Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
jamen då är du ju inom väggarna och din egen komfortzon ;) ingen ryttare är ju så korkad ursäkta uttrycket att den inte tror att den inte kan åka av och att det kan fara och flyga med hästarna i sig. men du har ju valt komfortzonen du själv bestämt utifrån det, det är lite det intressanta med diskussionen som varit nu senast, och illustrerar ju precis det - man väljer själv sina egna rum liksom utan att egentligen ha belägg för varför man väljer så det är utifrån ens egen hjärna och behag utifrån det, inget annat väldigt sällan utifrån diskussionen.
Jo precis, och jag tror att många mår bra av att kliva små steg utanför sin zon. Men det man får tänka på är att man påverkar hästen med sin sinnesstämning, det är ju inte bara jag själv som ska ut i naturen, det är vi båda. En del av mig önskar att jag hade tagit mig i kragen förra sommaren och åkt på Fälttävlanskursen för då hade jag nog känt mig lite tryggare i terrängen. Men nu är det som det är och just nu är det ok!

Ska sägas att jag gärna hoppar Z och inte har några problem att släppa loss honom då. Litar på honom inomhus, där han inte kommer någonstans när han får spelet (vilket händer ibland). Jag har trillat av på hinder och in i väggen. Det gör så mkt ondare ute och det är längre att gå hem... Men jag tränar på att rida ut och tänker att en lycklig häst presterar bättre och är hållbarare i längden. Nu när hans hovar håller bättre och han inte tappar skorna hela tiden kanske jag vågar mig ut på små skogsstigar också snart...

Fast jag förstår att man blir rädd för hästar som flippar ur och man inte vet vad som utlöste det och inte kan kontrollera det utan hamnar i läskiga situationer. För det gör många. Det är inte specifikt dig och era situationer jag tänker på. Jag har aldrig sett er och vet inget om er.

Men jag tycker nog att folk ganska ofta gamblar när de rider sina hästar. Man vet inte hur man bäst låter bli att trigga hästen och kan inte nyttja såna metoder, alt så agerar man i instinkt och gör saker som iaf triggar.
Man vet heller inte hur man miljötränar hästar så att de blir mer safe.
Och man har inte hästarna lydiga så pass att de därför är safe.

Så att man tycker det känns äckligt att rida ut på en häst som man löper ganska hög risk att skada sig på tycker jag inte är konstigt. Det är rätt sunt.

Inte helt sällan när man får höra om e olyckor som sker så blir man inte förvånad över förlopp, vad det var för ekipage etc.
Det går att förutse saker rätt mycket.

Att jag som då hanterar såna som anses från vettet(och betydligt fler per dag än de flesta rider) och just då tex i lägen då de är som värst, tex ute, inte åkt av en häst på nära 10 år beror ju inte på att jag har stadigaste sitsen i världen. Jag sitter hyfsat säkert - absolut. Men främst beror det ju på att jag är väldigt försiktig med att ta mig vatten över huvudet. Jag vet mina och hästarna gränser och försöker att lååångsamt tänja dem. Jag rider inte ut på en häst jag inte kan styra, stoppa etc.. Ska jag rida ut en unghäst eller sån som lärt sig tagga upp och explodera ute så ser ju jag långsiktigt på det. Att jag överlever en tur och hastar igenom 50 min uteritt där hästen stundtals ballar ur är inte max kunstruktivt på sikt.
Alltså kan jag så många gånger som det behövs kanske trötta hästen först genom att gå i skitterräng några h innan jag sitter upp.
Jag kan också nyttja terrängen till att se till att hästen inte riktigt har spelrum att bli skenkula alt lägga bockserier.

Man kan också lära sig diverse tekniker att dels lura dem att tro att de sitter fast i ett träd(jo då.. så dumma är de...) vid ledande tygeltag och ha tränat in att söka sig mot trädet då de upplever sig sitta fast i det(tränas in i grimma/grimskaft någon gång innan). Ska man börja trava eller ens rida uppsuttet på en fd konvalecent tex som inte får röra sig så mkt att den går att rastas trött får man tänka i andra banor.
Har de dessutom lagt sig till med försvarsbeteende iom många år med smärta har de ju lärt sig att ridning är hemskt och det är bäst att slåss.
Då kan man behöva lura dem och det går.

Man kan också lära sig tekniker att blockera förmågan att fullfölja rörelser a la sticka iväg, bocka, resa sig etc.

Man kan också lära sig om hur hästen mentalt triggas av olika situationer, hjälper, gångarter, mat, flock bla bla..

Allt sånt här finns ju möjlighet att lära sig. Men av något skäl verkar det anses som onödigt eller rent fult. Att ta tränarhjälp för att träna dressyr inne i ridhuset däremot.. Det är något annat det..
På något sätt har man bara ridproblem då hästen inte går att rida inne eller man inte klarar av vissa rörelser/program på viss %. Är det omöjligt att rida ut på ett tryggt sätt är det liksom helt normalt..

Samtidigt kan jag tycka att det är sunt att folk inte riskerar liv och lem för att man måste rida ut. Mimus har löst det jättebra och jag tror att många försöker hitta en lösning och långifrån alla går sönder.

Klantiga hästar som exploderar går oftare sönder, just för att de exploderar över sina gränser och tänjer kroppen på ett skadligt sätt.

det är väl ingen som har ngra synpunkter på att ngn ska offra liv och lem ?

förstår inte heller vidare kommentaren att ngra hästar skulle gå sönder ofta för att de exploderar över sina gränser och tänjer kroppen osv på skadligt sätt? vad menar du i sammanhanget?
isåfall kan ju hästen inte gå i ngn hage öht , ridning är ju betydligt mer kontollerat jmf med det isåfall?

Senast ändrad:
Samtidigt kan jag tycka att det är sunt att folk inte riskerar liv och lem för att man måste rida ut. Mimus har löst det jättebra och jag tror att många försöker hitta en lösning och långifrån alla går sönder.

Klantiga hästar som exploderar går oftare sönder, just för att de exploderar över sina gränser och tänjer kroppen på ett skadligt sätt.

Hästar som exploderar och gör illa sig hela tiden, även i hagen etc, kanske man också kan fundera på varför de är så?
Kanske det går att träna hästen till ett annat mentalt tillstånd där den inte är lika benägen att explodera?
Utöver att balansera den..

Självklart är de olika. Men det brukar gå att träna dem lite bättre mentalt än de flesta gör. Och då med resultatet att de heller inte slår på sig konstant, inte hamnar i lika mkt fighter med andra hästar etc..
Som lugn och nöjd och med förmåga till stresshantering kan man klara livet bättre utan stora utbrott och de konflikter det leder till.

Att en explosiv häst kanske inte går sönder pga bristen på uteritter utan pga sitt temperament.

Om proffsen klarar att hålla hästarna friska i en dressyrsadel så är det inte sadeln det är fel på. Problemet är väl snarare folks brist på insikt om sin egen kunskap.

ja exakt det är därför man inte rekommenderar dressyrsadlar på unghästar för gemene man men som sagt, det kommer nog försvinna rätt snart kunskapsmässigt och snart finns reflektionen inte öht . tyvärr.

det är nog väldigt få hästar som går sönder på en uteritt öht eller temperament i sig....finns nog inga procent öht i sammanhanget .

Senast ändrad:
Måste bara få komma in och vara lite aggro..
Dressyrryttare som hävdar att hennes 5åriga häst är värd minst 200k (ja, seriöst, hon menar att hon kan sälja den för det om hon skulle vilja), tävlar på l:b/l:a på sin höjd (ofta runt 50-60%). Givetvis är hästen sååå speciell att rida (hon har ridit in den själv) att den bara kan träna i ridhus. På tal om att inte rida ut.. ;)
Den här människan är fruktansvärt snabb att klanka ner på alla som inte har/vill ha ett halvblod för minst 50k. Jag då, som har två ponnysar jag köpt för vrakpris och använder till westernridning, jag är en fruktansvärt oambitiös och okunnig människa. Kul att höra hintar om det var och varannan dag.. Men visst, jag är van vid att få ta allt möjligt skit. Nu har den här attityden börjat gå ut över en ung tjej i stallet! Hon rider en liten arab som hon verkar väldigt förtjust i, men även där är ju dressyrkvinnan snabb att berätta att hästen är kass, ryttaren måste göra sig av med den och köpa en annan riktig häst.
Hallå, vuxna människa! Vad har hänt? Försvinner ödmjukhet och förståelse i samma sekund som man äger två halvblodshästar med fin stam?

Samma människa kom hem med sin fina dressyrhäst och var arg som ett bi. Domaren var ju korkad! Hon hade blivit utvisad från banan strax efter hälsningen och mer eller mindre förbjuden att starta mer den helgen, på en klubbtävling. Oj tänkte jag, vad var det för en domare och vad hände?
Ja, då kröp det ju fram att hästen hade fått sår "vid sporren". Mhm, tänkte jag och föreställde mig en liten prick till sår. Tittar inte närmare på saken utan mest håller med att det var tråkigt (men i mitt stilla upprörda sinne tänker jag att det var rätt). Ser hästen från kanske 50 meters håll ute i hagen. Det är en lång reva längs sidan :eek:
Kikade närmare igår kväll, hästen hade ju för fasen nästan 10 cm långa ärr på sidorna O_o

HUR i helvete kan man göra så?! Om hästen nu är så jävla fin och välutbildad ska det väl inte behövas att man gnuggar den blodig med sporren för att komma runt en helt vanlig l:b?! Så svårt kan det omöjligt vara..

Så, nu har jag varit arg! Tack för mig :D

ja fast även utan att sitta ner i sig så är de ju byggda djupare och bommarna på ett annat sätt , så ryttaren kommer inte upp på samma sätt även om den rider lätt i en renodlad dressyrsadel. Dressyrsadlarna är också betydligt tyngre i sin egen vikt än hopp och allroundsadlarna är, pga konstruktionen och syftet med konstruktionen osv. Därav det tidigare i hästkretsar etablerade argumentet att man helst inte lägger såna på en grön unghäst - men som sagt tidigare så givetvis handlar det ju också om vem som rider. Elitryttarna lär rida i sina dressyrsadlar från dag ett numera ;)

Jag tycker allroundsadlar de flesta är jättebekväma att sitta i? Alla de jag har haft är supersköna, mkt bättre än att sitta i en renodlad hoppsadel om man bara ska rida ut och inte hoppa i sak? Dessutom funkar de ju betydligt bättre att allmänrida lite dressyr i eller hoppa några skutt osv, än om du ska rida dressyr lite några minuter när du råkar vara ute eller gå in i ridhuset några minuter efter ridpass ute osv, än att försöka i en hoppsadel, det är ju typ helt kört i en sån i jämförelse....... helt fel skänkelläge och inget som helst stöd då hoppisarna är så framskurna att benen om man typ ska rida lite dressyr flackar fritt.......

Du skulle bara veta hur kasst man kan sitta i lättridning :D:o. Skämt åsido så är jag helt med på hur du menar.

Min allroundsadel är en Kloster Schöntal från 1982 med stenhårt säte. Så långt från superskön man kan komma. Men den väger i stort sett ingenting och det känns inte som en jätteförlust om en sprallig unghäst skulle råka skada den (har hittills aldrig hänt). Så jag står ut tills hästen är mer riden och musklad, sedan åker den sköna dressyrsadeln på istället.

Fast det är ju ingen slump att det är just dressyrhästar "som inte går att rida ut på" tänker jag... Det är ju mer så att just dom har en kategori ägare som är räddare av sig än ryttare i andra grenar. Dock är det ju som det är och man ska självklart inte riskera sitt liv. Men att ta med sig hästen som handhäst kan ju oxå vara ett alternativ. Bättre än bara promenader.

Sen tycker jag hela dressyraveln är osund i sig med individer som inte beter sig som normala hästar mentalt. Dom är ofta obehagliga jämfört med hopp och fälltävlanshästar

Min häst har fälttävlansstam....:crazy:
(medvetet val för att lätta upp gammal halvblodsstyp och få stora gångarter, vilket lyckades, men som sagt mycket nerver och explosivitet)

Intressant diskussion och jag tillhör den kategorin som förutsätter att uteritter bara skall fungera, ensam så som i grupp. Tar man det relativt tidigt med unghästen innan den är stark nog att 'bråka' i en evighet så blir det sällan ett bekymmer senare. Gör man det dessutom regelbundet så blir det heller ingen stor grej och hästen finner sig i situationen och sannolikt också uppskattar den. Men att bli förvånad över att hästen blir pigg, busig, eller tittig när man rider ut 1 gång i månaden gör mig irriterad. Klart som tusan att det skapas lite energi när den i övrigt inte får se annat än fyra väggar eller möjligtvis ett paddockstaket. Rider man däremot ut som en del i den veckomässiga träningen så kommer garanterat spänningarna att avta, även om det givetvis är individuellt och att hästar har olika energinivå som yttrar sig på olika sätt.

Efter att ha provat mig igenom alla dyra och sköna sadlar så har jag och hästen tillslut beslutat oss för en gammal Stübben Scandica :D :banghead: Den är väl från krigstiden, inte speciellt mjuk och skön men hästen är så sjukt nöjd och sadeltvånget är nästan borta.

@feel kan man inte få se en bild på underverket? :D

Självklart :p
image_zps07c7da3a.jpg

Stoppningen är lite trist, men ska justeras efter hästen nästa vecka så då blir det förhoppningsvis ännu bättre.

Men jag tycker nog att folk ganska ofta gamblar när de rider sina hästar. Man vet inte hur man bäst låter bli att trigga hästen och kan inte nyttja såna metoder, alt så agerar man i instinkt och gör saker som iaf triggar.
Man vet heller inte hur man miljötränar hästar så att de blir mer safe.
Och man har inte hästarna lydiga så pass att de därför är safe.

Inte helt sällan när man får höra om e olyckor som sker så blir man inte förvånad över förlopp, vad det var för ekipage etc.
Det går att förutse saker rätt mycket.

Håller med. Jag har en idiot till häst, ibland, explosiv och knäpp. Men fan ta henne om hon inte lyder. Och man kan inte stegra sig om man korsar bakbenen, så jag vet inte hur många gånger jag ridit kilometer efter kilometer i rask trav i nån slags ful skänkelvikning för att hästen kokar i hjärnan.

OM man har en strategi för att lösa idiotutspel så går det är lösa. Men överraskar hästen och man blir rädd är det otroligt svårt, farligt rent ut sagt. Mycket bättre att vara safe och ha sällskap eller låta bli att rida ut.

Ja den ligger bättre än det mesta jag provat faktiskt. Och den är helt okej att rida i, man får ju inte så mycket stöd och så men jag får inga ridsår och den studsar inte runt på hästen. Så för att kosta bara 5000kr så får den helt klart väl godkänt, mycket sadel för pengarna!

vad skönt att du hittat ngt som passar!
Och du ser - det behöver inte vara måttbeställda amerigos och childeric ;)

@feel Åh, nostalgi! En sån hade mammas halvblodssto som jag red när jag var 11-12 typ :D Skönt att du hittat något som funkar!
Efter tidigare åldersdiskussion här så kan det ju vara allt från för ca 7-8 år sedan eller för över 35 år sedan :D Det är ju ganska stor ålderskillnad på oss härinne menar jag. När jag var 11-12 typ hade min kusin köpt en spillans ny Stubben Parzival. Det du ;)
Den köpte jag sedan när mitt treåriga halvblod skulle ridas in 1990.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 626
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 452
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar