Att hitta sin fysiska hobby

Börja cykla till saker istället för att ta bilen eller bussen, dels sparar man mycket pengar och dels behövs ingen särskild motivation utom den som själva transporten ger, som t.ex. att cykla och handla. Sen efterhand som man vänjer sig och blir mera tränad börjar man cykla längre och kanske ge se ut på riktiga cykellångturer när man har mera tid som under semestern.

Jag började helt enkelt med att ställa av bilen för att komma igång och sen har det bara rullat på.

Jag går överallt dit jag behöver ta mig för allt finns i min lilla by, resten behöver bil😁😁 Äger bara motionscykel jag försöker använda. Lika svår motivation där🤣

Dans.
Finns många olika danser så prova dig fram till det du trivs med. T ex är Bugg en lämplig dans att börja med, då får du rejält med motion. Eller modern fox (numera ska den kallas Svensk Fox) eller traditionell forxtrot. West coast swing, tango, kizomba, bachata....finns hur mycket som helst.
Om du inte känner för pardans så finns linedance där man dansar själv men tillsammans med andra.

Det finns så många trevliga människor som dansar, jag har fått flera av mina bästa vänner på det viset.
Måste åka långt för dans. Vill inte efter 8 timmar jobb åka 1 timme enkel resa, dansa och en timme hem. Då förlorar jag för mycket bensinpengar och tid för mina riktiga intressen.

Förra året började jag intervalljogga, 30 minuter per dag, i enminutsintervaller. Har en app som piper åt mig varje minut och så tar jag samma vända varje dag, joggar 15 minuter åt ett håll och sen vänder jag.
Är lite halvpaj i kroppen i princip överallt men jag började med att lunka i sakta mak och några månader senare gick det att jogga.

Har aldrig varit en löpare men detta har fungerat, och trettio minuter går att klämma in så det blir gjort. Enkelt att göra sig i ordning och att ta sig ut, och efteråt är man rätt nöjd som fått röra på sig.

Haft uppehåll nu ett tag pga is men ser faktiskt fram emot att kunna börja igen till våren :)

Jag tror på gamifiering är rätt för dig.

Geocaching och Hitta ut har nämnts i tråden. Pokémon go eller zombies run appen är andra sätt att trigga hjärnans belöningssystem.

Det var ett tag sedan jag provade zombies run, men jag vill minnas att man behövde bara gå 5km/h dvs rask promenad för att spelet skulle funka. Pokémon go väljer du takt själv men kan vara väldigt beroende framkallande. Jag ”måste” gå en 4 km lång promenad varje helg för att ha chans att vinna en sak i spelet som jag verkligen vill ha.

Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.

Du behöver inga speciella kläder för att vandra de kortare turerna där du bor 😄
Jag brukar gå runt två timmar i jeans och sneakers. Är det blött har jag mina stallkängor.

Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.

Antar att Zombies run eller Pokemon go skulle kunna göra promenaderna mer roliga?

Zombies run kräver ju inte att du springer, (man kan sätta på att man blir "jagad" och måste öka takten 20% i några minuter, men jag har den avslagen).
Man får en berättelse, poäng och ett pass är 30 minuter och statistik och en karta där man gått. Man kan bygga en liten stad i appen på poängen man får. Margaret Atwood ska ha skrivit ett avsnitt :) vet ej vilket. Berättelsen är i korta snuttar med långa utrymmen för musik man själv slår på innan som dämpas när de pratar.

Pokemon Go, man fångar pokemon och om man går längre kläcker man ägg. Man kan följa rutter folk har lagt.

När det gäller motivation, så tänker jag att målet (dvs att få bättre kondis, bli starkare, friskare etc) ÄR en motivation så god som någon. Det behöver inte kännas roligt eller intressant - en timma 3, 4 gånger i veckan av t.ex. motionscykel (vanlig cykel på sommaren), crosstrainer på gymmet, promenad i ordentlig takt (skaffa en träningsklocka, det gör promenaderna roligare och du kan se till att hålla en viss vettig hastighet osv) kan du göra oavsett. Bestäm dig och sen - bara gör. Invänta inte nån annan luddig "motivation" som inte finns just nu.

Att hitta motivation som är kalasrolig är nog svårt, om det inte är en sport man verkligen älskar.

Motivationen är att du ska må bättre och bli starkare och i bättre form :banana:

Antar att Zombies run eller Pokemon go skulle kunna göra promenaderna mer roliga?

Zombies run kräver ju inte att du springer, (man kan sätta på att man blir "jagad" och måste öka takten 20% i några minuter, men jag har den avslagen).
Man får en berättelse, poäng och ett pass är 30 minuter och statistik och en karta där man gått. Man kan bygga en liten stad i appen på poängen man får. Margaret Atwood ska ha skrivit ett avsnitt :) vet ej vilket. Berättelsen är i korta snuttar med långa utrymmen för musik man själv slår på innan som dämpas när de pratar.

Pokemon Go, man fångar pokemon och om man går längre kläcker man ägg. Man kan följa rutter folk har lagt.
Forstätter.

Pokemon go fick mig att gå ut på lunchen i 15 minuter varje dag i några år (man kör det ju för att tvinga sig gå ut, men man tvingar sig gå ur för man måste "bara" ta de där tre stationerna).

Zombies run har lyckats få mig att gå från att jogga typ 2 km till en hel mil en gång förra året (sedan bröt jag benet veckan efter men jaja, det var inte springandets fel i alla fall, får se under våren om foten fungerar igen). Men jag tror absolut på att bara gå raskt istället som möjlighet. Det är ngt nice med att det är 30 min och sedan slut, istället för X km och det är bra historier och en mysig stad att bygga.

Dagliga promenader är det enda som funkar för mig, de gör att jag hittar motivation till andra träningsformer också. Ingen utrustning behövs, jag är ofta ute i kjol och vardagsskor även när jag går en mil. För att få in rutinen efter ett uppehåll så har jag två promenader (inga leder, bara egna rundor) som börjar hemifrån och går per automatik för minsta möjliga motstånd. En kuperad runda och en utan backar men längden är densamma. En dålig dag går jag inte hela utan vänder hemåt om det är kämpigt av någon anledning, oftast beror det på att jag borde ätit något litet innan jag gick ut.

Det viktigaste för mig är att faktiskt komma ut och rensa hjärnan, om promenaden blir 5 eller 120 minuter är egentligen oviktigt så länge jag kommer ut _varje_ dag. Jag har ett stegmål på mobilen för att motivera, det är satt lite lägre än jag egentligen vill för att kunna uppnå det även dagar då det känns tungt. Har även ett gäng poddar som jag bara lyssnar på när jag är ute och går, perfekt morot för mig när det släpps nya avsnitt, de är rätt långa också så ofta går jag lite extra för att lyssna klart.

Det enda som jag skulle avråda ifrån är att ge sig ut i obekväma skor oavsett typ, tex stilettklackar på ojämn väg :D

Jag kör också på dans. Jag har testat pardans, men det var inte för mig. Däremot har jag gått på typ showdans, orientalisk dans mm. Man har en tid varje vecka som man betalat för = för mig blir det av då, jag får motion och rörelse utan att tänka på det som regelrätt träning. Finns ofta nybörjarkurser även för vuxna och åldern brukar vara väldigt blandad på dessa (18-60 år typ). Man behöver varken ha taktkänsla eller koordination. jag har saknat båda, men efter ett års dansande börjar jag hitta det.
Ser att jag glömde skriva sånt. Jag har gått burlesque (med inslag av jazzdans mm), provat på bollywood och skulle gärna prova magdans.

Måste åka långt för dans. Vill inte efter 8 timmar jobb åka 1 timme enkel resa, dansa och en timme hem. Då förlorar jag för mycket bensinpengar och tid för mina riktiga intressen.
Synd.
Men det går att hitta massor på nätet. Dansa framför datorn. Det gjorde jag första pandemivintern. Tränade via en Londonbaserad instruktör in steg och kombinationer i bachata .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka