Plötslig barnlängtan - vad är det som händer?

Nja, jag tänker mer att det där om att man ångrar aldrig ett barn, att de inte skulle säga det till dig för att du har barn är något som missförståtts, både av dig och oss andra i tråden hur det menats. De som ångrar barn skulle nog inte säga det till dig pga risken för att bli dömda då du har barn, är det nog menat, så tänkte jag när jag svarade och jag tolkade andra på samma vis. Inte de som säger man ångrar aldrig ett barn. Att du inte fått höra det IRL är väl sådant som händer kanske utan någon särskild anledning inblandad mer än att ni kanske inte har diskuterat barnskaffande direkt i situationer du befunnit dig i, kanske.

Men eftersom du tydligt markerat att detta är off topic för ditt syfte med tråden så lämnar jag den, ville bara visa på missförståndet som jag uppfattade. :)

Jag förstår vad du menar, men det var ju inte alls vad jag skrev och det blir ganska meningslöst för mig att diskutera något om det jag skriver läses som något helt annat. Jag tänker väl att det kanske (delvis) är ett resultat av den riktning tråden tagit. När en tråd om att ha en plötslig längtan efter barn, i stället handlar om att leva som barnfri, kanske det inte är konstigt att mitt konstaterande att jag nog aldrig hört påståenden att man aldrig ångrar ett barn, i stället läses som att jag aldrig hört att någon ångrar ett barn. Det känns dock mest som att jag får stå till svars för andras dåliga bemötande gentemot de som lever barnfria, vilket väl på sätt och vis blir precis det motsatta problemet där jag i stället inte kan diskutera tankar kring om att känna en längtan efter ett till barn.

Ja, och har man barn då är det rätt irrelevant att säga, typ som att predika för de redan frälsta, därav att du inte hört det.

Jag tror att man helt enkelt ger mig en roll av "alla föräldrar", där jag inte riktigt kan "tänka högt" kring min längtan efter ett till barn och funderingar kring det.

Jo, alla frågorna berör ju barnskaffande eller inte som någon sorts övergripande ämne. Men jag tycker nog ändå att tråden har svängt ordentligt långt från vad den ursprungligen handlade om. Nu handlar den väl främst om självvald barnfrihet (och en hel del som jag fortfarande inte förstår - som att flera menat att personer som säger att "man ångrar aldrig ett barn" skulle undvika att säga det till t. ex. mig som har barn, av rädsla för att bli dömda...?)

Jag menar alltså inte att det är något fel med att tråden tagit den vändningen, men det är inget som är till någon hjälp (eller intresse) för mig utifrån trådstarten. Kanske är det därför bäst ätt jag helt enkelt lämnar tråden åt sitt öde, och lyfter de funderingar och känslor jag har någon annanstans i stället.
Det blir ju lite så ibland. :) Kanske kan du öppna en tråd i Dagbok för personliga reflektioner om det känns bättre, eller helt enkelt bara svara på de inlägg som känns relevanta?

Jag tror det blev en del missförstånd under trådens gång. Jag har hela tiden läst det som att det är just personer som ångrar sina barn som inte gärna delar det med människor som Har barn.
Att du inte hört folk säga saker som "Man ångrar aldrig ett barn!" har kanske att göra med umgänget och situationer helt enkelt. Jag tycker att det kommer upp rätt ofta om man pratar om aborter och liknande, men inte alltid så ordagrant. Ibland bara som: "Du kommer att älska barnet när det väl är här!" "En moders kärlek" "Det löser sig, tänk när du håller hen i dina armar!" "Man kan ångra en abort men aldrig ett barn!" och tusen varianter som får det att låta som att det inte finns något alternativ.
Att man INTE knyter an till eller älskar sitt barn. Eller älskar men ångrar.

Det blir ju lite så ibland. :) Kanske kan du öppna en tråd i Dagbok för personliga reflektioner om det känns bättre, eller helt enkelt bara svara på de inlägg som känns relevanta?

Jag tror det blev en del missförstånd under trådens gång. Jag har hela tiden läst det som att det är just personer som ångrar sina barn som inte gärna delar det med människor som Har barn.
Att du inte hört folk säga saker som "Man ångrar aldrig ett barn!" har kanske att göra med umgänget och situationer helt enkelt. Jag tycker att det kommer upp rätt ofta om man pratar om aborter och liknande, men inte alltid så ordagrant. Ibland bara som: "Du kommer att älska barnet när det väl är här!" "En moders kärlek" "Det löser sig, tänk när du håller hen i dina armar!" "Man kan ångra en abort men aldrig ett barn!" och tusen varianter som får det att låta som att det inte finns något alternativ.
Att man INTE knyter an till eller älskar sitt barn. Eller älskar men ångrar.

Nja, jag var ju intresserad av att höra om andra har liknande erfarenheter och sådant - inte direkt "dagboksprat" men inte heller särskilt intresserad av hur jobbiga "vi föräldrar" är mot er som är lyckligt barnfria ;)

Jag förstår vad du menar, men det var ju inte alls vad jag skrev och det blir ganska meningslöst för mig att diskutera något om det jag skriver läses som något helt annat. Jag tänker väl att det kanske (delvis) är ett resultat av den riktning tråden tagit. När en tråd om att ha en plötslig längtan efter barn, i stället handlar om att leva som barnfri, kanske det inte är konstigt att mitt konstaterande att jag nog aldrig hört påståenden att man aldrig ångrar ett barn, i stället läses som att jag aldrig hört att någon ångrar ett barn. Det känns dock mest som att jag får stå till svars för andras dåliga bemötande gentemot de som lever barnfria, vilket väl på sätt och vis blir precis det motsatta problemet där jag i stället inte kan diskutera tankar kring om att känna en längtan efter ett till barn.
Eller så blev det ett missförstånd? Det kan faktiskt ske. Jag ber om ursäkt för att jag läste ditt inlägg fel.

• Gilla
Reactions: Sel
Som sagt är det fritt för dig att välja vilka inlägg du svarar på också.
Edit: det sista tycker jag var en lite orättvis känga.

Ledsen om du uppfattade det som en orättvis känga. Jag känner själv att det är lite orättvist att jag får kängor kastade på mig också.

Jag tror att man helt enkelt ger mig en roll av "alla föräldrar", där jag inte riktigt kan "tänka högt" kring min längtan efter ett till barn och funderingar kring det.
Det där har jag ingen som helst åsikt kring eller intresse av att diskutera så dra inte in mig i det. Jag ville bara försöka räta ut det du skrev att du inte förstod, enbart det (det jag citerade av dig) dvs en missuppfattning om vad som sägs/inte sägs/har hörts sägas beroende av om man är förälder eller inte.

Förtydligande: En förälder som "ångrar" barn => berättar för barnfria med rädsla för att bli dömd om de berättar för andra med barn.

"Man ångrar aldrig ett barn" ett argument mellan barnfri - förälder, av föräldrar, kommer sällan/aldrig upp som argument förälder - förälder. Finns ingen rädsla/skam inblandad i uttalandet utan skulle kunna sägas till vem som helst men sägs som sagt nog sällan i rena föräldrasammanhang.
(och en hel del som jag fortfarande inte förstår - som att flera menat att personer som säger att "man ångrar aldrig ett barn" skulle undvika att säga det till t. ex. mig som har barn, av rädsla för att bli dömda...?)
Detta som du skrivit här är alltså inte vad någon skrivit utan en ihopblandning du gjort av två olika scenarier, båda dock innehållande ordet ångra, men i olika kontext.

Detta försök till att bena ut det du skriver att du inte förstod är det enda jag har att tillföra. Ämnet i ts är intressant men mina åsikter vill du nog inte ha. 😁

Det där har jag ingen som helst åsikt kring eller intresse av att diskutera så dra inte in mig i det. Jag ville bara försöka räta ut det du skrev att du inte förstod, enbart det (det jag citerade av dig) dvs en missuppfattning om vad som sägs/inte sägs/har hörts sägas beroende av om man är förälder eller inte.

Förtydligande: En förälder som "ångrar" barn => berättar för barnfria med rädsla för att bli dömd om de berättar för andra med barn.

"Man ångrar aldrig ett barn" ett argument mellan barnfri - förälder, av föräldrar, kommer sällan/aldrig upp som argument förälder - förälder. Finns ingen rädsla/skam inblandad i uttalandet utan skulle kunna sägas till vem som helst men sägs som sagt nog sällan i rena föräldrasammanhang.

Detta som du skrivit här är alltså inte vad någon skrivit utan en ihopblandning du gjort av två olika scenarier, båda dock innehållande ordet ångra, men i olika kontext.

Detta försök till att bena ut det du skriver att du inte förstod är det enda jag har att tillföra. Ämnet i ts är intressant men mina åsikter vill du nog inte ha. 😁

Ja, jag har inga problem att förstå att någon som ångrar ett barn/att hen blivit förälder väljer att säga det till barnfria. Vad jag inte förstod var varför flera menade att det var just att jag har barn som är anledningen till att man inte sagt i min närhet att "man ångrar aldrig ett barn", av rädsla för att bli dömd. D. v. s. det jag förmodar att andra tolkat mitt inlägg helt fel gentemot vad jag skrev. Det är alltså inte en ihopblandning som jag gjort. Men jag lämnar det.

Jag vill absolut ha åsikter kring ämnet i TS, det var ju trots allt därför jag skapade tråden från början.

Ja, jag har inga problem att förstå att någon som ångrar ett barn/att hen blivit förälder väljer att säga det till barnfria. Vad jag inte förstod var varför flera menade att det var just att jag har barn som är anledningen till att man inte sagt i min närhet att "man ångrar aldrig ett barn", av rädsla för att bli dömd. D. v. s. det jag förmodar att andra tolkat mitt inlägg helt fel gentemot vad jag skrev. Det är alltså inte en ihopblandning som jag gjort. Men jag lämnar det.

Jag vill absolut ha åsikter kring ämnet i TS, det var ju trots allt därför jag skapade tråden från början.
Fast det har ju inte folk skrivit? 🤔 Jag har iaf inte läst det utan bara sett att folk skrivit att just de som ångrar barn, berättar för barnfria, pga ev skam. Det andra uttrycket kan ju sägas av vem som helst till vem som helst men är mer irrelevant i rena föräldrasammanhang utan kommer ju fram i situationer som @Sel nämnde. Har inte sett någon här skriva något om skam eller rädsla att bli dömd kring det av andra föräldrar.

Fast det har ju inte folk skrivit? 🤔 Jag har iaf inte läst det utan bara sett att folk skrivit att just de som ångrar barn, berättar för barnfria, pga ev skam. Det andra uttrycket kan ju sägas av vem som helst till vem som helst men är mer irrelevant i rena föräldrasammanhang utan kommer ju fram i situationer som @Sel nämnde. Har inte sett någon här skriva något om skam eller rädsla att bli dömd kring det av andra föräldrar.

Jag gör ett sista försök på ämnet. (Jag gör delar av texten "fet" för att det ska bli tydligare)

Jag känner flera som varit väldigt öppna med att de älskar sina barn men om de kunnat göra annorlunda hade de valt att inte skaffa barn.
Att de har kunnat vara öppna med mig är troligen pga att jag själv inte vill ha barn och inte kommer döma.
Barnnormen är fortfarande så sjukt stark och uttalanden som man ångrar aldrig ett barn gör det knappast bättre.

Jag tror aldrig att jag hört någon göra uttalanden som att man aldrig ångrar ett barn och liknande. Visserligen pratar jag väl i regel inte så mycket om sådana frågor med vänner och bekanta, heller, så jag kan ju inte säga säkert om någon är av den åsikten eller inte.

Att tänka att man skulle göra annorlunda om man kunde göra om sina val, tycker jag inte är konstigt alls. Själv skulle jag förmodligen försökt skaffa ett till barn när dottern fortfarande var liten, om jag kunnat resa tillbaka i tiden.

Jag har samma erfarenhet som @Bison och jag är precis som henne, barnfri av egen önskan så människor väljer nog vem de säger sånt till.

Tänker du att människor säger så till er som valt att inte skaffa barn, som någon sorts försök att få er att ändra ert val? Eller att de väljer att inte säga sådant till andra som har barn för att inte riskera att bli emotsagda?

Jag tänker att de lättar sitt hjärta och vill slippa bli dömda.

Nu hänger jag inte med på vad du menar. I inlägget du citerade skrev jag att jag inte tror att jag hört någon göra uttalanden som att man aldrig ångrar ett barn. Vad i det tänker du skulle vara att lätta sitt hjärta och vilja slippa bli dömd, som gör att de inte kan säga det till mig (som själv har barn)?

Just för att du har barn.

Nu ångrar inte jag mina barn, men om jag gjort hade jag inte velat mötas av reaktionen min kollega hade tex. Den reaktionen är vanlig, hon var inte den enda som andades liknande ord, men den enda som sa det sådär rakt ut, de andra höll på något vis med. Man får inte ångra sina barn, då är man inte frisk i skallen och har fel på empati och allt vad som diskuterades.

Att bära ångern inom sig kan inte vara nyttigt, så jag förstår att man kanske skulle behöva ventilera någon gång. Då väljer man nog noga vem man pratar med. De som har barn har en förmåga att absolut inte kunna förstå hur man kan ångra ett barn, det går bara inte att förstå och sätta sig in i, och det är lätt att istället vara dömande mot en person som gör just det.

Hänger du med?

Jag gör ett sista försök på ämnet. (Jag gör delar av texten "fet" för att det ska bli tydligare)

Hänger du med?
Fast du fetade fel del i @Bison s inlägg som de flesta tolkade det tror jag.

"Jag känner flera som varit väldigt öppna med att de älskar sina barn men om de kunnat göra annorlunda hade de valt att inte skaffa barn.
Att de har kunnat vara öppna med mig är troligen pga att jag själv inte vill ha barn och inte kommer döma." var det jag antog att folk svarade på.

Fast du fetade fel del i @Bison s inlägg som de flesta tolkade det tror jag.

"Jag känner flera som varit väldigt öppna med att de älskar sina barn men om de kunnat göra annorlunda hade de valt att inte skaffa barn.
Att de har kunnat vara öppna med mig är troligen pga att jag själv inte vill ha barn och inte kommer döma." var det jag antog att folk svarade på.

Jo, men de svar jag citerade var riktade till mig, och det var ju inte det som jag kommenterade utan biten om att säga att man aldrig ångrar ett barn.

Hänger du med?
Jag har hängt med från början och det jag, och några till ser är att @Bison menar (rätta mig om jag har fel @Bison ) att folk som ångrar sina barn berättar det för barnfria, läs det du INTE fetat i hennes citat (och läs dina övriga citat med utgång från den delen av inlägget, det du fetat är inte kopplat till vad det är som berättas för barnfria utan bara ett faktum kring normer hon lägger till). @Gimlan höll med Bison om att de som ångrar barn berättar för henne, som barnfri.
Sen nämns också uttrycket "man ångrar aldrig ett barn" och du (tror jag) tolkar att det är DETTA som sägs till barnfria för att detta nämns i samma inlägg, men det är två olika saker.

Jag har hängt med från början och det jag, och några till ser är att @Bison menar (rätta mig om jag har fel @Bison ) att folk som ångrar sina barn berättar det för barnfria, läs det du INTE fetat i hennes citat (och läs dina övriga citat med utgång från den delen av inlägget, det du fetat är inte kopplat till vad det är som berättas för barnfria utan bara ett faktum kring normer hon lägger till). @Gimlan höll med Bison om att de som ångrar barn berättar för henne, som barnfri.
Sen nämns också uttrycket "man ångrar aldrig ett barn" och du (tror jag) tolkar att det är DETTA som sägs till barnfria för att detta nämns i samma inlägg, men det är två olika saker.

Fast det var ju just den fetade biten jag kommenterade att jag inte hört sägas. Det var på det inlägget som andra svarade att man (som barnfri) väljer vem man säger sådant till. Var det kommentarer till inlägget av @Bison fanns ju ingen anledning att citera mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 524
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 858
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol