Vid ett tillfälle för en del år sedan fick jag problem med ryggen - ont och stelt i länden, på främst ens sidan, hyfsat nära ryggraden - som inte gav med sig. Jag visste dock grunden till det, då jag fått det efter att jag tänkte att jag kunde flytta den några ton tunga grushögen med skottkärra och spade, vilket ryggen inte höll med om :grin: Jag gick då till en naprapat 2-3 gånger, om jag minns rätt, som löste det - det var några väldigt ordenliga hårda knutor/muskler/någonting.

Och sedan nu för två år sedan började jag få problem igen, långsamt, till en början mest lite ont och stel i höften, så att det var svårt att knyta skor och ta på strumpor etc. Jag testade då att gå till en naprapat igen, vilket inte hjälpte. Det blev långsamt sämre, och började gå ner i benet (baksida lår), det började göra ont att sitta, att vara stilla länge, sista halvåret började delar av foten ibland domna av/somna etc. Det visade sig vara ett diskbråck i ländryggen, som opererades ett drygt år efter första symptom (fysioterapi och sjukgymnast hjälpte inte)

Nu för några veckor sedan kände jag mig lite stel i ländryggen igen på ett ställe, men ungefär samma område som jag haft problem med tidigare när jag hållit på med lite tunga saker ute, och det gick bort med massagepistol etc hemma.
Hur kommer du åt med massagepistolen? Jag köpte en men kommer inte åt ländryggen med den så vill gärna ha tips.

Jag gissar på att du har ont i ryggen för att din bålstabilitet är borta på grund av graviditet.
Jag hade också gått till sjukgymnast först, troligen får du diverse övningar för bålen där. Det fick jag. Man kan också behöva hjälp med bäckenbotten oavsett om man känner av problem där eller inte.
Eftersom både magmusklerna och bäckenbotten är påverkade efter de flesta graviditeterna, så måste ryggen kompensera = det gör ont.

Hur kommer du åt med massagepistolen? Jag köpte en men kommer inte åt ländryggen med den så vill gärna ha tips.
Vet inte riktigt hur jag ska svara på den frågan - sträcker armen bakåt? :cautious: :p

Normalt sett så kör jag runt med den lite i problemområdet tills jag hittar en punkt där det gör mer ont (på ett "stel muskel"-sätt av ont), och sedan håller jag den där en stund (intryckt mot kroppen, den ändrar vibrationerna när man har tryck mot den). Och undviker att träffa benen, framförallt ryggkotorna Jag har nog bara kört med den stora bollen, tror aldrig jag använt något annat massagehuvud.

Jag hade väldigt liknande problem, smärtsamma hugg och konstant smärta i ländrygg/ övre mellandelen av ryggen. Gick till naprapat som förklarade ungefär (som jag kommer ihåg det iaf) att det var låsta muskler som därför inte fick ordenligt med blod/syre. Behandlades av naprapat i flera veckor med el bland annat. Hon menade på att det var träning som gällde för att stärka musklerna i min överrörliga svankiga rygg så att de inte behövde låsa sig för att orka typ. Jag stod/gick hela dagarna på jobbet så jag tyckte det var lite märkligt att min rygg skulle vara svag men hon hade rätt och behandlingen + träningsschemat jag fick hjälpte.

Nu låser det sig om jag slarvar med träningen och även om det då gör ont då så vet jag att det kommer släppa med träning och stretching. Helt symptomfri så länge jag sköter mig.

Så en bra naprapat är mitt tips!

Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och då, men nu… Alltså min rygg har gett upp!

Jag fick barn för 5 månader sen, men hade inte ens ont i ryggen under graviditeten. En trötthet i ryggen och känna sig stel, absolut, men inte i närheten av smärtan som nu.

Jag kan inte sova på rygg längre, för då vaknar jag av smärtan, det är som om det låser sig i ryggen och jag måste upp med benen mot magen och rulla över till sidan och resa mig upp så. Även när jag halvsitter/halvligger i soffan, jag kan omöjligt bara resa mig upp, utan måste rulla åt sidan även där. Jag har inte ont när jag ligger på sidan, och det gör inte ont i själva ryggraden, inte som jag upplever det så jag tror inte på diskbråck eller liknande. Det sitter precis som i svanken på vardera sidor. När jag rör mig så är det ”ok”, mer stelt då, och kan hugga till när jag böjer mig eller bär något tungt, men inte alls så den låser sig/krampar som den gör på nätterna.

Detta har hållit i sig i månader nu och jag börjar tröttna, speciellt av att vakna på nätterna av att ryggen värker/krampar, det räcker liksom att vakna av att bebis vaknar. 🤣

Vad ska jag göra till att börja med? Jag har hittills inte gjort något alls för jag trodde det skulle gå över av sig självt men nu efter flera månader så ger jag upp om det. Jag misstänker att det också (helt?) beror på att man går och bär bebis med dålig hållning, och inte lika mycket rörelse som innan, varken jobb (jobbar inom vården) eller lika mycket ridning.

Jag börjar bli stressad att detta inte alls vill ge med sig, och vill ta tag i detta då jag ska börja jobba igen om några månader och måste ha en fungerande rygg då.

Ska jag ta värktabletter en period och se om det blir någon skillnad? Försöka börja träna ryggen fast det just nu gör ont? Acceptera att det är så här det kommer vara så länge bebis är liten och jag får bära runt på han?

Bild från Google för att visa vart smärtan sitter.
Träning. Gå till fysio och få övningar. Ta Ipaflex (den enda receptfria som fungerade på oss). Både jag och min sambo har diskbråck och det är det enda (dvs träna ryggen) som hjälper.

Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och då, men nu… Alltså min rygg har gett upp!

Jag fick barn för 5 månader sen, men hade inte ens ont i ryggen under graviditeten. En trötthet i ryggen och känna sig stel, absolut, men inte i närheten av smärtan som nu.

Jag kan inte sova på rygg längre, för då vaknar jag av smärtan, det är som om det låser sig i ryggen och jag måste upp med benen mot magen och rulla över till sidan och resa mig upp så. Även när jag halvsitter/halvligger i soffan, jag kan omöjligt bara resa mig upp, utan måste rulla åt sidan även där. Jag har inte ont när jag ligger på sidan, och det gör inte ont i själva ryggraden, inte som jag upplever det så jag tror inte på diskbråck eller liknande. Det sitter precis som i svanken på vardera sidor. När jag rör mig så är det ”ok”, mer stelt då, och kan hugga till när jag böjer mig eller bär något tungt, men inte alls så den låser sig/krampar som den gör på nätterna.

Detta har hållit i sig i månader nu och jag börjar tröttna, speciellt av att vakna på nätterna av att ryggen värker/krampar, det räcker liksom att vakna av att bebis vaknar. 🤣

Vad ska jag göra till att börja med? Jag har hittills inte gjort något alls för jag trodde det skulle gå över av sig självt men nu efter flera månader så ger jag upp om det. Jag misstänker att det också (helt?) beror på att man går och bär bebis med dålig hållning, och inte lika mycket rörelse som innan, varken jobb (jobbar inom vården) eller lika mycket ridning.

Jag börjar bli stressad att detta inte alls vill ge med sig, och vill ta tag i detta då jag ska börja jobba igen om några månader och måste ha en fungerande rygg då.

Ska jag ta värktabletter en period och se om det blir någon skillnad? Försöka börja träna ryggen fast det just nu gör ont? Acceptera att det är så här det kommer vara så länge bebis är liten och jag får bära runt på han?

Bild från Google för att visa vart smärtan sitter.
Denna (jag vet han är inte så flashig direkt) brukar hjälpa mig, om jag tex skottat snö eller annat och knappt kan gå pga ont i ryggen, dock kan ju du gå, bara inte resa dig tex?. Sägs ju också att röra sig är bra mot ont i ryggen :(.

(Finns en annan grej som heter Alexandervila, att ligga på golvet (uhm yogamatta så man inte blir kall) med böjda ben (googla) i 20 minuter för att stretcha krampande muskler som krampar när man ligger ned. Men vet inte om man vågar det utan någon som kan dra upp en om man redan har stora problem)

Jag tror att @Krystalline har en stor poäng i bålstabilitet. (tex magmusklerna blir ju inte bättre av graviditet.)

Senast ändrad:
Vet inte riktigt hur jag ska svara på den frågan - sträcker armen bakåt? :cautious: :p

Normalt sett så kör jag runt med den lite i problemområdet tills jag hittar en punkt där det gör mer ont (på ett "stel muskel"-sätt av ont), och sedan håller jag den där en stund (intryckt mot kroppen, den ändrar vibrationerna när man har tryck mot den). Och undviker att träffa benen, framförallt ryggkotorna Jag har nog bara kört med den stora bollen, tror aldrig jag använt något annat massagehuvud.
TAck, förstår att det är svårförklarat. Hade hoppats att du uppfunnit någon grej 🤪 eftersom jag inte når eller orkar hålla pistolen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 556
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London