Något jag tycker är intressant med sådana här diskussioner, är hur väldigt olika åsikter man kan ha. Att vad som är helt otänkbart för någon, inte är konstigt alls för en annan.
Tidigare i tråden var det t. ex. någon som tyckte att man inte alls kunde prata med sitt barn om hur det upplevt att uppväxten påverkats av att ha ett syskon i himlen/ett "spöksyskon", något som för mig inte alls är konstigt att prata om. Nu är det i stället att ångra ett barn, och om det är något som kan vara bra för (det vuxna) barnet att få veta.
För egen del tror jag att det skulle vara otänkbart att säga till mitt barn att jag ångrade det - med reservation för att jag inte varit i den situationen, så jag vet förstås inte hur jag skulle tänka och känna om så var fallet.
Jag ser det som självklart att man kan ångra t. ex. valet att bli förälder, lika väl som man kan ångra en flytt, valet av partner, en utbildning, eller vad det än må vara. Ett barn förändrar naturligtvis stora delar av livet, på gott och ont. Inte heller ser jag det som att det är något "fel i huvudet" på en förälder som ångrar att hen blivit förälder.
Det jag personligen tycker känns skavigt, är att säga (i synnerhet till/inför barnet, även om det är ett vuxet barn) att man ångrar just det barnet. Jag ser en stor skillnad i att säga att man t. ex. kan ångra att man blev förälder när man blev det, eller att man ångrar att man skaffade flera barn på grund av hur det påverkade livet och sådana saker, och att säga att man ångrar att man skaffade sitt barn. För mig är det nog skillnaden i att ångra sina livsval, och att ångra att en specifik person (sitt barn) finns.
Kanske är det här till viss del också präglat av min egen uppväxt. Jag hörde aldrig någon av mina föräldrar uttrycka ånger över att de skaffat barn, eller att de "ångrade" mig eller min syster eller liknande. Jag har dock ett tydligt minne av hur mina föräldrar hade en upprörd diskussion om något, varpå min ena förälder sa att den andra föräldern haft ett visst (mycket negativt) beteende i X antal år, där X överensstämde med min ålder. För mig, som då var mycket ung, blev det en självklar koppling till att min förälders negativa beteende hade uppstått på grund av mig. Att om det "inte varit för mig", hade föräldern kanske aldrig hamnat i den negativa spiral hen hamnat i. Det var en skuld jag därefter bar med mig under hela min uppväxt, och som jag nog än i dag inte helt lyckats skaka av mig, även om jag givetvis rent logiskt vet att föräldrars agerande inte är barnens "fel".