Gamla hösilagebollar

fejko

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.

Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.
Täckodla, skitenkelt. Om du vill skapa ett potatisland lägger du bara ut potatisarna direkt på marken utan att gräva och täcker sedan med det kasserade hösilaget. Sköter sig själv, ingen ogräsrensning, ingen kupning och bara lite vatten om det inte regnar på 2 månader.

Men varför skulle det inte gå att lyfta dem? Är nätet borttaget?

Förutom problemet med att lyfta dem så är det bara att placera de mögliga bollarna, på någon plats i den egna skogen där man man tycker att lite mer jord skulle bli bra. Nät och plast ska bort såklart, det ska inte "ut i skogen".

Det har hänt oss att vi inte hittar (stora) mögelfläckar förrän efter att vi tagit bort nätet.

Men vi tar och klämmer åt allt vad det går med balklämman, och kör iväg ut skogen. Det mesta brukar följa med.

Ibland ramlar det loss lite, ibland lite mer. Hamnar spillet det dumt till så får man städa bort det.

Vill viltet äta på balarna, så får de det. Till våren så är de borta. Vill man ta jobbet att sprida ut dem, får man väl göra det, annars så ställer man dem som de är.

Det finns inga restriktioner mot att ställa ut "fula" balar på egen mark. Det räknas inte som gödsel.

Har man ingen egen mark, så brukar jägare vara betydligt mer toleranta mot "fula" ensilagebalar än vad vi brukar vara gentemot våra tamdjur, och har ofta lämpliga ställen där de gärna ställer en bal eller två.

Täckodla, skitenkelt. Om du vill skapa ett potatisland lägger du bara ut potatisarna direkt på marken utan att gräva och täcker sedan med det kasserade hösilaget. Sköter sig själv, ingen ogräsrensning, ingen kupning och bara lite vatten om det inte regnar på 2 månader.
Det blir väldigt mycket potatisland av två fullstora ensilagebalar...

Vi brukar göra ungefär så när vi ska byta plats på potatislandet, men om man har mer måttfull storlek på landet så räcker ju några varv från en bal väldigt långt.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 668
Senast: Intejag
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 610
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka