Om det var jag så skulle jag fortsätta - men många professionella tränare skulle inte hålla med mig.Fick helt plötsligt lite ångest! Min snart 4-åriga valack är väldigt lyhörd och lättlärd. Känslig i munnen och känslig för tryck (går undan för minimalt tryck med spö, hand eller enbart kroppsspråk eller förväntan om något av dessa). Kan numera dubbellongera och han står still när jag grejar med tömmarna etc ( byter koppling vid varvbyte). Går i öppna på rakt och böjt spår. Introducerade lite tagen bakdel i dag på volt (med mig på ytttersidan). Tar hjälp utav två låga bommar med galopp avstånd för galopp fattning (han är liite lat), men suger genast på bommarna. Har suttit upp två gånger, ridit framåt i skritt med styr övningar en gång. Funderar på om jag ska fortsätta, eller kommer jag förstöra honom och ta bort känsligheten (som jag tänker är en bra sak). Jag vet inte om jag kan se skillnad på grisepass eller tölt ( han vill inte trava i töm). Ska sitta upp igen i morgon och jobba lite på framåtbjudningen.
Jag tänker såhär: Det är din häst, ni ska förhoppningsvis tillbringa många år tillsammans och det du har massor av som en professionell tränare inte har är tid. Och tid kan kompensera för mycket (inte allt!) av de brister i erfarenhet, kunskap och timing man har som hobby-/fritidsryttare. Så länge du också är "känslig och lyhörd", dvs tömkör och eventuellt rider din häst med lätta hjälper så kan jag inte se att du skulle "förstöra" honom! I början av inridningen av en islandshäst så brukar man låta den gå i den gångart den väljer - alltså tölt, trav eller grisepass - och först senare börjar man reda ut vad som är vad och renodla gångarterna. Därför ser jag inte att det just nu spelar jättestor roll om det är grisepass eller tölt. Däremot kan du ju - om du vill träna ditt öga - be någon filma i slowmotion när du tömkör eller rider. Då ser du ju om hovarna på samma sida sätts ner samtidigt (pass) eller med bakhoven tydligt före framhoven (tölt). Ett annat tips är att lyssna på lite hårdare underlag. Tölt ger en väldigt tydlig takt 1-2-3-4 på t.ex. grusväg. Men med det sagt - är hästen väldigt ovillig att trava så har den sannolikt stark pass och då är det antagligen grisepass eller väldigt passtaktig tölt det rör sig om. Då är första utmaningen att få den att trava - ofta kan det funka med hjälp av bommar, terräng (uppförsbacke!) och ibland böjt spår. Hästar med stark pass brukar också ofta behöva plats för att klara att trava, så helst ganska lång tygel/töm och lätt (men inte obefintlig!) tygelkontakt. Rider du så kan det hjälpa med lätt sits. Det kan också vara så att traven "bara kommer" när du får till framåtbjudningen! Går hästen lite "med handbromsen i" blir det lättare grisepass.