Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi jamenprecis, det har ändrat sig så otroligt mycket sista årtjugondet och eskalerande fortfarande....
...På min tid som verkar vara även din...

Hehe, sista årtjugondet... Känns som många av diskussionerna på jobbet där folk pratar om "när de började på arbetsplatsen -94", "minns ni den och den chefen som var 2000?" Då var jag 6 år, respektive 12... ;)

Som sagt, skämt å sido -mycket intressant diskussion!

Hehe, sista årtjugondet... Känns som många av diskussionerna på jobbet där folk pratar om "när de började på arbetsplatsen -94", "minns ni den och den chefen som var 2000?" Då var jag 6 år, respektive 12... ;)

Nä 6 år gammal var jag inte år 1994, men jävligt ung i sammanhanget ;)
Fast inser att mina inlägg kan tolkas som "åh vad gammal jag är och vad mkt bättre det var förr för då minsann" osv. Så är inte avsett ;) Men en viss poäng i fråga om hur snett det går på flera sätt ang. just hästhållningen och ridningen finns det, kalla mig gammal utifrån det.... ;)

Intressant diskussion!
Jag har ganska nyligen gjort flytten från Skånes västkust till Gotlands östkust och det är verkligen som att flytta 10-20 år tillbaka i tiden! (Inget illa ment mot gotlänningarna ;)). De som bygger ridhus som inte är ridskolor/klubbar anses lite förmer än andra och ridbana bygger man bara om det är ytterst nödvändigt. Jag är förärad med att vara boende på en sandkulle och har mätt ut en dressyrbana på en hyfsat jämn grässluttning (och där det var ojämnt och stenigt fick lastaren jobba :p) samt har en fin, kuperad hoppbana med enstaka tallar. Båda banorna är gräs och klipps med gräsklippare. Mängder med ridvägar i variande terräng (läs bitvis alltför mycket eneskog :devil:) och fina grusvägar :bump:

Från min position har jag ett par mil till närmsta ridhus (klubb), ridbana som inte tillhör klubb vet jag inte var det finns. Dock trivs jag med "lugnet", det är ingen hets utan lite mer avslappnat. Man tar sitt russ och rider en sväng i skogen och alla är nöjda och glada. Det är en stor nackdel att det inte finns tävlingar på högre än regional nivå :arghh:

Det jag försökte säga med detta svamliga inlägg var att Skåne, som jag främst har erfarenhet från har "industraliserats" på många punkter på väldigt kort tid. Det ska "snyggt", både utseendemässigt, ridmässigt och materiellt - och det ska gå snabbt! Vem vill rida i skogen med en allroundsadel i ösregnet när man kan rida i ridhuset med guldsarg och träna på piff och puff? Ekipage och ryttare är specialicerade på "sin" gren i tidig ålder, både för häst och ryttare och matchas hårt därefter.

Mer Ulla Håkansson-ridning åt folket!:banana:

Just det där med varierande terräng är ju en annan sak som jag tycker inte riktigt finns kvar i alla. Även om vissa är noga med att de ska rida ut så gör de det på platta, tillrättalagda vägar/ridvägar som iaf blir snudd på som att rida inne.
Vissa blir liksom livrädda att hästarna ska DÖÖÖÖ av att gå över lite rötter/klättra etc.

Här hade det en gång blåst ner nåt träd över en polulär ridstig. Det är normal skog runt. Det går alldeles utmärkt att rida i den även längre sträckor än bara runda ett träd.
Men då hade jag vet inte hur många vänt och ridit tillbaks hem samma väg iom att "de inte kom fram och var tvungna".
Trädet var hopphöjd tom för mig som dressyrkärring. Men visst kan jag förstå om man inte vågar hoppa fasta saker eller alls.
Däremot blev jag väldigt förvånad över att folk inte bara red runt trädet.
Jag skulle ut och cantra och red därför på ridvägarna och kom till trädet. De var helchockade över att jag tagit mig förbiiiii.

När jag hade Islandsponnin var det inte lika chockerande att jag red offroad eller på mindre stigar även om vissa bleknade. Men att jag nu rider min fina dressyrhäst så verkar det vara väldigt speciellt.
På något sätt tror jag att om jag sagt att jag inte vågade rida ut min luddponny hade man absolut reagerat mer än om jag nu inte skulle vågat rida ut mitt halvblod.
Man förväntas vara en viss person om man har en viss häst.

Jag har visserligen ofta dressyrsadel även på unghästar. Men jag sitter inte på dem förrän de är stabila nog. Och då börjar man med några steg i taget.

Jag gör ju en del problemlösningar och blir då ibland inhyrd att rida ut hästar som anses inte klara sånt. Och en hel del som man inte vet om de klarar det iom att de är importer som sägs bara gått på bana/ridhus.
Visst får man jobba med en del av dem. Men omöjlig har ingen varit hittills.
Däremot behöver man ofta följa med ut och ha lektion i uteridning med ryttaren.
Många dressyrryttare har sånt enormt kontrollbehov att de triggar hästarna mer än nödvändigt och får mer explosioner än nödvändigt. Det skrämmer dem och så har man sen en rädd ryttare med kontrollbehov och en häst som lärt sig explodera och trigga igång.
Och så är en hel del dressyrhästar så ogalopperade. Så de ballar ju ur iom det bara det andas galopp. Alt om de skulle fly för ngt och hamna i galopp så triggas de extremt av det.
Hoppryttare brukar kunna följa hästen och släppa fram på annat vis.

Roliga jämförelser. Det är som när jag läser att någon är född -91. Då tänker jag tillbaka på min första uppfödning, han föddes då. Och 2000, var inte det alldeles nyss ;) ?

Påtal om unghästar som bara rids i ridhus, ridbana. Det låter hemskt tycker jag, arma djur. Tar min inte allting på lite för stort allvar om man lägger upp det så?

Min uppfödning född 2010 ska snart sättas igång efter fölning. Och hittills har hon aldrig varit i ett ridhus ens. Nu beror det ju främst på att hon inte är så mycket riden men ändå. Kommer inte åka iväg till ridhus med henne i vinter utan rider ut eller hemma på hyggliga fält, alternativt ridbanan. De perioder underlaget inte tillåter ridning får hon ha lite vila och återhämtning. Men det beror iof mycket på mitt övriga liv, jag har inte tid att åka till ridhus helt enkelt.

Båda är jättefina hästar men i min värld vill jag ha ut dem! Inte bara för den fysiska hållbarheten utan också för den psykiska! :(

När jag gick hippologen hade skolhästarna alltid en lektionsfri dag i veckan utöver helgen. Den dagen + en av helgdagarna skulle hästarna ridas ut. Den andra helgdagen var vilodag. Skötte man inte uteritterna fick man bassning![/QUOTE]
idioter:down:
Min 12-åring skrittas ut i skogen två dagar i veckan och vilar helt en dag i veckan. Som 3-ring reds hon max två dagar på banan och två-tre dagar i veckan reds hon ut.

haha är det SANT? :rofl: jag trodde du var typ 35 + iallfall yngre än mig . Men vad i sjutton hade du då bara dressyrsadel till din 3åring :D

skämt såsido - bra diskussion i tråden , vettigaste och mest intressanta på länge ;) mellan flätor och märken på schabrak osv menar jag:D
Jag har ungdomliga gener..:D

Anledningen att jag bara hade dressyrsadel när hon var tre var inget annat än okunnighet. Men jag åkte ju till Strömsholm och fick lära mig annat ganska snabbt. Dessutom satt jag inte o red dressyr varje dag utan red mest ut.:) Idag fattar jag inte hur jag kunde hålla på o rida ut i en dressyrsadel..fy fan vad obekvämt o osmidigt!

@Hedwig - jag håller med. Även när jag tävlade så red jag mest ute. Det går ju utmärkt att träna byten på en fin skogsväg! Sidförande också, bara att rida zig zag :up: Bana/ridhus använde jag för att träna på själva programmet, eller om vädret var för kasst ute (herr W gillade inte regn utan gick i strejk :D).

Jag har träffat på en del ryttare på senare tid som inte alls rider ut sina hästar, sådant förekom väl aldrig (eller otroligt sällan) förr. Har själv en häst som inte är särskilt skojig att rida ut på, mycket nerver och explosivitet. Dock har vi provat oss fram till ett sätt som fungerar så även hon är mer eller mindre harmonisk även ute nu. Så jag tycker att man är skyldig som ryttare att försöka hitta sätt som passar den egna hästen så den får komma ut. Andelen hästar som inte alls går att rida ut torde vara väldigt liten.

När det gäller dressyrsadel så blev jag lite fundersam. Är det nya rön som säger att det är skadligt med dressyrsadel på unghäst? Eller är det bara det att många skumpar omkring i dem, sitter ned för tidigt på sina unga hästar? Bara för att man använder dressyrsadel så måste man ju inte prompt sitta ned, jag rider lätt mycket i min och använder den alltid på den äldre hästen, jag älskar min dressyrsadel. Däremot har jag en gammal allroundsadel som är fjäderlätt, men j-t obekväm att sitta i, ganska hård i sätet, men som alltid används på unghästarna.

Sedan hukar jag mig, skäms otroligt och viskar att ”jag har faktiskt inte suttit på min 3-åring än…). Men hon är longerad och sadelvan :D. Allroundsadel.

Jag har träffat på en del ryttare på senare tid som inte alls rider ut sina hästar, sådant förekom väl aldrig (eller otroligt sällan) förr. Har själv en häst som inte är särskilt skojig att rida ut på, mycket nerver och explosivitet. Dock har vi provat oss fram till ett sätt som fungerar så även hon är mer eller mindre harmonisk även ute nu. Så jag tycker att man är skyldig som ryttare att försöka hitta sätt som passar den egna hästen så den får komma ut. Andelen hästar som inte alls går att rida ut torde vara väldigt liten.

Jag tror att det handlar om ovana och orutin på att rida ut hos många. Jag tycker att man ganska ofta ser ryttare med dålig reaktionsförmåga som inte förstår hur hästen reagerar. Dsv när hästen hoppar till eller skyggar så är inte ryttaren med och själva reaktionen blir väldigt mycket värre än ett hopp åt sidan.

Och att miljöträningen brister. Herregud, vilka ekipage vi sett när vi åkt runt på hubertusjakt, hästarna är helt enkelt inte vana att gå ute.

Jag funderar också på om det är dressyrsadel i sig som kan vara skadligt eller det att folk mest sitter och nöter i dom?

Sadelmakaren rekommenderade en allround till min med ryggproblem. Jag vill helst ha en dressyr men hon sa nånting om att allrounden är byggd på ett annat sätt så den inte stör ländryggen på samma sätt men jag tänkte att det var just det märket som ev skulle passa min häst som det var så.

Jag har en dressyr till min andra och jag älskar den, jag rider alltid lätt på henne och står i lätt sits när vi är ute i skogen och härjar runt.

@Solis : dressyrsadlarna är ju byggda så att ryttaren ska komma djupt ner på hästen framför allt. Argumenten är att en grön unghäst inte ska ha den "tyngden" sitsmässigt på sig innan den stärkt sig, balanserat upp sig och ffa: fått möjlighet att verkligen komma upp med ryggen under ryttare först på ett grundläggande stadie. Väldigt kortfattat nu, har brått och ska iväg på kalas ;)

• Gilla
Reactions: fio
Jag vet rätt många som inte rider ut alls på sina hästar, finns nästan alltid minst 1 i varje stall jag stått i. Både unghästar och äldre. Är ofta ryttare som ganska aktivt tävlar (på hobbynivå dvs lätt-msv). Oftast säger ryttaren att det beror på att den är för rädd för att trilla av eller att hästen vägrar. Väääldigt ofta börjar ryttaren på en gång förklara hur hästen inte behöver det...

Det tog bara fyra månader men äntligen har jag fått mina DeNirostövlar.
Sitter som en smäck o är bara så satans snygga!:love:
image-14.jpg

KL
Jag är en av dom som inte rider ut längre själv på min nuvarande häst. Hon funkar bra med sällskap, men blir för explosiv ensam. Hon tvärvänder utan förvarning och exploderar för ingenting. Trots detta har jag bara åkt av i skogen 4 ggr på alla år, men det har varit nära tusen gånger. Förra året var första gången jag hade möjlighet att traila till ridhus på vintern. Innan det gick hon aldrig i ridhus om jag hon inte var uppstallad där några veckor då och då.
Så man får hitta sina lösningar i alla fall.
Jag gör så att jag promenerar henne i skogen minst 2 dagar i veckan. Försöker rida ut med sällskap 1 gång i veckan med medryttarna till mina ponnisar. Har en grusväg som går mellan stallet och vår hus på 2 km som funkar och där rider jag i alla gångarter fram och tillbaka 4-5 ggr de dagar som det är bra underlag. På vintern i snön gör jag det oftare än promenerar i skogen.
Största delen av trimpassen är på min utebana hemma, men jag har börjat åka nån gång i veckan till ridhuset även året runt. Har även börjat hoppa igen, helg kurs ca 1 gång i månaden och har alltid cavaletti utlagda på min ridbana.

Så det går att hitta varierande jobb, även om man inte vågar rida ut på sin häst. Jag kan också skylla på att min häst ÄR svår. Och att jag är gammal. :)
(Och jag hade hoppsadel innan dressyrsadel, det fanns inte en chans att sitta kvar på henne i dressyrsadel...nu har jag en Passier Avior, en typ av jaktsadel med stora vulster och djupt säte så jag extra hjälp när hon tvärvänder eller exploderar, halsremmen är fortfarande min bästa vän. Rider fortfarande även alla dressyrträning med halsrem...de gånger jag är utan är på tävling...)

Jag promenerar också mycket med min häst förhand i skogen. I början under första rehabiliteringen så vågade jag helt enkelt inte riskera att jag skulle trilla av och han skulle springa lös och riva upp allt, samtidigt ville jag inte bara rida på banan så då promenerade vi helt enkelt upp till 1h om dagen.

Nu rider jag i alla gångarter ute de dagar han känns lugn, men fortfarande så använder jag mig av dagar då vi promenerar sida vid sida i skogen :) Motion både för mig och hästen, Win Win! :)

• Gilla
Reactions: TBT
Då var ihopsläppet på nya stallet gjort utan större missöden. Calle sprang in i grinden en gång :banghead: men sen så gick det bra och han hittade en kompis, de stod och drog i varandras grimmor efter 45 min. När jag åkte från stallet stod allihop tillsammans och betade (bara avbrutet av min fejk-arab som med jämna mellanrum fick små ryck :p ).

Jag hade en period nu i våras/början på sommaren när jag i princip fastnade i ridhuset, typ varje dag. Jag ramlade nämligen av min häst (4 år...) och bröt bäckenet, och blev rädd!! Har aldrig varit den som nöter på bana varje dag, även mina gamla tävlingshästar (dressyr!) som jag hade som J/YR gick ut i skogen, hoppade etc. så det var faktiskt jättemärklig känsla att vara rädd, och verkligen inte våga sig ut. Tog flera månader där jag fick pressa mig själv och typ skritta lite på vägen, lite längre och längre ungefär, lite bommar på banan och så vidare. När jag fick hem hästen efter min skada (min tränare hade henne då) vågade jag knappt galoppera... Men nu så! Nu har jag tagit mig förbi precis varenda spärr jag fick efter den där skadan, rider ut 2-3 dagar i veckan, hoppar en dag, och dressyr ca 2 dagar i veckan. Behöver jag ens säga att sprättiga unghästen (5 år nu, snart 6 då) är ohyggligt snäll nu när hon får göra andra saker? Kände mig jättemodig sist jag red ut och bara "Nu tar vi den här stigen!" och styrde in på nån smal liten en, hästen med klotögon och bara "Vad har det tagit åt henne??" Men går, det gör hon. Ska skaffa hoppsadel nu så jag kan hoppa lite bättre, dressyrsadel är inget vidare kan jag säga!

Haha rida i dressyrsadel ÄR olämpligt på unghäst. Så här ser min fot ut efter ridning 2:a gången i dressyrsadel:eek:
DSC_0400_zpspkzszosk.jpg

Hästen gjorde ett luftsprång och i dressyrsadeln fanns inte så mkt stöd som i min hoppsadel. Resultat : avslitna ledband och fraktur i fotleden med lös benbit. Ridförbud i 3 månader. Skulle ha ridit i hoppsadel som vanligt...blä.

Min rids ut om det finns lämpligt sällskap annars blir det tömkörning över stock och sten. Har helt klart blivit harigare med åldern men inte har förståndet blivit sämre än att man vet hur viktig variationen är för alla hästar oavsett ålder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 620
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
785
· Visningar
44 386
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30