Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jaha då har jag haft min första avramling på S (bortsett omkullridningen förra året men jag räknar inte riktigt den eftersom vi bägge trillade omkull tillsammans) 🤪

Jag var på väg hem från en barbackatur ute i skogen och skrittade på långa tyglar och SMS:ade… och hade liksom ingen uppmärksamhet… så som man absolut inte ska göra… och så smällde någon av en stor smällare så S blev skrämd och for ju iväg och det är nedförsbacke precis där så jag hamnade på sniskan och försökte justera åt andra hållet och sen åt andra hållet och till slut så var jag nästan framme på halsen och så jag bara gled av åt sidan 🙈 Han sprang en liten bit men stannade halvvägs uppför en backe när jag ropade på honom och väntade in mig ❤️ så jag kunde hoppa upp igen och rida den sista biten hem men jag tappade liksom pannlampan, tappade mobilen, det var helt kaos samtidigt som det smällde igen så S skrittade jättestressad. Kom tillbaka till stallet och när jag sen skulle åka hem inser jag att jag även hade tappat bilnyckeln. Så jag fick promenera tillbaka i mörkret och leta upp den, som tur var hittade jag den! Slog mig inte heller så det slutade ju bra 😊

Men kanske ska sluta pilla med mobilen när jag rider. Samt glansiga överdragsbyxor i nylon kanske inte är bästa barbackaklistret 🙈

Jaha då har jag haft min första avramling på S (bortsett omkullridningen förra året men jag räknar inte riktigt den eftersom vi bägge trillade omkull tillsammans) 🤪

Jag var på väg hem från en barbackatur ute i skogen och skrittade på långa tyglar och SMS:ade… och hade liksom ingen uppmärksamhet… så som man absolut inte ska göra… och så smällde någon av en stor smällare så S blev skrämd och for ju iväg och det är nedförsbacke precis där så jag hamnade på sniskan och försökte justera åt andra hållet och sen åt andra hållet och till slut så var jag nästan framme på halsen och så jag bara gled av åt sidan 🙈 Han sprang en liten bit men stannade halvvägs uppför en backe när jag ropade på honom och väntade in mig ❤️ så jag kunde hoppa upp igen och rida den sista biten hem men jag tappade liksom pannlampan, tappade mobilen, det var helt kaos samtidigt som det smällde igen så S skrittade jättestressad. Kom tillbaka till stallet och när jag sen skulle åka hem inser jag att jag även hade tappat bilnyckeln. Så jag fick promenera tillbaka i mörkret och leta upp den, som tur var hittade jag den! Slog mig inte heller så det slutade ju bra 😊

Men kanske ska sluta pilla med mobilen när jag rider. Samt glansiga överdragsbyxor i nylon kanske inte är bästa barbackaklistret 🙈
Inte konstigt att S blir stressad av smällare med tanke på incidenten i er hage som jag minns att du la upp på instagram (i höstas??). Ändå bra att han inte sprang längre bort.

Hoppas du inte fått mer ont under natten :)

Inte konstigt att S blir stressad av smällare med tanke på incidenten i er hage som jag minns att du la upp på instagram (i höstas??). Ändå bra att han inte sprang längre bort.

Hoppas du inte fått mer ont under natten :)
Nä precis och han var rädd för smällare redan innan det hände. Tack och lov helt oskadd, landade typ på rumpan men utan att slå i svanskotan så det var väl så lyckat det kan bli om man inte landar på fötterna, inte ens öm och inga blåmärken. Ett pass i paddocken ikväll är tanken 😊

Bästa övningen/övningarna från Funni-kursen? (tänkte det kan användas som träningsinspiration) 😊

Nä precis och han var rädd för smällare redan innan det hände. Tack och lov helt oskadd, landade typ på rumpan men utan att slå i svanskotan så det var väl så lyckat det kan bli om man inte landar på fötterna, inte ens öm och inga blåmärken. Ett pass i paddocken ikväll är tanken 😊

Bästa övningen/övningarna från Funni-kursen? (tänkte det kan användas som träningsinspiration) 😊
Klassikern öppna till övergång till tölt gjordes. Vi gjorde en där vi i skritt red upp på medellinjen, sen (en liten bit in) skänkelvikning ut mot väggen där det blev övergång till tölt, sen tölt på stor volt ett varv innan avbrott till skritt och upp på medellinjen igen och skänkelvikning ut till väggen för andra skänkeln. Så att man rider samma långsida varje gång. Vi töltade även snett igenom varje gång ett tag, det gillade både jag och hästen. Tydligen tycker vi det är kul att öka lite på diagonalen 😅

Just skrittöppna till tölt är en sån jag lyckas glömma av hur effektiv den är. Jag vet att den är bra, jag kan tipsa andra om den, men jag glömmer av den i min egen ridning väldigt lätt.

Klassikern öppna till övergång till tölt gjordes. Vi gjorde en där vi i skritt red upp på medellinjen, sen (en liten bit in) skänkelvikning ut mot väggen där det blev övergång till tölt, sen tölt på stor volt ett varv innan avbrott till skritt och upp på medellinjen igen och skänkelvikning ut till väggen för andra skänkeln. Så att man rider samma långsida varje gång. Vi töltade även snett igenom varje gång ett tag, det gillade både jag och hästen. Tydligen tycker vi det är kul att öka lite på diagonalen 😅

Just skrittöppna till tölt är en sån jag lyckas glömma av hur effektiv den är. Jag vet att den är bra, jag kan tipsa andra om den, men jag glömmer av den i min egen ridning väldigt lätt.
Utöver det där med att en icke-ridskolehäst inte automatiskt följer spåret kan jag säga att vi också har väldigt vingliga snett igenom och rätt upp 😂😂😂 Tror aldrig jag lyckats lämna ett rakt spår efter mig vid nyharvad manege eller paddock. Tror jag ridit rakt och nästintill spårat.. tittar på hovavtrycken efter oss och undrar om man får extra poäng för att skapa 6 spår med en häst 😆

Utöver det där med att en icke-ridskolehäst inte automatiskt följer spåret kan jag säga att vi också har väldigt vingliga snett igenom och rätt upp 😂😂😂 Tror aldrig jag lyckats lämna ett rakt spår efter mig vid nyharvad manege eller paddock. Tror jag ridit rakt och nästintill spårat.. tittar på hovavtrycken efter oss och undrar om man får extra poäng för att skapa 6 spår med en häst 😆
Rida rätt upp är en sån där som är väldigt avslöjande, vi tar vääääldigt mycket stöd av väggen till och från. Rätt upp och varannan gång höger, varannan vänster och sen lägga in lite övergångar eller kanske volter är också roligt att göra.

Jag funderar ju en hel del på gæðingalist så vi behöver verkligen jobba på de där öppnorna, de blir tyvärr lite för ofta på fyra spår istället för tre. Jag har inte brytt mig så mycket om perfekt utförande utan mer om effekten jag får i hästen.

Rida rätt upp är en sån där som är väldigt avslöjande, vi tar vääääldigt mycket stöd av väggen till och från. Rätt upp och varannan gång höger, varannan vänster och sen lägga in lite övergångar eller kanske volter är också roligt att göra.

Jag funderar ju en hel del på gæðingalist så vi behöver verkligen jobba på de där öppnorna, de blir tyvärr lite för ofta på fyra spår istället för tre. Jag har inte brytt mig så mycket om perfekt utförande utan mer om effekten jag får i hästen.
Samma här, går mer på känslan och effekten och upplever mina tränare även de är ute efter effekten och har aldrig blivit tillrättavisad om vi skulle tvära lite för mycket. Men så tränar vi ju inte för Gaedingalist hittills. Plus att det kan vara lite svårt att känna. Nu har vi ju speglar i kortsidornas hörn och mitt på kortsida så man kan rida på långsida mot spegel eller rätt upp mot spegelkortsidan och se om man rider på 3 spår eller inte men det förutsätter inomhusträning och för variations skull är jag inte inne så ofta.

Kom också på att det här med Gaedingalistävling vet jag inte om jag egentligen är intresserad av, när jag tänkte på musik och program så gick tankarna bara till GK hur jäkla kul det är och hur mycket jag längtar till de tävlingarna :banana: På ”vanlig” ponny/häst var det aldrig dressyren som lockade heller men jag får väl se framöver!

Har du tankar på ett program/vilka övningar som är era starkaste?

Samma här, går mer på känslan och effekten och upplever mina tränare även de är ute efter effekten och har aldrig blivit tillrättavisad om vi skulle tvära lite för mycket. Men så tränar vi ju inte för Gaedingalist hittills. Plus att det kan vara lite svårt att känna. Nu har vi ju speglar i kortsidornas hörn och mitt på kortsida så man kan rida på långsida mot spegel eller rätt upp mot spegelkortsidan och se om man rider på 3 spår eller inte men det förutsätter inomhusträning och för variations skull är jag inte inne så ofta.

Kom också på att det här med Gaedingalistävling vet jag inte om jag egentligen är intresserad av, när jag tänkte på musik och program så gick tankarna bara till GK hur jäkla kul det är och hur mycket jag längtar till de tävlingarna :banana: På ”vanlig” ponny/häst var det aldrig dressyren som lockade heller men jag får väl se framöver!

Har du tankar på ett program/vilka övningar som är era starkaste?
Jag drömde redan som liten (när dressyren var gren nr 1) om att få göra ett eget kürprogram och hade såna planer på musiken så det är nog inte så konstigt att jag är sugen på gæðingalist :D

Jag har några tankar kring linjer/övningar men jag vet inte om jag hinner få ihop något till i mars (eller om vi är i form, har tid, ork, möjlighet att åka osv). Vi har ju vår styrka i övningarna, jag/vi blir som bäst när vi _gör_ saker, inte bara rider rakt fram så att säga. Inte för att jag menar att ovalbanegrenarna är så 'bara' 😅

Jag vill ju lyfta hans styrkor, skritten är ju tex fantastisk när den är som bäst, och inte göra det för komplicerad för oss i början. Jag tror att de övningar vi börjar med kommer att vara öppna i skritt, lite volter mm. Kanske 'Länga halsen fram och ner skritt'. Hålla oss till sånt vi kan visa upp på ett ok sätt även när det finns mycket distraktioner runt omkring.

Jag har beställt en Kidka ullpad/sadelunderlägg! Hoppas den kommer passa min häst bra och ligger bra under min sadel, någon som provat/använder den eller liknande underlägg i ull? Tanken är att sluta med min gelpad om ullpadden funkar bra :)

Jag kan rapportera att det stickade ull-underlägget kändes jättebra, hade fin-fin träning för tränare i söndags och provade det då, det har inga fästen så tänkte det kanske skulle glida men det låg precis likadant när jag sadlade av som när jag sadlade på! Anledningen till bytet är att min siliconpadd är lite front riser och jag är inte säker på det behövs längre, så kollade efter alternativ, ull ska ju vara bra stötdämpning osv. Nöjd med första intrycket!

Idag galopperade vi ut i skogen barbacka, jag hade återigen ett ogenomtänkt glansigt byxval utan grepp men det gick bra ändå och det verkar inte ha satt sig några men från avramlingen 🤪

Vi har kalla soliga dagar men ingen is så det behövs inte broddar heller, skönt att inte behöva joxa med det! Har dock behövt fylla varmvatten i hagvattnet på morgnarna nu, men då har det hållit sig isfritt både över dagen utan lock och med lock under natten.

På lördag har vi borta-träning igen och jag är supertaggad att visa vår nedsuttna trav som går framåt med stormsteg! :banana:

Här har vi nu klarat av kurs nummer två i den seriekurs jag och hästen går. Denna gången gick det mycket snabbare att få min häst att komma till arbete i ridhuset - han kunde snabbare fokusera på mig och på sin uppgift än på "allt runtomkring". Tränaren tyckte det var STOR skillnad från förra gången, så det var väldigt positivt :) Själv vet jag ju att hästen har gångartskvaliteterna och den rent fysiska kapaciteten, vi måste bara få med hjärnan också! :D Den här gången kunde jag faktiskt känna ett "sug" framåt när vi ökade tölten på långsidorna! Det är stort för en häst som blir seg som sirap när han blir osäker!

Annars är här svinkallt! -14 i söndags morse när jag skulle iväg och -10 varje morgon nu i veckan. ALLT är djupfryst, men det är vackra dagar och temperatur över noll när jag går lunchpromenaden med hundarna. Nu ska det successivt bli varmare kommande vecka, så jag hoppas innerligt att det är slutet för den här vintern. Nästa kurs är två dagar - 22-23 mars - och då hoppas jag på fint väder, vårtemperatur och kanske årspremiär på ovalbanan?

Nytt projekt på gång med min pappa, har beställt en timer för automatisk utfodring, vi ska rigga upp något liknande det här som jag såg på sociala medier https://www.instagram.com/p/C0Y8cAarZs9/ :) Detta är för att ge ett mellis-mål på eftermiddagen mellan lunch och när jag dyker upp, under vintern tajmar det bra att ge mellis när jag kommer för jag åker dit tidigare när det är mörkt. Men nu när det börjar ljusna vill jag ha rutinen att han kan va kvar ute utan att gå hungrig om jag anländer senare. På vårt stall ingår utfodring av frukost inne (min får 2/3 inne, 1/3 i hagen när jag släpper ut honom), lunch ute och kvällsmat inne veckans alla dagar, så man ger sin egen häst eftermiddagshö när man kommer eller tar in sin häst, men det är då det han ska få i hönät med automatisk utfodring (och en mindre del i boxen + gott i krubban vid insläpp/innan kvällsmaten).

Har ju mycket träd i och utanför hagen så det ska förhoppningsvis gå att rigga upp nåt smidigt där timern kanske till och med kan vara fastsatt utanför hagen!

Senast ändrad:
På tal om mat så hade vi ute veterinären för vaccinationer och fick lille bollen hullbedömd och han är precis rätt och inte för tjock tyckte hon 😍 Hon sa att islandshästfolk vill vanligtvis ha sina hästar riktigt smala, långa ben, ingen mage (tävlingsvärlden, tänker jag hon menar?) men hon tyckte inte det var att rekommendera. Jag tycker nog att jag har sett att min häst är lite rundare än en del ute på tävlingar men det var ju skönt att höra att han inte behöver banta, man är ju lite hemmablind och så har han en väldigt rund bröstkorg så framifrån är det väldigt mycket boll 😅

Använder ni någon slags kameraövervakning i era hagar? Vi har en på stallet som nyligen satt upp i sin hage och jag har ju funderat ett tag på det sen de där fyrverkerierna. Ska göra lite research på kameror, eventuellt kanske man bara ska sätta upp skyltar ”kameraövervakning” 🤪

Vi har så stora hagar att det skulle bli svårt, sen är jag sällan orolig när hästarna är ute, jag nojar mer när de står inne faktiskt.

Vi har så stora hagar att det skulle bli svårt, sen är jag sällan orolig när hästarna är ute, jag nojar mer när de står inne faktiskt.
Ja även min hage skulle kräva flera kameror för att täcka, det är isåfall 1-2 kameror riktade däråt jag är mer orolig, eller som sagt bara skyltar i avskräckande syfte. Men jag får se, det känns lite trist!

Ja även min hage skulle kräva flera kameror för att täcka, det är isåfall 1-2 kameror riktade däråt jag är mer orolig, eller som sagt bara skyltar i avskräckande syfte. Men jag får se, det känns lite trist!
Fast för min del skulle det handla om betydligt fler än så… sen är det ju inte lagligt att filma hur som helst heller.

Fast för min del skulle det handla om betydligt fler än så… sen är det ju inte lagligt att filma hur som helst heller.
Ja som tur är TROR jag inte att jag behöver oroa mig för hela gränsen av hagen, ett par ställen är dit jag isåfall skulle rikta mot (såklart en rörlig kamera som följer rörelse 360 grader) tror jag skulle räcka för tryggheten, ingen aning hur många tiotal skulle krävas för att täcka varje vinkel och vrå 😅 det är inte tal om, träd är ju i vägen överallt 😆

Ja jag är inte säker på hur det fungerar hos oss med övervakning. Och fejk-kamera med skylt skulle ju också vara en idé som sagt, man vill ju hellre avskräcka än faktiskt hålla på och filma.

Fick nu även reda på av han som satte upp kamera i sin hage att hans är bara en lampa, den filmar inte, men är ju effektiv att framstå som kamera!

Använder ni någon slags kameraövervakning i era hagar? Vi har en på stallet som nyligen satt upp i sin hage och jag har ju funderat ett tag på det sen de där fyrverkerierna. Ska göra lite research på kameror, eventuellt kanske man bara ska sätta upp skyltar ”kameraövervakning” 🤪
Jag är sugen på att sätta upp en i min vinterhage, mest för att det vore lite mysigt att ibland kunna se dem. Men det beror på om mitt wifi räcker dit jag vill sätta upp den.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
6 382
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 908
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 066
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 094
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna