Kanske du har rätt!Är hästen cool kan du säkert göra det mesta själv.
Jag fick min första islänning när jag var 7 år på 80-talet, och hon hade aldrig gått i nått annat än skritt, grisepass och fräsgalopp sedan hon importerades 20 år tidigare. Hon var pigg och glad tills tänderna tog slut, hon blev 34 år.
Nr två flyttade in något år senare, till mamma, tror aldrig han töltade, utan valde traven istället.
När jag var 10 år fick jag en ettåring, som jag sen red in själv, och töltsatte själv efter en kurs med Ia Lindholm. Han hade lätt för tölt och hade väl separerade gångarter, så det gick väldigt enkelt.
”På den tiden” red de flesta in sina hästar själva, men så gick de också i 50-11 olika nyanser av grisepass, om de gjorde något lateralt alls.
Det jag vill säga är att det är inte så himla blodigt egentligen, beroende på vad du vill ha hästen till.
Han är supercool! Gick i mörkret på ridbanan kväll (endast gatlyktor på ena kortsidan och lite ljusslingor längs med ena långsidan). Inga bekymmer! Bilar och lastbil med lyktorna på bekom honom inte. Vi tränade lite basic start och stopp och volter och flytta undan.
Jag köpte min första häst som 19-åring. En 3 årig fjording, endast sutten på. Satt upp och red bara (efter en promenad ut i skogen för han ville inte lämna stallet). Red mest ut i skogen första tiden tillsammans med en kompis. Utbildade honom sedan efter hand.
Skulle säkert funka med Frasse med. Han väljer tölt före trav vid longering. Vill rida ut mest, men även träna lite dressyr och något litet skutt.