyg, som inte bör ätas annat än enstaka gånger.

Den odlade laxen sprider sjukdomar och parasiter till vild lax i Norge. Förrymda odlade laxar förvirrar navigationssystemet hos vild lax.
Konsekvensen är att den norska vilda laxen närmar sig utrotning.

Miljön runt de stora odlingsanläggningarna är extremt näringsrik av foderspill och avföring från lax, så ekosystemet runt odlingarna tar skada på relativt stort avstånd.

Fodret som ges till laxen består till stor del av strömming och skarpsill som trålas från Östersjön. Ca 80 % av den strömming och skarpsill som fiskas i Östersjön blir till fiskfoder för norsk lax.

Östersjöns ekosystem tar stor skada av den utfiskning som pågår. Forskarna vill ha totalstopp för det här fisket i Östersjön, men istället så har kvoterna ökats.

ÄT INTE NORSK ODLAD LAX!
Är det därför jag ibland ser vissa hävda att det är svårt att få tag i strömming här? Och att det inte är bra att äta mycket strömming heller?

Är det därför jag ibland ser vissa hävda att det är svårt att få tag i strömming här? Och att det inte är bra att äta mycket strömming heller?
Ja.

Det finns mindre strömming att äta på olika sätt.

Förut var ju "stekt strömming med potatismos" en vanlig lunchrätt, så är det icke numera.

De som tillverkar surströmming har problem med att få tag i råvara, så att surströmmingen blir en dyrbar delikatess.

Fritidsfiskare som pilkat strömming får numera ingen, eller väldigt liten fångst.

Det småskaliga kustfisket efter strömming har i princip upphört p.g.a. bristande tillgång på strömming.

Men samtidigt så är strömmingen hårt belastat med miljögifter, utsläppta under 1900-talet, och bör därför inte ätas ofta av växande barn och fertila kvinnor.

Ja.

Förut var ju "stekt strömming med potatismos" en vanlig lunchrätt, så är det icke numera.

De som tillverkar surströmming har problem med att få tag i råvara, så att surströmmingen blir en dyrbar delikatess.

Fritidsfiskare som pilkat strömming får numera ingen, eller väldigt liten fångst.

Det småskaliga kustfisket efter strömming har i princip upphört p.g.a. bristande tillgång på strömming.

Men samtidigt så är strömmingen hårt belastat med miljögifter, utsläppta under 1900-talet, och bör därför inte ätas ofta av växande barn och fertila kvinnor.
Jag är med i några matgrupper på Facebook och i en av dem eller flera, minns inte, har det diskuterats just strömming och potatismos när någon lagt upp det. Personen har fått frågor om var hen fått tag på strömning och att det är svårt att få tag på osv. Visste inte att det blivit så illa egentligen, har för mig det var en fisk vi haft i mängder tidigare, rätt "billig" mat förr? Sill heter det ju i Skåne och det är så mamma uttryckt det, att sill varit en billig fisk, inte lika "fin" som torsk tex, som ju varit svår att få tag på länge.

Såg också i år att Hemköp där jag bor inte tagit hem surströmming pga strömmingsbristen. Minns för 8-10 år sedan hur många olika sorters surströmming det var i affärerna här, och i mängder, vilken skillnad.

Panerad rödspätta
Smörstekt lax
Baconlindad torskrygg
Laxpasta
Tonfiskpasta
Lax i ugn (med matgrädde, tomat och creme fraiche)
Laxpytt (med potatis, purjolök och morot)
Krämig kräftsoppa
Räkpasta

Är det som äts mest hos oss förutom fiskpinnar och sprödbakad torsk då och då :)

En storfavorit hemma är lax i ugn, hackad frystspenat läggs runt, smula ner fetaost i grädde och häll över. Äts hemma med ris, pasta, potatis i olika former. Gott, snabbt och nyttigt. Vill man kan man ju addera ytterligare grönsaker.

Vet flera som absolut inte gillar fisk, priset tar dock en kock jag jobbat med som hatar lax men framförallt spenat som älskade denna rätt :d

Maken gjorde pokebowl, lax, ris, massa olika grönsaker, mango och en sås på majo och siracha. Laxen kan ju lätt bytas till ett annat protein.

Ja.

Inte nog med att strömmingen håller på kollapsa, det dra andra med sig i fallet som vild lax, gädda och andra kustnära större rovfiskar i Östersjön, ökad algblomning, svält hos havslevande däggdjur och fåglar, så odlad lax. Nej tack. :down:

Denna brukar jag göra på lax https://www.arla.se/recept/citronlax/ men försöker dra ner på laxen av de anledningar som nämnts redan i tråden.

Idag har jag gjort pangasius/hajmal i airfryern, den är så krämig/saftig att jag inte behövde någon sås så blev potatismos och sallad till. Den är ASC märkt så tror den är bättre än lax ur det perspektivet?

Denna brukar jag göra på lax https://www.arla.se/recept/citronlax/ men försöker dra ner på laxen av de anledningar som nämnts redan i tråden.

Idag har jag gjort pangasius/hajmal i airfryern, den är så krämig/saftig att jag inte behövde någon sås så blev potatismos och sallad till. Den är ASC märkt så tror den är bättre än lax ur det perspektivet?
Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka