Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha rida i dressyrsadel ÄR olämpligt på unghäst. Så här ser min fot ut efter ridning 2:a gången i dressyrsadel:eek:
DSC_0400_zpspkzszosk.jpg

Hästen gjorde ett luftsprång och i dressyrsadeln fanns inte så mkt stöd som i min hoppsadel. Resultat : avslitna ledband och fraktur i fotleden med lös benbit. Ridförbud i 3 månader. Skulle ha ridit i hoppsadel som vanligt...blä.

Min rids ut om det finns lämpligt sällskap annars blir det tömkörning över stock och sten. Har helt klart blivit harigare med åldern men inte har förståndet blivit sämre än att man vet hur viktig variationen är för alla hästar oavsett ålder.

AJ! Stackare, Krya på dig !

• Gilla
Reactions: TBT
Ett problem med dagens unga hästar är att de är ganska begåvade och snabbt kan avancera upp i klasserna trots att de omöjligtvis ännu kan ha hunnit bygga upp tillräcklig styrka. De får ändå bra betalt eftersom de går med nackarna uppe o sprätter med frambenen.
Blir alltid så häpen när jag ser hur man åker ut o tävlar helg efter helg på unga hästar. Varför:confused:

Blev ganska förvånad (och beklämd) när jag såg flera av unghästarna som deltog i SASC i Flyinge nyss i startlistor på helgens tävlingar..:(

Jag red ut igår. I lördags var det kanonväder men då kunde jag inte rida. Igår var det pissregn. Längst bort på ridturen, 45 min hemifrån öppnade sig himlen. Kändes som om jag kissade på mig när vattnet rann längs med benen :D och väl hemma hade underkläderna färgats av ridbyxorna.

Jag har all förståelse för att man kan tycka uteritter är läskiga, jag åkte mest av min häst när jag köpte henne för 12 år sen och det tog tid att våga ute. Nu trycker jag igenom de sista sakerna som får det att suga i magen, helt enkelt för att om ett år ska hennes son ridas in och tja, han har inte heller långsamma reaktioner :D

@Solis : dressyrsadlarna är ju byggda så att ryttaren ska komma djupt ner på hästen framför allt. Argumenten är att en grön unghäst inte ska ha den "tyngden" sitsmässigt på sig innan den stärkt sig, balanserat upp sig och ffa: fått möjlighet att verkligen komma upp med ryggen under ryttare först på ett grundläggande stadie. Väldigt kortfattat nu, har brått och ska iväg på kalas ;)

Aha, ja, det förstås. Och sitter man då ned för tidigt och för länge så blir det en för stor belastning. Då kan jag med gott samvete fortsätta med min älskade dressyrsadel, jag är så kass på lättridning att jag knappast lyckas tynga ned :D.

Skämt åsido så har jag alltid allroundsadeln på de gröna i vilket fall som helst. Även fast den är ruskigt obekväm att sitta i. Men den fyller sin funktion.

Jag har faktiskt gruvat mig många ggr för att rida ut min häst (egen uppfödning så kan inte skylla på något). Hon är, precis som någon annan (Mimus häst?), en sådan häst som exploderar och tvärvänder på nanosekunder. Hon är bakskygg och markskygg. Tack vare att hon är som hon är så har vi dock aldrig ”skyddat” henne på något sätt. Hon har uppmuntrats att gå först, vi har ridit ut med sällskap innan hon ens var styrbar. Dock trivs hon allra bäst på dressyrbanan eller i ridhus, det är hennes guldstunder i veckan de 2-3 dagar hon får vara där.

Jag har alltid suttit kvar i hennes helomvändningar, men i våras var olyckan framme, jag klarade mig med en hårsmån och fick bara en rejäl sträckning i nacken med åtföljande sjukgymnastik, massage och muskelavslappande medicin. Men efter det har jag varit harigare ute. Vi har dock hittat ett sätt som passar oss, vi rider aldrig ut ensamma längre. Med det sällskap vi har med oss är vi tämligen harmoniska båda två. Långa joggingturer med lite intervallträning gör henne dessutom psykiskt lösgjord även ute har jag märkt.

Aha, ja, det förstås. Och sitter man då ned för tidigt och för länge så blir det en för stor belastning. Då kan jag med gott samvete fortsätta med min älskade dressyrsadel, jag är så kass på lättridning att jag knappast lyckas tynga ned :D.

Skämt åsido så har jag alltid allroundsadeln på de gröna i vilket fall som helst. Även fast den är ruskigt obekväm att sitta i. Men den fyller sin funktion.

ja fast även utan att sitta ner i sig så är de ju byggda djupare och bommarna på ett annat sätt , så ryttaren kommer inte upp på samma sätt även om den rider lätt i en renodlad dressyrsadel. Dressyrsadlarna är också betydligt tyngre i sin egen vikt än hopp och allroundsadlarna är, pga konstruktionen och syftet med konstruktionen osv. Därav det tidigare i hästkretsar etablerade argumentet att man helst inte lägger såna på en grön unghäst - men som sagt tidigare så givetvis handlar det ju också om vem som rider. Elitryttarna lär rida i sina dressyrsadlar från dag ett numera ;)

Jag tycker allroundsadlar de flesta är jättebekväma att sitta i? Alla de jag har haft är supersköna, mkt bättre än att sitta i en renodlad hoppsadel om man bara ska rida ut och inte hoppa i sak? Dessutom funkar de ju betydligt bättre att allmänrida lite dressyr i eller hoppa några skutt osv, än om du ska rida dressyr lite några minuter när du råkar vara ute eller gå in i ridhuset några minuter efter ridpass ute osv, än att försöka i en hoppsadel, det är ju typ helt kört i en sån i jämförelse....... helt fel skänkelläge och inget som helst stöd då hoppisarna är så framskurna att benen om man typ ska rida lite dressyr flackar fritt.......

Här hade det en gång blåst ner nåt träd över en polulär ridstig. Det är normal skog runt. Det går alldeles utmärkt att rida i den även längre sträckor än bara runda ett träd.
Men då hade jag vet inte hur många vänt och ridit tillbaks hem samma väg iom att "de inte kom fram och var tvungna".
Trädet var hopphöjd tom för mig som dressyrkärring. Men visst kan jag förstå om man inte vågar hoppa fasta saker eller alls.
Däremot blev jag väldigt förvånad över att folk inte bara red runt trädet.
Jag skulle ut och cantra och red därför på ridvägarna och kom till trädet. De var helchockade över att jag tagit mig förbiiiii.
Haha! :D

Jag har noterat ett samband mellan hästar som "inte går att rida ut på" och hästar som "måste gå i en egen (liten) hage". :angel:

@mimus: Det är ju rätt stor skillnad på att inte rida ut själv och att inte rida ut alls. Vissa hästar är inte lämpliga att vara ute på själv, men vettiga ägare löser det så att hästen får komma ut regelbundet ändå.

Jag har noterat ett samband mellan hästar som "inte går att rida ut på" och hästar som "måste gå i en egen (liten) hage". :angel:

@mimus: Det är ju rätt stor skillnad på att inte rida ut själv och att inte rida ut alls. Vissa hästar är inte lämpliga att vara ute på själv, men vettiga ägare löser det så att hästen får komma ut regelbundet ändå.

Ja, vårt stall är ju lite uppbyggt enligt den principen, egen hage. Man får släppa ihop om man vill. Men det är inte alla som vill kan man lugnt säga.

Det var lite halvskandal att jag ville släppa ut mitt halvblod på lösdriften med polohästarna. ;)

Anledningen till att jag lärde känna polo-killarna först var att jag var den enda som bara fortsatte rida om de kom in på ute-banan. Många gick därifrån och övriga började dra i tyglarna och rida så långt bort det gick. Helst i skritt.
Så de mindes mig just därför.

KL

Det går ju att träna de allra flesta hästar och ryttare till att kunna rida ut safe.
Men då kan det krävas att man tar lektioner i det och hur hästar funkar. Det är inte alla intresserade av.

Sen tycker vissa bara att rida ut är tråkigt. Min ena dressyrtränare tycker det trist och tråkigt. Men hon vill iaf att hästarna ska ut. Så antingen biter hon ihop och rider ut med någon att skvallra med. Eller så ser hon till att anställd eller maken rider ut.

Jag vet flertalet som antingen är rädda för att rida och det känns läskigare att rida ut eller är rädda bara för att rida ut. De hyr in folk eller har medryttare till det.
De som vill men inte vågar tränar samtidigt själva. Men får hästen uteriden för att se till att inte den också tycker uteturerna är så himla speciella och värda att flippa ur på.
Då slipper de ju ta både det och sina egna rädslor.

Jag reserverar mig i realismens namn så att säga ;)
Jag tror inte det är ngt fel på de flesta hästägares vilja för sin hästs bästa osv öht. Dock tror jag inte att ditt resonemang och förhoppning väger riktigt realistiskt i många fall i slutänden, för folk är folk och alla har väldigt mkt fullt upp i sina liv och allt runtomkring det, jobb, barn, familj osv och sen hästen uppstallad ngnstans i de flesta fall för att få ihop det tidsmässigt. Så har de då en häst som absolut inte kan ridas ut ensam utan behöver sällskap osv enligt ryttarens egna bedömning och komfortzon osv, så frågar du mig krävs det en ganska remarkabel disciplin för att få ihop det schemat med sällskap rutinmässigt regelbundet varje vecka osv. Det är ganska få som realistiskt sätt lever upp till det även om viljan finns där i grunden för det klaffar inte lika lätt om man är beroende av ngn annan som sällskap osv för då måste tid bokas i förväg och x klockslag osv för att bli realitet. De flesta har svårt med sånt med framförhållning när det finns mkt annat i livet som ska klaffa osv.

tyvärr blir det ju lite i såna fall också när tillfällena blir färre och ska bokas in osv, att själva uteritten på en lite osäker häst blir värsta Eventet. Snarare än en rutin som kan hända lite dagligen dax och närsomhelst osv, om hästen faktiskt kan gå ut ensam och är van att göra det och fungerar utifrån det.

@tuaphua : enligt mig är det skandal att som hästägare om man inte själv vågar rida ut på sin inte ok häst att rida ut på, anlitar ngn medryttare som man förväntar sig ska göra det utifrån sin egen bedömning att hästen är tokig ute... ser lite för mkt sånt ibland tyvärr. Jag tycker det blir konstigt! Jag hade ALDRIG som hästägare, lejt ut till ngn annat att utsätta vare sig sig själv eller även min häst för farliga situationer jag inte själv skulle utsätta mig för. Men ser som sagt många som gör det.

Jag reserverar mig i realismens namn så att säga ;)
Jag tror inte det är ngt fel på de flesta hästägares vilja för sin hästs bästa osv öht. Dock tror jag inte att ditt resonemang och förhoppning väger riktigt realistiskt i många fall i slutänden, för folk är folk och alla har väldigt mkt fullt upp i sina liv och allt runtomkring det, jobb, barn, familj osv och sen hästen uppstallad ngnstans i de flesta fall för att få ihop det tidsmässigt. Så har de då en häst som absolut inte kan ridas ut ensam utan behöver sällskap osv enligt ryttarens egna bedömning och komfortzon osv, så frågar du mig krävs det en ganska remarkabel disciplin för att få ihop det schemat med sällskap rutinmässigt regelbundet varje vecka osv. Det är ganska få som realistiskt sätt lever upp till det även om viljan finns där i grunden för det klaffar inte lika lätt om man är beroende av ngn annan som sällskap osv för då måste tid bokas i förväg och x klockslag osv för att bli realitet. De flesta har svårt med sånt med framförhållning när det finns mkt annat i livet som ska klaffa osv.

tyvärr blir det ju lite i såna fall också när tillfällena blir färre och ska bokas in osv, att själva uteritten på en lite osäker häst blir värsta Eventet. Snarare än en rutin som kan hända lite dagligen dax och närsomhelst osv, om hästen faktiskt kan gå ut ensam och är van att göra det och fungerar utifrån det.

@tuaphua : enligt mig är det skandal att som hästägare om man inte själv vågar rida ut på sin inte ok häst att rida ut på, anlitar ngn medryttare som man förväntar sig ska göra det utifrån sin egen bedömning att hästen är tokig ute... ser lite för mkt sånt ibland tyvärr. Jag tycker det blir konstigt! Jag hade ALDRIG som hästägare, lejt ut till ngn annat att utsätta vare sig sig själv eller även min häst för farliga situationer jag inte själv skulle utsätta mig för. Men ser som sagt många som gör det.

Ja, är hästen farlig att rida ut så är det så klart skandal. De jag vet som inte vågat rida ut hästen av det skälet har dock hyrt in proffs för det mesta. Ingen har iaf mörkat hur hästen skött sig.
Men ja, jag fattar din poäng. Har man problem är det inte riktigt ok att bara lämpa över det på andra. Det där kan man märka när man jobbar med sånt med både med hästens problematik och även andra saker man är skraj för. Jag var med om några som var så rädda för blixten att de var helt övertygade om att de skulle dö om de stod kvar ute/vid trailern då man påbörjat en lastträning. Men att låta någon annan ta hästen och köra klart momentet med lastningen hade man inga problem med..
Lite sånt märker man ibland. Man betalar andra för att riskera liv och lem.
Det kan säkert förekomma vid gratis-hjälp med.

Sen finns det ju tyvärr ganska många ridrädda som själva skrämmer upp hästarna iom att de är så spända alt inte så skickliga ryttare eller så bra på att förstå hur hästar funkar mentalt. Då kan ju hästen med en coolare ryttare funka ute.
Det är tyvärr ganska vanligt att hästarna funkar rätt bra hyfsat direkt när man testar dem själv. Och då finns det ju duktigare folk än mig.. Så om det blir så mkt bättre med mig... Ja..

Ja, är hästen farlig att rida ut så är det så klart skandal. De jag vet som inte vågat rida ut hästen av det skälet har dock hyrt in proffs för det mesta. Ingen har iaf mörkat hur hästen skött sig.
Men ja, jag fattar din poäng. Har man problem är det inte riktigt ok att bara lämpa över det på andra. Det där kan man märka när man jobbar med sånt med både med hästens problematik och även andra saker man är skraj för. Jag var med om några som var så rädda för blixten att de var helt övertygade om att de skulle dö om de stod kvar ute/vid trailern då man påbörjat en lastträning. Men att låta någon annan ta hästen och köra klart momentet med lastningen hade man inga problem med..
Lite sånt märker man ibland. Man betalar andra för att riskera liv och lem.
Det kan säkert förekomma vid gratis-hjälp med.

Sen finns det ju tyvärr ganska många ridrädda som själva skrämmer upp hästarna iom att de är så spända alt inte så skickliga ryttare eller så bra på att förstå hur hästar funkar mentalt. Då kan ju hästen med en coolare ryttare funka ute.
Det är tyvärr ganska vanligt att hästarna funkar rätt bra hyfsat direkt när man testar dem själv. Och då finns det ju duktigare folk än mig.. Så om det blir så mkt bättre med mig... Ja..

ja det blir lite konstigt som sagt. Farliga vet jag inte om de flesta hästarna är utifrån det jag avsåg. Men helt klart jobbiga och inte säkra att rida ut på enligt vad ägarna själva vågar utifrån hur hästen beter sig, och ägarna vill inte göra det själva men tycker att ngn medryttare ska göra det. För mig är det som sagt väldigt främmande. Man gör inte så om det inte handlar om som du säger betalt proffs isåfall med ngn etablerad plan att nu ska hästen utbildas att kunna ridas ute. Så är ju inte fallet i de fall jag pratar om med ngn medryttare som förväntas rida ut när hästägaren inte själv gör det...... Jag tycker bara det blir så märkligt för som sagt, i min egen värld som hästägare hade jag aldrig ngnsin krävt ngt av ngn medryttare att den ska göra saker med hästen som jag inte själv tycker mig säker med eller klarar osv och nu pratar vi ju medryttare som sagt och inte ngn betalt inhyrd hjälp för att lösa ngt problem i sig. Men som sagt, sett lite mycket som motstrider min egen princip så alla har nog inte samma resonemang som sagt.

KL
i övrigt som sagt så är ju aspirationen bra hos de flesta ang. att deras häst ska komma ut osv, men om den behöver sällskap för att göra det så blir det realistiskt för de flesta, ganska begränsat om den verkligen gör det, dvs kommer ut, pga planering och bokning i förväg osv om ngn konkret rutin ska funka utifrån det.

Senast ändrad:
Jag är också rädd för att rida ut efter dikeskänningen förra vintern. Z hade en period då han exploderade varje gång vi var ut och han hade verkligen ingen koll och verkade inte bry sig heller. Värst var det när vi vände, då var det alltid minst ett hopp rakt upp i luften följt av ett krumsprång och höger bakben ut i full fart i galopp. En gång drog han i full fart mot en lastbil och jag var övertygad om att jag skulle dö. Det gick så långt att jag ringde och sa upp mitt medryttarskap på honom men då sa hans ägare att hon tar över uteritterna ett tag och så fick han örter för att lugna ner sig, plus att han gick ut med nya kompisar i hagen för att bli av med mer energi. Sen dess har jag övat bit för bit. Ridit bara där det inte funnits diken, haft graman som nödbroms (det är det enda syftet och funkar hyfsat) och nu, åtta månader senare rider jag i alla gångarter, inte överallt och fortfarande i lugnt tempo, men jag klarar det!

Andra hästar som jag litar på har jag ridit på ibland under sommaren, men glädjen som jag hade med min trygga ponny är som bortblåst. :( jag gör det mest för att det är bra för oss båda två...

Fast det är ju ingen slump att det är just dressyrhästar "som inte går att rida ut på" tänker jag... Det är ju mer så att just dom har en kategori ägare som är räddare av sig än ryttare i andra grenar. Dock är det ju som det är och man ska självklart inte riskera sitt liv. Men att ta med sig hästen som handhäst kan ju oxå vara ett alternativ. Bättre än bara promenader.

Sen tycker jag hela dressyraveln är osund i sig med individer som inte beter sig som normala hästar mentalt. Dom är ofta obehagliga jämfört med hopp och fälltävlanshästar

Senast ändrad:
Fast det är ju ingen slump att det är just dressyrhästar "som inte går att rida ut på" tänker jag... Det är ju mer så att just dom har en kategori ägare som är räddare av sig än ryttare i andra grenar. Dock är det ju som det är och man ska självklart inte riskera sitt liv. Men att ta med sig hästen som handhäst kan ju oxå vara ett alternativ. Bättre än bara promenader.

Sen tycker jag hela dressyraveln är osund i sig med individer som inte beter sig som normala hästar mentalt. Dom är ofta obehagliga jämfört med hopp och fälltävlanshästar

jag blir mest beklämd allmänt att nu dressyrthästar faller inom ngn sort kategori som tydligen inte går att rida ut på? tragiskt......

Ska sägas att jag gärna hoppar Z och inte har några problem att släppa loss honom då. Litar på honom inomhus, där han inte kommer någonstans när han får spelet (vilket händer ibland). Jag har trillat av på hinder och in i väggen. Det gör så mkt ondare ute och det är längre att gå hem... Men jag tränar på att rida ut och tänker att en lycklig häst presterar bättre och är hållbarare i längden. Nu när hans hovar håller bättre och han inte tappar skorna hela tiden kanske jag vågar mig ut på små skogsstigar också snart...

Ska sägas att jag gärna hoppar Z och inte har några problem att släppa loss honom då. Litar på honom inomhus, där han inte kommer någonstans när han får spelet (vilket händer ibland). Jag har trillat av på hinder och in i väggen. Det gör så mkt ondare ute och det är längre att gå hem... Men jag tränar på att rida ut och tänker att en lycklig häst presterar bättre och är hållbarare i längden. Nu när hans hovar håller bättre och han inte tappar skorna hela tiden kanske jag vågar mig ut på små skogsstigar också snart...

jamen då är du ju inom väggarna och din egen komfortzon ;) ingen ryttare är ju så korkad ursäkta uttrycket att den inte tror att den inte kan åka av och att det kan fara och flyga med hästarna i sig. men du har ju valt komfortzonen du själv bestämt utifrån det, det är lite det intressanta med diskussionen som varit nu senast, och illustrerar ju precis det - man väljer själv sina egna rum liksom utan att egentligen ha belägg för varför man väljer så det är utifrån ens egen hjärna och behag utifrån det, inget annat väldigt sällan utifrån diskussionen.

Lyckliga hästar så är de lyckliga i det mesta oavsett hur vi använder dem, så det ser jag inte som en variabel i sammanhanget utifrån det öht..... De är som de flesta djur - lyckliga när de får må bra allmänt till största del, och stunden för dem i sig avgör inte om de är lyckliga öht eller inte..... De lever till största del i nuet och responderar utifrån det.
Är de genuint olyckliga konstant så klarar de inte att bete sig normalt och då märks det utifrån allmän tillståndet större delen av dygnet på dem.

Senast ändrad:
Samtidigt kan jag tycka att det är sunt att folk inte riskerar liv och lem för att man måste rida ut. Mimus har löst det jättebra och jag tror att många försöker hitta en lösning och långifrån alla går sönder.

Klantiga hästar som exploderar går oftare sönder, just för att de exploderar över sina gränser och tänjer kroppen på ett skadligt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 620
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 442
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar