Djurvårdare nivå 2, någon som jobbar med det?

Att det är dålig lön är kanske minsta problemet. Jag har redan i nuvarande jobb relativt låg lön och eftersom jag inte tog mig igenom vidareutbildningen kan den inte öka just någonting heller.

Visst vore det trevligt med en lön på 30 000, men känna meningsfullhet ligger många steg högre prioriterat.

Men visst, får man inte jobb alls är det ju meningslöst.
Det är nog så många resonerar, som du. Meningsfullhet framför lön.

Kanske är utsikterna för jobb bättre om man väljer att läsa vidare till stordjur/lantbruksdjur.

Men de flesta måste väll följa kollektivavtal 🤔, där är lägsta lönen för vuxen djurvårdare nivå 2 typ 24000-25000kr om jag inte minns fel och om den inte ändrats vid ny avtalsperiod nu.
Jag vet inte hur läget är nu men när min fru var chef för två-tre år sedan låg det på ca 21-22, väldigt få som hade 25.000kr då.

I övrigt vill jag säga att man ska tänka på att om man inte jobbar på större ställe helt bakom kulisserna (ex vårdavdelning) är det mycket (!) av jobbet som handlar om hantering av både trevliga och mycket besvärliga djurägare 😅
Har erfarenhet av personer med div sociala fobier/problem som försökt jobba som djurvårdare i branschen och inte förstått hur mycket social kontakt med människor jobbet innebär. Man blir väldigt extremt begränsad om man inte kan eller vill jobba öht i telefon/reception/poliklinik.
Det här kan inte poängteras nog. Man jobbar minst lika mycket med människor som med djur och det går liksom inte att undvika.
Tror många har en väldigt romantiserad bild av jobbet, det är som många redan sagt mycket "tråkiga" arbetsuppgifter och inte så mycket gulla med valpar som en del verkar tro. Det är bajs, kräk och kiss i mängder. Det ska städas hela tiden för att upprätthålla en god hygien. Och som sagt var alla djur har en djurägare som ska hållas nöjd. Bemötande av djurägaren är en jätteviktig del av arbetet.

Jag vet inte hur läget är nu men när min fru var chef för två-tre år sedan låg det på ca 21-22, väldigt få som hade 25.000kr då.
Håller med, hos oss (stor arbetsgivare inom djursjukvård) ligger även de DV med flera års erfarenhet på strax under 25'.
Finns det möjlighet till ob får man ju ut mer såklart.

Ts.
På vår lilla klinik gör DV allt vi veterinärer inte gör typ. (Just nu har vi inga leggade djursjukvårdare)
Så allt från att svara i Telefonen och städning vilket är de största posterna hos oss, till att förbereda OP, ta blodprov och köra dem, reception-kassa, beställa foder och läkemedel etc.

Jag jobbade med vanvårdade djur i ett par år och efter det tyckte jag om att få träffa alla fina djurägare som älskar sina djur. Det gav lite hopp om mänskligheten igen. Men jag har också haft kollegor med olika typer av sociala svårigheter och det blir svårt då. Man måste kunna hantera människor och prata i telefon.

Jag jobbar på förskola nu så jag är van vid kiss, bajs och kräks :meh:. Har jobbat i telefonväxel med att ta emot samtal och har inga problem att själv ringa. Inga sociala svårigheter, så för min del känns just dessa grejer inte som några större problem. Men visst, om sex av åtta timmar är att torka kiss och bajs kanske det blir väl tröttsamt.

Det som kan vara lurigt är just posten arga djurägare. Men i vilket jobb kommer man helt undan arga personer?

Helst skulle jag sitta hemma och skriva böcker men kreativiteten har liksom dött... annars skulle jag kanske valt att vara arbetslös så länge jag hade råd och bara skriva en massa. Tills pengarna började ta slut.

Jag jobbar på förskola nu så jag är van vid kiss, bajs och kräks :meh:. Har jobbat i telefonväxel med att ta emot samtal och hat inga problem att själv ringa. Inga sociala svårigheter, så för min del känns just dessa grejer inte som några större problem. Men visst, om sex av åtta timmar är att torka kiss och bajs kanske det blir väl tröttsamt.

Det som kan vara lurigt är just posten arga djurägare. Men i vilket jobb kommer man helt undan arga personer?

Helst skulle jag sitta hemma och skriva böcker men kreativiteten har liksom dött... annars skulle jag kanske valt att vara arbetslös så länge jag hade råd och bara skriva en massa. Tills pengarna började ta slut.
Hör av dig till några kliniker/djursjukhus i närheten och fråga om du kan få gå bredvid en dag eller två så kan du bilda dig en uppfattning om det känts värt det ☺️

Tråkigt om många kliniker inte är fackligt anslutna alt bryter mot avtal.

Var tvungen att kolla upp avtal och minimilön för dv ska ligga såhär och där jag jobbat nu senast (stor kedja 🙄) har lönen legat något över för djurvårdare (och rätt mycket över för nivå 3 och särskilt för leg dss)

IMG_0231.webp

Håller med, hos oss (stor arbetsgivare inom djursjukvård) ligger även de DV med flera års erfarenhet på strax under 25'.
Finns det möjlighet till ob får man ju ut mer såklart.

Ts.
På vår lilla klinik gör DV allt vi veterinärer inte gör typ. (Just nu har vi inga leggade djursjukvårdare)
Så allt från att svara i Telefonen och städning vilket är de största posterna hos oss, till att förbereda OP, ta blodprov och köra dem, reception-kassa, beställa foder och läkemedel etc.

Arga djurägare är väl sin sak, det värsta är orimliga djurägare tycker jag. Hur kan det bli MITT fel att det inte finns lediga tider när du avvaktat med ett akut tillstånd i 48 timmar och väljer att ringa 30 min innan kliniken stänger?

Man får bita sig i tungan otroligt många gånger.

Annat exempel på orimlighet:
”Varför kan ni inte säga vad det kommer att kosta?!”

Eh, för att symtomen du angett är att hunden kräkt två gånger och ”inte är sig själv”. Så det kan kosta allt ifrån en strax över en tusenlapp till akutoperation med lång inneliggande vård á la 100.000:- 🙃 Men visst, jag ska ge en diagnos över telefon - låt mig kolla min spåkula.

Jag jobbar på förskola nu så jag är van vid kiss, bajs och kräks :meh:. Har jobbat i telefonväxel med att ta emot samtal och har inga problem att själv ringa. Inga sociala svårigheter, så för min del känns just dessa grejer inte som några större problem. Men visst, om sex av åtta timmar är att torka kiss och bajs kanske det blir väl tröttsamt.

Jobbar du på förskola så är du ju van vid arga/krävande djur (barn) - ägare, det är väl ungefär jämförbart med föräldrar. :D

Jobbar du på förskola så är du ju van vid arga/krävande djur (barn) - ägare, det är väl ungefär jämförbart med föräldrar. :D
När jag tänker på det så är våra föräldrar faktiskt rätt bra på att föra sig 🩷. Men visst dyker det upp missnöje, krav och frustration ibland 😅

Det har ju lagts fram förslag på att djurvårdare ska ingå i djurhälsopersonalen och att man ska kunna bli godkänd djurvårdare via ansökan hos Jordbruksverket. Om det blir av dröjer det några år innan det implementeras, men vem vet, yrket kanske får ett uppsving och titeln blir skyddad. Utbildningen skulle behöva bli enhetlig dock, har man otur så görs de ändringarna precis när man studerar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 329
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 218
Senast: touche
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka