Nyårsafton i stallet - 2025

Lösdrift å ändrar inget, dom har nattmat alla nätter genom en hage som öppnas. Senaste 10 åren har flocken vare helt lugna. Trots skidbacke i närheten dör dom brukar smälla på friskt. Någon är alltid i stallet under kvällen. Vi byts av.

Dock i år är jag hästlös så jag är hemma i värmen.
Låter som en fantastisk lösdrift, ville önska vi stod på en sån just nu. Med tanke på att dom förre veckan hade sprungit igenom grinden så är jag nojjig och åker ditt. (Vi skall flytta sen, men står på kö på ett ställe och letar med ljus och lykta i Göteborgs området efter ett ställe med vettiga folk som kan bete sig trevligt mot sina stallkompisar, verkar vara en bristvara med tanke på den reaktion jag fick från dom andra i min förre tråd gällande hö, vart dom i stallet gick helt bananas fast jag var väldigt trevlig/neutral i mitt bemötande). SUK.

De andra bryr de sig inte om hur hästarna reagerar eller vet de att deras hästar är lugna?
De bryr sig inte. Det är inte mina som är oroliga. Men jag vill ju vara hos mina fallifall. En annan skulle natt-fodra men skrev till mig om jag kunde för hon ”kan inte” och hennes häst är den som irrar mest. Fd ägaren till den hästen skickade också till mig om jag kunde vara där för hästen blir så ledsen… medan de två är på fest 200 meter från stallet och ”du kan ju höra av dig om det är nåt”. Det har varit så mycket tjafs i 2 dagar om detta nyår så jag orkar inte mer så jag ska dit så slipper jag känna mig jagad.

De bryr sig inte. Det är inte mina som är oroliga. Men jag vill ju vara hos mina fallifall. En annan skulle natt-fodra men skrev till mig om jag kunde för hon ”kan inte” och hennes häst är den som irrar mest. Fd ägaren till den hästen skickade också till mig om jag kunde vara där för hästen blir så ledsen… medan de två är på fest 200 meter från stallet och ”du kan ju höra av dig om det är nåt”. Det har varit så mycket tjafs i 2 dagar om detta nyår så jag orkar inte mer så jag ska dit så slipper jag känna mig jagad.
Oj. Jag kan på något vis förstå de som vill göra annat och så att säga tycker att hästarna klarar sig de är inne.

Men att kräva att andra människor ska passa ens häst på nyår för man själv inte ids - obegripligt

Jag och en annan inack tog in idag. Stallägaren är hemma innan tolvslaget och fodrar då extra samt håller koll vid midnatt. Dessutom ligger det en lägenhet ovanpå stallet och personen som bor där kommer hem vid ett - två inatt och kommer ju höra om hästarna blir oroliga av några som ev skjuter senare (och ringer isf stallägaren som bor på gården)

Men skulle stallägaren vilja vara borta skulle garanterat majoriteten direkt erbjuda sig vara i stallet vid tolv

Enda åren jag inte spenderat i stallet var mina första när jag hade Alva på foder/ precis köpt och hon var inackorderad. Men hon är verkligen obrydd, skulle antagligen nog kunna ha henne ute tom med lite förberedelser och stalllägaren tittade till dem. Hade hon inte haft möjlighet hade jag def erbjudit mig.

Kan verkligen inte förstå hur man frivilligt skulle vilja dumpa över det ansvaret på någon annan om man vet om att sin häst blir rädd på nyår. :bag:

Nu är jag på väg till stallet. Precis fått rapport från stallägaren att det poffar mer nu men att hästarna ändå verkar obrydda. Jag hoppas bara att jag hinner ut innan det bryter ut på allvar. Ångrar lite att jag inte åkte ut tidigare, men jag trodde verkligen att folk skulle hålla sig till tolvslaget som det varit tidigare år. :(

Oj. Jag kan på något vis förstå de som vill göra annat och så att säga tycker att hästarna klarar sig de är inne.

Men att kräva att andra människor ska passa ens häst på nyår för man själv inte ids - obegripligt

Jag och en annan inack tog in idag. Stallägaren är hemma innan tolvslaget och fodrar då extra samt håller koll vid midnatt. Dessutom ligger det en lägenhet ovanpå stallet och personen som bor där kommer hem vid ett - två inatt och kommer ju höra om hästarna blir oroliga av några som ev skjuter senare (och ringer isf stallägaren som bor på gården)

Men skulle stallägaren vilja vara borta skulle garanterat majoriteten direkt erbjuda sig vara i stallet vid tolv
Håller med. Men det blev så mycket tjafs igår (stallägaren är bortrest) och jag blev utskälld för de andra hade ju förväntat sig att jag skulle ta nyår och nyårsdagen för det har jag gjort de senaste åren. Men jag menade att jag kanske kunde få slippa denna gång? Då var det en som skrev att hon kunde ta in hästarna vid 14 och ut vid 10 och jag skrev att då fixar jag mina hästar själv för vill inte ha mina hästar inne så mycket och fick lägga om mina planer. Då blev jag utskälld för jag inte hjälpte de andra (vi är 4 inackorderade och det är en familj som håller på). Att jag inte kommunicerade (men jag träffade ju de i stallet 45 min innan de började tjafsa på Facebook och då sa de inte ett ord). Och sen kom då det andra efter lunch idag.

Nu är jag på väg till stallet. Precis fått rapport från stallägaren att det poffar mer nu men att hästarna ändå verkar obrydda. Jag hoppas bara att jag hinner ut innan det bryter ut på allvar. Ångrar lite att jag inte åkte ut tidigare, men jag trodde verkligen att folk skulle hålla sig till tolvslaget som det varit tidigare år. :(
Tänk positivt, de är obrydda ännu!

Håller med. Men det blev så mycket tjafs igår (stallägaren är bortrest) och jag blev utskälld för de andra hade ju förväntat sig att jag skulle ta nyår och nyårsdagen för det har jag gjort de senaste åren. Men jag menade att jag kanske kunde få slippa denna gång? Då var det en som skrev att hon kunde ta in hästarna vid 14 och ut vid 10 och jag skrev att då fixar jag mina hästar själv för vill inte ha mina hästar inne så mycket och fick lägga om mina planer. Då blev jag utskälld för jag inte hjälpte de andra (vi är 4 inackorderade och det är en familj som håller på). Att jag inte kommunicerade (men jag träffade ju de i stallet 45 min innan de började tjafsa på Facebook och då sa de inte ett ord). Och sen kom då det andra efter lunch idag.
Låter som mina "stall kompisar" rent av idioter med fel i huvedet. Det är så jävla drygt att behöva hantera såna människor (Konversationen finns ju här på Buke från när "familjen" tjafsade om höet). Nu igår började den andra tjafsa (henne som tipsade mig om stallet). För HON hade tagit FEL mockadag (vi mockar varannan söndag, plus fasta dagar) och hon blev skit sur för jag inte hade mockat. Så när jag svarade att hon hade tagit fel dag och sen ett bevis så får man ett meddelande som typ är "förlåt för jag tog fel dag, men jag har fått dubbeltmocka vissa dagar och bla bla bla". Bara hur fan är det mitt problem? Hon har mixat ihop dagarna och har mage att försöka skälla ut mig. Fy fan vad arg jag blev. Sen att personen inte ens kan säga förlåt men säger "förlåt fast inte". USCH. Sen bara "vi går vidare från detta". Jaja helt säkert. Är ju lätt för henne att säga som inte kan bete sig, personen titulerar sig som "healer" och "positiv energi" kul när detta inte visar sig i hur man beter sig mot andra bara :crazy:

Hon kunna ha frågat om mockningen på ett snällt eller ödmjukt sätt, typ börja på ett bra sätt istället att bara skicka iväg ett surt meddelande rakt av. När det desutssom är hon som gjort fel.

Blir så trött på folk. Ser FRAM emot att flytta. Kanske blir att vi får hitta något annat stall än det vi står på kö. För orkar inte med dessa människor mer.

Så himla trist. Här så den som hade uttaget idag tog ut kl 05 för de skulle få nästan full tid ute trots tidigare intag. Den som lunchade tidigarelade lunchen för de skulle få mat tätare ifall det började smälla osv. Dvs fokus för alla ligger på att det ska bli bra för hästarna. Och det är ju så det bör och nästan måste vara när man är så få inackorderade. Ett enda rötägg ger enormt utslag då

Här är det lugnt än så länge, min lilla hade legat och sovit så det har med säkerhet inte smällt så mycket i närheten än.

Det är definitivt olika hur brydd man är kring hästarna och nyårsnatten, beroende på en massa saker förmodligen. Jag styr det mesta av mitt liv utifrån hästarna men det är delvis för att bor som jag gör, för att jag vill ha kontroll och för att jag vill leva med hästarna, inte bara umgås några timmar per dag.
Nyårsnätterna har jag spenderat de senaste åren i stallet, med start när mitt sto var dräktigt och jag var nojig. Sen har jag ju haft föl/unghäst och vill ha koll. Tidigare har stallägaren gett extra mat sent och det har alltid känts okej men för mig är det inte direkt någon uppoffring att spendera tolvslaget i stallet och det tror jag mina stallkompisar uppskattar också.

Har för en gångs skull kommit ihåg att ta med gotta till mig själv oxå inte bara hästarna och så har dippen jag tagit med till chipsen surnat. 🥲
Aja, än så länge lungt härute. Smäller på då och då men fortsatt långt borta. Alla lugna och nöjda. Två av hästarna har passat på och sova lite. ❤️

Jag ska nog lägga mig snart. Var ute och gav kvällsmat nyss och det var lugnt.
Vi har fyra hästar. Grannens skotträdda och min stora som är inne på box, sen mina ponnys som är ute på lösdriften. Ena ponnyn är ny men har inte reagerat på när de skjuter annars och andra är helt orädd.

Det snöar och blåser så tror det blir väldigt lite fyrverkerier i år. Ingen av de närmaste grannarna skjuter heller, alla här har djur :)

1000017536.webp

Så himla trist. Här så den som hade uttaget idag tog ut kl 05 för de skulle få nästan full tid ute trots tidigare intag. Den som lunchade tidigarelade lunchen för de skulle få mat tätare ifall det började smälla osv. Dvs fokus för alla ligger på att det ska bli bra för hästarna. Och det är ju så det bör och nästan måste vara när man är så få inackorderade. Ett enda rötägg ger enormt utslag då
Eller hur. Man skulle tro att det borde vara en självklarhet att folk vill det bästa för sina hästar, men det är tyvärr inte den verkligheten man stötar på ute i Sveriges Stall :(

plus som jag tryckte på innan att man är trevlig och hövlig mot varandra. Det verkar vara svårt för många. För mig är det en självklarhet att man beter sig fast man inte behöver vara bästis med dom man står i stall med. Tyvärr verkar folk inte alls kunna bete sig. Tyvärr har kompisar råkat ut för samma i andra stall med. Folk är otrevliga såfort saker inte blir enligt deres ton 100%. Dom försöker bossa runt andra och tar otrevlig ton när saker inte går vägen. Plus skit snack och bli sur över små saker. Flyttade från ett stall vart stallägaren skrev arga meddelande i stallgruppen över sopning, typ att det låg några höstrån kvar i en hörn. Tydligen bättre att det är pedant sopat och allt damm som flyger in i hästarnas andningsväger än där är ett höstrå i ett hörn. Samma stallägare gav även sina hästar mögligt hö en sommar, på en bal som stått öppet i flera veckor och inte "torkat" men stått utan plast på. Det vägrade jag dock ge min häst. Balen "ångade" och dammade som fan när dom öppnade upp den och dom bara "det är inte mögel" och jag bara "jo det är mögel". Sjukt!

Ariel är tvärlugn. Äter hösilage och har koll på var det smäller. Jag trodde inte att hon skulle ta det så lätt. Iofs smäller det på håll och inga ljus som syns pga mulet och snö, men det smäller ändå ungefär var tredje sekund.

Jag tror jag ska våga mig in i stallet en stund, ligghallen var lite kall i -5 grader. :p

Fortsatt lungt här, än så länge smäller det mindre än förra året. 👌 Misstänker att det inte är så kul att hålla på med det i snöovädret. Återstår och se hur det blir vid tolvslaget, roar mig än så länge med o skotta, skotta, skotta. 😅

Jag har plockt in 5 av 8 hästar (har bara 5 boxar, de 3 sista har jag hägnat in så de bara har ligghallen och grusen framför att gå på + har tänt stora uteljuset på 22000 lumen i deras hage. Känns lite överdrivet iom det inte alls är mycket raketer här, men hellre safe än sorry. Flera av hästarna är nya i stallet och förra året blev en av mina stressad och började springa, så hon är en av dom som är inne nu. Mina andra två brukar vara kolugna och är vana att vara ute, och jag hoppas och tror deras kompis (pensionerad tävlingshäst) också kommer vara lugn.

Nu är jag inne och har ätit min nyårsmiddag, men ska snart ut igen för att ge dom mera hö samt att de får sitt krafftfòder precis vid midnatt.

Hoppas ni andra får en fortsatt lugn kväll! 🥰

Nu är hästarna inne. Det började smälla närmare, så Ariel gjorde en rusning. Nu i boxen har hon hoppat till för ett par raketer från granngården (?), men alla de där smällarna som hördes förut hörs inte in i stallet. Alltid nåt.

Än så länge går det bra att dela box med Storm, men när det närmar sig tolv får nog Storm gå ut, ifall Ariel får totalspel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 107
Senast: ameo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 617
Senast: tanten
·
Gnägg Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda. Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 384
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 130
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka