Fazeem
Trådstartare
Jo såklart beror det på klippning. Jag tänkte nog klippa nu i slutet av september, men det blir nog halvklippning hela vintern sen. Då kan han torka snabbare efter motion. Vågar inte ha honom otäckad även om han skulle vara oklippt då han spänner ryggen så lätt.Det där beror ju alldeles på hur mycket (och när) du tänker klippa. När vi hade gammelhästen inhyrd så gick han på lösdrift. Brukade alltid halvklippa/spårklippa augusti, september och oktober (han satte mycket päls tidigt och var påverkad av det så länge det var varmt). Därefter fick pälsen växa fritt fram till mars, då vi eventuellt klippte igen. Han fick regntäcke när det regnade, men i övrigt var mitt mål med hans klippning att underlätta torkning när han blev svettig (och undvika att han blev svettig så det droppade), men samtidigt göra det möjligt att gå ute utan täcke vid okej väder. Tycker strategin funkade bra!
Nu när vi har egen gård o stall, så går hästarna in på box på natten och får därför av sig täckena delar av dygnet. Jag håller fast vid min "klippstrategi" med min ridhäst, men J helklipper de tre hon rider tidigt på säsongen och går eventuellt över till halvklippning senare för att ge lite isolering under täcket när det är som kallast. De tre hästarna har alltid täcke ute, och halstäcke vid skitväder eller sträng kyla. Har inte märkt att det skulle vara elakt mot manen så länge man har täcken med "blank" insida som glider lätt. Lilla fuxen får lätt skav på bogarna, så han har bogskydd under täcket.
Jag tror att alla hans halstäcken har sånt glansigt foder över manen, hoppas det räcker då! Jag blir glad om jag slipper bogskydd också, det är så himla bökigt. Men det är ju lätt att få tag i i alla fall, om det skulle behövas.