Kryp/pirr i benen på nätterna

Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när jag blev gravid. Nu är jag i v 30, dvs ca 2 mån kvar och får inte sova alls längre. Jag börjar bli desperat! Har den senaste veckan bara sovit 2-3 timmar per natt, den här natten fick jag nog ihop 2 timmar totalt på alla små tupplurar av ren utmattning.

Vad jag redan gör är:

• promenad på ca 40 min(foglossning gör att jag inte kan gå särskilt länge)och försöker göra 10-15 min yoga. Jag har redan två barn varav en är en aktiv åttaåring så rörelse i nån form kommer av sig självt för det mesta...
  • Stretchar underbenen på kvällarna i tv soffan.
  • Använder stödstrumpor
  • Äter maxdos magnesium(+ multivitaminer för gravida, järn och omega 3).
  • Dricker ordentligt med vatten(och äter massor av is för det är helt plötsligt det godaste som finns!).
  • Maken masserar fötter och vader varenda kväll i minst 30 min.
  • Högläge så fort det bara går.
  • Svalt sovrum+sover med fötterna utanför täcket trots att monstret under sängen kan ta dom då😵
  • Försöker hålla nere sockerintaget.
Och trots allt det här får jag alltså knappt en blund. Jag håller på att bli tokig. Imorgon ska jag ringa MVC och be om en tid till deras läkare men mitt googlande har gett mig att det inte finns mycket att göra rent medicinskt. Utan det som gäller är livsstilsförändringar vilka jag redan gjort.

Någon som har nåt tips?
Som förstår vad jag menar när jag påstår att jag i nättras var nära att fasen klösa av benen mot att få sova?
Hopp?
Får jag inte sova inatt så åker jag nog till akuten, så desperat känner jag mig. Jag ligger ju där i min sköna säng, nöjd och glad. Härligt trött och har längtat efter att få krypa ner och sova. Ögonlocken är blytunga och sen - en liten "myra" kilar över ena foten. Och en till. En till. En till. Tills hela fötterna, vaderna - ja ända upp till låren kryper - ilar, rycker, pirrar. Jag vill bara få sova...
Kaliumbrist? För mig var det enormt stor skillnad! Samt även för några vänner till mig. Med kalium kunde jag gå ner till att äta 50% RDI av magnesium och ändå inte ha problem.

Prata även med någon hudexpert, det finns något som sätter sig på huden när det är varmt och det kan ge enormt klåda som kroppen tolkar som krypningar och ger ryckningar. Jag fick en kortisonsalva att smörja och fick förklaringen som innan att mina nerver reagerar på det på huden och därför blir det ryckningar. Dock behövs en riktig hudexpert för att de ska se det.

Har en kompis som jobbar utomlands där det kan vara +40 på nätterna och ingen AC...
De blöter badlakan och lägger i frysen och har dessa utanpå ett lakan för att få svalka när se ska sova.
Kanske du kan ha frusna tvättlappar i ziplock-påsar? De lär ju tina rätt fort men kanske kan ge lite lindring.

Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när jag blev gravid. Nu är jag i v 30, dvs ca 2 mån kvar och får inte sova alls längre. Jag börjar bli desperat! Har den senaste veckan bara sovit 2-3 timmar per natt, den här natten fick jag nog ihop 2 timmar totalt på alla små tupplurar av ren utmattning.

Vad jag redan gör är:

• promenad på ca 40 min(foglossning gör att jag inte kan gå särskilt länge)och försöker göra 10-15 min yoga. Jag har redan två barn varav en är en aktiv åttaåring så rörelse i nån form kommer av sig självt för det mesta...
  • Stretchar underbenen på kvällarna i tv soffan.
  • Använder stödstrumpor
  • Äter maxdos magnesium(+ multivitaminer för gravida, järn och omega 3).
  • Dricker ordentligt med vatten(och äter massor av is för det är helt plötsligt det godaste som finns!).
  • Maken masserar fötter och vader varenda kväll i minst 30 min.
  • Högläge så fort det bara går.
  • Svalt sovrum+sover med fötterna utanför täcket trots att monstret under sängen kan ta dom då😵
  • Försöker hålla nere sockerintaget.
Och trots allt det här får jag alltså knappt en blund. Jag håller på att bli tokig. Imorgon ska jag ringa MVC och be om en tid till deras läkare men mitt googlande har gett mig att det inte finns mycket att göra rent medicinskt. Utan det som gäller är livsstilsförändringar vilka jag redan gjort.

Någon som har nåt tips?
Som förstår vad jag menar när jag påstår att jag i nättras var nära att fasen klösa av benen mot att få sova?
Hopp?
Får jag inte sova inatt så åker jag nog till akuten, så desperat känner jag mig. Jag ligger ju där i min sköna säng, nöjd och glad. Härligt trött och har längtat efter att få krypa ner och sova. Ögonlocken är blytunga och sen - en liten "myra" kilar över ena foten. Och en till. En till. En till. Tills hela fötterna, vaderna - ja ända upp till låren kryper - ilar, rycker, pirrar. Jag vill bara få sova...
När jag haft samma problem har jag ofta blivit hjälpt av att blöta tjockare bomullsstrumpor i kallt vatten och ta på mig innan sömn. Gärna långa strumpor som går upp en bit på benen. Har en vän som brukar blöta badlakan med kallvatten och ha över fötterna vid sömn.

Buke har löst det igen!
Jag vet inte vilket av tipsen eftersom jag öste på med alla icke medicinska men jag har sovit! Två nätter nu! Och flera timmar på dagarna också.

Jag TROR att högre intag av B vitamin kan vara grejen. Kollade multivitaminerna och de innehåller inte 100 % av RDI av just B vitamin. Men man får ta upp till 2 tabletter per dag så det har jag gjort sen jag skrev tråden här.
Stoppar in frysklampar under lakanet när jag går och lägger mig med, med en handduk över så att jag kan reglera hur kallt jag vill ha.
Tåhävningar och stretching morgon-middag-kväll plus massage av ben och fötter.
Religiös användning av stödstrumpor.

Det är inte borta helt, men jag kan sova nu😃😃😃👑 Tack buke!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 986
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 275
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Efter att ha blivit skrämd av min egen spegelbild för andra gången idag så börjar jag inse att jag nog är ganska sliten :cry: De...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 943
Senast: LindgrenV
·
Övr. Katt Jag har två sphynxar, skaffade dom tillsammans med mitt ex. Jag älskar katterna, har alltid gjort. Dom har varit som mina bebisar. Vi...
Svar
13
· Visningar
2 981
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka