Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Idag var jag och tittade på gaedingalist-tävling och nu är jag vansinnigt ridsugen. Jag hoppas verkligen det här tar fart i Sverige, även om det känns lite tufft att vi just nu bara har fyra godkända domare. Men jag håller verkligen tummarna för att det anordnas tävlingar i vår också och att jag och någon av hästarna är i tillräcklig form för att kunna ta oss runt åtminstone ett nivå 1-program!
Det finns planer för en tävling i Göteborg i början av året 😁

Återbesök till kliniken på
Tisdag. Då har vi rehabat i 2 månader. Ridit ca 2 dagar/v och jobbat med equiband, samt promenerat. Även gjort övningar från marken genom att dra i svansen, böja hals osv.

Hon känns överlag bättre. Stabilare i formen. Kan ta bägge galopperna, hålla dem ute. Inte i paddocken, där blir det pass.
Tölten fortfarande passig, men har ju inte kunnat ”jobba” henne ordentligt. Jag har ridit så försiktigt. Häromdagen tränade vi för första gången i paddocken. Inte ridlektion, utan mer jobbade oss igenom. Lugn tölr i låg form. Gick bra. Inte någon hög energinivå, utan fokus låg på avslappning. Takten blev lite bättre.

Kan gå hur som helst på tisdag känner jag. Hon är inte rolig att sko. Vi vet inte varför. Veterinärerna vet inte heller.
Magkänslan säger att det är vänster bakknä fortfarande. Är hon fortfarande halt fram nu, så går tankarna i att vidga vyerna och byta klinik. Eller försöka triangelmärka.

Plötsligt händer det! I helgen har jag varit och ridit kurs för första gången på nästan två år! :) En tränare som är ny för mig som tränare, men som jag känt som person i några år eftersom hon jobbar hos vår vanliga tränare. Utbildad på Hólar, kunnig, lugn och med väldigt bra känsla för hästen. Jättekul! Förhoppningsvis blir det fler tillfällen framöver!

Igår var Livan ohalt på böjprov. Äntligen!
Men. Det finnas alltid ett men. Fortfarande styv överlinje. Benen rör sig, men hon jobbar inte igenom kroppen. Veterinärerna rycker på axlarna mest när jag berättar hur hon är.
Men equiterapeuten är inkopplad nu och gick igenom henne efteråt. Hon sitter fast i nacken. Alltså jättefast. Sen grimaserade hon när hon när hon klämde och försökte få korset att svikta. Stämmer ändå bra med hur hon är att rida. Hon är svår att reglerna formen på. Dvs antingen går hon i form eller inte. Knäpper gärna av. Vill inte länga formen.

Slutade med att si-lederna blev behandlade igen. Sen ny igångsättning, nya stretch-övningar…
Kommer det finnas någon ände på det här?

Hej hur går det för alla? Väldigt tyst här nuförtiden, men jag gissar att alla antingen vintervilar eller sysslar med lite lugnare vinterträning? Här är det lugnt - tre av fyra hästar är igång i normal omfattning för årstiden, den fjärde ska på höstens tredje veterinärbesök för hälta nu kommande vecka. Lite segt, men hoppas, hoppas att han är bättre och får börja komma igång lite! Tävlingar har vi inte varit på sen Elmia/Jönköping Horse Show och har inget inplanerat heller, så tror att vi har tävlingsvila fram till mars när säsongen 2025 drar igång igen.

Hej hur går det för alla? Väldigt tyst här nuförtiden, men jag gissar att alla antingen vintervilar eller sysslar med lite lugnare vinterträning? Här är det lugnt - tre av fyra hästar är igång i normal omfattning för årstiden, den fjärde ska på höstens tredje veterinärbesök för hälta nu kommande vecka. Lite segt, men hoppas, hoppas att han är bättre och får börja komma igång lite! Tävlingar har vi inte varit på sen Elmia/Jönköping Horse Show och har inget inplanerat heller, så tror att vi har tävlingsvila fram till mars när säsongen 2025 drar igång igen.
Här tickar tiden på. Min brist på uppdatering här (och på instagram också) är nog för att det inte finns så mycket att uppdatera om :D

S är fortsatt glad i nya stallet. Han trivs så bra. Han rids inte så mycket, men tömkörs en hel del. Och longeras. Finns det tid mitt på dagen tar vi en promenad när det är ljust ute. Jag har haft det otroligt tufft på jobbet de senaste månaderna så jag har inte riktigt tiden till att lägga upp någon träningsplan, och är rädd för att sätta mål jag inte kommer kunna hålla av praktiska skäl. Så vår filosofi just nu är "målet för dagen". För några veckor sedan var målet oftast att kunna skritta med tygel/tömkontakt, utan att stissa upp i tölt. Den senaste veckan har han varit ruskigt pigg så då har fokus varit att komma till en energinivå där han kan börja lyssna på röstkommandon igen (fast alla kommandon för att öka tempot kommer han mystiskt nog alltid ihåg :cautious:).

Jag tycker ändå att det hela fungerar rätt så bra. Det blir lätt för både mig och honom när det "enda" målet vi har för dagen är att han till exempel ska kunna skritta ett helt varv på volt utan att varesig stanna eller byta gångart. Ibland tar det lång tid att nå dit, ibland kortare. Enkla mål som vi kan uppnå helt enkelt. Kul för både honom och mig :D

Jo. Lite oplanerad halvvila har det blivit här. En av anledningarna till att jag inte planerar vila särskilt mycket är att det alltid kommer in på ett eller annat sätt ändå :meh: Nu har min medryttare ridit sina dagar så det har inte varit vila på riktigt för hästen iaf men han behöver aktivering nu när det är lite kallt och blåsigt till och från för att inte bli helt knäpp så det är bra.

Vi hade tappskor, två stycken på en dryg vecka, samtidigt som ordinarie hovslagare var borta, min kropp har inte riktigt varit med på banan och en del annat. Så det har helt enkelt varit rätt lugnt. Jag har gjort lite småsaker från marken, han är fantstiskt duktig i töm (så länge han inte tröttnar på vad vi jobbar på just då och lackar ur :cautious:) och vi har börjat nosa lite på arbete i lång tygel. Det senare har jag ingen kunskap om men har span på en instruktör som jag ska se om hon kan komma och hjälpa oss lite. Snart dags för ridlektion igen med så jag ska försöka rida ett par gånger innan dess.

Hoppas ni får bra prognos på hältan vid nästa besök :heart

Vi hade sista tävlingen för en vecka sedan och direkt efter började vintervilan, den är planerad fram till jul, så vi myser mest, och lite promenader. Jag har långa dagar på universitetet med projektarbete som även tagit upp helg- och kvällstid så har de senaste veckorna varit extra tidig på stallet för att hinna alla sysslor och morgonpyssel och vara på plats på skolan runt 08. Det är mörkt när jag släpper ut honom och mörkt när jag kommer tillbaka, då är det så skönt att bara gosa och rykta extra länge och noga och ändå inte komma hem så sent. Lagom till vi börjar träna igen blir det ju också lite lite ljusare igen för var dag. Längtar faktiskt tills vi får snö, det blir så mycket ljusare av allt det vita och skogen blir så vacker :)

Vet inte riktigt vilken som blir första tävlingen nästa år men mars/april blir det säkert något, vi gjorde en liten "tjuvstart" och testade T3 nu på den senaste tävlingen, det gick jättebra, speciellt för ett första försök med poäng över förväntan och en 3:e plats i uttagning och 3:a i finalen också, dock uppnådde vi inte mitt personliga mål på den tävlingen vilket endast var att vi inte skulle ha några stopp när han blev rädd för läktaren, så det får vi jobba på. Till våren är det vårt mål utöver GK, att utvecklas mer i T3 och V2!

Igår var vi med vårt "måndagsexemplar" hos veterinär och fysioterapeut igen. Nu ser det bättre ut - ohalt på alla fyra på rakt spår även efter böjprov och endast en liten ojämnhet kvar på böjt spår. Ingen antiinflammatorisk behandling denna gång (tidigare gånger sprutad i kotleder samt kotsenskida vb) utan bara lite laser och manuell behandling i ryggen av fysioterapeuten. Nu har vi också fått ett detaljerat och försiktigt igångsättningsschema vilket känns hoppfullt - samtidigt är det ju nu vi kommer se om han håller! 😨

Med min egen ridhäst har jag nu anmält mig till två kurser i januari och februari - ska bli jättekul! :)

Jag vill ha ett par jodpuhrsridbyxor igen. Saknar mina gamla sonnenreiter dakota. Dock verkar de inte finnas kvar att köpa.
Har ni några andra tips?
Ganska medel i kroppen. Medelvikt och medellång. Vill inte ha några som är låga i midjan.

Jag vill ha ett par jodpuhrsridbyxor igen. Saknar mina gamla sonnenreiter dakota. Dock verkar de inte finnas kvar att köpa.
Har ni några andra tips?
Ganska medel i kroppen. Medelvikt och medellång. Vill inte ha några som är låga i midjan.
Jag har ett par Top Reiter som jag haft i 5-6 år nu (eller kanske ännu mer). Bra kvalitet - de är fina och sköna fortfarande - men jag minns dem som knepiga i storleken, tror att jag fick gå upp flera storlekar från min normala 38.

Jag har ett par Top Reiter som jag haft i 5-6 år nu (eller kanske ännu mer). Bra kvalitet - de är fina och sköna fortfarande - men jag minns dem som knepiga i storleken, tror att jag fick gå upp flera storlekar från min normala 38.
Kanske är som deras jacka. Jag har en vanlig lättviktsjacka från dem. Drar vanligen strl 38 jag med, i den har jag 42 eller 44.

Mina sista top reiter-byxor hade jag 40 på istället för min vanliga storlek 36, och då var de ändå för små. Helskumma storlekar har de!

Ska titta på en islandshäst efter jul. Den är ung och bara påbörjad inridning. Vad ska jag tänka på? Tänkte inte provrida själv, vet inte om man kan be säljaren visa den riden? Vill åtminstone se den i rörelse rakt fram och gärna longerad. Har fått filmer där den rida i skritt och longeras i galopp. Ser trevligt ut. Har själv bara ridit islandshäst på lektion i ett halvår, men har haft fjordingar och halvblod. Red in min första fjording själv. Har tänkt ta det lugnt och börja jobba från marken och gå promenader i omgivningen innan jag själv sitter upp. Har kontakt med unghästutbildare ( ej van med islandshäst) och vet att det finns islandshästutbildare i min närhet om det skulle behövas.

Ska titta på en islandshäst efter jul. Den är ung och bara påbörjad inridning. Vad ska jag tänka på? Tänkte inte provrida själv, vet inte om man kan be säljaren visa den riden? Vill åtminstone se den i rörelse rakt fram och gärna longerad. Har fått filmer där den rida i skritt och longeras i galopp. Ser trevligt ut. Har själv bara ridit islandshäst på lektion i ett halvår, men har haft fjordingar och halvblod. Red in min första fjording själv. Har tänkt ta det lugnt och börja jobba från marken och gå promenader i omgivningen innan jag själv sitter upp. Har kontakt med unghästutbildare ( ej van med islandshäst) och vet att det finns islandshästutbildare i min närhet om det skulle behövas.
Spontant tänker jag att du kan få svårt att få till gångarterna med de premisserna. Varför siktar du in dig på islandshäst? :)

Spontant tänker jag att du kan få svårt att få till gångarterna med de premisserna. Varför siktar du in dig på islandshäst? :)
Som sagt, jag tänker ta hjälp av islandshästutbildare för töltsättning.
Ville mer ha råd på vad jag ska titta på innan köpet eftersom jag inte ska provrida.
Jag har ridit islandshäst nu en termin (självklart inte i nybörjargrupp eftersom jag har ridit mycket på andra hästtyper) och gillar hästtypen, tycker om att jobba med utveckling av hästen. Vill främst ha en kompis för uteritter och lite träning på ridbanan. Tycker islandshäst skulle vara ypperlig för detta.

Varför tänker du inte provrida själv?

Det är nog inget särskilt att tänka på, det viktiga blir ju att du känner att det är rätt häst för dig. Att lynnet funkar till det du vill göra med hästen.

Gångarter behöver du nog ha en kunnig på plats för att kunna bedöma kvaliteten på, om den inte är visad som föl eller så.
Om den inte gillar att trava för hand är det viktigt att veterinären är van vid islänningars rörelsemönster på besiktningen.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 453
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
113 182
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
138 362
Senast: pepp
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 328
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar