Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Hur går fällningen för er? Som tidigare nämnt satte min häst inte speciellt mycket vinterpäls i jämförelse med tidigare 2 vintrar, började fälla vid jul och håller fortfarande på, på nära håll börjar han se lite tussig och ojämn ut från fällningen men annars är han blank och jämfört med några riktiga vintertroll som dök upp på träning ser han ut att ha sommarpäls redan (men riktigt där är vi inte)! Vår granne ridskolan hade ett utskick om en av deras ponnyer som var väldigt långhårig efter konvalescens, de förklarade det med att eftersom hon inte arbetade och blev varm under hösten så satte hon mer päls. Visste jag inte att det funkar även så, spännande detta med pälsen.
Han fäller på rätt bra lillen men är fortfarande rätt lurvig. Han brukar börja rätt tidigt, i år började han inte släppa håren förän någon vecka in i januari vilket är senare än vanligt. Sen fäller han nästan hela vägen till midsommar innan det är dags igen åt andra hållet.

Jag klippte nästan varannan vecka i augusti och september när det var så varmt men jag har inte klippt sen dess då det inte behövts.
Min har precis börjat fälla. Har ni några tips på borstat eller andra ”verktyg” man kan ta till?
När det är som värst använder jag svettskrapan i metall jag med, eller baksidan av en magic brush. Jag alternerar med rykthandskar och lite annat med men det är mest för min egna variation.

Här är det is på vägarna, is på stall plan, is i hagarna, is på ridbanan. Kombinera det med oskodd häst. Och emellanåt plusgrader så det blir vatten på isen, sedan minusgrader och mer snö, sedan regn, sedan minus osv.
Så ser det ut här också 😴 Har unghästen och minisarna barfota så dom rör sig inte jättemycket just nu. Ridhästarna är välbroddade så vi rider egentligen precis som vanligt ute. Ridbanan är trist när den bara är is så den rids det knappt på nu.

Jag tycker furminator är det klart bästa jag använt hittills. Kommer köpa en ny i år då den gamla är utsliten.
Just ja, furminator hade vi till hundarna förr!
Nu har vi en Siberian husky och två andra som inte fäller lika mycket. Men just nu har man stora sjok av vit päls från hunden och stora svarta sjok från hästen på byxorna och tröjorna. För byta om orkar man ju inte.

https://www.djurgardensridsport.com/product.html/harborttagningskloss-gron?category_id=334 sån här fick jag låna av en på stallet förra året och den var helt fenomenal, så mycket bättre än alla metallskrapor mm jag provat.
En sån har jag med någonstans. Funkar riktigt bra på huvudet men på kroppen föredrar jag svettskrapans taggiga del.

Hade furminator till kaninerna, helt underbar till de lite mer långhåriga som fällde 4 gånger om året, 3 månader i taget.... Jag har funderat på att skaffa samma typ till hästen.

En sån har jag med någonstans. Funkar riktigt bra på huvudet men på kroppen föredrar jag svettskrapans taggiga del.

Hade furminator till kaninerna, helt underbar till de lite mer långhåriga som fällde 4 gånger om året, 3 månader i taget.... Jag har funderat på att skaffa samma typ till hästen.
Furminator är jag nyfiken på att prova men klossen var överlägset bättre på den långa täta pälsen på rumpan osv jämfört med min dubbelradiga taggig skrapa i metall (min är från Karlslund), men nu har jag ingen kloss för hon jag lånade av flyttade och jag har inte köpt en egen. Till ansiktet använder jag en liten gummi”borste” som är för pälsborttagning på katt och den är super, också den absolut mest perfekta för att snabbt och lätt få bort allt hår från vojlock och sadelgjord i tyg. Just nu är rutinen för hästen en once over med hård piggborste, sen metallskrapan, sen den vanliga borst-rutinen med 5 borstar (grov rotviska, mellanmjuk rotviska, ryktborste & stövskrapa, mjuk borste). mest hår släpper då på morgonen innan täcke på så när han kommer in räcker oftast de vanliga 5 borstarna. Älskar att rykta min häst 😁

Nu är jag anmäld till tävling i mars! Vågade inte chansa på vädret när en tävlingshelg på Sundabakki skulle gå på över femtusen så det blev en inomhus i grannkommunen, T8 & T3! Lurar nu även på inomhus för WCI men har några dagar tills anmälan stänger, kanske en T3 och V2?

Nu är jag anmäld till tävling i mars! Vågade inte chansa på vädret när en tävlingshelg på Sundabakki skulle gå på över femtusen så det blev en inomhus i grannkommunen, T8 & T3! Lurar nu även på inomhus för WCI men har några dagar tills anmälan stänger, kanske en T3 och V2?
Kul att komma igång med tävlandet. Jag har bestämt mig att första tävlingen blir först i april, på sävebanan. Vi är inte i närheten av att vara i form för att tävla som det ser ut just nu.

Skicka mig datumen så kan jag se om jag kan hänga på som publik/hjälpreda :D

Furminator är jag nyfiken på att prova men klossen var överlägset bättre på den långa täta pälsen på rumpan osv jämfört med min dubbelradiga taggig skrapa i metall (min är från Karlslund), men nu har jag ingen kloss för hon jag lånade av flyttade och jag har inte köpt en egen. Till ansiktet använder jag en liten gummi”borste” som är för pälsborttagning på katt och den är super, också den absolut mest perfekta för att snabbt och lätt få bort allt hår från vojlock och sadelgjord i tyg. Just nu är rutinen för hästen en once over med hård piggborste, sen metallskrapan, sen den vanliga borst-rutinen med 5 borstar (grov rotviska, mellanmjuk rotviska, ryktborste & stövskrapa, mjuk borste). mest hår släpper då på morgonen innan täcke på så när han kommer in räcker oftast de vanliga 5 borstarna. Älskar att rykta min häst 😁
Oh, jeeze vilken borstrutin!
Jag är mer åt först en piggborste eller magic brush, sedan en rotviska och en pannborste i ansiktet och inget mer (om det inte behövs extra någonstans).

Hehe - jag går all in på det isländska temat och har även isländska fårhundar. Hanen fäller hysteriskt just nu - det ligger tussar av päls överallt 🤣 Hästarna har just börjat släppa sin vinterpäls så vi har en tid av mycket hår framför oss!

Ja visst är det underbart 😂 Tre av fem hästar har börjat fälla men inte så mycket än men snart drar det igång ordentligt. Vi har en stor långhårig hund, hovawart, men hon fäller inte riktigt på det sättet som en isländsk fårhund gör som tur är. Taen är en strävhår så henne blir det lite småhår av bara innan jag trimmat henne. Marsvinen kan fälla ordentligt så det ser ut som dom sitter fast på en efter man haft dom i knät, ändå är ingen långhårig 😅

På temat extremt pälsklädda djur har jag ju också en katt, en sibirisk katt som har SÅ HIMLA MYCKET PÄLS på vintern. Det är helt galet. Och hon avskyr också att bli kammad, så jag har faktiskt bestämt mig för att klippa lejonklippning på henne i typ april. Jag har gett upp :D :angel:

Löshoppar/hoppar ni era? Jag har för mig att vi diskuterat det tidigare? Det planeras gemensam löshoppning hos oss snart igen vilket ska bli kul. Lillen brukar hoppa bra de flesta dagar, när han inte är på bulldozerhumör :rofl:
Inte gjort på ganska många år nu och inte med nuvarande hästar. Men när gammelhästen (som såldes för några år sen) var ung så introducerade jag löshoppning i stallet där vi stod inhyrda. Uppskattat av både två- och fyrbenta! Och även om jag inte hoppar uppsuttet på islandshäst, så tycker jag löshoppning är en himla bra "hålla-reda-på-benen-övning"! Kan med fördel också användas på femgångare med "platt" galopp för att få dem att komma upp lite med manke och bröstkorg!

Löshoppar/hoppar ni era? Jag har för mig att vi diskuterat det tidigare? Det planeras gemensam löshoppning hos oss snart igen vilket ska bli kul. Lillen brukar hoppa bra de flesta dagar, när han inte är på bulldozerhumör :rofl:

Har varit iväg på organiserad löshoppning med de två äldsta islandshästarna och vår minishettis. Sen så tycker ungarna det är kul att ha dom lösa på ridbanan ibland och ha ett hinder uppställt som dom tycker är kul att hoppa över. Bra träning och hästarna tycker det är superkul!

Jag har ju även varit med på hoppträning med de två äldsta pga kul med variation och superbra träning. Dottern hopptränar den ena ibland fortfarande. Ibland hemma och ibland för tränare.

Inte ofta men lite då och då löshoppar jag S i vår paddock, bara med sockerbitar då så inga höjder. Senast för en vecka sen körde jag fem studs, det fixade han jättebra! Organiserat med uppbyggda ”riktiga” hinder och linor har jag bara varit med på en gång, han var duktig även då.

Ett av målen i år är att använda oss mer av träning med bommar både avsuttet och uppsuttet, småskutt, cavaletti osv. Jag tror att det hänger ihop lite med att traven blivit svårare att jag nästan helt la av med bommar efter omkullridningen!

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
6 393
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 908
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 066
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 094
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka