Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jag är nöjd med fulsvängar runt hela kortsidan så länge vi håller oss ok i galopp. Komma ut i hörnen känns som en överkurs just nu. I framtiden någon gång kanske.

I tölt och skritt kan vi däremot använda hörnen jättebra :D
Femgångshästar är ursäktade! :D Jag fick faktiskt tipset med min förra häst (femgångare med stark pass) som hade svårt att galoppera på just fyrkantsspåret att jag skulle försöka tänka att rida en oval istället, alltså medvetet skära av hörnen för att underlätta för hästen :) Nuvarande häst har dock inga såna ursäkter. Visserligen HAR han pass, men jag rider honom som fyrgångare och galoppen är nog hans bästa gångart.

Femgångshästar är ursäktade! :D Jag fick faktiskt tipset med min förra häst (femgångare med stark pass) som hade svårt att galoppera på just fyrkantsspåret att jag skulle försöka tänka att rida en oval istället, alltså medvetet skära av hörnen för att underlätta för hästen :) Nuvarande häst har dock inga såna ursäkter. Visserligen HAR han pass, men jag rider honom som fyrgångare och galoppen är nog hans bästa gångart.
Galoppen kan verkligen vara utmanade på femggångare 😅 Min femgångare har tölt som bästa gångart och galopp som absolut sämsta - men hon satsar järnet och tycker det är roligt 😁

Det är skönt att ha det att skylla på ibland :D

Sen vet jag ju att galoppen kan vara så sjukt mycket bättre än den är just nu men det är ju mitt egna fel, jag tränar den så lite inomhus och med vinterväglag och mörker blir det lite ridet utomhus och då tappar vi styrkan.

Det är skönt att ha det att skylla på ibland :D

Sen vet jag ju att galoppen kan vara så sjukt mycket bättre än den är just nu men det är ju mitt egna fel, jag tränar den så lite inomhus och med vinterväglag och mörker blir det lite ridet utomhus och då tappar vi styrkan.
Det "gamla vanliga" att träna på fattningarna stärker galoppen enormt mycket tycker jag. Och apropå vinterväglag så hade jag en vinter med förra hästen då jag hade möjlighet att under en lite längre period träna galopp i lite halvdjup snö på ett stort fält - det var verkligen kanonbra! Och det vi byggde upp då höll faktiskt till viss del i sig efteråt, dvs jag tror att det inte bara var muskelstyrkan utan att hästen även lärde sig en annan teknik i galoppen. Men det är ju inte alla vintrar som är sådana - framförallt inte i sydvästra delarna av landet! :p

Det "gamla vanliga" att träna på fattningarna stärker galoppen enormt mycket tycker jag. Och apropå vinterväglag så hade jag en vinter med förra hästen då jag hade möjlighet att under en lite längre period träna galopp i lite halvdjup snö på ett stort fält - det var verkligen kanonbra! Och det vi byggde upp då höll faktiskt till viss del i sig efteråt, dvs jag tror att det inte bara var muskelstyrkan utan att hästen även lärde sig en annan teknik i galoppen. Men det är ju inte alla vintrar som är sådana - framförallt inte i sydvästra delarna av landet! :p
Fattnigar är fantastiska men det hjälper ju inte när jag helt och hållet glömmer av att jobba med galopp i ridhus/paddock :rofl:

Vårat vinterväglag har mest varit stenhårt och isfläckar här och var förutom när det varit lerig. Denna vintern har ju knappt ens varit vinter meterologiskt hos oss. Bara enstaka dagar här och var innan det blir 5-10 plusgrader någon dag senare.

Där har vi haft det bra med våra fina preppade ridvägar, och ena stora paddocken som saltas även fast det typ inte behövts denna vintern, och så ridhus då, har kunnat träna precis som vanligt hela vintern hittills.
På tävling behöver man ju inte kunna följa fyrkantsspåret, ens på gaedingalist väl, så egentligen är det bara för träning och att kunna rida med flera andra ekipage samtidigt utan att krocka som det behövs.

Fattnigar är fantastiska men det hjälper ju inte när jag helt och hållet glömmer av att jobba med galopp i ridhus/paddock :rofl:

Vårat vinterväglag har mest varit stenhårt och isfläckar här och var förutom när det varit lerig. Denna vintern har ju knappt ens varit vinter meterologiskt hos oss. Bara enstaka dagar här och var innan det blir 5-10 plusgrader någon dag senare.
Det är samma här med vintern - bor precis på gränsen mellan meteorologisk höst och vinter och hoppas på vår här inom ett par veckor! :)

Börjar tro mitt stall ligger i en egen klimatbubbla, har det inte varit en oerhört smärtfri vinter hittills?! :laugh:

Börjar tro mitt stall ligger i en egen klimatbubbla, har det inte varit en oerhört smärtfri vinter hittills?! :laugh:
Jo det har det! Kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag behövt bära varmvatten för frostfritt vatten till hästarna denna vintern. Fjärde vintern jag bor på gården och den absolut enklaste hittills! Har tillochmed bete till hästarna! Visserligen inte färskt och grönt, men ändå något att pilla med mellan högivorna!

Här är det is på vägarna, is på stall plan, is i hagarna, is på ridbanan. Kombinera det med oskodd häst. Och emellanåt plusgrader så det blir vatten på isen, sedan minusgrader och mer snö, sedan regn, sedan minus osv.

Jag och S lever :angel: :D Jag har börjat sätta igång honom så smått och har fått låna en stallkompis equiband. Idag var andra gången jag använde det och det syns verkligen en skillnad! S blir bättre balanserad i sig själv och får då ett bättre flyt framåt. Det syns också hur han trycker ifrån bättre bak i både skritt, trav och galopp. Klockrena galoppfattningar på röstkommando i båda varven! Det ska bli spännande att jobba vidare med det.

d53bc730-a7d4-490a-85f7-0211eddd2a61-1_all_21541.webp

Hur går fällningen för er? Som tidigare nämnt satte min häst inte speciellt mycket vinterpäls i jämförelse med tidigare 2 vintrar, började fälla vid jul och håller fortfarande på, på nära håll börjar han se lite tussig och ojämn ut från fällningen men annars är han blank och jämfört med några riktiga vintertroll som dök upp på träning ser han ut att ha sommarpäls redan (men riktigt där är vi inte)! Vår granne ridskolan hade ett utskick om en av deras ponnyer som var väldigt långhårig efter konvalescens, de förklarade det med att eftersom hon inte arbetade och blev varm under hösten så satte hon mer päls. Visste jag inte att det funkar även så, spännande detta med pälsen.

Hur går fällningen för er? Som tidigare nämnt satte min häst inte speciellt mycket vinterpäls i jämförelse med tidigare 2 vintrar, började fälla vid jul och håller fortfarande på, på nära håll börjar han se lite tussig och ojämn ut från fällningen men annars är han blank och jämfört med några riktiga vintertroll som dök upp på träning ser han ut att ha sommarpäls redan (men riktigt där är vi inte)! Vår granne ridskolan hade ett utskick om en av deras ponnyer som var väldigt långhårig efter konvalescens, de förklarade det med att eftersom hon inte arbetade och blev varm under hösten så satte hon mer päls. Visste jag inte att det funkar även så, spännande detta med pälsen.
S håller i sin vinterpäls ännu. Några strån har börjat lossna från huvudet, men annars sitter det som berget. Han är ju helt oklippt i år och satte en fin vinterpäls, och jag hade som ambition att han skulle kunna gå otäckad hela vintern. Dock klarar han inte att hålla hullet när det är runt nollan, och han är ju inte heller känd för att äta upp allt grovfoder så det hjälper inte så mycket att öka på det. Så jag fick börja täcka strax efter nyår, så nu är vinterpälsen alldeles nedplattad 😅 Men jag räknar med att den börjar rasa av nu i februari-mars.

Min har precis börjat fälla. Har ni några tips på borstat eller andra ”verktyg” man kan ta till?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
6 394
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 908
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 066
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 094
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka