Precis som
@Roheryn skriver är det väldigt olika med traven för olika hästar. S behöver rakt spår för att ta traven, och om han tappat traven "helt" brukar jag ta fram bommar för att få till det. Då blir det 4 bommar som är lite upphöjda varannan höger och varannan vänster sida så att han får hjälp att ligga centrerat över bommarna och behålla en rak linje. För att få in trav-kommando ber jag om trav precis innan bommarna och ger sedan MASSOR med beröm när han tar traven.
Det som är viktigt att tänka på (tycker jag) är takt och tempo i traven. Jag upplevde att det var lätt att tänka att det inte fick gå för fort i traven, för då tappade han balansen och gick över i tölt. Men där har jag fått tänka om då han faktiskt håller bättre trav om jag ber om mer tempo när vi till exempel jobbar på volt. De längre stegen hjälper också till att stretcha sidorna och då blir traven också bättre.
Min förra medryttarhäst var dock tvärtom, han behövde lägre tempo och jobbade bäst i trav på volt på töm. Så det kan vara väldigt olika. Men det är väldigt kul att se hur de lär sig!