Svarar alla i ett här, det är för mycket att sortera annars även om jag uppskattar alla svar förstås.
Tid på VC inom en vecka är rekordsnabbt här på min ort. Ofta handlar det om uppåt en månad. Fick prata med en terapeut av nåt slag när jag bokade, en kort telefontid bara. Hon ställde lite frågor om trötthet, trauman, arbetssituation, om jag blivit ljudkänslig, om jag kunde se på Tv och läsa. Jag fick fram en del sammanhängande men mycket lösryckta meningar bara. För att jag inte kan sammanfatta, kan inte avgöra vad som hör ihop med vad, vad som hände när, vad som är relevant. Tror att jag tjöt nåt om att jag tagit bort allt som var jag och ändå inte fick det att funka. Eller nåt sånt. Det kändes ok till hon(kändes det som)ifrågasatte varför jag inte nämnt för min arbetsgivare att jag inte mådde bra. "För om de inte vet kan de ju inte göra nåt heller". Jag försökte få fram att jag inte själv fattat hur jag mådde och att jag både är ganska ny på arbetsplatsen och inte riktigt känner nåt förtroende för varken chefen eller hr ansvarig. Jag KAN INTE prata direkt med dom om det här. Det var svårt nog att prata med terapueten. Jag behöver få på papper. Jag behöver att nån annan bestämmer vad jag behöver just nu för jag får inte ihop det.
Även idag har jag mest sovit. Körde barnen till skolan imorse, det sög all energi jag hade. Skulle egentligen tvätta men så blev det inte. Har legat på soffan, under täcket, med gardinerna fördragna. Katten har legat vid mina fötter och spunnit. Snälla fina kisse. Sambon har varit hemma på rasten och ställt fram mat och lagt glass i frysen. Och ställt en nyinköpt pelargon på bordet. Han vill vara snäll, alla mina glömde jag utomhus i höstas. Han vet att jag var ledsen över det. Men den står där och flåsar på mig nu, pelargonen. Den kommer vilja bli omplanterad. Den behöver ljus och vatten. Jag måste få bort de döda plantorna i fönstren. Jag orkar inte. En hel hög fiskar bor tillfälligt i två plasthinkar med syreslangar i. Jag måste hitta nya hem till dem. Har en bekant som kanske vill ha ett par av dom iaf. Men några kräver stort utrymme och är inte bara att hysta iväg. Sambon ska kolla om någon djuraffär kan tänka sig att ta dem gratis, bara vi blir av med dem.
Jag sjukskrev mig i måndags. Läkartiden är på tisdag nästa vecka. Det blir 8 dagar, en mer än jag får sjukskriva mig själv. Eller räknas bara arbetsdagar? Det ligger en ledig dag mitt i de 8 isåfall...
Jag är livrädd att låta som någon som försöker snika åt sig en extra månads semester. Som att jag bara inte har lust att jobba. Jag vill ju inte jobba, just nu, eftersom jag känner själv att jag bara försöker ta mig igenom dagen och hoppas att inget allvarligt händer. Men sen, sen vill jag ju jobba. 20 % lägre inkomst kommer kännas. Jag har inte råd att vara sjuk.
Faktiskt är jag nog lika rädd att bli sjukskriven som för att inte bli det. Vad ska jag göra hela dagarna? Tänk om tröttheten går över efter ett par veckor och jag blir mitt vanliga rastlösa jag igen. Hur ska jag kunna sitta och se allt som behlver göras, känna att jag vill och orkar men låta bli?