Jag har funderat mycket på det där. Jag är själv lång, strax över 180 cm och de få gånger jag vägt mig (endast hos läkare och oftast utan att jag får reda på siffran pga tidigare anorexi) har jag väl legat på knappt 80 kg med kläder. Min oro för att vara för stor för islandshästarna har mest legat hos mig själv. Hästägare har glatt låtit mig rida deras hästar så länge de är över ~142 cm i mankhöjd. Själv skämdes jag i början för att jag var så stor, men med pepp från hästägarna fortsatte jag rida. Jag har fått insikten att jag har en sjujäkla bra balans i alla fall, annars hade jag definitivt varit för tung enligt mig.I en annan tråd här på forumet har viktförhållandet islandshäst/ryttare diskuterats (igen), och där fanns rätt många röster för att det skulle införas antingen viktgräns eller en liknande skrivning som i ponnysporten om "proportionerligt ekipage" för att i princip få bort "vuxna män som rider ponny". Hur tänker ni andra som rider islandshäst kring detta?
Jag har väl alltid på något sätt duckat för frågan, eftersom jag själv visserligen är lång, men också smal, så har alltid med viss marginal legat under de där 20% av hästens vikt som många hävdar är "gränsen". Jag gissar att samma sak gäller flera av er här eftersom jag tror att de flesta av oss är kvinnor, som ju oftast är lite mindre. Men någonstans kan jag känna att det här faktiskt borde diskuteras på ett någorlunda sansat sätt även INOM vår sport. Ska det finnas någon gräns för hur stor man får vara för att tävla islandshäst? Hur ska den gränsen i så fall se ut?
Jag har själv ingen aning, hade verkligen välkomnat mer forskning kring hur hästen påverkas av en tyngre ryttare, särskilt över lång tid. Det som talar till de större ryttarnas fördel här är ju att jag tycker man ser många topptävlingshästar som håller sig i eliten många år även med större ryttare. Men någon regelrätt forskning om hur det belastar hästen över tid vet jag inte om det finns?
Och ja, jag är kluven och fortfarande stundtals orolig för att jag är för stor, då jag troligen är 25% av S vikt med all utrustning. Men ja... jag vet inte. S bär upp mig superfint och visar inga tecken på att min ridning skulle vara obekväm för honom rent viktmässigt. Sen är han ju större, nog strax över ponnymåttet, men ädel och sportig i typen. Jag rider sällan några långturer och koncentrerar mig till kortare men effektiva pass.
Men till tävlingen då. Som du säger är det ju många topphästar som rids av tyngre ryttare (oftast män) och som håller sig, mig veterligen, fräscha under lång tid. Jag ser inga problem med att dessa ekipage startar, men jag hade gärna sett att det diskuterats mer hur man ska träna sin häst hållbart när man själv är större, oavsett om det är på grund av vikt eller längd. För vi kommer ju inte ifrån att många ÄR på gränsen, om inte över till och med. Uppenbarligen klarar många hästar av det, men det måste ju finnas de som inte klarar av det. Vad skiljer dem åt? Hur ska vi träna för att få hållbara hästar? Den diskussionen saknar jag.