Nyårsafton i stallet - 2025

Jag var lite orolig innan då det är några nya hästar och nya grannar också. Pratade med dem tidigare under dagen. Jättetrevliga och de skulle inte smälla något vilket de inte heller gjorde.
Jag var i stallet och uteboxarna. Väldigt lugnt där. Irriterande bara att radion fastnat vid en och samma kanal med bara massa babbel istället för musik.
Det hade varit lugnt i lösdrifterna också. En häst hade stått ett tag med massa hö i munnen och sett förvånad ut. Det var väl det.

Idag var hästarna märkbart påverkade. Storm som brukar vara tuff hoppade till för att jag tappade grepen… Snön avslöjade också att de bara varit i en tredjedel av hagen och Ariel var tydlig med att resten av hagen var läskig.

De fick mäsk för att få i sig lite extra vatten och så utgår jag ifrån att det blir vila i hagen resten av veckan. Ska födosöka lite i de delar som är läskiga, men det tar vi när de verkar lugnat ner sig mer.

Hästarna gick ute till 22.30 som vanligt. Det skjuts i princip inga fyrverkerier här. Vid intag hördes smällar på avstånd Halvblodet och painten brydde sig inte. Vi bor bredvid en jaktskyttebana. Men mustangen hade koll på att det smällde minsann från fel håll och lät annorlunda så hon var lite mer på sin vakt .Lugnt i boxarna, allt såg normalt ut på morgonen. Vi har drygt 60 meter till stallet så det är lätt att ha koll om det skulle dra på med smällande.

Våra hästar var faktiskt lugnare vid 12-slaget än innan.
När smällandet och fräsande är mer "ordentligt", så var det mindre oro än innan med lite olika pangljud, då och då under kvällen.

Men här var väldigt lite skjutande, måste jag säga.

Igår kom ”familjen” för de hade ju insläpp. ”Det är så dåligt väder så hästarna kommer in tidigare” Vindstilla, inget regn… klart jag fattade att de inte vill vara i stallet på kvällen (insläpp är kl 20). Inte ett ord om otrevligheten på Facebook, inte ett ord om ”det blev lite väl hårt”, utan bara ”heeej!”.
Jag gick med hörlurar och hade så högt att jag inte hörde vad de pratade om. Barnet schamponerade ponnyn. Tills de insåg vad ska de göra med täcke…
Men inte ett ord om nyår.
Ponnyn som var rädd är ok, fick intorkad svett avborstad och benen kollade.
Tänk att va så rädd och stressad att han hugger sig i bakbenen, stackars kille.

Igår kom ”familjen” för de hade ju insläpp. ”Det är så dåligt väder så hästarna kommer in tidigare” Vindstilla, inget regn… klart jag fattade att de inte vill vara i stallet på kvällen (insläpp är kl 20). Inte ett ord om otrevligheten på Facebook, inte ett ord om ”det blev lite väl hårt”, utan bara ”heeej!”.
Jag gick med hörlurar och hade så högt att jag inte hörde vad de pratade om. Barnet schamponerade ponnyn. Tills de insåg vad ska de göra med täcke…
Men inte ett ord om nyår.
Ponnyn som var rädd är ok, fick intorkad svett avborstad och benen kollade.
Tänk att va så rädd och stressad att han hugger sig i bakbenen, stackars kille.
Otrevligheter på facebook och lite väl hårt? Har de varit otrevliga också? 😵‍💫

Hästarna är fortfarande rätt så skvättiga, men inatt hade de iaf både varit inne i ligghallen och gått runt i mer än halva hagen. Så det tar sig.

Mindre intresse av att sörpla i sig mäsk också, får se om jag orkar fixa imorgon också, det ska vara -11 grader och jag hatar verkligen kyla. :(

Min lilla var nog mer störd än jag trodde, han reagerade lite mycket igår när jag grejade med honom. Om det var smällarna eller bara de ändrade rutinerna är ju svårt att veta.

Min häst äter och dricker igen 🥰 Har bara sett den lilla ponnyn ligga ner ännu men han kändes inte alls lika trött som igår iaf. Riktigt nöjd med min egen hantering efter nyårsnatten iaf! Vi kom ut på promenad både igår och idag och han var nästan helt tillbaka till som innan jul. Det är så lätt att bara vilja be om lite mer när han tvekar men jag börjar efter massa egen träning komma ifrån det, äntligen. En väldigt fin balansgång mellan att locka och att han bara drar sig undan och blir ännu mer stressad. Idag var det massa frustande redan från att utrustningen kom fram ❤️

Här verkar alla i stortsett opåverkade efteråt, känns som om allt slit med att mörklägga stall o lösdrift gav resultat. ❤️ Eftersom det är främst ljusintrycken som är läskiga här även om smällarna kan bli jobbiga när det är som intensivast.

Sen att några idioter tyckte att de behövde ett till tolvslag dagen efter (antar att det inte dög iom snöfallet på riktiga nyår). :rage:
Ganska långt bort så hördes bara som lågt och hästarna reagerade minimalt mer än de gör när jägarna skjuter av vilt men jag känner med de som har sina djur närmare.

Jag däremot mår piss, min förkylning som hotat sen jul eg bröt äntligen ut och det med råge (antagligen pga allt jobb 🙈) och jag har i princip sovit hela dagen så är väldigt tacksam att hästarna inte behövt något extra av mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 037
Senast: ameo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: tanten
·
Gnägg Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda. Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 244
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 086
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka