Plötslig barnlängtan - vad är det som händer?

Inte läst hela tråden, men ville bara kommentera angående detta, då jag senast i dag morse såg FLERA skriva "man ångrar aldrig ett barn" i en Facebook-grupp där en kvinna frågade om råd pga hon blivit oplanerat gravid. Stör mig enormt på den typen av uttalanden, då jag tycker det är väldigt oansvarigt att "pusha" någon att behålla ett oplanerat barn med den typen av argumentation, särskilt utan att veta hur personens livssituation, ekonomi, osv. ser ut.

Jag är inte särskilt aktiv på sociala medier, och de facebook-grupper och liknande som jag är med i är inte direkt den typen där sådana frågor brukar komma upp. Jag tror nog att det enbart är här på Bukefalos som jag alls mött den typen av uttalanden.

Jag är helt enig om att det är oansvarigt att försöka övertala någon om att behålla ett oplanerat barn, oavsett vilka argument man använder sig av. Det beslutet bör ligga helt och hållet på den gravida.

Jag försöker också att prata med mitt barn om "allt", och jag har väl lite liknande erfarenheter som dig om en missbrukande pappa som samtidigt var den som kunde prata om saker "på allvar". Men trots det har vi väl ändå lite olika åsikter, där jag har svårt att se ett sådant samtal som något som inte riskerar att kännas skuldbeläggande för barnet, om det handlar om att föräldern ångrar just det barnet.
Jag tror att om man som förälder ångrar just det barnet kanske inte är en jättebra förälder till just det barnet? Lite som min mamma som såg till att jag hade det jag behövde av mat och kläder och husrum, men avsaknad av kärlek och förståelse? Ett vuxet barn till en förälder som ångrar det vet kanske redan om det trots att det är outtalat? För man känner ju saker på sig, att något är fel och som barn lägger man det på sig själv rätt fort. Situationen förändras ju inte, det blir bara ett svar på varför det har varit som det varit, då hamnar skulden hos föräldern och inte barnet, för det är ju inte barnet som gjort något för att föräldern inte har kunnat knyta an till det osv. Jag skulle önska att mamma kunde ge mig några svar. Att hon gjorde skillnad på mig och mina syskon kunde vem som helst se egentligen, alla blundade. Jag märkte det som mycket liten. Jag glömmer aldrig den gången det var extra tydligt, pappa hade druckit som vanligt och var arg och mina syskon var hos mamma för att söka tröst och skydd. Jag var 5 år och gick också till henne, men hon knuffade bort mig och bad mig gå till pappa "du är alltid där, gå till pappa, du får inte plats här". Och där satt pappa, full som en alika, arg som ett bi och gormade och skrek. Fulla människor är obehagliga, min pappa var inget undantag hur mycket jag än älskade honom. Men där och då blev det tydligt att jag inte hade någon. Jag skulle vilja säga att hon är skyldig mig en förklaring. Jag anar däremot, att hon inte älskade mig eftersom jag skrek de första 9 månader av mitt liv, men vad vet jag?

Jag tror att om man som förälder ångrar just det barnet kanske inte är en jättebra förälder till just det barnet?

Så har det inte varit med de jag känner- tvärtom- utan barnet har pga vissa livsval dragit med föräldern i jobbiga och obekväma , långvariga tom farliga och hotfulla situationer.

Jag har också sett det t. ex. här på Bukefalos, men aldrig hört det sägas i ett samtal "IRL".

Det är nog bara en slump. Det är verkligen inte ovanligt, jag har hört det flera gånger och då inte riktat mot mig utan det har varit allmänt barnprat och alltid från kvinnor.
Det är så jävla sorgligt, det ökar bara pressen på de som är osäkra och stärker tabut att ångra sina barn.

Intressant är även att det för mig alltid varit kvinnor som reagerar väldigt negativt på min barnfrihet. Som om det vore en kritik mot deras livsval.

Räknar inte män på nätet men där är det alltid samma typ där kvinnohatet lyser igenom i allt 😅

Jag tror att om man som förälder ångrar just det barnet kanske inte är en jättebra förälder till just det barnet? Lite som min mamma som såg till att jag hade det jag behövde av mat och kläder och husrum, men avsaknad av kärlek och förståelse? Ett vuxet barn till en förälder som ångrar det vet kanske redan om det trots att det är outtalat? För man känner ju saker på sig, att något är fel och som barn lägger man det på sig själv rätt fort. Situationen förändras ju inte, det blir bara ett svar på varför det har varit som det varit, då hamnar skulden hos föräldern och inte barnet, för det är ju inte barnet som gjort något för att föräldern inte har kunnat knyta an till det osv. Jag skulle önska att mamma kunde ge mig några svar. Att hon gjorde skillnad på mig och mina syskon kunde vem som helst se egentligen, alla blundade. Jag märkte det som mycket liten. Jag glömmer aldrig den gången det var extra tydligt, pappa hade druckit som vanligt och var arg och mina syskon var hos mamma för att söka tröst och skydd. Jag var 5 år och gick också till henne, men hon knuffade bort mig och bad mig gå till pappa "du är alltid där, gå till pappa, du får inte plats här". Och där satt pappa, full som en alika, arg som ett bi och gormade och skrek. Fulla människor är obehagliga, min pappa var inget undantag hur mycket jag än älskade honom. Men där och då blev det tydligt att jag inte hade någon. Jag skulle vilja säga att hon är skyldig mig en förklaring. Jag anar däremot, att hon inte älskade mig eftersom jag skrek de första 9 månader av mitt liv, men vad vet jag?

Jag förstår hur du tänker, och jag blir verkligen berörd av det du berättar om din barndom!

Jag kan tänka mig att det kräver en hel del av föräldern, för att kunna ha ett sådant samtal på ett bra sätt. I en situation som din, skulle kanske din mamma först behöva se och förstå varför hon kände som hon gjorde gentemot dig, och själv bearbeta det, för att sedan kunna ge dig en rak och ärlig förklaring, utan skuldbeläggande och utan att "skylla ifrån sig" på att du var en "jobbig bebis" eller liknande. Nu skriver jag alltså utifrån tanken att hon inte lyckades att knyta an för att du var en skrikig och kanske för henne "jobbig" bebis, vilket jag naturligtvis inte vet något om! Jag lånar bara det scenariot som ett exempel, där jag tror att det kräver en hel del av föräldern för att komma till insikt med att man känner som man gör, och varför man känner så (som inte lägger någon skuld på barnet).

Vad jag försöker komma fram till är alltså att jag verkligen kan förstå att man i det läget kan önska en förklaring! Och även att jag tror att många föräldrar aldrig kan komma till en punkt då de är "mogna" för att prata om sådant med barnet det berör (även om barnet är vuxet).

Det är nog bara en slump. Det är verkligen inte ovanligt, jag har hört det flera gånger och då inte riktat mot mig utan det har varit allmänt barnprat och alltid från kvinnor.
Det är så jävla sorgligt, det ökar bara pressen på de som är osäkra och stärker tabut att ångra sina barn.

Intressant är även att det för mig alltid varit kvinnor som reagerar väldigt negativt på min barnfrihet. Som om det vore en kritik mot deras livsval.

Räknar inte män på nätet men där är det alltid samma typ där kvinnohatet lyser igenom i allt 😅

Ja, så kan det naturligtvis vara. Eller också har jag helt enkelt inte befunnit mig i sammanhang där barnskaffande diskuterats på det sättet - på gott och ont.

Jag tycker att det är helt fel när andra, i synnerhet personer som inte alls har med saken att göra, försöker påverka någon i dennes val kring barn, oavsett om det är som du har erfarenhet av, någon som väljer att inte ha barn som blir ifrågasatt, eller åt andra hållet, någon som väljer att ha fler barn än normen och därför blir ifrågasatt.

Lyckligtvis har jag väldigt sällan blivit ifrågasatt kring varför vi "bara" har ett barn. Kanske beror det delvis på att nära på alla vi umgicks med när dottern var yngre (och det därför kanske ansågs vara mer aktuellt med syskon) kände till vår första dotter, och hur det gick till när andra dottern föddes. Kanske utgick vår omgivning då från att vi inte vågade "chansa" på ett till barn.

Jag har lite svårt att föreställa mig hur man alls reagerar väldigt negativt på att någon annan valt att inte ha barn (vilket givetvis beror på att jag aldrig råkat ut för det, eftersom jag ju har barn). Blir de arga på dig för att du inte vill ha barn? Eller får du mer av ett bemötande att "Ja ja, det där kommer du att ändra dig om"? Eller vilken typ av reaktion handlar det om, från de personer som reagerar så negativt?

O så kommer det sen: hade din mormor och mamma tänkt som du hade du inte funnits! I sån där lätt aggressiv ton. Jag brukar svara då ” ja det stämmer”.

För mig som pysslat en del med släktforskning, kan jag få någon liknande tanke i bland. Inte så att jag ser det som något argument för att någon som inte vill ha barn borde ha det, men jag kan i bland när jag tänker på alla generationer bakom mig, tänka på allt de levde genom och att utan alla de människorna, så skulle inte jag finnas till. Om min dotter inte får några barn, så tar vår linje slut här. Det är en, för mig, lite sorglig tanke, på något sätt. Kanske för att det då inte kommer finnas någon, som om några hundra år, går tillbaka och hittar mitt namn i sitt släktträd.

Det är förstås en egoistisk och självcentrerad tanke, att vilja finnas i någons släktträd, och inget argument för att skaffa barn man inte vill ha! Men jag tror att jag, på sätt och vis, kan förstå varifrån den tanken kanske kan komma.

Jag noterar också med viss förundran att den här tråden, som jag ju skapade för att jag fått plötsliga och högst oväntade tankar om att kanske vilja ha ett till barn och funderade på varifrån det kom och om någon annan haft liknande erfarenheter, dragit i väg till att i stället hamna om hur självvalt barnfria kritiseras för sina val. Det om något känns som en helvändning :D

Jag noterar också med viss förundran att den här tråden, som jag ju skapade för att jag fått plötsliga och högst oväntade tankar om att kanske vilja ha ett till barn och funderade på varifrån det kom och om någon annan haft liknande erfarenheter, dragit i väg till att i stället hamna om hur självvalt barnfria kritiseras för sina val. Det om något känns som en helvändning :D
Men en ganska spännande. Jag var frivilligt barnfri länge och kanske hade fortsatt vara det om jag inte råkat bli gravid. Det som stört mig mest är dels ifrågasättandet av våra val som föräldrar (jag började jobba tidigt) och ifrågasättandet av att inte skaffa syskon (både innan och efter jag faktiskt deklarerat tidigt att inte det var något vi såg som ett alternativ..). Kanske hör man det som någonstans ifrågasätter en som mest? För inte kan det väl bara vara jag som både känner mig ifrågasatt och ifrågasätter mina val ibland? Sen tror jag också att jag har ganska lätt för att diskutera sånt här med frivilligt barnfria eftersom jag helt kan förstå tanken med det och hade varit precis lika lycklig utan barn. Så kanske är jag en sån som uppfattas ångra sitt beslut att bli förälder när jag uttrycker ”men så himla skönt att leva så”. Det innebär ju inte att jag ångrar mitt barn men jag kan se hur mycket annat vi gjorde och kunde göra innan vi fick barn (och börjar kunna göra igen nu).

Jag förstår hur du tänker, och jag blir verkligen berörd av det du berättar om din barndom!

Jag kan tänka mig att det kräver en hel del av föräldern, för att kunna ha ett sådant samtal på ett bra sätt. I en situation som din, skulle kanske din mamma först behöva se och förstå varför hon kände som hon gjorde gentemot dig, och själv bearbeta det, för att sedan kunna ge dig en rak och ärlig förklaring, utan skuldbeläggande och utan att "skylla ifrån sig" på att du var en "jobbig bebis" eller liknande. Nu skriver jag alltså utifrån tanken att hon inte lyckades att knyta an för att du var en skrikig och kanske för henne "jobbig" bebis, vilket jag naturligtvis inte vet något om! Jag lånar bara det scenariot som ett exempel, där jag tror att det kräver en hel del av föräldern för att komma till insikt med att man känner som man gör, och varför man känner så (som inte lägger någon skuld på barnet).

Vad jag försöker komma fram till är alltså att jag verkligen kan förstå att man i det läget kan önska en förklaring! Och även att jag tror att många föräldrar aldrig kan komma till en punkt då de är "mogna" för att prata om sådant med barnet det berör (även om barnet är vuxet).
Jag förstår hur du menar och håller med på ett sätt.

Däremot för min egen del tänker jag att det inte behöver vara så att hon bearbetar det själv först eller inte lägger någon skuld på mig när hon förklarar "jag ville inte ha dig för du bara skrek". Jag är vuxen och kan förstå hur hon menar och även att jag inte bär någon skuld till hennes känslor och agerande då jag var ett barn. Hon behövde hjälp när jag var liten att hantera sitt föräldraskap när jag var skrikig (var så mycket mer än det, men det kulminerade i det liksom, men flera barn samt fru till misshandlande alkoholist blir inte bra), vården hade behövt förstå vad som var fel på mig istället för att vifta bort mamma när hon sökte hjälp, och mamma hade behövt hjälp efteråt för att fungera som min mamma istället för att vara kall. Det förstår jag som vuxen oavsett hur hon uttrycker sig. I dag går det inte att lägga skulden på mig, det går inte att skuldbelägga barn för sina egna brister i sitt föräldraskap. Det kan förklara saker och det är den biten jag vill åt, den ärliga sanningen. Det hon kände som gjorde att det blev som det blev.

Men en ganska spännande. Jag var frivilligt barnfri länge och kanske hade fortsatt vara det om jag inte råkat bli gravid. Det som stört mig mest är dels ifrågasättandet av våra val som föräldrar (jag började jobba tidigt) och ifrågasättandet av att inte skaffa syskon (både innan och efter jag faktiskt deklarerat tidigt att inte det var något vi såg som ett alternativ..). Kanske hör man det som någonstans ifrågasätter en som mest? För inte kan det väl bara vara jag som både känner mig ifrågasatt och ifrågasätter mina val ibland? Sen tror jag också att jag har ganska lätt för att diskutera sånt här med frivilligt barnfria eftersom jag helt kan förstå tanken med det och hade varit precis lika lycklig utan barn. Så kanske är jag en sån som uppfattas ångra sitt beslut att bli förälder när jag uttrycker ”men så himla skönt att leva så”. Det innebär ju inte att jag ångrar mitt barn men jag kan se hur mycket annat vi gjorde och kunde göra innan vi fick barn (och börjar kunna göra igen nu).

Ja, det kan absolut vara en intressant och givande diskussion. Det är väl bara lite lustigt att tråden hamnat där, givet ursprungsämnet.

Jag kan absolut känna igen mig i att både känna mig ifrågasatt, och själv ifrågasätta mina val som förälder (jag menar, igen, jag skrev ju den här tråden... ;) ) och jag kan förstås också se hur livet förändrades när vi fick barn.

För egen del var det inget jag direkt "gav upp", som jag hade önskat att jag kunnat göra mer av. Jag är en sådan som redan sedan jag var ung längtade efter "Svensson-livet" med man, barn, djur, hus o. s. v. Men jag har för den sakens skull inte alls svårt för att förstå att andra kan känna att de går miste om chanser och upplevelser, som de kanske viljat göra mer av, när de får barn. För mig är det inte alls konstigt att människor har olika preferenser i hur man vill leva sitt liv, och inte heller konstigt att ångra olika val man gjort i livet.

Jag tycker att alla frågorna egentligen är en produkt av samma normer och är inte så förvånad över trådens vändning. :)
Barnlängtan, trycket från samället att även om man har ett barn ska man helst ha två, behöva syskon, dömandet man kan uppleva från samhället när man inte vill ha barn eller för all del om man inte Kan få barn, om man ångrar att man blev förälder, om man inte älskar sina barn, om man blir mamma för gammal, om man blir mamma för ung.
Så gott som allt detta riktat mot kvinnor förstås.

Jag tycker att alla frågorna egentligen är en produkt av samma normer och är inte så förvånad över trådens vändning. :)
Barnlängtan, trycket från samället att även om man har ett barn ska man helst ha två, behöva syskon, dömandet man kan uppleva från samhället när man inte vill ha barn eller för all del om man inte Kan få barn, om man ångrar att man blev förälder, om man inte älskar sina barn, om man blir mamma för gammal, om man blir mamma för ung.
Så gott som allt detta riktat mot kvinnor förstås.

Jo, alla frågorna berör ju barnskaffande eller inte som någon sorts övergripande ämne. Men jag tycker nog ändå att tråden har svängt ordentligt långt från vad den ursprungligen handlade om. Nu handlar den väl främst om självvald barnfrihet (och en hel del som jag fortfarande inte förstår - som att flera menat att personer som säger att "man ångrar aldrig ett barn" skulle undvika att säga det till t. ex. mig som har barn, av rädsla för att bli dömda...?)

Jag menar alltså inte att det är något fel med att tråden tagit den vändningen, men det är inget som är till någon hjälp (eller intresse) för mig utifrån trådstarten. Kanske är det därför bäst ätt jag helt enkelt lämnar tråden åt sitt öde, och lyfter de funderingar och känslor jag har någon annanstans i stället.

Jo, alla frågorna berör ju barnskaffande eller inte som någon sorts övergripande ämne. Men jag tycker nog ändå att tråden har svängt ordentligt långt från vad den ursprungligen handlade om. Nu handlar den väl främst om självvald barnfrihet (och en hel del som jag fortfarande inte förstår - som att flera menat att personer som säger att "man ångrar aldrig ett barn" skulle undvika att säga det till t. ex. mig som har barn, av rädsla för att bli dömda...?)

Jag menar alltså inte att det är något fel med att tråden tagit den vändningen, men det är inget som är till någon hjälp (eller intresse) för mig utifrån trådstarten. Kanske är det därför bäst ätt jag helt enkelt lämnar tråden åt sitt öde, och lyfter de funderingar och känslor jag har någon annanstans i stället.
Nja, jag tänker mer att det där om att man ångrar aldrig ett barn, att de inte skulle säga det till dig för att du har barn är något som missförståtts, både av dig och oss andra i tråden hur det menats. De som ångrar barn skulle nog inte säga det till dig pga risken för att bli dömda då du har barn, är det nog menat, så tänkte jag när jag svarade och jag tolkade andra på samma vis. Inte de som säger man ångrar aldrig ett barn. Att du inte fått höra det IRL är väl sådant som händer kanske utan någon särskild anledning inblandad mer än att ni kanske inte har diskuterat barnskaffande direkt i situationer du befunnit dig i, kanske.

Men eftersom du tydligt markerat att detta är off topic för ditt syfte med tråden så lämnar jag den, ville bara visa på missförståndet som jag uppfattade. :)

(och en hel del som jag fortfarande inte förstår - som att flera menat att personer som säger att "man ångrar aldrig ett barn" skulle undvika att säga det till t. ex. mig som har barn, av rädsla för att bli dömda...?)
Nu hoppar jag in här, har läst hela. Här vänder du på det, det är de som "ångrar" barn som inte säger det till de som har barn, med rädslan att bli dömda. Att du inte hört att "man aldrig ångrar ett barn" har nog mer med att du mest sannolikt hänger med folk som inte ångrar sina barn, inte du heller och då är det ju liksom inget att prata om. För mig som självvalt barnfri blir ju barn vs inte barn ett samtalsämne med två motpoler och då dyker det argumentet upp.

Nu hoppar jag in här, har läst hela. Här vänder du på det, det är de som "ångrar" barn som inte säger det till de som har barn, med rädslan att bli dömda. Att du inte hört att "man aldrig ångrar ett barn" har nog mer med att du mest sannolikt hänger med folk som inte ångrar sina barn, inte du heller och då är det ju liksom inget att prata om. För mig som självvalt barnfri blir ju barn vs inte barn ett samtalsämne med två motpoler och då dyker det argumentet upp.

Jo, men det förstår jag också om man väljer att inte säga av rädsla för att bli dömd (även om det är tråkigt att det är så)

Därav min förvirring - jag skrev i ett svar att jag aldrig hört uttalanden i stil med "Man ångrar aldrig ett barn" - och fick flera svar som gick ut på att det troligtvis beror på att jag själv har barn.

Jo, men det förstår jag också om man väljer att inte säga av rädsla för att bli dömd (även om det är tråkigt att det är så)

Därav min förvirring - jag skrev i ett svar att jag aldrig hört uttalanden i stil med "Man ångrar aldrig ett barn" - och fick flera svar som gick ut på att det troligtvis beror på att jag själv har barn.
Ja, och har man barn då är det rätt irrelevant att säga, typ som att predika för de redan frälsta, därav att du inte hört det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 524
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 858
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Uppdateringstråd 30