Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jag tror du måste ha recept, men Bionix (benzylbensoat) räddade min häst förra sommaren.

Bionox använde jag förra sommaren också med bra resultat. Men har hört att det ska bli svårare att få tag i så va nyfiken på vad andra använder :) Jag har testat lite olika genom åren då jag haft min exsemhäst i 17 år nu.

Jag tror du måste ha recept, men Bionix (benzylbensoat) räddade min häst förra sommaren.
Bionix har iaf hittills gått att köpa utan recept. Vi använder det förebyggande på vår islandsimport och en annan häst som är "på gränsen" till eksem. Tycker också det fungerar bra!

Bionox använde jag förra sommaren också med bra resultat. Men har hört att det ska bli svårare att få tag i så va nyfiken på vad andra använder :) Jag har testat lite olika genom åren då jag haft min exsemhäst i 17 år nu.
Jag hade eksemhäst nästan lika länge (ägde hästen i 18 år, han fick eksem efter 2 år) och har ju också provat många olika preparat. De sista åren med honom använde jag Ökozon, vilket hittills är klart bäst av allt jag provat. Men det är inte heller så lätt att få tag i numera, eftersom importören lade ner verksamheten för ganska många år sen. Går väl dock att få tag i från Tyskland fortfarande, tror jag.

Bionix har iaf hittills gått att köpa utan recept. Vi använder det förebyggande på vår islandsimport och en annan häst som är "på gränsen" till eksem. Tycker också det fungerar bra!
Jag tror Läkemedelsverket har beslutat om det väldigt nyligen, tyvärr :(

Jahapp, så har SIFs ordförande och generalsekreterare båda aviserat sin avgång efter diverse skriverier om arbetsmiljö och tystnadskultur inom förbundet... Jag har ingen som helst insyn i vad som hänt eller vad som är sant, men det kan ju vara lite intressant att fundera över vad vi vill se för efterträdare och hur vi vill att förbundet ska utvecklas? Jag är väl en av dem som inte helt applåderar anslutningen till RF och att man inför det separerade sporten och aveln (och att aveln blev en stiftelse), men samtidigt är det kanske för sent att "backa bandet" nu? Vad tycker ni? Vad vill ni? Jag måste erkänna att jag i nuläget mest är med i SIF för att få tävla och för att få tillgång till World Fengur...

Jag har inte varit med i SIF på många år. Tävlar inte eftersom hästen haft en skadehistorik fram och tillbaka i många år. Worldfengur är roligt, men inte sååå roligt att jag vill betala så mycket för det. Innan tävlade jag litegrann när jag var runt 20 och då gillade jag tidningen. Men när den skalades ner aå mycket var det inte värt pengarna. Nu har ju tidningen.ridsport blivit så bra med. Inte för att jag har den just nu heller…

Dåligt insatt, men hört om diskussionerna på avelssidan kring hingstar och blup osv. Eftersom jag bara tagit 2 föl är jag inte vidare insatt där heller…

Jag är medlem i en lokalförening och från början var det för tillgången till WF och sedan också för tävling. Nu började jag ju med islandshäst för bara 2 1/2 år sen, 2022, så jag känner ju att jag knappt ens har vetskap om hur det funkar nu och än mindre hur det var innan organisatoriska förändringar. Vår region har gjort lite förändringar i år också och det är genom dem jag har köpt tillgång till ovalbana så har lyssnat lite extra om just det.

Eftersom jag inte står på islandsstall och inte är engagerad i min förening känns detta med avhopp i sif väldigt abstrakt för mig. Det enda som slog mig när jag läste nyheterna om problemen var att det verkar vara precis samma som jag hört föräldrar på stallet nämna sker i ideella föreningar inom olika sporter deras barn sysslar med, och även samma problematik jag nyligen läst om i en vetenskaplig studie orelaterat till häst-och-sportvärlden för ett skolarbete! Det verkar svårt för människor med demokrati.

Jag är medlem i en lokalförening och från början var det för tillgången till WF och sedan också för tävling. Nu började jag ju med islandshäst för bara 2 1/2 år sen, 2022, så jag känner ju att jag knappt ens har vetskap om hur det funkar nu och än mindre hur det var innan organisatoriska förändringar. Vår region har gjort lite förändringar i år också och det är genom dem jag har köpt tillgång till ovalbana så har lyssnat lite extra om just det.
Väldigt kort så har SIF kämpat i ganska många år för att komma med i Riksidrottsförbundet. Det gjorde att man för ett gäng år sedan var tvungen att separera aveln och sporten. Aveln hamnade i en stiftelse, SIF Avel, vilket jag tycker är olyckligt (borde varit en vanlig förening) och sporten blev kvar i "vanliga" SIF, som var hyggligt nära att gå i konkurs på kuppen... Men RF-inträdet lyckades, mycket tack vare den nu avgående generalsekreteraren, och med RF kommer ju nya pengar så SIF klarade sig och är nu då med i RF. För oss vanliga medlemmar känns väl inte skillnaden jättestor - det som märks mest är faktiskt att man rätt hårt drivit igenom minskat tävlande för barn.

Jag kände mig positiv till RF-inträdet under tiden arbetet för det pågick, men känner att jag nog ändrat mig nu. Något har gått förlorat i SIF känner jag, men har svårt att peka på exakt vad. Men det har ju sina fördelar att vara ETT enda förbund som organiserar både avel och sport och jag hade nog önskat att vi fått behålla vår särart och vara oberoende av både pengar och inflytande från RF.

Eftersom jag inte står på islandsstall och inte är engagerad i min förening känns detta med avhopp i sif väldigt abstrakt för mig. Det enda som slog mig när jag läste nyheterna om problemen var att det verkar vara precis samma som jag hört föräldrar på stallet nämna sker i ideella föreningar inom olika sporter deras barn sysslar med, och även samma problematik jag nyligen läst om i en vetenskaplig studie orelaterat till häst-och-sportvärlden för ett skolarbete! Det verkar svårt för människor med demokrati.
Det jag framförallt tror är svårt är att blanda ideellt arbete och professionalism. När en ideellt arbetande styrelse plötsligt får arbetsgivaransvar för ett antal anställda så kan man ju som styrelsemedlem inte längre riktigt tänka att "jag gör så gott jag kan, det är ett ideellt uppdrag, ja tar det när jag har tid", för man har plötsligt tvingande regler att förhålla sig till som arbetsgivare. Jag tror att det blir många konflikter där.

Idag hade jag en efterlängtad lektion för ny islandstränare som kan komma till mitt stall, hon bor endast 10 min bort så det funkar även fast det bara är jag :) Ska fortsätta regelbundet, jättebra tips för traven som blev riktigt bra i högre tempo på slutet, har nog aldrig kunnat göra övergång ökad tölt - halvhalt - ökad trav innan så det var häftigt. Så övade vi också t3 inför helgen när vi ska tävla, först övade vi övergång fast i skritt, kort skritt till steglängdsökning skritt, och det var också nytt för mig att jämföra det med vad man gör i tölten. Lärorikt!

Idag hade jag en efterlängtad lektion för ny islandstränare som kan komma till mitt stall, hon bor endast 10 min bort så det funkar även fast det bara är jag :) Ska fortsätta regelbundet, jättebra tips för traven som blev riktigt bra i högre tempo på slutet, har nog aldrig kunnat göra övergång ökad tölt - halvhalt - ökad trav innan så det var häftigt. Så övade vi också t3 inför helgen när vi ska tävla, först övade vi övergång fast i skritt, kort skritt till steglängdsökning skritt, och det var också nytt för mig att jämföra det med vad man gör i tölten. Lärorikt!
Den skrittövningen älskar jag :love:

Vem är det som bor så nära?

Red förresten även lektion för gæðingalistdomare i helgen som var före en liten GL-tävling där vi bara var sex deltagare men starkt sponsrat så min andraplats (av fyra i level 1) gav en drös priser, man får bara tacka och ta emot 😅 Det var faktiskt väldigt kul att testa GL, men det bästa var lektionen där vi inte brydde oss om GL (på min efterfrågan) utan arbetade med tex min inverkan (övningar för att sluta konstant vara på med skänklarna, han behöver inte det men har vant sig vid att jag hela tiden är där och skänkel helt bort ungefär betyder stopp… så det är min ovana jag ska träna bort), samt fick jättemycket uppmuntran att min häst är en passhäst! Vi gjorde två-tre läggningar som var ”lite pass, lite tölt” och instruktioner hur galoppfattningen måste vara, samt annorlunda (framåtlutad) galopp för pass Alltid, så han lär sig att det är en helt annan sak än vår vanliga galopp! Hoppas hon kommer till Gbg fler ggr så vi kan träna med henne mer, det var tiptop!

Är det Merkurs inomhustävling ni ska på i helgen?

Här blir det Sundabakki WR för lille fuxen på söndag :) Ska bli spännande - han har inte tävlat på ovalbana sen GKSM och inte alls sen Elmia i början på november, så blir spännande att se vad det kan bli för resultat nu! Han har blivit starkare i vinter så det ser lovande ut!

Väldigt kort så har SIF kämpat i ganska många år för att komma med i Riksidrottsförbundet. Det gjorde att man för ett gäng år sedan var tvungen att separera aveln och sporten. Aveln hamnade i en stiftelse, SIF Avel, vilket jag tycker är olyckligt (borde varit en vanlig förening) och sporten blev kvar i "vanliga" SIF, som var hyggligt nära att gå i konkurs på kuppen... Men RF-inträdet lyckades, mycket tack vare den nu avgående generalsekreteraren, och med RF kommer ju nya pengar så SIF klarade sig och är nu då med i RF. För oss vanliga medlemmar känns väl inte skillnaden jättestor - det som märks mest är faktiskt att man rätt hårt drivit igenom minskat tävlande för barn.

Jag kände mig positiv till RF-inträdet under tiden arbetet för det pågick, men känner att jag nog ändrat mig nu. Något har gått förlorat i SIF känner jag, men har svårt att peka på exakt vad. Men det har ju sina fördelar att vara ETT enda förbund som organiserar både avel och sport och jag hade nog önskat att vi fått behålla vår särart och vara oberoende av både pengar och inflytande från RF.

Det jag framförallt tror är svårt är att blanda ideellt arbete och professionalism. När en ideellt arbetande styrelse plötsligt får arbetsgivaransvar för ett antal anställda så kan man ju som styrelsemedlem inte längre riktigt tänka att "jag gör så gott jag kan, det är ett ideellt uppdrag, ja tar det när jag har tid", för man har plötsligt tvingande regler att förhålla sig till som arbetsgivare. Jag tror att det blir många konflikter där.

På vilket sätt skiljer sig Aveln om den driva av stiftelse eller förening?

Är det Merkurs inomhustävling ni ska på i helgen?

Här blir det Sundabakki WR för lille fuxen på söndag :) Ska bli spännande - han har inte tävlat på ovalbana sen GKSM och inte alls sen Elmia i början på november, så blir spännande att se vad det kan bli för resultat nu! Han har blivit starkare i vinter så det ser lovande ut!
Ja det är det! Sen blir det utomhustävlingar och jag kikar på om jag ska ner till Sundabakki eller vara med på kurs på GHP början på april, obestämt ännu!

Lycka till på WR, tror det kommer gå strålande, han är så fin!

På vilket sätt skiljer sig Aveln om den driva av stiftelse eller förening?
En stiftelse är betydligt mindre demokratisk än en förening. Har en stiftelse väl bildats så styrs den av sin stiftelseurkund och kan i princip inte ändras, medan en förenings stadgar i allmänhet kan ändras av två på varandra följande årsmöten. Det innebär ju att så som avelsstiftelsen grundades kommer den att fortsätta verka "i all evighet" vilket möjligen var syftet, men inte helt demokratiskt. Oftast grundas ju stiftelser för att förvalta egendomar, så jag kan tycka att det var ett lite underligt val att konstruera en stiftelse när en avelsförening hade "gjort jobbet" lika bra och med bättre demokratiskt inflytande och insyn.

Ja det är det! Sen blir det utomhustävlingar och jag kikar på om jag ska ner till Sundabakki eller vara med på kurs på GHP början på april, obestämt ännu!

Lycka till på WR, tror det kommer gå strålande, han är så fin!
Lycka till ni också nu i helgen! Ni kommer att tävla i mina gamla hoods - jag red lektion på Kungsbacka Ridklubb i närmare tio år i min ungdom :)

Lycka till ni också nu i helgen! Ni kommer att tävla i mina gamla hoods - jag red lektion på Kungsbacka Ridklubb i närmare tio år i min ungdom :)
Där ser man! Jag har aldrig varit där och inte heller min häst, han var jättemodig förförra helgen när vi också tävlade i för oss nytt ridhus och knep 3:e och 4:e plats i V2 & T3 😍 Det var då 4 starter så en av de sista gånger innan nya reglerna träder i kraft, valde alltså att inte stryka mig i en av finalerna och det klarade min häst bra kände jag men är inte emot de nya kraven heller. Hursomhelst så är han mycket mer rädd där han vet hur det brukar vara, väldigt rädd för domarbordet i GL förra helgen tex.

Anmälde mig till tvådagarskursen början på april så hoppas nu den blir av. Det är min förening som håller i den men med dels Sundabakki och en annan populär kursträning samma helg hoppas jag det finns tillräckligt många som kommer! Man får lära sig om avel & avelsvisning och min häst ska då vara med som exempel att mätas och jag ska visa honom på rakbana. Det ska bli kul att börja få lite mer kunskap om islandshästen som ras, och jag tänker att tipsen jag får vid visningen kan jag ta med mig till GK-tävlingar senare i vår. Från vad jag har förstått från tidigare träning med GK-domare är det man vill visa i GK liknande avelsvisning. Lite abstrakt för mig eftersom jag inte varit och sett på avelsvisning nån gång.

Fick helt plötsligt lite ångest! Min snart 4-åriga valack är väldigt lyhörd och lättlärd. Känslig i munnen och känslig för tryck (går undan för minimalt tryck med spö, hand eller enbart kroppsspråk eller förväntan om något av dessa). Kan numera dubbellongera och han står still när jag grejar med tömmarna etc ( byter koppling vid varvbyte). Går i öppna på rakt och böjt spår. Introducerade lite tagen bakdel i dag på volt (med mig på ytttersidan). Tar hjälp utav två låga bommar med galopp avstånd för galopp fattning (han är liite lat), men suger genast på bommarna. Har suttit upp två gånger, ridit framåt i skritt med styr övningar en gång. Funderar på om jag ska fortsätta, eller kommer jag förstöra honom och ta bort känsligheten (som jag tänker är en bra sak). Jag vet inte om jag kan se skillnad på grisepass eller tölt ( han vill inte trava i töm). Ska sitta upp igen i morgon och jobba lite på framåtbjudningen.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 17 18 19
Svar
369
· Visningar
8 094
Senast: WS6
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 921
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 220
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 409
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10