Att hitta sin fysiska hobby

Tack för alla tips 😊 Pokemon go har jag testat, inte min grej. Körde Harry Pottervarianten när den fanns, det var okej i perioder. Ska kolla de andra apparna som nämnts.😊

JAg lyssnar mycket på ljudbok så kanske kan bli en mysig bokstund, bara jag får in rutinen.😁

Tänkte att jag kanske kan börja med en omväg hem från jobbet? Vanligtvis tar det fem minuter. Då är jag ändå redan "ute" så att säga?😊
Så gör jag, jobbar skift så antingen promenad på vägen till jobbet, eller på vägen hem från jobbet. Funkar mkt bättre än att försöka ta tag i sig själv att gå ut igen...

Det beror nog på hur man är som person. För mig fungerar det inte alls att "tvinga mig" att göra något 5-10 gånger för att (kanske) kunna hitta glädjen.

När jag kraschat in i väggen och var en riktig zombie var en viktig del i min återhämtning att min man eller syster släpade med mig ut i skogen med hundarna. Jag var så illa däran att jag varken ville eller borde ge mig ut på egen hand, men de få minuter av lugn och ro som jag kunde känna i skogen redan den första promenaden var vad som behövdes för mig. Skulle jag inte ha känt det lilla, hade jag nog inte kommit ut fler gånger.

Jag menar alltså inte att det behöver ge någon enorm "wow-känsla", men "bara" hoppet om att känna glädje eller tillfredsställelse någon gång längre fram gör noll och inget för mig när jag är i det läget att jag behöver motiveras här och nu.

Jag gissar att det är det som gör att "spel-motion" fungerar för många, också. Att belöningen kommer direkt och inte "sen".
Säkert är det så. TS bad om tankar och idéer och jag levererar tankar och idéer precis som alla andra, som man kan välja bland och se om någonting kan passa ts.

Jag fungerar inte alls på något sätt speciellt, utan flera olika sätt kan få ut mig ur huset (och jag kan också fastna i huset) och jag delar med mig av några av dem som har fungerat nu och då.

Min post gällde mer att även om man faktiskt verkligen vet att man tycker om någonting kan det vara svårt att komma iväg. Det är helt enkelt inget konstigt, för många människor, om soffan känns som att den har tentakler även om det är någonting kul man ska göra. Det är självklart inte heller konstigt om den inte har det.

Ovanstående gäller självklart inte dig som hade mer specifika behov, enligt din post och tidigare posten, och gäller självklart inte heller andra som direkt vet att idéerna inte fungerar på dem.

Senast ändrad:
Det beror nog på hur man är som person. För mig fungerar det inte alls att "tvinga mig" att göra något 5-10 gånger för att (kanske) kunna hitta glädjen.

När jag kraschat in i väggen och var en riktig zombie var en viktig del i min återhämtning att min man eller syster släpade med mig ut i skogen med hundarna. Jag var så illa däran att jag varken ville eller borde ge mig ut på egen hand, men de få minuter av lugn och ro som jag kunde känna i skogen redan den första promenaden var vad som behövdes för mig. Skulle jag inte ha känt det lilla, hade jag nog inte kommit ut fler gånger.

Jag menar alltså inte att det behöver ge någon enorm "wow-känsla", men "bara" hoppet om att känna glädje eller tillfredsställelse någon gång längre fram gör noll och inget för mig när jag är i det läget att jag behöver motiveras här och nu.

Jag gissar att det är det som gör att "spel-motion" fungerar för många, också. Att belöningen kommer direkt och inte "sen".
Och alltså jag menade verkligen inte att man ska tvinga sig till att göra någonting man hatar i 5-10 gånger. Utan att man kan lägga till en motivation för att göra någonting man vet att man tycker om, men har svårt att komma iväg till 5-10 gånger.

Jag skulle aldrig i livet komma på idén att tvinga mig själv att gå på fotboll 10 gånger och ge mig själv en presnt när jag gått tio gånger och sedan tycka om det. Det skulle aldrig hända och ingen present skulle motivera mig.

Så jag var nog i posten otydlig med att jag innan jag "tvingade mig" var mycket väl medveten om att jag tycker om att jumpa men inte lyckades ta mig iväg.

Så ts tex tycker kanske om att vandra. Så då kan en motivation fungera på det (som picknicken ngn nämde ovan).

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.
Förflugen tanke, jag antar att du har testat att promenera utan ljudbok och i ett fint område? Tex om du skulle gilla "fågelkvitter" "lugnet" "njuta mer av upplevelsen" eller ngt sådant, vissa gör det.

Min post gällde mer att även om man faktiskt verkligen vet att man tycker om någonting kan det vara svårt att komma iväg. Det är helt enkelt inget konstigt, för många människor, om soffan känns som att den har tentakler även om det är någonting kul man ska göra. Det är självklart inte heller konstigt om den inte har det.
Sådär är det för mig, jag måste få in rutinen i vardagen för att jag ska vilja göra något egentligen, även det som jag faktiskt tycker är roligt blir jobbigt och ett extra moment annars. Tror det är ganska vanligt att det är så, utan rutin så blir man bekväm och allt extra blir lite jobbigt.

Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.
Testat yoga eller liknande? Då kan du se på tv under tiden, behöver inte lämna hemmet. Tänker att saker och ting blir roligare när det blir lättare, blir man smidigare och starkare så är chansen att motivationen till annan fysisk aktivitet blir högre.

Det är viktigt tror jag med att få in en rutin på det i vardagen som man helt enkelt bara gör, sen efterhand så blir kroppen starkare och saker och ting blir, kanske inte alltid roligare, men lättare iallafall. Det gäller att börja med det man faktiskt klarar av så det inte blir för jobbigt för då är risken att man slutar snabbt stor.

En sak som är viktig att påminna sig om är också att det här med motivation är något som alla kämpar med, även de som har träning som jobb. Att man känner sig omotiverad eller att det känns tungt att ta sig ut på promenad/löprunda/till gymmet/whatever innebär alltså inte att man på något sätt är en sämre människa, att man är lat eller att man saknar vilja och disciplin, utan det är något som händer alla lite då och då. Jag kommer i kontakt med en hel del personliga tränare i min vardag och de har varit noga med att påpeka detta, att bara för att man tränar mycket eller till och med jobbar med träning så innebär det inte att man har någon slags magisk källa av motivation som aldrig sinar.

En annan grej jag brukar försöka tänka på är att disciplin föder självförtroende. Ju fler gånger man lyckas ta sig upp ur soffan och iväg på det man nu tänkt sig, eller ju fler gånger man tar den där omvägen på väg hem från jobbet, desto mer säker blir man på sin egen förmåga övertala den bekväma delen av sig själv och "bara få det gjort". Så brukar jag försöka tänka när det känns kämpigt att ta mig iväg, att ju fler gånger jag kämpar vinner över hjärnans "orkar inte, vill inte", desto lättare blir det nästa gång (oklart om det faktiskt stämmer dock :p).

Du behöver träna på att göra något du inte tycker om. Det gör de flesta varje dag. Som att gå till jobbet, gå ur sängen. Om man inte funderar för mycket över saken så gör man det..
Jag tycker tvärtemot att allt fler människor borde träna på att vägra göra saker de inte tycker om.
Låter ju som ett jätteroligt liv att inte vilja gå ur sängen eller gå till jobbet, eller stänga av helt och tvinga sig varje dag till att göra sånt man inte gillar... :grin:

Om man är intresserad av historia kan man använda Fornsöks karta - https://app.raa.se/open/fornsok/ - för att leta upp fornlämningar i ens område (om det finns) och sedan ta promenader dit. Ofta ligger det på hyfsat otillgängliga ställen så det kan bli lite strapatser för att ta sig fram till och försöka hitta rester av nån gammal stenhög... ;)
Det finns även en hemsida som heter uddautflykter som kanske kan ge inspiration till utflykter/promenader.
Kanske inte för vardagsmotion men för utflykter där rörelse blir inkluderat. :)

Ett tips att öka motivationen kan vara att använda en habit tracker, antingen en av alla appar som finns eller en handgjord. Det finns mer eller mindre avancerade om man Googlar Bullet Journal / Bujo. Nedan finns exempel på en enklare variant.

Det kan dock bli kontraproduktivt om man är riktigt under isen. Jag har själv gått in i den berömda väggen för många år sedan och hade jag gjort en då hade jag nog blivit ännu mer deprimerad av att se alla dagar som jag inte gjorde någonting.

Men nu när jag är i betydligt bättre balans tycker jag det hjälper. Det behöver inte vara en vana som ska utföras dagligen. Jag har t ex som mål att träna tre dagar i veckan men det blir betydligt mer visuellt när jag kommer av mig med träningen när det blir allt för långt mellan de färgade prickarna.

1737469975157.webp

Om man är intresserad av historia kan man använda Fornsöks karta - https://app.raa.se/open/fornsok/ - för att leta upp fornlämningar i ens område (om det finns) och sedan ta promenader dit. Ofta ligger det på hyfsat otillgängliga ställen så det kan bli lite strapatser för att ta sig fram till och försöka hitta rester av nån gammal stenhög... ;)
Det finns även en hemsida som heter uddautflykter som kanske kan ge inspiration till utflykter/promenader.
Kanske inte för vardagsmotion men för utflykter där rörelse blir inkluderat. :)
Den ska jag spana på :)

Jag tycker du tänker klokt som vill hitta en aktivitet som känns rolig. Till skillnad från en del andra så anser jag nog att folk skulle må bättre om de gjorde så istället för att försöka tvinga sig till icke-lustfylld rörelse.
Sen kan det ju vara så att man får pressa sig lite för att komma igång, men nog är det viktigt att man sen kan hitta någon slags glädje i aktiviteten man valt.

Jag har själv aldrig klarat av att motionera för motionens skull. Det är så jäkla tråkigt och jag avskyr att anstränga mig. Under åren har det varierat på vilka sätt jag är aktiv men gemensamt är att det alltid är aktiviteter jag utför enbart för att aktiviteten är rolig/härlig på olika sätt, och sen kommer motionen på köpet. Har varit hästarna och ridning, hundträning och hundpromenader, ibland promenader med partner/vänner, någon kort period löpning med hund i midjebälte, och så tycker jag att det är rätt skönt att promenera till/från jobbet om det är vettigt väder osv.

En sak som är viktig att påminna sig om är också att det här med motivation är något som alla kämpar med, även de som har träning som jobb. Att man känner sig omotiverad eller att det känns tungt att ta sig ut på promenad/löprunda/till gymmet/whatever innebär alltså inte att man på något sätt är en sämre människa, att man är lat eller att man saknar vilja och disciplin, utan det är något som händer alla lite då och då. Jag kommer i kontakt med en hel del personliga tränare i min vardag och de har varit noga med att påpeka detta, att bara för att man tränar mycket eller till och med jobbar med träning så innebär det inte att man har någon slags magisk källa av motivation som aldrig sinar.

En annan grej jag brukar försöka tänka på är att disciplin föder självförtroende. Ju fler gånger man lyckas ta sig upp ur soffan och iväg på det man nu tänkt sig, eller ju fler gånger man tar den där omvägen på väg hem från jobbet, desto mer säker blir man på sin egen förmåga övertala den bekväma delen av sig själv och "bara få det gjort". Så brukar jag försöka tänka när det känns kämpigt att ta mig iväg, att ju fler gånger jag kämpar vinner över hjärnans "orkar inte, vill inte", desto lättare blir det nästa gång (oklart om det faktiskt stämmer dock :p).
Men precis! Jag tränar mellan 2-5 gånger i veckan. Alltid med mitt gymsällskap. Händer typ en gång i månaden att jag är tvingad att gå själv 🤭 😂 skulle jag träna helt själv skulle jag nog träna max 1-3 gånger i veckan. Jag får mig dit för att jag har en "bokad tid", inte alls för att jag känner mig motiverad. Det gör jag nog 1-2 gånger i veckan. Men jag ångrar aldrig i efterhand att jag fick mig dit och gjorde något!

Tack alla för svar och tips! :) Ska kolla upp de olika aktiviteterna med hostiroevandring och annat också. Just Dance gillade jag förr, kanske kian få igång den känslan igen - bara att jag fick skitont i armen av att ständigt hålla i telefonen för att spelet skulle känna mina rörelser. :)

Och alltså jag menade verkligen inte att man ska tvinga sig till att göra någonting man hatar i 5-10 gånger. Utan att man kan lägga till en motivation för att göra någonting man vet att man tycker om, men har svårt att komma iväg till 5-10 gånger.

Jag skulle aldrig i livet komma på idén att tvinga mig själv att gå på fotboll 10 gånger och ge mig själv en presnt när jag gått tio gånger och sedan tycka om det. Det skulle aldrig hända och ingen present skulle motivera mig.

Så jag var nog i posten otydlig med att jag innan jag "tvingade mig" var mycket väl medveten om att jag tycker om att jumpa men inte lyckades ta mig iväg.

Så ts tex tycker kanske om att vandra. Så då kan en motivation fungera på det (som picknicken ngn nämde ovan).

Jag förstod hu7r du menade :)

Tack alla för svar och tips! :) Ska kolla upp de olika aktiviteterna med hostiroevandring och annat också. Just Dance gillade jag förr, kanske kian få igång den känslan igen - bara att jag fick skitont i armen av att ständigt hålla i telefonen för att spelet skulle känna mina rörelser. :)

Jag har haft telefonen i ett sånt där armband som egentligen är gjort för överarmen, men satt det nere vid handleden istället för att slippa hålla i den :up:

Jeg har spelat roller derby förr i tiden och det är en sport som är full av folk som aldrig har känt sig särskilt ”sportiga”, men som har lust till att röra på sig tillsammans med andra 😊. Sammanhållningen betyder allt och det är plats och behov (!) för folk i alla storlekar, former och färger 😍.

Spelar inte längre (inte just nu i alla fall!), men har fått massor av vänner för livet i denna väldigt beroendeskapande sport 🤩.

Om du gillar just dance så finns danserna på youtube, då dansar gubbarna de färdiga danserna och så gör man sitt bästa. Då slipper du hålla i telefonen.

Har du någon vän som inte heller är så sugen på "motion"?
Isåfall kan jag tipsa om att titta på insta (kanske finns på yt också?) för att få inspiration för Tant-parkour!
Man kan såklart utmana sig själv om man gör det själv, men det är mycket roligare om man är två tokar som leker med staden eller naturens hinder. Det kan SE töntigt ut - men det ÄR jättekul, lovar :p

Du behöver inga speciella kläder för att vandra de kortare turerna där du bor 😄
Jag brukar gå runt två timmar i jeans och sneakers. Är det blött har jag mina stallkängor.
Samma här. Mina vardagsskor är Blundstone. På med skorna och gå ut. Ett varv runt kvarteren där du bor?

Man måste inte ta i från tårna närman gör nåt. Minsta grej är bra
Själv är jag rejält tilltufsad pga sjukdom men fick en motionscykel som står i gäststugan på tomten. Går förbi flera gånger om dagen och försöker gå in och cykla 5-10 minuter år gången.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka