Tips på Fiskmiddagar

Ja det vet jag. Men tänkte om det skulle gå att ha något av dem istället för?
För övrigt är väl fiskodling ett väl vedertaget ord?

Jag tänker också att det är framtidsmat, så skulle vilja köpa men måste vara 1. Våga 2. Veta vad jag ska göra 🙈

Vi äter mest lax/torsk ur frysdisken, röding, havskatt och annat om jag är hemma på västkusten.

Jag gör nog inte så avancerad mat som du @Sassy :p

Jag tycker det är den sortens fisk som passar bra till friterat/panerat, eller som en av många ingredienser i en wok eller soppa.

Thailand, Vietnam etc är rätt plats att leta inspiration till recept. Om man inte vill kolla på typ polska karprecept 😅.

Den funkar säkert också bra varmrökt.

Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.

Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...

Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...
Men nu heter det de facto odla på svenska.
Det är en rätt konstig inställning till språket om man ska värdera och försöka ändra på orden bara för att de inte är lik andra språk. Det är ju liksom det som ligger i att språken är ...olika...?

Regnbågslax eĺler pinklax liknar lax men smakar inte lika laxigt, och är billigare. Jag vet inget om hållbart/miljö/djurvänligt men det kanske någon annan gör.

Jag tycker det är den sortens fisk som passar bra till friterat/panerat, eller som en av många ingredienser i en wok eller soppa.

Thailand, Vietnam etc är rätt plats att leta inspiration till recept. Om man inte vill kolla på typ polska karprecept 😅.

Den funkar säkert också bra varmrökt.
Äter inte asiatiskt 🙈

Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.

Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...

Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...
Jag tycker nog att engelskan är ännu värre jag, med sitt fiskjordbruk ("fish farming")!

Vissa saker är inte alltid helt logiska, helt enkelt.

Hitta recept, och dög bara Lax åt herrn tydligen. Ahapp, hitta inget till bra pris till herrn :rofl: . Tänker kommer över en bra bit ska testa Jägarlaxen, den har spanat in mig på , samtidigt fundera själv ska ha då.

@Halcyon förlåt om jag lånar din tråd nu. Men jag är på desperat jakt efter en färdig fiskgratäng men UTAN potatismos. Det fanns förr, men det verkar omöjligt att hitta nuförtiden. 😔 Om nån har ett tips så skulle jag vara evigt tacksam! 🌺

Jag menar som den här på bilden:

Bifogade filer

• IMG_1108.webp
    IMG_1108.webp
    51,8 KB · Visningar: 10
@Halcyon förlåt om jag lånar din tråd nu. Men jag är på desperat jakt efter en färdig fiskgratäng men UTAN potatismos. Det fanns förr, men det verkar omöjligt att hitta nuförtiden. 😔 Om nån har ett tips så skulle jag vara evigt tacksam! 🌺

Jag menar som den här på bilden:
Ingen fara! Kanske fler få nys på recept och fiskrätter, kanske kommer mer inspo. :D

Edit: Taggar @Enya , har visst minne av brukar äta fiskgratäng? Frågar inte mig varför det dök upp i huvudet :rofl:

Det heter fiskodling, och det heter vattenbruk (eftersom det är vattenbruk, inte jordbruk). Trots att det inte heter hundodling. Spdant får man leva med.

Känns som jag är sista personen som söker recept på fisk. Men har en sambo som upptäck sen tid tillbaka det med fisk är ganska gott. Framför Lax och fiskpinnar (som han alltid ätit), och vill äta mer fisk.

Har gjort fåtal laxmiddagar och det uppskattas. Dock min nattfunderingar har ni några bra laxrecept? Andra fiskrecept? Nån fisk som liknar lax eller inte smakar så mycket fisk? Tillägas räkor(iaf skalade) och kräftor äter han med.
+ i kanten om fisken kan ersättas med nått annat, så jag kan äta med (alltså fisk till han och nått annat till mig, då jag avskyr fisk och fisksmak). :D

Edit: Simpla och enkla varianter på middag, uppskattas med.
Jag har en rätt som jag älskar, torskpaket i folie med bland annat äpple och rädisor, serveras med potatis och lite skirat smör men man kan ha ngn annan typ av sås med. Väldigt enkelt att bara slänga i vad men vill ha i knytet och in i ugnen. Fiskgratäng är också enkelt. Laxwok med ris. Varmrökt lax med potatis och de tillbehör man vill ha.
Kan tycka rödspätta också är gott. Egengjord sushi.
Älskar fisk och skaldjur. 😁 Förutom ostron, det är för slemmigt för mig😏

Googla ”Fiskarhustruns fisksoppa”. Den med lite bitar potatis i är en av topp 3 maträtter för mig!

Gårdsfisk låter som ett spännande koncept :) ! Men, oj, vilka priser :eek:! Jag som redan tycker att fisk är dyrt baxnade lite...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka