Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Min 11-åring som är precis sån har blivit lite lite mer sansad med åren, men han vägrar att växa ur att tugga på grimman varje gång den ska på. När jag hämtar honom i hagen ger jag honom en morotsbit och försöker sen snabbt dra grimman över mulen men 99 gånger av 100 lyckas han ändå hugga tag i den med munnen och tuggar på den och vägrar släppa. Så störigt, och samtidigt är det verkligen så typiskt honom och hans personlighet så man måste ändå skratta. :love:
Haha, ja det händer här med! Skulle tränsa, och fattade inte riktigt varför nackstycket inte riktigt räckte upp bakom öronen som vanligt. Upptäckte då att bettet, nosgrimman och en del av tyglarna var i munnen.

Uppdatering från oss 😃 Just nu har min häst hur mycket energi som helst! Har varit iväg på träningar då det varit bra väder att köra i. Gjorde misstaget att öppna senaste lektionen med att säga ”traven är lite ojämn” och blev tillsagd att sitta ner i traven för ett pass i nästan bara trav i 30 min 😂😂 Alltså SÅ BRA, precis all den detaljhjälp jag behövde och nu ska jag väl våga sitta ner i traven när jag tränar hemma också. Fick höra att när det är ojämnt sitt ner och sen kan jag rida lätt om han är taktren! Trots att traven funkar bättre barbacka har jag gått runt och tänkt tvärtom?! Så blev det bättre? Naturligtvis… 🤪 Missade en föreläsning för att va med på träningen och det var så värt det 😎

Vi analyserade höet ett tag sedan och har en justerad foderstat efter det så det känns också bra även om han redan är i fin form 😊

Nu när en drös kurser och tävlingar dyker upp vet jag inte vad jag ska välja på (och våga chansa anmäla till om det blir snö/is 🤦‍♀️) - allt är man sugen på! Gaedingalist, öva på startbox, lokaltävlingar inomhus, WR nere på Sundabakki, allt vill man åka till! Mest vill jag ju tävla GK så håller ögonen på om man ska våga tro väglaget är bra nog att åka till Laholm för våra första i år 🙈

Nu när en drös kurser och tävlingar dyker upp vet jag inte vad jag ska välja på (och våga chansa anmäla till om det blir snö/is 🤦‍♀️) - allt är man sugen på! Gaedingalist, öva på startbox, lokaltävlingar inomhus, WR nere på Sundabakki, allt vill man åka till! Mest vill jag ju tävla GK så håller ögonen på om man ska våga tro väglaget är bra nog att åka till Laholm för våra första i år 🙈

Jag har beställt VÅR till Laholm med omedelbar leverans så det ska du nog våga! :rofl: Skämt åsido så har vi väl haft precis alla väder på de där första Sundabakki-tävlingarna de senaste åren, så allt kan hända! Själv har jag så nära dit att jag tänker att jag kan köra nästan oavsett väder, så jag rider just nu en seriekurs där med tillfällen i januari, februari o mars :) Dottern har inte bestämt än om hon ska rida den första tävlingshelgen i mitten på mars eller om hon väntar till april - hon har ju tänkt försöka SM-kvala både fuxen (i T1 och V1) och sitt lilla svarta sto (i passgrenarna). Jag kör på den mer blygsamma linjen och tänkte kanske V5 (eller möjligen V2) och T8 på Sundabakki Vår. Då SKA det vara fint väder så jag kan sitta i solen vid ridhusväggen och dricka kaffe!!! Jättesugen på gaedingalist också, men vill inte tävla i ridhus (pga extremt fjantig häst...) så får se om det dyker upp nån utomhusvariant under våren.

Så kul. Jag är jättesugen på den som är här om en månad men den ligger fredag-lördag och jag vet inte om jag kan lägga en semesterdag på det.

Lite dumt med fre-lör kurser 😅 Den jag anmält mig till är en dag bara, kändes lagom för har en bit att åka. Såg någon dag efter att det är en till kurs med en annan instruktör hyfsat nära i maj, två dagar. Men är nöjd med den jag anmält mig till.

Jag har beställt VÅR till Laholm med omedelbar leverans så det ska du nog våga! :rofl: Skämt åsido så har vi väl haft precis alla väder på de där första Sundabakki-tävlingarna de senaste åren, så allt kan hända! Själv har jag så nära dit att jag tänker att jag kan köra nästan oavsett väder, så jag rider just nu en seriekurs där med tillfällen i januari, februari o mars :) Dottern har inte bestämt än om hon ska rida den första tävlingshelgen i mitten på mars eller om hon väntar till april - hon har ju tänkt försöka SM-kvala både fuxen (i T1 och V1) och sitt lilla svarta sto (i passgrenarna). Jag kör på den mer blygsamma linjen och tänkte kanske V5 (eller möjligen V2) och T8 på Sundabakki Vår. Då SKA det vara fint väder så jag kan sitta i solen vid ridhusväggen och dricka kaffe!!! Jättesugen på gaedingalist också, men vill inte tävla i ridhus (pga extremt fjantig häst...) så får se om det dyker upp nån utomhusvariant under våren.
Jo det är samma jag tankebana här, Tror jag stannar i hemmatrakterna i mars men å andra sidan är det bara inomhustävlingar häromkring då och då har min häst visat att både tvärnita och några steg sken kan sitta på kartan när det blir för läskigt 😬 men det kan ses som tillfälle att öva bort det då.

Hur reagerar din häst i ridhus?

Det verkar också som att även om första klassen blir lite spänd så övervinner min häst rädslan i nästa klass. Men två av tävlingarna i mars är i ridhus vi aldrig varit i så det kan ju antingen bli jättebra för att han inte förväntar sig att något ska se ut på ett visst sätt där, eller ställa till det för att det är en annorlunda läktare än han sett förut tex.

Var det så att man får starta max 3 starter med häst över 7 år nu? Dvs om man rider två klasser kan man rida max en final om man nu går till final, och om man går till B-final och får högst poäng där kan man inte rida A-final också.

Vad tycker ni om de nya reglerna? Min häst brukar knappt vara svettig på tävling även om jag ridit fyra starter, det är ju bara några minuter inne på banan och jag värmer inte upp så länge eller så intensivt. Så det känns som han klarade det de ggr vi ridit 4 starter men att jag kände det var lite väl mycket för oss ändå. Mycket av och på och tider att försöka tajma in. Är hästvälfärden för att inte pressa hästarna för hårt generellt eller är det specifikt något från forskning om påverkan på senor eller något annat, nån som vet?

Det blir kanske lite roligare dock när fler får chans att rida finaler om det blir fler strykningar eller ekipage som väljer sina starter mer selektivt med färre tillåtna starter. Alltså att det blir mindre av att en t8 rids som uppvärmning om man satsar på final i svårare klasser.

Lite dumt med fre-lör kurser 😅 Den jag anmält mig till är en dag bara, kändes lagom för har en bit att åka. Såg någon dag efter att det är en till kurs med en annan instruktör hyfsat nära i maj, två dagar. Men är nöjd med den jag anmält mig till.
Men faktiskt, undrar varför de planerade så, jag har inte schema för mars ännu så jag vet inte ens om jag har tenta den fredagen tex..

Hur reagerar din häst i ridhus?
"Hittar" saker att bli rädd för - läktaren, sargen, underlaget - och antingen stannar helt eller blir seg som sirap.... vi tränar ju normalt inte i ridhus hemmavid, så han är inte van utan det blir nytt varje gång. Därför är det jättebra att kursen jag går nu är i ridhus och vi får träna på strategier att komma över rädslan, men tävling i ridhus kan han slippa!

"Hittar" saker att bli rädd för - läktaren, sargen, underlaget - och antingen stannar helt eller blir seg som sirap.... vi tränar ju normalt inte i ridhus hemmavid, så han är inte van utan det blir nytt varje gång. Därför är det jättebra att kursen jag går nu är i ridhus och vi får träna på strategier att komma över rädslan, men tävling i ridhus kan han slippa!
Har du några tips ni fått med er från träningarna när han blivit rädd, alltså just i det momentet när det sker, var gör du då?

Har du några tips ni fått med er från träningarna när han blivit rädd, alltså just i det momentet när det sker, var gör du då?
Han blir ju inte sådär rädd att han sticker iväg eller något annat dramatiskt utan han blir spänd med höjt huvud, spänd hals, sänkt rygg och vill inte gå fram. Så min uppgift har blivit att hålla honom fokuserad, lirka lite med honom istället för att bara "gå på" honom, lite ställd inåt, flytta lite utåt (i och med att han är lite rädd för väggar o hörn och gärna glider mer och mer inåt). Fortsätta hålla tygelkontakt när han krånglar och bara lugnt fortsätta med det jag höll på med. Tanken är att den övningen ska bli hans trygghet, att han ska veta exakt vad som förväntas av honom och att inget hemskt kommer hända, typ :)

Han blir ju inte sådär rädd att han sticker iväg eller något annat dramatiskt utan han blir spänd med höjt huvud, spänd hals, sänkt rygg och vill inte gå fram. Så min uppgift har blivit att hålla honom fokuserad, lirka lite med honom istället för att bara "gå på" honom, lite ställd inåt, flytta lite utåt (i och med att han är lite rädd för väggar o hörn och gärna glider mer och mer inåt). Fortsätta hålla tygelkontakt när han krånglar och bara lugnt fortsätta med det jag höll på med. Tanken är att den övningen ska bli hans trygghet, att han ska veta exakt vad som förväntas av honom och att inget hemskt kommer hända, typ :)
En liten reflexion när jag kom hem från första kurstillfället var, som jag sa till dottern, att "jag började rida för 45 år sen och en av de första sakerna vi fick lära oss på ridskolan var att rida ut i hörnen - det håller jag fortfarande på med!". Och ändå var jag nöjd med kursen! :D Ska väl sägas att vi gjorde lite mer än att bara rida ut i hörnen, dock!

En liten reflexion när jag kom hem från första kurstillfället var, som jag sa till dottern, att "jag började rida för 45 år sen och en av de första sakerna vi fick lära oss på ridskolan var att rida ut i hörnen - det håller jag fortfarande på med!". Och ändå var jag nöjd med kursen! :D Ska väl sägas att vi gjorde lite mer än att bara rida ut i hörnen, dock!
Noggranna hörnpasseringar är ju dock en sådan där basgrej som inte alls händer per automatik! Vi jobbar med dessa, speciellt i trav i höger varv. Bara en sån sak som att hålla sig på fyrkantsspåret hela manegen runt i galopp kan göra mig jätteglad, när man inte har en ridskolehäst är det absolut inte givet att hörn och fyrkantsspår följs🙈

Noggranna hörnpasseringar är ju dock en sådan där basgrej som inte alls händer per automatik! Vi jobbar med dessa, speciellt i trav i höger varv. Bara en sån sak som att hålla sig på fyrkantsspåret hela manegen runt i galopp kan göra mig jätteglad, när man inte har en ridskolehäst är det absolut inte givet att hörn och fyrkantsspår följs🙈
Jag är nöjd med fulsvängar runt hela kortsidan så länge vi håller oss ok i galopp. Komma ut i hörnen känns som en överkurs just nu. I framtiden någon gång kanske.

I tölt och skritt kan vi däremot använda hörnen jättebra :D

Ja, absolut! :) Min normala "träningsbana" är dessutom grusvägarna hemmavid, så det där med ridbana och hörnpasseringar är ingenting vi tränar på dagligdags, direkt. Rider väl i snitt en gång i veckan i paddocken :D

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
6 395
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 908
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 066
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 096
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka