Ringkota, operation!?

slant98

Trådstartare
Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett alternativ. Just nu är hon behandlad med kortison. Man kunde behandla med en medicin som minskar benaktiviteten, samma som man använder vid spatt, men det vill man inte om man ska operera, därför behandlades hon med kortison idag.. sjukhage, promenad 30 min/dag och återbesök om 3 veckor och ny utvärdering/bedömning
Någon som har erfarenhet av ringkota, vad ska vi hoppas på?!! Är det lönt att operera, vad innebär det i rehab etc, vad kostar det?
Veterinären sa säkert mycket mer än vi minns och nu är det kväll och helg, man hamnar i ett vakuum…

Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett alternativ. Just nu är hon behandlad med kortison. Man kunde behandla med en medicin som minskar benaktiviteten, samma som man använder vid spatt, men det vill man inte om man ska operera, därför behandlades hon med kortison idag.. sjukhage, promenad 30 min/dag och återbesök om 3 veckor och ny utvärdering/bedömning
Någon som har erfarenhet av ringkota, vad ska vi hoppas på?!! Är det lönt att operera, vad innebär det i rehab etc, vad kostar det?
Veterinären sa säkert mycket mer än vi minns och nu är det kväll och helg, man hamnar i ett vakuum…
Har ingen bra erfarenhet av det tyvärr. Jag valde att inte att göra någon operation då det var dålig prognos och lång konvalescent och min häst hade redan gått igenom en längre konvalescens ett halvår innan. Det var inte rätt att utsätta honom för det igen, inte med den dåliga prognosen. Så han dömdes ut tyvärr.

Är det en yngre häst och problemfri i övrigt så är det kanske värt att testa, även om prognosen inte är super så kan man ju ge det en chans ändå. Prismässigt så bör det inte vara så farligt om hästen är försäkrad.

skulle citerat dig Grazing, men det blev fel...
hur lång är konvalecensen efter operation? Dessvärre så hoppade inte veterinären högt när jag sa vilket försäkringsbolag ponnyn har när det gäller den operationen =( troligen kommer det ändå inte vara ett alternativ av flera skäl..

hur lång är konvalecensen efter operation? Dessvärre så hoppade inte veterinären högt när jag sa vilket försäkringsbolag ponnyn har när det gäller den operationen =( troligen kommer det ändå inte vara ett alternativ av flera skäl..
Jag vet inte exakt men det är lång tid. Jag frågade inte så mycket om konvalescenttiden då veterinären direkt sa att det var för lång tid för att min häst skulle fungera fysiskt och psykiskt av det så jag fattade beslutet där och då och övervägde det inte ens.

Bästa är nog att prata om det med veterinären, min häst var 15 år och hade varit fullt igång och frisk från tidigare skada ett halvår när det här med ringkotan kom. Jag tog mitt beslut mycket för att vi hade haft en fantastisk sommar med massor av kul ihop och det var helt enkelt snällast mot honom att inte utsätta honom för en sådan operation och konvalescent.

Så en hel del beror väl på hästens tidigare problem, ålder osv om det är värt det eller inte.

Vilket försäkringsbolag har ponnyn?
Har ingen erfarenhet av ringkota tyvärr. Hur gammal är ponnyn?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 933
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 521
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 691
Senast: pews1972
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 326
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka