Jag reserverar mig i realismens namn så att säga
Jag tror inte det är ngt fel på de flesta hästägares vilja för sin hästs bästa osv öht. Dock tror jag inte att ditt resonemang och förhoppning väger riktigt realistiskt i många fall i slutänden, för folk är folk och alla har väldigt mkt fullt upp i sina liv och allt runtomkring det, jobb, barn, familj osv och sen hästen uppstallad ngnstans i de flesta fall för att få ihop det tidsmässigt. Så har de då en häst som absolut inte kan ridas ut ensam utan behöver sällskap osv enligt ryttarens egna bedömning och komfortzon osv, så frågar du mig krävs det en ganska remarkabel disciplin för att få ihop det schemat med sällskap rutinmässigt regelbundet varje vecka osv. Det är ganska få som realistiskt sätt lever upp till det även om viljan finns där i grunden för det klaffar inte lika lätt om man är beroende av ngn annan som sällskap osv för då måste tid bokas i förväg och x klockslag osv för att bli realitet. De flesta har svårt med sånt med framförhållning när det finns mkt annat i livet som ska klaffa osv.
tyvärr blir det ju lite i såna fall också när tillfällena blir färre och ska bokas in osv, att själva uteritten på en lite osäker häst blir värsta Eventet. Snarare än en rutin som kan hända lite dagligen dax och närsomhelst osv, om hästen faktiskt kan gå ut ensam och är van att göra det och fungerar utifrån det.
@tuaphua : enligt mig är det skandal att som hästägare om man inte själv vågar rida ut på sin inte ok häst att rida ut på, anlitar ngn medryttare som man förväntar sig ska göra det utifrån sin egen bedömning att hästen är tokig ute... ser lite för mkt sånt ibland tyvärr. Jag tycker det blir konstigt! Jag hade ALDRIG som hästägare, lejt ut till ngn annat att utsätta vare sig sig själv eller även min häst för farliga situationer jag inte själv skulle utsätta mig för. Men ser som sagt många som gör det.