Att hitta sin fysiska hobby

Tänkte att jag kanske kan börja med en omväg hem från jobbet? Vanligtvis tar det fem minuter. Då är jag ändå redan "ute" så att säga?😊

Det är jättebra! Hitta en ny rutt och ta den alltid (om du inte har bråttom och en tid att passa). Den behöver inte vara jättelång, bara längre. ”Done is better than perfect” är ett uttryck som jag lever mycket efter just nu. Har en himla tidsbrist med heltidsjobb och småbarn, och en omväg här och var blir ändå en hel del i längden.

Tack för alla tips 😊 Pokemon go har jag testat, inte min grej. Körde Harry Pottervarianten när den fanns, det var okej i perioder. Ska kolla de andra apparna som nämnts.😊

JAg lyssnar mycket på ljudbok så kanske kan bli en mysig bokstund, bara jag får in rutinen.😁

Tänkte att jag kanske kan börja med en omväg hem från jobbet? Vanligtvis tar det fem minuter. Då är jag ändå redan "ute" så att säga?😊
Kolla spelet/appen Turf också det kräver inte aktivt spelade i form av att gå runt och stirra ner i mobilen när man är ute, men man får ändå poäng i spelet av att ta sig runt, kan få medaljer för olika saker, vara med på topplistor osv. Många cyklar, men fungerar absolut att gå också. Enda nackdelen egentligen är väl att det är mest utspritt och igång i städer, inte så mycket på landsbygden (har ingen aning om hur du bor). För mig är det guld värt framförallt dagar med dåligt väder, då kan jag genom spelet motivera mig att komma ut en liten extra runda iaf.

Jag slår ändå ett slag för promenader med ljudbok. Kanske kan du ha som regel att du bara får lyssna (alls eller på en specifik bok) om du inte promenerar? Så blir det som ett litet ”treat”. Hitta en backig slinga att gå eller gå upp och ner i en backe några gånger så är du rätt i hamn med den viktigaste rörelsen.

Sen tycker jag att mycket är en vana. Bara för att det är lite trist i början så behöver det inte alltid vara så. När en vana sitter i är det lätt att man tillslut börjar längta efter den, och framför allt nu när de ljusa kvällarna är på intågande!
Att kroppen börjar längta ut är en märklig känsla.
Det upptäckte jag för länge sedan när jag redan promenerade timtals men sedan började jogga lite. Har aldrig varit intresserad av att springa ö h t men upptäckte efter ett tag att kroppen ville iväg och springa.
Tyvärr kom det där av sig pga bla en olycka och jag har aldrig börjat jogga/springa igen. Finns så mycket annat roligt.
Men jag är glad att jag hann få känna det.

Att kroppen börjar längta ut är en märklig känsla.
Det upptäckte jag för länge sedan när jag redan promenerade timtals men sedan började jogga lite. Har aldrig varit intresserad av att springa ö h t men upptäckte efter ett tag att kroppen ville iväg och springa.
Tyvärr kom det där av sig pga bla en olycka och jag har aldrig börjat jogga/springa igen. Finns så mycket annat roligt.
Men jag är glad att jag hann få känna det.

Ja, det är mäktigt! Jag tror överlag att vi ofta gör för mycket och för snabbt när vi vill ta tag i vår hälsa. För att hjärnan fungerar så. Men kroppen svarar upp negativt genom trötthet, träningsvärk och kanske till och med förslitning och så får vi negativa associationer till det hela. Dessutom orkar vi inte med den växeln särskilt länge. Att börja lugnt är fantastiskt eftersom kroppen ofta vill mer och det är en riktigt härlig känsla. Men det kräver oftast mer av psyket eftersom vi har en fallenhet för ”allt eller inget”.

Tycker det låter jättesmart att ta en längre runda i samband med jobbet! Jag tänkte själv försöka få in en vana att cykla till jobbet när det passar skiften och stallet. Med mål om att cykla en lite längre väg dit i fin natur längre fram!

Om det kan motivera dig kanske bestämma att äta ett mål ute dagar då det passar? Göra matsäck och promenera till något trevligt ställe, äta och sedan promenera hem. Kanske en runda med olika vägar dit? Om det kan hjälpa att ha ett extra "ärende" och inte bara att gå.

Min partner gillar att gå/springa och handla i andra affärer på vägen också, göra ärenden till fots istället. Jag försöker vänja mig vid att göra ärenden med cykel istället för i samband med stallet (pga gillar inte ens att köra bil i stan) nu när jag skaffat en cykel.

Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.
Nej, det blir inte roligare. Du kan möjligen tycka att resultaten är lite roliga.

Så inse att om du aldrig tyckt att motion är roligt kommer du inte att tycka det nu heller. Du kommer inte att vakna och önska att gå på promenad.

Du behöver träna på att göra något du inte tycker om. Det gör de flesta varje dag. Som att gå till jobbet, gå ur sängen. Om man inte funderar för mycket över saken så gör man det..

Måste åka långt för dans. Vill inte efter 8 timmar jobb åka 1 timme enkel resa, dansa och en timme hem. Då förlorar jag för mycket bensinpengar och tid för mina riktiga intressen.
Just Dance ( www.justdancenow.com ) kanske vore något? Finns både gratis och som betalversion beroende på hur mycket man vill spela. Man väljer en låt, följer rörelserna efter bästa förmåga och får poäng. För mig blev det lätt att jag körde minst en halvtimme av bara farten även om jag från början hade som mål att köra en låt och allt utöver det var bonus ( = låg tröskel för att ta tag i det). Funkar fint i valfria kläder och strumpor. Vill man ha extra effekt på styrkan kan man ha viktmanschetter på ben/armar.

Börja med promenader, behöver inte vara långa. Nåt är bättre än ingenting.

Såg även att du hade motionscykel, ställ in den på en behaglig trampning, och titta på film/tv. 10 min räcker bra i början. Det är bättre än ingenting.
Händer att jag ibland hoppar upp på vår motionscykel, och slår på en tv-kanal med reklam och tänker "nu ska jag cykla till nästa reklam", eller två reklampausar.

Jag tror att det här med att få motionen till ett "spel" kan fungera för vissa, men inte alls för andra. På samma sätt tror jag att "bara göra" även om det känns tråkigt fungerar för en del, och inte för andra. Att se det långsiktiga (bättre fysisk och psykisk hälsa, ökad muskelmassa, viktupp- eller nedgång om det behövs o. s. v.) kanske är hjälpsamt för vissa men för långt bort och abstrakt för andra.

Det som fungerar för mig är att hitta glädje i det jag gör. Skulle jag promenera bara för att promenera, för att det är bra för mig, så skulle jag nog tycka att det var jättetråkigt och ha svårt att alls komma ut. Nu promenerar jag i stället med hundarna, och för att uppleva årstidernas växlingar i naturen, och för att jag tänker så bra på promenad, och för att det är ett sätt för mig att "grunda" och öva min mindfulness. Och för varje gång jag gör det, även om regnet öser ner och det är isigt överallt, så känns det bra när jag kommer hem. Det är min motivation.

Så för min del är det att hitta någon motionsform som ger mig glädje/lugn/någon annan önskvärd känsla som är nyckeln.

Du behöver ju inga speciella kläder för att följa en vandringsled. Det brukar ju finnas allt från typ 2,5 km till flerdagarsturer. Börja med den kortaste, ha på dig byxor du brukar ha (ja man kan gå en led i skogen med strumpbyxor och kjol också) och skor som kanske inte har en jättehög klack. Sneakers eller boots fungerar jättebra.
Instämmer! Testa en enkel vandringsled. Det kan du göra utan några specialkläder alls.

Jag tror att det här med att få motionen till ett "spel" kan fungera för vissa, men inte alls för andra. På samma sätt tror jag att "bara göra" även om det känns tråkigt fungerar för en del, och inte för andra. Att se det långsiktiga (bättre fysisk och psykisk hälsa, ökad muskelmassa, viktupp- eller nedgång om det behövs o. s. v.) kanske är hjälpsamt för vissa men för långt bort och abstrakt för andra.

Det som fungerar för mig är att hitta glädje i det jag gör. Skulle jag promenera bara för att promenera, för att det är bra för mig, så skulle jag nog tycka att det var jättetråkigt och ha svårt att alls komma ut. Nu promenerar jag i stället med hundarna, och för att uppleva årstidernas växlingar i naturen, och för att jag tänker så bra på promenad, och för att det är ett sätt för mig att "grunda" och öva min mindfulness. Och för varje gång jag gör det, även om regnet öser ner och det är isigt överallt, så känns det bra när jag kommer hem. Det är min motivation.

Så för min del är det att hitta någon motionsform som ger mig glädje/lugn/någon annan önskvärd känsla som är nyckeln.
Problemet är kanske ibland att just hitta glädje. Jag vet ju att jag älskar Friskis jumpa. Men ändå har jag haft mina down perioder då jag inte lyckats börja och första passen är sega och man känner sig inte så himla pepp och energirik även i passet.

Så jag tänker att man nog, för att finna glädje, måste göra en sak 5-10 gånger inom runt 5 veckor för att kunna finna glädjen.

@Twihard för mig fungerar ibland någonting så dumt som att jag får en present om jag gjort någonting ett visst antal gånger. En gång fick jag en ny träningstopp när jag jumpat 5 gånger, efter det var själva jumpan motivation nog :). Funkar såklart inte om man alltid rakt av köper det man vill ha direkt, eller om man inte har resurserna att ge sig en present. Men det borde ju fungera på promenader också.

Problemet är kanske ibland att just hitta glädje. Jag vet ju att jag älskar Friskis jumpa. Men ändå har jag haft mina down perioder då jag inte lyckats börja och första passen är sega och man känner sig inte så himla pepp och energirik även i passet.

Så jag tänker att man nog, för att finna glädje, måste göra en sak 5-10 gånger inom runt 5 veckor för att kunna finna glädjen.

@Twihard för mig fungerar ibland någonting så dumt som att jag får en present om jag gjort någonting ett visst antal gånger. En gång fick jag en ny träningstopp när jag jumpat 5 gånger, efter det var själva jumpan motivation nog :). Funkar såklart inte om man alltid rakt av köper det man vill ha direkt, eller om man inte har resurserna att ge sig en present. Men det borde ju fungera på promenader också.

Det beror nog på hur man är som person. För mig fungerar det inte alls att "tvinga mig" att göra något 5-10 gånger för att (kanske) kunna hitta glädjen.

När jag kraschat in i väggen och var en riktig zombie var en viktig del i min återhämtning att min man eller syster släpade med mig ut i skogen med hundarna. Jag var så illa däran att jag varken ville eller borde ge mig ut på egen hand, men de få minuter av lugn och ro som jag kunde känna i skogen redan den första promenaden var vad som behövdes för mig. Skulle jag inte ha känt det lilla, hade jag nog inte kommit ut fler gånger.

Jag menar alltså inte att det behöver ge någon enorm "wow-känsla", men "bara" hoppet om att känna glädje eller tillfredsställelse någon gång längre fram gör noll och inget för mig när jag är i det läget att jag behöver motiveras här och nu.

Jag gissar att det är det som gör att "spel-motion" fungerar för många, också. Att belöningen kommer direkt och inte "sen".

Jag slår ändå ett slag för promenader med ljudbok. Kanske kan du ha som regel att du bara får lyssna (alls eller på en specifik bok) om du inte promenerar? Så blir det som ett litet ”treat”. Hitta en backig slinga att gå eller gå upp och ner i en backe några gånger så är du rätt i hamn med den viktigaste rörelsen.

Sen tycker jag att mycket är en vana. Bara för att det är lite trist i början så behöver det inte alltid vara så. När en vana sitter i är det lätt att man tillslut börjar längta efter den, och framför allt nu när de ljusa kvällarna är på intågande!
Så gör jag med löpning. Ska jag springa en längre runda framförallt, så bestämmer jag att OM jag vill gå så är det okej, men då stänger jag av ljudboken. När jag börjar springa igen får jag sätta igång den. Funkar asbra som motivation för mig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka