Julmat 2024

Det känner jag igen från tidigare jular. Vi är också intresserade av matlagning, och har ofta haft överdrivet många sillinläggningar, flera sorters lax, olika köttbullar o. s. v. Precis som du skriver, ingen orkar ju äta upp allt och efter någon dag börjar man tröttna på julmat och vill knappt titta åt den längre. Kombinerat med att jag är en överdriven perfektionist när det kommer till egen prestation (om än bara för julmat för de närmsta) så känns det himla skönt att bara släppa allt i år :)
Här är det jakt på tid i köket ju längre tid ju bättre. Och julmat kan ätas många dagar. Julafton det mesta och dagar omkring äter man lite olika saker. Sill kan iaf jag äta en veckas tid.

Julskinka har vi ätit 2 st på omkring 2 kg och på fredag hämtas en vildsvin och en utegris skinka som skall kokas.

Nu har jag redan lagat julmat för i år, men favoriten på vårt julbord i år blev nog nyheten matjessillgratäng. Även icke-sillätare tyckte den var god. Så den blir det en vända till på inom kort.

Köpte några skivor edamer, jag vet att det inte är samma sak som julost men jag behöver bara fyra skivor och att köpa en hel ost, även de små, känns som rejält overkill.

De andra äter diverse kött och grejs på julbordet, men inte jag såklart.
Så i år ska jag göra Janssons med kapris, vegoprinskorv, vegobollar, rödbetssallad, rödkålssallad med apelsin, saffransbakad fänkål, dillpicklad pressgurka och grönkålspaj.
Ooh kan jag få receptet på saffransbakad grönkål? Låter som att det kan bli en hit med svärisarna.

Årets "meny" :

Sill (klassisk inlagd, fransk löksill, senapssill),
Janssons frestelse,
Lax (gravad och kallrökt),
Laxcheesecake,
Vegobullar,
Rödbetssallad,
Rågsiktkaka och vörtbröd.

Risgrynsgröt (frukost).

Choklad (Ferrero Rocher och Lindor),
Saffransbullar med mandelmassa och vit choklad,
Mjuk pepparkaka,
Mjuk saffranskaka.

Julmust (Trainstation brewery, Zeunerts, Apotekarens).

I år ska vi stå för sillen och vi har förberett oss sedan i somras och provat ut olika recept!

Det blir min mormors klassiska inlagda sill (alltid godast), senapssill, brantevikssill, thaisill, wasabisill, ginsill, basilikasill och säkert någon mer sort också!

I år ska vi stå för sillen och vi har förberett oss sedan i somras och provat ut olika recept!

Det blir min mormors klassiska inlagda sill (alltid godast), senapssill, brantevikssill, thaisill, wasabisill, ginsill, basilikasill och säkert någon mer sort också!
Wasabisill låter ju gott, är det tillräckligt stor skillnad från senapssill för att man ska vilja ha båda?

Wasabisill låter ju gott, är det tillräckligt stor skillnad från senapssill för att man ska vilja ha båda?
Nu har jag inte ätit den sedan i somras men den smakar inte alls som senapssill utan ganska mycket pepparrot (eftersom "wasabi" här är pepparrot). Precis som wasabikluttarna man får tull sushi tenderar den ju att gå "rätt upp i näsan" vid första tuggan men det är ju ingen ihållande hetta alls. Gott tyckte vi iaf :)

Nu har jag inte ätit den sedan i somras men den smakar inte alls som senapssill utan ganska mycket pepparrot (eftersom "wasabi" här är pepparrot). Precis som wasabikluttarna man får tull sushi tenderar den ju att gå "rätt upp i näsan" vid första tuggan men det är ju ingen ihållande hetta alls. Gott tyckte vi iaf :)
Ja såklart, jag tycker dock att stark senap och pepparrot blir lite likt i att de "rensar bihålorna". Det är lite klös i min senapssill :D. Har du något bra recept?

Jag tycker att nästan allt på julbordet är trist, även innan när jag åt kött. Det är inte min tepåse, bara. Men förra året var jag på julbord med jobbet och fick smaka på gräddstuvad grönkål och det var fantastiskt. Har någon recept på något sånt?

Jag tycker att nästan allt på julbordet är trist, även innan när jag åt kött. Det är inte min tepåse, bara. Men förra året var jag på julbord med jobbet och fick smaka på gräddstuvad grönkål och det var fantastiskt. Har någon recept på något sånt?
Jag känner samma i år, lite "meh" över julmat faktiskt, konstigt nog. Men precis som du åt jag gräddstuvad grönkål för första gången förra året och det var jättegott, som en slags motpol mot allt det där andra liksom. Fräscht och gott!

Ser fram emot någons recept! <3

Ska nog ha dansk fläskstek, med sås, potatis och rödkål på julafton, och risgrynsgröt. Övriga dagar blir det lite julmat, har köpt rökt skinka i alla fall, hittade äntligen det, så den ser jag fram emot. gav bort alla mina sillburkar utom en, någon slags mayosill så den ska jag ha. Blir väl rödbetssallad, ost och ägg också. Men väldigt lite ändå. Grönkålsstuvning vill jag göra förstås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka