Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

@Fabian In Memoria du har fått det allra bästa rådet av @Cavallo tycker jag! Är man inte van vid islandshästen och dess gångarter så bör man satsa på en redan inriden och töltsatt häst. Det är dyrare men blir roligare! Rent krasst så kan du inte förvänta dig att kunna förbättra tölten på en häst förrän du ridit islandshäst i några år, utan det mest sannolika är att du till en början försämrar den. Vilket är helt okej med en vuxen häst som redan har befästa gångarter, men kan bli problematiskt med en unghäst.

Med det sagt så har jag två gånger köpt unga islandshästar (4 år) utan att provrida och i båda fallen blev det extremt bra :) Den första var oinriden och jag red in själv, hade kvar hästen tills han var 22! Den andra var bara precis inriden, jag avstod från att provrida, bara longerade och hanterade från marken för att känna att kontakten och samarbetsviljan fanns där. Han töltsattes senare av min dotter och tävlar nu på ganska hög nivå (är nu 7 år). MEN hade han hamnat hos någon som inte själv kan töltsätta eller hos unghästutbildare utan erfarenhet av annat än tre gångarter är jag övertygad om att han inte hade töltat idag.

Ett annat råd är att köpa en tillräckligt bra häst. Oavsett du ska rida i skogen eller på tävlingsbana är det SÅ mycket roligare att rida en väl utbildad häst med bra gångarter!
Jag var på vippen för inte så länge sedan att åka och titta på en islandshäst som ridits som tre gångare ( osäker på om han ens hade gener för tölt), men skippade det av olika orsaker. Men det måste ju finnas ryttare för dessa hästar med, som inte har några som helst tävlingsambitioner och som kan leva med att hästen inte töltar. Men med det sagt så tänker jag inte köpa en sådan islandshäst för då kan jag lika gärna köpa någon annan ras. Och det kanske jag kan, om rätt häst dyker upp. Inget är klart än och inget är skrivet i sten.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 451
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 182
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
138 361
Senast: pepp
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 328
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar