En sak som är viktig att påminna sig om är också att det här med motivation är något som alla kämpar med, även de som har träning som jobb. Att man känner sig omotiverad eller att det känns tungt att ta sig ut på promenad/löprunda/till gymmet/whatever innebär alltså inte att man på något sätt är en sämre människa, att man är lat eller att man saknar vilja och disciplin, utan det är något som händer alla lite då och då. Jag kommer i kontakt med en hel del personliga tränare i min vardag och de har varit noga med att påpeka detta, att bara för att man tränar mycket eller till och med jobbar med träning så innebär det inte att man har någon slags magisk källa av motivation som aldrig sinar.
En annan grej jag brukar försöka tänka på är att disciplin föder självförtroende. Ju fler gånger man lyckas ta sig upp ur soffan och iväg på det man nu tänkt sig, eller ju fler gånger man tar den där omvägen på väg hem från jobbet, desto mer säker blir man på sin egen förmåga övertala den bekväma delen av sig själv och "bara få det gjort". Så brukar jag försöka tänka när det känns kämpigt att ta mig iväg, att ju fler gånger jag kämpar vinner över hjärnans "orkar inte, vill inte", desto lättare blir det nästa gång (oklart om det faktiskt stämmer dock
).