Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Ja hade vintern fortsatt som den var fram till nyår så hade jag varit mer tillfreds, men den här isen som är nu... Det kom mycket snö och blev väldigt kallt i början av januari sen har det regnat, snöat och frusit om vartannat i flera veckor och det är inte roligt nånstans 😅
Nä det är ju värsta sortens vinter!

Vinter som hästägare har potential att vara underbart men är rätt ofta det inte...

Vi har mest lera men vissa dagar har vi både lera och halka samtidigt då det fryser enstaka nätter/dagar och då är stallplan och vägar hala men hagarna är fortfarande lervällig. Ibland så kallt att leran i svansen på hästarna fryser. Jättemysigt. Eller inte.

Annars så känns det som att vi ser lite ljusning, både i form av dagsljus och i form av att lillhästen (som blir 12 i sommar, hur gick det till? Han är ju bäbis) har börjat lugna ner sig på riktigt efter nyår, stormar och diverse andra störnings- och stressmoment som varit under 2025. Det är väldigt bra eftersom jag ska rida kurs nästa helg och jag gärna skulle sitta på honom ett par gånger innan det 😆

Får bidra med att hos oss har det varit en väldigt torr vinter, bara enstaka dagars regn, och broddar har inte behövts denna månaden alls (hovis fick ju av dem på två sekunder 😂 teknik!). Den enda halkan har varit lördagsmorse med bilen! Jag var ute innan 06 på väg till stallet och var helt oförberedd på att jag skulle slira runt en rondell som går över motorleden i två filer i bästa Tokyo-drift-stil. Det var bara turen att jag inte kraschade, men så var jag ju också ensam på vägen så tidigt en lördagmorgon. Såg dock skräckscenariot att volta över räcket typ. Ändrade snabbt planen för att köra hästen till ovalbanan till lite skojridning barbacka i ridhuset den dagen. Det hade säkert varit ok att köra släpet några timmar senare men dödsrädslan satt i i ett par dar. Men vi kanske tar oss iväg nu i helgen om det inte är för halt 😊 Hade velat vara med på kurs för Johan Häggberg men det är ju svårt att boka in något i förväg just nu pga väglaget.

Men håller med om det inte ska vara ordentlig snö gillar jag också det här med vatten som inte fryser och ridbart underlag i både skog och paddockar, och bara enstaka dagar med blöta täcken! Hatar blöta täcken för vi har inget torkrum och Skittles har inte täcke på natten så det är inte alltid det torkar upphängt i stallet på en natt, jag brukar ta hem det och hänga upp det i vårt jättevarma förråd om det ska regna nästa dag också (har bara ett regntäcke med hals så har inget bra att varva med heller, lite på utkik efter ett till).

Häromdagen hade vi vår längsta bit pass tror jag ute i skogen! Det sluttar svagt nedåt på den rakan och var på väg hemåt, där fick han sug, kanske nästan 50 meter innan han bröt över i galopp 😃

Vinter som hästägare har potential att vara underbart men är rätt ofta det inte...

Vi har mest lera men vissa dagar har vi både lera och halka samtidigt då det fryser enstaka nätter/dagar och då är stallplan och vägar hala men hagarna är fortfarande lervällig. Ibland så kallt att leran i svansen på hästarna fryser. Jättemysigt. Eller inte.

Annars så känns det som att vi ser lite ljusning, både i form av dagsljus och i form av att lillhästen (som blir 12 i sommar, hur gick det till? Han är ju bäbis) har börjat lugna ner sig på riktigt efter nyår, stormar och diverse andra störnings- och stressmoment som varit under 2025. Det är väldigt bra eftersom jag ska rida kurs nästa helg och jag gärna skulle sitta på honom ett par gånger innan det 😆
Är det Funni-kursen i helgen? Detta är ju ett minus under vintern att jag inte står på islandsstall så man får lite kurser & träningar som serveras på hemmastallet, hon är väl GK-domare också..? Så henne skulle man ju vilja träna för framöver.

Är det Funni-kursen i helgen? Detta är ju ett minus under vintern att jag inte står på islandsstall så man får lite kurser & träningar som serveras på hemmastallet, hon är väl GK-domare också..? Så henne skulle man ju vilja träna för framöver.
Ja. Lite spontant blev det den. Egentligen skulle den varit på Tofta båda gångerna tror jag. Mycket trevligare med ridhus :)

Jag skrittjobbar hellre pga fruset underlag än vadar fram i lera. Tunga stövlar, skitiga hästar.
För mig är inte ett ridbart underlag härligare än riktig vinter med minusgrader, snö (och tillhörande is).
Men så har jag en häst som rullar sig varenda dag med. Borstningen tar 7 år och ändå är hon mer grå än svart.

Jag skrittjobbar hellre pga fruset underlag än vadar fram i lera. Tunga stövlar, skitiga hästar.
För mig är inte ett ridbart underlag härligare än riktig vinter med minusgrader, snö (och tillhörande is).
Men så har jag en häst som rullar sig varenda dag med. Borstningen tar 7 år och ändå är hon mer grå än svart.

Ett snölager som lägger sig på redan frusen och jämn mark, sen -8 till -10 så att det inte snöar mer och det inte är massa fukt i luften. Mysigt och du har ofta snö som inte styltar sig. Och rena hästar som rullar sig renare i snön. Sen kan det komma någon mildare dag med strax under nollan då det snöar på ett nytt, fräscht lager och blir finare igen. Så håller det sig så tills det är dags att bli vår på riktigt med 6-7 plusgrader och sol. Så vill jag ha det.

Så varför bor jag då på västkusten? :banghead:

Vi har inte lera - visst blir det geggigt när det regnar i långa perioder, men det går aldrig över kronranden, typ. Bor på "kullen bredvid" Hallandsåsen, så här är sandjord. Ridbart underlag har vi för det mesta, eftersom vi har mycket grusväg. Har nog aldrig varit med om att vara "tvungen" att skritta ett helt ridpass - tölt går nästan alltid bra.

Att det är någorlunda milt väder denna vinter och dessutom snöfritt gör också att mina hästar fortfarande kan beta - och nu har det tillochmed börjat komma upp lite nytt grönt såg jag :) Så för mig är det bara win-win med en mild vinter även om det såklart kan vara härligt att rida i snö!

Funderar på att byta stall. Min häst får gå ensam i liten isig hage, pga ägarna tyckte det blev för mycket ”bråk” när vi släppte ihop dem. Det lilla jag har sett var att min säger ifrån med bakhovarna när den stora vill bita hans rumpa. Och så vaktar den stora den lilla shettisen. (Min är varken skodd eller broddad). Jag är sugen på att flytta honom till ett islandsstall i närheten ( nåja 2,5 mil) där han kan få gå på lösdrift i valackflock eller blandflock (och full skötsel så man inte måste åka till stallet varje dag) och där det finns tränare på gården. Måste kolla upp om de fortfarande har plats!
Nackdelen är ju avståndet och att det inte går att ta sig dit utan bil. Annars bara fördelar. Tänker att han kan flytta dit för inridningen och sedan stanna kvar kanske.

Funderar på att byta stall. Min häst får gå ensam i liten isig hage, pga ägarna tyckte det blev för mycket ”bråk” när vi släppte ihop dem. Det lilla jag har sett var att min säger ifrån med bakhovarna när den stora vill bita hans rumpa. Och så vaktar den stora den lilla shettisen. (Min är varken skodd eller broddad). Jag är sugen på att flytta honom till ett islandsstall i närheten ( nåja 2,5 mil) där han kan få gå på lösdrift i valackflock eller blandflock (och full skötsel så man inte måste åka till stallet varje dag) och där det finns tränare på gården. Måste kolla upp om de fortfarande har plats!
Nackdelen är ju avståndet och att det inte går att ta sig dit utan bil. Annars bara fördelar. Tänker att han kan flytta dit för inridningen och sedan stanna kvar kanske.
Tråkigt för en så ung häst att gå själv, har också fått ha det så ibland pga bråk, men inte optimalt. Hoppas det funkar bättre på andra stället!

Tråkigt för en så ung häst att gå själv, har också fått ha det så ibland pga bråk, men inte optimalt. Hoppas det funkar bättre på andra stället!
Ja, det är ju inte optimalt. Det var ju inte så jag ville ha det. Han tar ut sitt behov av att ”gnaga” på annan häst på mig, borstar, ridspö och tyglar/grimskaft.

Min erfarenhet säger att det är så islandshästar gör upp. Dvs rumpa mot rumpa.
Jag fick sära på mina ett par omgångar och släppa ihop på nytt, innan de hade landat och slutat mata på varandra. Men det var skodda ston, som var alla ganska jämna i rang.

Hade nog också sett mig om efter annan plats om han får gå ensam.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
5 994
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 514
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 031
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka