Julmat 2024

Idag har jag gjort Bigos. En polsk rätt vi har på julbordet. Den innehåller bl.a. surkål, vitkål, polsk korv, kött, kryddpeppar, lagerblad och enbär. Den ska göras några dagar innan så den får chans att mogna. Imorgon ska den ytterligare ett uppkok. Jättegott! :heart

Imorgon är det dags att fixa julskinkan, sillen, Rocky road och wienernougaten. Mumsigt!
Brorsans tjej gör kanongod vegetarisk bigos med svamp. En höjdpunkt på julbordet!

Gjorde wasabisillen och den verkar lovande! Fläskade på med lite extra wasabi, gillar när det bränner till lite. Kollade också vad den innehåller (pulver) och den har senap som andra ingrediens :laugh: . Men med lime och ingefära, och inget socker får den ju en helt annan smakmiljö.

Har också fixat senapssill och lingon- och äpplesill (nytt recept). Och sen fick jag lite feeling och köpte 3 kg grönkål. Det blir väldigt, väldigt mycket kål. För mycket. Tur att jag känner mig själv och har gjort plats i frysen.

Åkte till saluhallen igår morse och handlade lagom stora mängder av det jag ville ha imorgon. Blev julskinka i skivor, färdiga köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, fyra sorters sill, vörtbröd, Janssons frestelse och ostkaka. Köpte två sorters lax i affären när det var billigt också.

Ska göra risgrynsgröt ikväll mest för att jag gillar att ha det till frukost eller lunch dagarna kring jul. Älskar risgrynsgröt men gör det bara en gång per år eftersom det inte direkt är den nyttigaste frukosten. 😄

Igår gjorde vi klart resten av sillarna och imorrn FM innan vi åker ska jag göra djävulsägg. Tror de blir godare om de görs samma dag.

En ask gröna kulor är inhandlat också :D

Ska nog ha dansk fläskstek, med sås, potatis och rödkål på julafton, och risgrynsgröt. Övriga dagar blir det lite julmat, har köpt rökt skinka i alla fall, hittade äntligen det, så den ser jag fram emot. gav bort alla mina sillburkar utom en, någon slags mayosill så den ska jag ha. Blir väl rödbetssallad, ost och ägg också. Men väldigt lite ändå. Grönkålsstuvning vill jag göra förstås.
Lite avundsjuk på fläskestegen, helst med brune kartofler. Har nog inte ätit sen mamma dog 😔

Lite avundsjuk på fläskestegen, helst med brune kartofler. Har nog inte ätit sen mamma dog 😔
Förstår det! <3
Sonen har med sig den, svårt att få tag i en här (kanske om man beställer en, men det ska bli rätt och folk verkar inte fatta grejen här... bättre skåningarna fixar som fattar vad som menas), och jag har inte ätit stek på evigheter, flera år, utöver den jag försökte mig på för en månad sedan och rökte in ugnen och misslyckades med svålen helt. Då är steken ett enda stort misslyckande! Oroar mig för att misslyckas, och insåg i går att jag glömt köpa lagerblad dessutom.

Här blir det vanliga potatis till, sonen äter inte de andra, men sås på skyn förstås och dansk rödkål. Vet inte skillnaden på rödkål och dansk rödkål eftersom vi alltid ätit dansk rödkål. jag har aldrig ätit det som säljs som klassisk rödkål :D Jag minns när jag var liten och jag längtade i evigheter, hela året, efter julsteken. Inte samma sak de andra gångerna (få) vi åt det, det är julmat för mig och så underbart gott!

Förstår det! <3
Sonen har med sig den, svårt att få tag i en här (kanske om man beställer en, men det ska bli rätt och folk verkar inte fatta grejen här... bättre skåningarna fixar som fattar vad som menas), och jag har inte ätit stek på evigheter, flera år, utöver den jag försökte mig på för en månad sedan och rökte in ugnen och misslyckades med svålen helt. Då är steken ett enda stort misslyckande! Oroar mig för att misslyckas, och insåg i går att jag glömt köpa lagerblad dessutom.

Här blir det vanliga potatis till, sonen äter inte de andra, men sås på skyn förstås och dansk rödkål. Vet inte skillnaden på rödkål och dansk rödkål eftersom vi alltid ätit dansk rödkål. jag har aldrig ätit det som säljs som klassisk rödkål :D Jag minns när jag var liten och jag längtade i evigheter, hela året, efter julsteken. Inte samma sak de andra gångerna (få) vi åt det, det är julmat för mig och så underbart gott!
Det är verkligen en konst att få svålen så där krispig och god 🤩

Det är verkligen en konst att få svålen så där krispig och god 🤩
Verkligen! Jag brukar lyckas hyfsat, men köttet blir för torrt å andra sidan, nu följde jag ett recept och köttet blev saftigt och gott men svålen mjuk.... ska nog göra som mamma brukar göra fortsättningsvis ändå :D Hon sätter in steken på gallret, har lite vatten i braspannan att ösa den med och gör det ofta, 200 grader ca 1 timme per kg stek, om svålen börjar få färg lägger hon på aluminiumfolie över så steken blir klar, behöver svålen mer färg höjer hon upp den mot ugnens tak. Funkar för henne, misslyckas aldrig.

Verkligen! Jag brukar lyckas hyfsat, men köttet blir för torrt å andra sidan, nu följde jag ett recept och köttet blev saftigt och gott men svålen mjuk.... ska nog göra som mamma brukar göra fortsättningsvis ändå :D Hon sätter in steken på gallret, har lite vatten i braspannan att ösa den med och gör det ofta, 200 grader ca 1 timme per kg stek, om svålen börjar få färg lägger hon på aluminiumfolie över så steken blir klar, behöver svålen mer färg höjer hon upp den mot ugnens tak. Funkar för henne, misslyckas aldrig.
Tror mamma brukade öppna ugnsluckan sista 5-10 minuterna, sätta på grillen så svålen blev knaprig.

Här blir det:
Risgrynsgröt till frukost

Julbordet är det saker jag äter då sambon kommer bara ta potatisgratäng och köttbullar 🙈😁😂
Potatisgratäng
Köttbullar
Prinskorv
Kalvsylta
Rullsylta
Pressylta
Korv (onsalakorv)
Brysselkål
Gravad morot (om den överlevt frys..😅)
Vegansk sill om fortfarande fräsch.
Gräddost och knäckebröd (sambon äter det med)

Efterrätt: skumtomtar, lussekatter, struvor beroende jag sugen på.

Blir bara jag och sambon på julafton, då han jobbar. Blir nog mysigt 🎄

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka