Julmat 2024

Jag tycker att nästan allt på julbordet är trist, även innan när jag åt kött. Det är inte min tepåse, bara. Men förra året var jag på julbord med jobbet och fick smaka på gräddstuvad grönkål och det var fantastiskt. Har någon recept på något sånt?

Jag känner samma i år, lite "meh" över julmat faktiskt, konstigt nog. Men precis som du åt jag gräddstuvad grönkål för första gången förra året och det var jättegott, som en slags motpol mot allt det där andra liksom. Fräscht och gott!

Ser fram emot någons recept! <3
Det är inte långkål ni har ätit? Jag efterlyser också recept på detta, tyckte det blev lite för sött förra året.

Det är inte långkål ni har ätit? Jag efterlyser också recept på detta, tyckte det blev lite för sött förra året.
Nja, snarare detta i så fall, mer likt.
https://www.ica.se/recept/graddstuvad-gronkal-med-vasterbottensost-721403/
Testade själv men är ju inte så bra på matlagning så det finns ju förbättringspotential, men det var gott, dock inte lika gott som det jag åt. Såg dock likadant ut och beskrevs likvärdigt. Blir riktigt sugen nu!!

Halländsk grönkål är ett måste på julbordet. Köper den frysta, sedan steker jag den. Min x-svärmor lärde mig hur man gör. Använder inte så mycket grädde som står i recepten bara.

När jag var på viltjulbord åt jag en sill som smakade helt fantastiskt, den var inlagd i gin och blåbär. Kommer nog inte våga mig på att göra en sån dock. Själv köper jag sill från saluhallen, två sorter minst, deras hemgravade lax och sen blir det skinka, köttbullar och prinskorv. Rödkål och eventuell janssons frestelse. Är bara jag som äter sill och lax så det blir små kvantiteter därför är det enklast med att köpa.
För den som vågar testa; https://alltommat.expressen.se/recept/sill-i-gin-och-blabarslag/

Jag jobbar och vi gör lite enklare julmat på kvällen med typ klassikerna sill, lax, jansson och köttbullar. Förbereder en efterrätt med hjortron och vit chokladkräm.

Nja, snarare detta i så fall, mer likt.
https://www.ica.se/recept/graddstuvad-gronkal-med-vasterbottensost-721403/
Testade själv men är ju inte så bra på matlagning så det finns ju förbättringspotential, men det var gott, dock inte lika gott som det jag åt. Såg dock likadant ut och beskrevs likvärdigt. Blir riktigt sugen nu!!
Jag har aldrig fått eller gjort gräddstuvad grönkål som julmat men gör ofta liknande som receptet ovan som vardagsmat (äts då ofta med pasta). Det som skiljer mot receptet är att jag har ganska mycket vitlök och lite chili i, vet inte hur juligt det är men kan kanske funka om man vill ha lite mer sting i?

Jag har aldrig fått eller gjort gräddstuvad grönkål som julmat men gör ofta liknande som receptet ovan som vardagsmat (äts då ofta med pasta). Det som skiljer mot receptet är att jag har ganska mycket vitlök och lite chili i, vet inte hur juligt det är men kan kanske funka om man vill ha lite mer sting i?
Jag kör nog på receptet utan extra vitlök och chili, gillar inte sting, men bra tips för den som vill testa! :)

Idag har jag gjort Bigos. En polsk rätt vi har på julbordet. Den innehåller bl.a. surkål, vitkål, polsk korv, kött, kryddpeppar, lagerblad och enbär. Den ska göras några dagar innan så den får chans att mogna. Imorgon ska den ytterligare ett uppkok. Jättegott! :heart

Imorgon är det dags att fixa julskinkan, sillen, Rocky road och wienernougaten. Mumsigt!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och åker först i morgon, så hinner inte riktigt vara med i julmatsförberedelserna 😞. Men har så klart dubbeltkollat med mamma att de viktigaste rätterna kommer på bordet. Finsk kålrotslåda, min brors julbrysselkål (med kanel och annat gott), vörtbröd och god ost samt stora mängder julmust! Det är det enda som krävs för att det ska bli en god jul för mig 🎅🤩.

Vi har i min familj, alltid haft finsk kålrotslåda på julbordet, trots att vi inte har några som helst kopplingar till Finland. Är det andra som också har den med som en självklarhet på julen 😊?

Vi kommer äta vanligt julbord hos svärföräldrarna, men lunch hemma. Stora barnet ville ha pytt i panna, mannen senapssill och jag..? Vet inte?
Äter nog gröt till frukost.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka