Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jag är sugen på att sätta upp en i min vinterhage, mest för att det vore lite mysigt att ibland kunna se dem. Men det beror på om mitt wifi räcker dit jag vill sätta upp den.
Jag är också osäker på om wifi räcker till min hage, den är längst bort och bakom en bergsknalle, håller med om mysigt att kunna kika hur hästen har det 🥰

Igår hade jag bortaträning igen, ska tävla i samma gren som min tränare nästa helg så det är ju lite kul, v2, jag kunde inte riktigt få trav i höger varv så det är dock lika bra om vi inte går till final och bara behöver visa oss i vänster varv 😂 Vi är också med på t3, målet generellt är att rida programmet utan stopp, men vi har inte varit på varken anläggningen eller i det ridhuset förut och man får inte lov att visa hästen ridhuset på morgonen före tävlingen börjar så om han blir osäker är det helt förståeligt.

Jag har tänkt att jag ska locka fram lite trav från Frasse som bara vill gå i skritt, tölt eller galopp nu när ridbanan äntligen börjar bli isfri. Jag började lite smått att longera över bommar. Hade bara 2 st idag, så svårt att säga vilken fotflyttning han faktiskt hade över, men det var tölt före och efter. Tänker att nästa gång lägger jag upp tre eller fyra. Jag funderar dock på vilket avstånd jag ska ha och om jag ska lägga dem på rakt spår eller lite böjt? Någon som har något tips? Idag låg de rakt på ena kortsidan och jag följde med honom (utanför bommarna) så det blev som en halvcirkel och så rakt över bommarna.

Det är så kul att jobba med denna lilla häst! Han är så nyfiken och villig att testa det jag hittar på och lättlärd som sjutton. Synd att jag inte vet hur mycket och vad han redan är tränad på!

Jag har tänkt att jag ska locka fram lite trav från Frasse som bara vill gå i skritt, tölt eller galopp nu när ridbanan äntligen börjar bli isfri. Jag började lite smått att longera över bommar. Hade bara 2 st idag, så svårt att säga vilken fotflyttning han faktiskt hade över, men det var tölt före och efter. Tänker att nästa gång lägger jag upp tre eller fyra. Jag funderar dock på vilket avstånd jag ska ha och om jag ska lägga dem på rakt spår eller lite böjt? Någon som har något tips? Idag låg de rakt på ena kortsidan och jag följde med honom (utanför bommarna) så det blev som en halvcirkel och så rakt över bommarna.

Det är så kul att jobba med denna lilla häst! Han är så nyfiken och villig att testa det jag hittar på och lättlärd som sjutton. Synd att jag inte vet hur mycket och vad han redan är tränad på!
Med min häst passar ca 1.10 m mellan travbommar, använder 4-6 bommar oftast, jag tror inte det går att tölta över travbommar utan att slå i och min häst rensar själv tölt till trav över just bommar men det är bäst med några stycken minst 4 tycker jag, då blir det tydligt om det är trav, på böjt spår går också bra, då kan man ju rida eller leda på olika avstånd beroende på om man siktar mer mot insidan eller mot utsidan av bom-solfjädern.

Jag tror som @Cavallo att det är bra med minst 3-4 stycken bommar för att locka fram traven! Böjt spår kan hjälpa vissa hästar med traven, men inte alla så man får prova sig fram lite. Det du vill få till är lösgjordhet och mjukhet i sidorna och att hästen länger överlinjen - då blir trav ett "enklare" val än tölt.

Precis som @Roheryn skriver är det väldigt olika med traven för olika hästar. S behöver rakt spår för att ta traven, och om han tappat traven "helt" brukar jag ta fram bommar för att få till det. Då blir det 4 bommar som är lite upphöjda varannan höger och varannan vänster sida så att han får hjälp att ligga centrerat över bommarna och behålla en rak linje. För att få in trav-kommando ber jag om trav precis innan bommarna och ger sedan MASSOR med beröm när han tar traven.

Det som är viktigt att tänka på (tycker jag) är takt och tempo i traven. Jag upplevde att det var lätt att tänka att det inte fick gå för fort i traven, för då tappade han balansen och gick över i tölt. Men där har jag fått tänka om då han faktiskt håller bättre trav om jag ber om mer tempo när vi till exempel jobbar på volt. De längre stegen hjälper också till att stretcha sidorna och då blir traven också bättre.

Min förra medryttarhäst var dock tvärtom, han behövde lägre tempo och jobbade bäst i trav på volt på töm. Så det kan vara väldigt olika. Men det är väldigt kul att se hur de lär sig!

Jag tror som @Cavallo att det är bra med minst 3-4 stycken bommar för att locka fram traven! Böjt spår kan hjälpa vissa hästar med traven, men inte alla så man får prova sig fram lite. Det du vill få till är lösgjordhet och mjukhet i sidorna och att hästen länger överlinjen - då blir trav ett "enklare" val än tölt.
Ja, det är ju det jag måste sträva efter. Men vi är bara i början än! Jag bygger på med en bom i taget så får jag se vad han gör! Detta var ju första gången i något annat än skritt över två bommar.

Precis som @Roheryn skriver är det väldigt olika med traven för olika hästar. S behöver rakt spår för att ta traven, och om han tappat traven "helt" brukar jag ta fram bommar för att få till det. Då blir det 4 bommar som är lite upphöjda varannan höger och varannan vänster sida så att han får hjälp att ligga centrerat över bommarna och behålla en rak linje. För att få in trav-kommando ber jag om trav precis innan bommarna och ger sedan MASSOR med beröm när han tar traven.

Det som är viktigt att tänka på (tycker jag) är takt och tempo i traven. Jag upplevde att det var lätt att tänka att det inte fick gå för fort i traven, för då tappade han balansen och gick över i tölt. Men där har jag fått tänka om då han faktiskt håller bättre trav om jag ber om mer tempo när vi till exempel jobbar på volt. De längre stegen hjälper också till att stretcha sidorna och då blir traven också bättre.

Min förra medryttarhäst var dock tvärtom, han behövde lägre tempo och jobbade bäst i trav på volt på töm. Så det kan vara väldigt olika. Men det är väldigt kul att se hur de lär sig!
Jag får bygga på lite i taget! Han rids inte än och vi har endast testat longering i annat än skritt några gånger. Och bommar två-tre gånger i skritt och en gång i tölt. Takt och tempo är vi långt ifrån att kunna reglera enkelt ifrån marken!

Använder ni någon slags kameraövervakning i era hagar? Vi har en på stallet som nyligen satt upp i sin hage och jag har ju funderat ett tag på det sen de där fyrverkerierna. Ska göra lite research på kameror, eventuellt kanske man bara ska sätta upp skyltar ”kameraövervakning” 🤪

Nä. Vi har kameraövervakning på gödselstacken just nu. Pga att vi misstänker att en rovfågel tog två hönor där.

Vi brukar flytta runt den.

Jo! När ena hästen öppnade lunchgrinden satte vi kameran i närheten för att se hur hon gjorde.

Min Lif är fräsch nu. Underbart! Och ridningen känns bra. Takten i tölten går bättre och bättre ute. Kanske redan skrivit, men jobbar med lyftade ställande tygeltag för att ställa igenom hennes stela nacke. Sen kort kort tempo. Då slipper jag också sitta och bromsa och bromsa. Kan variera ställningen åt olika håll och jobba med rösten för att hon inte ska smygöka.
Imorgon ryker vinterpälsen om hon är torr.

4 åringen är longerad några gånger. Fort går det inte, men lite framåt i alla fall. Han har inte riktigt förstått att han faktiskt ska röra på sig och tänka framåt. Men väldigt vänlig.
Ganska stor tycker jag. Större än Lif som är ca 139. Men han är ingen gigant.

Jag köpte ju en sällskapshäst i vintras, en ponny för att kunna passa mina barn framöver. Och ponnyn är... tja, han är ju ingen islandshäst. Jag som bara hållit på med islandshästar i mitt liv är så van vid deras sätt att vara, att det känns nästan som att ha en annan art i hagen, inte bara en annan ras :p Islandshästnörd, javisst!

Jahapp, så har SIFs ordförande och generalsekreterare båda aviserat sin avgång efter diverse skriverier om arbetsmiljö och tystnadskultur inom förbundet... Jag har ingen som helst insyn i vad som hänt eller vad som är sant, men det kan ju vara lite intressant att fundera över vad vi vill se för efterträdare och hur vi vill att förbundet ska utvecklas? Jag är väl en av dem som inte helt applåderar anslutningen till RF och att man inför det separerade sporten och aveln (och att aveln blev en stiftelse), men samtidigt är det kanske för sent att "backa bandet" nu? Vad tycker ni? Vad vill ni? Jag måste erkänna att jag i nuläget mest är med i SIF för att få tävla och för att få tillgång till World Fengur...

Jahapp, så har SIFs ordförande och generalsekreterare båda aviserat sin avgång efter diverse skriverier om arbetsmiljö och tystnadskultur inom förbundet... Jag har ingen som helst insyn i vad som hänt eller vad som är sant, men det kan ju vara lite intressant att fundera över vad vi vill se för efterträdare och hur vi vill att förbundet ska utvecklas? Jag är väl en av dem som inte helt applåderar anslutningen till RF och att man inför det separerade sporten och aveln (och att aveln blev en stiftelse), men samtidigt är det kanske för sent att "backa bandet" nu? Vad tycker ni? Vad vill ni? Jag måste erkänna att jag i nuläget mest är med i SIF för att få tävla och för att få tillgång till World Fengur...
Jag har inte heller någon insyn eller aning om vad det är som händer. Det är en intressant fråga, vad vill vi med förbundet egentligen? Jag är som du mest med för tävlingar, World Fengur och så har jag en lokalförening som ger rabatter på vissa kurser.

Det finns ju en del möjligheter genom RF som kanske kommer ta ganska många år innan det går att utvärdera på riktigt. Jag vet inte vad SIF fått än så länge men med det som framkommit så kanske det är dags att utnyttja eventuella möjligheter som finns i form av rådgivning och stöd för förbundens ledning och verksamhet.

Jag har inte heller någon insyn eller aning om vad det är som händer. Det är en intressant fråga, vad vill vi med förbundet egentligen? Jag är som du mest med för tävlingar, World Fengur och så har jag en lokalförening som ger rabatter på vissa kurser.

Det finns ju en del möjligheter genom RF som kanske kommer ta ganska många år innan det går att utvärdera på riktigt. Jag vet inte vad SIF fått än så länge men med det som framkommit så kanske det är dags att utnyttja eventuella möjligheter som finns i form av rådgivning och stöd för förbundens ledning och verksamhet.
Ja, jag känner väl att det enda som RF-inträdet på riktigt har påverkat är möjligheten att tävla på lite högre nivå som 10-12-åring. Den möjligheten är helt borttagen med hänvisning till RFs riktlinjer och att det är så viktigt att vi följer dessa till punkt och pricka samtidigt som 10-åringar tävlar ponny-SM inom SvRF.... Jag är minst sagt kritisk till detta. Som det är nu förväntas man i princip gå från "det ska bara vara roligt, inga poäng, bara muntliga omdömen och rosetter till alla" när man är 12 till att kunna bli uttagen i landslaget och rida NM det år man fyller 13.

Det kanske finns andra områden också där det blivit förändringar till följd av RF-inträdet, men det har i så fall varit extremt tunnsått med information om det. Jag har iaf inte lyckats hitta något.

Angående arbetsklimat osv så är det en knepig situation när en helt ideellt arbetande styrelse som gör sitt uppdrag på fritiden och utan ersättning får arbetsgivaransvar för ett antal anställda. Jag tycker helt ärligt att det blir ett alldeles för stort ansvar och kan absolut förstå om det gör att problem inte blir addresserade i tid mm.

Det ska i alla händelser bli intressant att följa vad som händer framöver. Hoppas på nya människor och friska fläktar, upplever förbundet som lite "slutet" och att det är svårt att få insyn i den "innersta kretsen" (jag satt i SIFs styrelse för ett gäng år sedan - vald på två år men det blev bara knappt ett år innan jag valde att hoppa av, tyckte det var skitsvårt att komma in som ny och få något gjort eller ens bli lyssnad på).

Angående arbetsklimat osv så är det en knepig situation när en helt ideellt arbetande styrelse som gör sitt uppdrag på fritiden och utan ersättning får arbetsgivaransvar för ett antal anställda. Jag tycker helt ärligt att det blir ett alldeles för stort ansvar och kan absolut förstå om det gör att problem inte blir addresserade i tid mm.
Det är en mycket knepig situation men relativt vanlig i storhästvärldens ridskolor om jag förstått det rätt. En ideellt arbetande styrelse som har arbetsgivaransvar för de anställda på ridskolan mm. Och det händer att saker skiter sig. Dåligt system men jag vet inte hur man skulle komma runt det.

Det är en mycket knepig situation men relativt vanlig i storhästvärldens ridskolor om jag förstått det rätt. En ideellt arbetande styrelse som har arbetsgivaransvar för de anställda på ridskolan mm. Och det händer att saker skiter sig. Dåligt system men jag vet inte hur man skulle komma runt det.
Att inte ha föreningsdrivna ridskolor utan privata istället? Så är det ju mestadels inom islandshästvärlden och jag kan inte se annat än att det fungerar bra!

Att inte ha föreningsdrivna ridskolor utan privata istället? Så är det ju mestadels inom islandshästvärlden och jag kan inte se annat än att det fungerar bra!
Absolut, jag har bra erfarenheter av privata ridskolor. Jag tänkte mer på förbundet nu men jag förstår att det inte var supertydligt.

Ni som har eksemhästar, vad använder ni för produkter som ni tycker funkar bra? :)
En av mina unghästar har eksem, hade ganska kraftigt över hela kroppen när jag fick hem honom. Han svarar hittils väldigt bra på bovete, men räknar med att han kommer behöva behandlas iaf på något annat sätt med. Min förhoppning är att detta ska fortsätta minska symptomen som sedan får behandlas. Bovete kan tydligen också ge fotosensibilitet, känslighet mot solljus, så man ska nog vara försiktig med det på hästar med något vitt. Min är helt svart utan tecken så för oss känns den biten lugn :)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 114
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
114 332
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 187
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 314
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka