Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt omkring mig och jag bara gick hemifrån.
På kvällen satte sig sambon med mig och sa att han är orolig på riktigt . Att jag inte kan fortsätta såhär. Vi pratade hela natten och jag bröt ihop sisådär hundra gånger och bara grät. Jag kan inte ens minnas senaste gången jag grät. Söndagen hände massa konstiga saker i min kropp. Jag har tydligen ont i axlar och nacke helt plötsligt. En punkt mellan skulderbladen gör så ont att det är plågsamt att andas. Feber. Sen frossa fast utan feber. Det känns som små elstötar far upp och ner längs ryggen och benen. Ibland får jag kramp på olika ställen. Huvudvärken från helvetet. Dagsljus gör ont. I hjärnan. Som dessutom känns som den är gjord av det tunnaste glas och går i tusen små bitar om någon stänger en dörr eller skåplucka lite för hårt.
Jag har sjukanmält mig och fått en tid hos vårdcentral - nästa tisdag. Vad kommer hända? Jag orkar inte ens tänka på att jobba. Dels för att jag har så ont överallt och dels för att jag knappt orkar hålla mig vaken. Har sovit större delen av helgen. Kan man få en sjukskrivning så direkt? Vad tusan gör jag om läkaren bedömer att jag bör jobba?
Är det här vad som händer när man är utbränd?
Jag känner inte igen mig själv. Sambon räknade upp allt jag slutat med här hemma senaste veckorna. Jag lagar inte riktig mat längre, det blir halv eller helfabrikat dagligen. Akvarierna har fått förfalla. Det är inte samma ordning. Fönstren är fortfarande inte putsade. Jag har sått lite tomat och gurka men de små plantorna har tynat bort nu för de har inte blivit vattnade. Jag läser inte längre. Avstyr alla sociala aktiviteter, t o m min närmaste(numera enda)väns möhippa. Det är inte likt mig. Jag älskar att laga mat, pysslar om mina sådder som bebisar, älskar att göra utflykter och projekt med barnen, tycker om besök, kastar mig glatt in i veckans städning och myser riktigt när jag går och plockar ordning på allt på kvällen när barnen lagt sig. Jag var inte ens medveten om att jag valt bort allt det här. Insåg inte att det enda jag gör när jag är hemma är att sova. Eller vara arg och rya över att alla tjatar och stökar till.
Sambon sköter allt hemma när han inte jobbar kväll. När han gör det håller jag skeppet flytande, matrester eller foodora, inga besökare, barnen får närapå obegränsad skärmtid. Öronproppar.
Jag vill bara ha tyst och mörkt och få sova. Jag orkar inte hålla ihop längre. Orkar inte tänka en hel tanke, de fladdrar iväg för mig. Vad säger jag till min arbetsgivare?
Det här har nog varit på gång länge, men jag är envis, har hög smärttröskel och har svårt att be om hjälp. Nu föll korthuset ihop helt plötsligt när någon annan än jag drog fram allt i ljuset. Allt det där som jag trodde att jag dolde så bra. För det var ju bara jag som var lat. Om jag bara kämpade mer och försökte mer så skulle det ju gå över, jag skulle komma ut i andra änden och allt skulle ordna sig!
Vad kommer hända nu?