Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Är hästen cool kan du säkert göra det mesta själv.

Jag fick min första islänning när jag var 7 år på 80-talet, och hon hade aldrig gått i nått annat än skritt, grisepass och fräsgalopp sedan hon importerades 20 år tidigare. Hon var pigg och glad tills tänderna tog slut, hon blev 34 år.

Nr två flyttade in något år senare, till mamma, tror aldrig han töltade, utan valde traven istället.

När jag var 10 år fick jag en ettåring, som jag sen red in själv, och töltsatte själv efter en kurs med Ia Lindholm. Han hade lätt för tölt och hade väl separerade gångarter, så det gick väldigt enkelt.

”På den tiden” red de flesta in sina hästar själva, men så gick de också i 50-11 olika nyanser av grisepass, om de gjorde något lateralt alls.

Det jag vill säga är att det är inte så himla blodigt egentligen, beroende på vad du vill ha hästen till.
Kanske du har rätt!
Han är supercool! Gick i mörkret på ridbanan kväll (endast gatlyktor på ena kortsidan och lite ljusslingor längs med ena långsidan). Inga bekymmer! Bilar och lastbil med lyktorna på bekom honom inte. Vi tränade lite basic start och stopp och volter och flytta undan.

Jag köpte min första häst som 19-åring. En 3 årig fjording, endast sutten på. Satt upp och red bara (efter en promenad ut i skogen för han ville inte lämna stallet). Red mest ut i skogen första tiden tillsammans med en kompis. Utbildade honom sedan efter hand.
Skulle säkert funka med Frasse med. Han väljer tölt före trav vid longering. Vill rida ut mest, men även träna lite dressyr och något litet skutt.

Jag har börjat att titta på tävlingar i vår/sommar och såg att det i indta på Jan Ljungholm Memorial står F3 som en av klasserna. Är inte den borttagen? Jag vet att tävlingen är långt ifrån färdigplanerad och jag tänker vara med på ett eller annat sätt oavsett vilka klasser det blir men jag började fundera när jag såg det.

Iom att jag tänkte börja tävla femgång i år (jag vet. jag sa exakt samma sak förra året) så håller jag ju lite koll på tävlingar i närheten som har lätt femgång på agendan 😅

Jag har börjat att titta på tävlingar i vår/sommar och såg att det i indta på Jan Ljungholm Memorial står F3 som en av klasserna. Är inte den borttagen? Jag vet att tävlingen är långt ifrån färdigplanerad och jag tänker vara med på ett eller annat sätt oavsett vilka klasser det blir men jag började fundera när jag såg det.

Iom att jag tänkte börja tävla femgång i år (jag vet. jag sa exakt samma sak förra året) så håller jag ju lite koll på tävlingar i närheten som har lätt femgång på agendan 😅
På vilket sätt skiljer sig F3 från F2? Tror aldrig jag varit på någon tävling där F3 är med.

Kul med femgång annars! :) Jag ska börja året med två kurstillfällen - ett i januari och ett i februari - och sen får vi se om vi gör något framträdande på tävlingsbanan. Min häst är också femgångare men med otränad pass, så jag tror det blir V5 eller V2 för oss i år.

På vilket sätt skiljer sig F3 från F2? Tror aldrig jag varit på någon tävling där F3 är med.

Kul med femgång annars! :) Jag ska börja året med två kurstillfällen - ett i januari och ett i februari - och sen får vi se om vi gör något framträdande på tävlingsbanan. Min häst är också femgångare men med otränad pass, så jag tror det blir V5 eller V2 för oss i år.
Jag har ingen aning om vad som skiljer sig mellan F2 och F3. När jag googlar F3 så hittar jag en 15 år gammal tråd på buke som säger att den 'numera' är borttagen så det är nog väldigt länge sen den fanns :D

Vad kul med kurs! Jag skulle så gärna åkt på Gaedingalistkursen här i Göteborg nu i Januari men jag fick lov att hålla i pengarna. Och hur sugen jag än är på Gaedingalist så har jag ju nyss äntligen kommit igång med lite sporttävlingar (och kravlade mig äntligen över 5.0 på sista tävlingen förra året 🥳) så det blir ändå lite mitt fokus nu.

Jag kan inte säga att min häst har tränad pass, vi har gjort en handfull läggningar men min passdrottning till tränare tycker att det är klart vi ska försöka lite femgång. Jag tänker att får vi pass så får vi, även mästerskapsryttarna misslyckas ju med läggningar på tävlingar ibland 🤣

Jag har ingen aning om vad som skiljer sig mellan F2 och F3. När jag googlar F3 så hittar jag en 15 år gammal tråd på buke som säger att den 'numera' är borttagen så det är nog väldigt länge sen den fanns :D
Ah, okej, då har jag nog bara missat att den någonsin funnits! :laugh:
Vad kul med kurs! Jag skulle så gärna åkt på Gaedingalistkursen här i Göteborg nu i Januari men jag fick lov att hålla i pengarna. Och hur sugen jag än är på Gaedingalist så har jag ju nyss äntligen kommit igång med lite sporttävlingar (och kravlade mig äntligen över 5.0 på sista tävlingen förra året 🥳) så det blir ändå lite mitt fokus nu.

Jag kan inte säga att min häst har tränad pass, vi har gjort en handfull läggningar men min passdrottning till tränare tycker att det är klart vi ska försöka lite femgång. Jag tänker att får vi pass så får vi, även mästerskapsryttarna misslyckas ju med läggningar på tävlingar ibland 🤣

Ja, jag har tävlat femgång förut, med tidigare hästar (min dotter kan skryta om att ha tävlat femgång sen innan hon föddes!), och det är helt klart så att man måste "träna på att tävla" för att bli bra på det (alternativt ha en tävlingsgodkänd oval hemma). Jag kan lägga min nuvarande häst i pass, men svårt att få det att bli pass mer än några steg innan han "faller isär" till ökad tölt. Tror att vi båda är lite "för mjuka" i kroppen och att det inte går fort nog! :D Gaedingalist hade nog passat oss, dock. Har som sagt en mjuk häst som dessutom är väldigt ridbar och har bra grundgångarter - inga problem att galoppera på volt och sånt! Får hoppas gaedingalisten sprider sig över landet!

Ah, okej, då har jag nog bara missat att den någonsin funnits! :laugh:

Ja, jag har tävlat femgång förut, med tidigare hästar (min dotter kan skryta om att ha tävlat femgång sen innan hon föddes!), och det är helt klart så att man måste "träna på att tävla" för att bli bra på det (alternativt ha en tävlingsgodkänd oval hemma). Jag kan lägga min nuvarande häst i pass, men svårt att få det att bli pass mer än några steg innan han "faller isär" till ökad tölt. Tror att vi båda är lite "för mjuka" i kroppen och att det inte går fort nog! :D Gaedingalist hade nog passat oss, dock. Har som sagt en mjuk häst som dessutom är väldigt ridbar och har bra grundgångarter - inga problem att galoppera på volt och sånt! Får hoppas gaedingalisten sprider sig över landet!
För mjuk är iaf inte min :o. Jag tror att det har väldigt mycket med dagsform (och pilotens självkänsla/mod) att göra om vi kommer få ok pass. Så det blir till att försöka våga bara. Men skulle vara kul om jag slapp tävla mot ekipage som tävlat VM när jag debuterar just för den där självkänslan 😅

För mjuk är iaf inte min :o. Jag tror att det har väldigt mycket med dagsform (och pilotens självkänsla/mod) att göra om vi kommer få ok pass. Så det blir till att försöka våga bara. Men skulle vara kul om jag slapp tävla mot ekipage som tävlat VM när jag debuterar just för den där självkänslan 😅
Jag tänker att man får de poäng man får oavsett om övriga ekipage ligger på 7 eller 3 i totalpoäng :) Jag bryr mig sällan om övriga ekipage om jag inte har uttalad ambition att vinna. Och risken att stöta på ett VM-ekipage i femgång är väl inte jättestor...?

Jag tänker att man får de poäng man får oavsett om övriga ekipage ligger på 7 eller 3 i totalpoäng :) Jag bryr mig sällan om övriga ekipage om jag inte har uttalad ambition att vinna. Och risken att stöta på ett VM-ekipage i femgång är väl inte jättestor...?
När jag startade min väns häst i en inofficiell V5 i våras mötte vi ett ekipage som var färdigkvalade till SM. De vann såklart :D Hade hen inte startat hade vi kommit trea istället för fyra.

När jag startade min väns häst i en inofficiell V5 i våras mötte vi ett ekipage som var färdigkvalade till SM. De vann såklart :D Hade hen inte startat hade vi kommit trea istället för fyra.
Så kan det självklart bli så länge som det inte finns några uppklassningsregler eller kvalgränser mellan klasser. Det är väl nackdelen med vår sport - att det inte finns någon "naturlig" stegring i svårighetsgrad som det gör inom t.ex. dressyr och hoppning. Samtidigt är det ju, som jag skrev, inte så stor risk att behöva tävla mot ett VM-ekipage i femgång - det finns liksom inte så många :D Och fördelen med vår sport är ju då att man får de poäng som prestationen är värd och därmed kan jämföra sig med sig själv från gång till gång.

Tillägg: Nu vet jag ju inte alls omständigheterna kring att ett sm-kvalat ekipage rider V5 på en officiell tävling, men kan mycket väl se att det kan vara ett lämpligt tillfälle att helt kravlöst träna hästen på att det är flera ekipage på banan samtidigt. Dessvärre kan man ju sm-kvala helt utan att ha ridit en enda final...

Jag ska ju också börja med pass var det tänkt i år! Vi har som mål att alltså kunna lägga pass, och sedan ligga i pass en långsida eller motsvarande ute då, så småningom om tävla femgång men det får bli i den takt passträningen visar, när vi iaf kan göra det på träning 😀

Min hovslagare/tränare var hos min häst idag och vi pratade om passen och jag blir så oerhört taggad. Han sa dessutom att när hästen lär sig sträcka ut i pass kan det ofta bli bättre för övriga gångarter också, tror samma har sagts i denna tråden förut med 😊

Idag var han JÄTTEFIN på ridpasset, har bästa känslan och börjar nosa lite mer på sidvärtes i tölt.

Det blev för övrigt snösulor och brodd på alla hovar, nu är det kallt igen. Men ingen snö, vi har verkligen fått en enda ordentlig snödag på hela vintern! Jag är nog i minoritet i att klaga över det men jag vill ha lite mer snö ❄️🙈

Jag ska ju också börja med pass var det tänkt i år! Vi har som mål att alltså kunna lägga pass, och sedan ligga i pass en långsida eller motsvarande ute då, så småningom om tävla femgång men det får bli i den takt passträningen visar, när vi iaf kan göra det på träning 😀

Min hovslagare/tränare var hos min häst idag och vi pratade om passen och jag blir så oerhört taggad. Han sa dessutom att när hästen lär sig sträcka ut i pass kan det ofta bli bättre för övriga gångarter också, tror samma har sagts i denna tråden förut med 😊

Idag var han JÄTTEFIN på ridpasset, har bästa känslan och börjar nosa lite mer på sidvärtes i tölt.

Det blev för övrigt snösulor och brodd på alla hovar, nu är det kallt igen. Men ingen snö, vi har verkligen fått en enda ordentlig snödag på hela vintern! Jag är nog i minoritet i att klaga över det men jag vill ha lite mer snö ❄️🙈

Du kan få min snö! 3 dm ihopsjunken snö med stenhård skare på :D

Spännande med pass! Jag har också ridit flera hästar som gynnats i övriga gångarter av att också ridas i pass då och då. Samt några "passidioter" som liksom behövt få dra en repa i pass innan de kan lugna ner sig och bli mottagliga för annan ridning :laugh:

Vi har haft några fler dagar med snö här, men jag är tacksam för varje dag UTAN snö och många minusgrader! Det här är fjärde vintern jag bor på gården och faktiskt första gången som vi inte har neråt -15 en period i december. Tar faktiskt hellre regnet...

Jag blir så avis när jag läser om era kurs- och tävlingsplaner! Dessutom är det en av mina livsmål att tävla femgång, men just nu känns det som att det är rätt avlägset. Typ nästa-häst-avlägset :cautious:

Men jag planerar i alla fall att börja åka till min tränare igen i vår, då är det nog runt två år sen jag var där senast. Så hög tid nu och det ska bli så roligt!

Ikväll tog jag en ridtur på gammelhästen (20 år i år :eek:) och gud vad jag önskar att man kunde klona honom. Det var helt svart ute och blåste som tusan men han tuffade så glatt på och var så uppenbart nöjd med att få vara på utflykt med mig :love:

Vi var på återbesök i veckan. Hör och häpna. Livan var fortfarande ohalt! Och ljusår bättre i kroppwn når equiterpeuten gick igenom henne. Nu gick det mer jobba med de stela orådena (korset framförallt) och hon gäspade säkert 15 gånger på raken. Sist visade hon ögonvitorna och hade så ont.

Fick direktiv om att fortsätta som vi gjort med mycket equiband och avsutten träning, men nu när vi rider ska hon JOBBAS.
Vi ska inte tillbaka till någon veterinär mer, bara equiterpeuten.

Gick en promenad idag tillsammans med stallets shettis. Frasse vill gärna bita på tyglarna och vända sig mot mig, men bortsett från det så gick det superbra. Halt på vägen, men vi tog det lugnt. Bilar passerade från båda håll utan några reaktioner. Och vi gick över en liten bro med rinnande vatten under. Här tvekade han lite, men med lite uppmuntran gick det bra det med. Soptunnor och stillastående grävmaskin och timmerhög var ingen match heller. Vilken pärla!

Lite problematiskt att jag gärna verkar falla för hingstar... förlorar hingstar mycket utstrålning av att kastreras? Dels har jag ju inga planer på att avla, dels är det nog inte praktiskt möjligt att ha hingst på mitt stall (det finns en hingst men min hage angränsar ston samt boxgrannarna är alla ston i min del av stallet (jag vill varken flytta stall eller boxplats - och vill ha ny häst bredvid Skittles i stallet isåfall...).

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
6 397
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 930
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 068
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 096
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka