Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Det här är vad jag går och tänker på nu: en häst till kanske? Nuförtiden när saluhästar dyker upp i flödet har jag märkt hur jag inte bara tänker "vad fin" osv, utan lite oftare kommer tanken "DEN BORDE JAG KÖPA" :laugh:

(också i separat tråd)
https://www.bukefalos.se/threads/ni-som-gatt-fran-en-hast-till-tva-hastar-pa-inackordering.1532703/
När jag flyttat lite för mycket med min lillskrutt har jag många gånger tänkt att det skulle vara lite bra att ha två, så att min när han blir rädd för saker har en kompis som hänger med hela vägen. Men med största sannolikhet så skulle min nuvarande isf bli så fäst vid den nya att man inte skulle kunna ta dom ifrån varandra...

Sen kommer då detaljen att jag i dagsläget inte riktigt alltid orkar och hinner med en häst på det sätt som jag skulle vilja. Lilla, lilla detaljen... Men det hade varit kul med en till 😅

Jag har iaf bokat in lektioner och kurser lite då och då fram till maj, det blir så mycket lättare för mig att hålla motivationen uppe om jag arbetar mot något :)

Lite problematiskt att jag gärna verkar falla för hingstar... förlorar hingstar mycket utstrålning av att kastreras? Dels har jag ju inga planer på att avla, dels är det nog inte praktiskt möjligt att ha hingst på mitt stall (det finns en hingst men min hage angränsar ston samt boxgrannarna är alla ston i min del av stallet (jag vill varken flytta stall eller boxplats - och vill ha ny häst bredvid Skittles i stallet isåfall...).
Vi har två hästar som vi köpt som hingstar men nu är valacker.

Han som är min ridhäst köptes som femåring (blir elva i år) och kastrerades innan vi fick hem honom. Han är absolut "samma häst" men hade kanske kunnat ha lite mer vilja och varit lite mindre försiktig av sig om han fått vara kvar som hingst. Men när vi köpte honom var vi i samma läge som du med hästarna inhyrda, så fanns inte möjlighet att göra annat än kastrera. Och jag tror inte att skillnaden hade varit jättestor. Snäll och vänlig häst både som hingst och som valack - vår "tjuren Ferdinand" :)

Den andre köptes som fyraåring och vi behöll honom som hingst tills han var sju (blir nio i år). Han är min dotters häst, hon valde att kastrera honom för att få honom lite lugnare, han kan vara lite "hetsig" och väldigt på, har stuckit med henne några gånger (som hingst). Han blev något lugnare, framförallt i hanteringen (man slipper ha en häst i frustrerad piaff bredvid sig på väg in från hagen), men är ändå väldigt mycket samma häst. Den stora bonusen för honom var att han fick börja gå ihop med våra andra valacker (ovanstående plus en till, fuxen som min dotter tävlar) vilket jag tror att han har mått väldigt bra av. Tyvärr går han ensam igen nu pga skada, men vi hoppas såklart kunna ha alla tre ihop igen. Den här hästen var visad som hingst med en bedömning på 7,74 som femåring - helt enkelt inte tillräckligt bra för att behålla som avelshingst (tycker vi) och då får han ett bättre liv som valack!

Tillägg: Med sent kastrerade hingstar kan man inte vara helt säker på att det är en bra idé att ha dem ihop med ston, så står man inackorderad bör det nog vara möjligt att välja vilken typ av flock hästen ska gå i - blandflock kan bli problematiskt! Våra kan inte gå båda tillsammans med ston (då skulle de sannolikt börja slåss på liv o död...), men min häst kan gå själv ihop med ett sto (har gjort det) och sannolikt också själv ihop med flera ston.

När jag flyttat lite för mycket med min lillskrutt har jag många gånger tänkt att det skulle vara lite bra att ha två, så att min när han blir rädd för saker har en kompis som hänger med hela vägen. Men med största sannolikhet så skulle min nuvarande isf bli så fäst vid den nya att man inte skulle kunna ta dom ifrån varandra...

Sen kommer då detaljen att jag i dagsläget inte riktigt alltid orkar och hinner med en häst på det sätt som jag skulle vilja. Lilla, lilla detaljen... Men det hade varit kul med en till 😅

Jag har iaf bokat in lektioner och kurser lite då och då fram till maj, det blir så mycket lättare för mig att hålla motivationen uppe om jag arbetar mot något :)
Ja det kan ju skapa fler problem än det löser, att ha en till häst. Nuvarande är ju jättetrygg själv, en förutsättning så som hagen är, så det måste ju en ny häst också vara eftersom jag måste kunna rida dem en och en. Så även fast tanken är att ge S en kompis måste bägge ändå klara att vara kvar ensamma i hagen. Om de ens skulle bli kompisar. Mer risk för skador. Jag skulle behöva bli mer effektiv, är ju inte tal om att fortsätta mocka en box på en timme om jag har två…

Ja det kan ju skapa fler problem än det löser, att ha en till häst. Nuvarande är ju jättetrygg själv, en förutsättning så som hagen är, så det måste ju en ny häst också vara eftersom jag måste kunna rida dem en och en. Så även fast tanken är att ge S en kompis måste bägge ändå klara att vara kvar ensamma i hagen. Om de ens skulle bli kompisar. Mer risk för skador. Jag skulle behöva bli mer effektiv, är ju inte tal om att fortsätta mocka en box på en timme om jag har två…
Man blir så effektiv som man måste - jag mockar fyra boxar på en halvtimme och dottern tycker jag är hopplöst långsam. Hon har ju jobbat som hästskötare ett par år och gör våra fyra boxar på en kvart :laugh:

Alltså. Jag tror aldrig jag träffat någon annan som lägger riktigt så mycket tid på att mocka som du gör :D

Men det skulle ju vara kul om du hade två hästar. För att. Det hade varit kul :)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 334
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 320
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 824
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 505
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar