Nyårsafton i stallet - 2025

De är i Dalarna på semester..
Och utan att utsett någon på hemmaplan som ansvarig? Så om den skadar sig förväntar de sig att du ska ta ut veterinär, köra den till klinik osv?

Du måste byta stall.

Som jämförelse så 23.30 fodrade stallägaren. Strax efter tolvslaget var en inackorderings mamma (!) ut och kollade så allt var lugnt. Helt oombedd men för att dels själv veta och för att kunna tala om

Öppnat upp till lilla utedelen, den gamla var väldigt glad över att komma ut och trava en liten rek-runda innan hon gick in igen och började äta sitt hö igen. Så är hon kvar nästa år så kommer hon få stå på box alt. Har jag öppet som jag har haft när jag inte kunnat stänga lösdriften.

Elsa ville mest krypa upp i mitt knä så att jag kunde skydda henne från stisshästen och kanske samtidigt tappa några morötter 😅

Närmsta grannen tyckte det var en bra idé att i år plötsligt börja skjuta raketer.
Sen skickade de iväg med ungefär fem-minuters mellanrum fram till 00.30 så hästarna precis börjat lugna sig innan det var dags igen.

Funderar seriöst på om det är dags att flytta. Dessa nyår tär på mina nerver.

Installerade kameran jag hade till fölvak för några år sen i ponny-stallet för att ha koll sen när jag lämnar. 1.40 h efter jag kom t stallet är ponnyn fortfarande i det blå. Kan inte få av täcket heller. Men hänger i stallet en stund till. Har ju utsläppet imorgon med.eller idag.
Ser framemot att byta stall men jag hittar inget.

Kom hem till katten nu som legat och sovit. Vi bor väldigt nära Göteborg och var fan lugnare här än vid stallet 🤨 hon tar det oftast väldigt. Och våra hus är ljudtäta som tur är. Andra åren har det varit super lugnt i stallet och stallägaren har alltid tagit på sig att kolla hästarna vid 12 slaget som äter lugnt och inte hör något. Detta har nog varit värsta nyåret för mig häst mässigt. Som tur är min häst ganska lugn av naturen men inte kul att se henne så stressat av alla raketer. Dock kunna jag hålla henne i grimskaft och hon fick äta mash. Men vid värsta smällandet så åt hon inte men gick runt o runt o runt.

Installerade kameran jag hade till fölvak för några år sen i ponny-stallet för att ha koll sen när jag lämnar. 1.40 h efter jag kom t stallet är ponnyn fortfarande i det blå. Kan inte få av täcket heller. Men hänger i stallet en stund till. Har ju utsläppet imorgon med.eller idag.
Ser framemot att byta stall men jag hittar inget.
Sjukt ändå att ha en så skraj ponny och sen åka iväg på semester. Undrar allvarligt vad det är för fel på vissa folk. Eftersom stall ägaren är bortrest vem har ansvarat för ponnyn?

Hos oss var det väldigt dramatiskt då matte plötsligt fick slut på morotsbitar. Vafalls?! Ariel begrep inte ens att det var nyårsafton, hon var arg för att hon var tvungen att stå på box (med den dumma ponnyn) utan att ens få hösilage (de åt upp sin kvällsmat lite snabbare än jag tänkt mig).

När det smällde som mest konstantmatade jag med morot, det funkade superbra! Men som sagt, 1 kg var för lite enligt Ariel. ;)

Det mullrade fortfarande lite i fjärran när jag släppte ut dem, men inget som bekom dem när de fick mer hösilage.

Jag har kört hem i snöyra och 3-4 cm nysnö som drivit omkring lite. Glad att jag är en van snöförare, ännu gladare över att vara hemma nu och kunna sova.

Gott Nytt År, nu har vi 364 dagar till nästa gång. ;)

Var inte alls mycket smällar här, men ena inackorderingen blev stressad ändå trots alla andra var lugna.... Den gick runt och runt i boxen och blev helt svettig, så fick byta täcke och sedan komma ut på lösdriften igen när allting lugnat sig. Nu tänker jag försöka sova, imorgon ska det regna hela dagen så det lär bli kul att gå upp och släppa ut hästar...☔

Sjukt ändå att ha en så skraj ponny och sen åka iväg på semester. Undrar allvarligt vad det är för fel på vissa folk. Eftersom stall ägaren är bortrest vem har ansvarat för ponnyn?
Den är ju ny så de visste inte hur den skulle reagera, konstigt att åka då.
Min bra-iga stallkamrat mockar åt den, jag har gjort sånt åt de i alla år när de åkt men denna gång frågade de henne. Sen får ju vi inackorderade lösa nyårsnatten.
Ägarna tar nog också saker förgivet när det kommer till att jag ställer upp så det kommer bli jobbigt för de när jag hittar nytt. Men jag har inga problem med stallägarna. Bara 2 av inackorderingarna.

Men ja, händer det nåt förväntas nog jag köra ponnyn till klinik.

Jag har fyra hästar hemma på lösdrift, unghingstarna för sig och ett vuxet sto brevid. De stod ute även nu, var lite spända och travade lite men det var inga konstigheter. Var en del som smällde, främst runt tolvslaget, men inget extremt vilket det inte heller brukar vara. Vi var ute med hästarna i princip hela tiden.

Övriga djur känns också rimligt lugna, valpen som är överlag ljudkänslig tog det helt okej och katterna verkar opåverkade. Kaninerna var mest undrande till varför jag var där.

Lösdrift, och det kan smälla på rätt bra väldigt nära pga respektlösa grannar. Vi är många med djur i den här lilla ändan av byn, 3 stall, 2 fårhållare, stutar, massvis med hundar och katter, men ändå är det några få som håller på trots att gårdarna står så tätt.

Hade "katastrofgrimmorna" på (reflex med adresslapp av silvertejp) och gick ut och matade med lusern varje gång det drog igång. Båda grabbarna ogillar att stå på box alltför länge, och jag upplever att dom är lugnare när dom får se vad det är som smäller.

Det gick över förväntan, speciellt shettisen verkar ärligt talat mest springa för att få en bättre synvinkel 😅.

Men gud vad irriterande det är att behöva oroa sig för det här varje år. Förbjuuud.

Jag offrade precis en hökudde för min häst hade sin safe spot efter tolvslaget mitt I en lerig grindöppning i år 😅 Funderar på om jag skulle ha en annan plan nästa år och göra något med dem efter tolvslaget. Han blir rädd då och springer lite när grannarna skjuter men annars är alltid det svåraste att få honom ur det vaksamma läget och börja äta mera igen. Så jag är ju inte bara rädd för tolvslaget utan även kolik. Han har dock blivit betydligt bättre sedan han börjat stå på lösdrift istället för box. Nu äter han sämre typ dygnet innan nyår och en del efter. På box verkade nätterna vara mer skräck längre.

Hade verkligen hoppats att små smällandet skulle ha lagt sig vid det här laget.
Hyffsat långt bort o hästarna bryr sig inte övh men ändå... :meh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 037
Senast: ameo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: tanten
·
Gnägg Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda. Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 244
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 086
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka