Hur är man tryggheten själv för hunden i mötessituationer?

blabla55

Trådstartare
Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att hälsa. Vad gör du med din kropp/position/röst/koppelhållande för att göra eller hålla hunden lugn?

I situationen kan den andra hunden tänkas reagera på olika sätt: stå och stirra, ignorera oss, skälla upprört eller slänga sig mot oss. Och ens egen hund kan ju göra dessa olika saker tillbaka till den hunden, lite svårt att observera båda två samtidigt.

Jag lägger ingen vikt vid vad den andra hunden gör. Inte min hund - inte mitt problem. För mig och min hund kvittar det om mötande hund står och blänger, kastar sig i kopplet, skäller, morrar, piper, gör lekinviter eller biter sin matte/husse i smalbenen. Min hund ska vara med mig, och det är vad jag lägger mitt fokus på.

Jag kortar inte upp kopplet. Som jag fått lära mig (och jag tycker att det känns vettigt) signalerar jag då till hunden "Pass på, nu händer det något, nu måste vi vara beredda" vilket förstås sätter spänningar i både mig och min hund. I stället har jag kvar samma koppellängd och går på som vanligt. Om min hund reagerar vid hundmöten och blir svår att få kontakt med, ökar jag avståndet (innan jag "tappat" hunden) till ett där min hund fortfarande är kontaktbar och går att kommunicera med. Jag pratar vid behov med min hund, eller laddar upp med några godisar så att jag kan avleda och/eller belöna önskvärt beteende. Vilket, för mig, är: Fortsätt gå precis som vanligt.

Nu har min hund egentligen inga problem med hundmöten, enda gången hon "svarar" är om den andra är en retriever eller spaniel som vill leka, det kan hon tycka är en bra ide. Annars går hon mest förbi och ignorerar rädda och stressade hundar, kan t o m vända bort huvudet och nosa på annat för att lugna. Tror aldrig vi träffat någon riktigt aggressiv någon gång.

Men jag lärde tidigt in ett "bara forsätt gå"-kommando och fokuserar helt på henne och att hon ska uppföra sig. Det kanske kan funka även på hundar som har svårare för möten. Då får de en uppgift.
Jag kortar också alltid kopplet när vi möter någon, oavsett om de har hund med eller inte så hon är van vid det och det inte triggar henne.

Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att hälsa. Vad gör du med din kropp/position/röst/koppelhållande för att göra eller hålla hunden lugn?

I situationen kan den andra hunden tänkas reagera på olika sätt: stå och stirra, ignorera oss, skälla upprört eller slänga sig mot oss. Och ens egen hund kan ju göra dessa olika saker tillbaka till den hunden, lite svårt att observera båda två samtidigt.
En sak som jag tycker alltid hjälper om min hund skulle bli tveksam är att titta på den andra ägaren och säga hej hej och le, det gör alltid att min hunds kroppsspråk mjuknar och han känner sig trygg. Pluss att den andra ägaren oftare också blir glad tillbaka och även dens hund mjuknar betydligt och blir lugnare.

Annars gör jag ingen som helst grej av det, förväntar mig att det ska gå bra och min hund lyssnar bra på det.

När min hund var yngre dock så hade jag ofta en leksak med mej om det var så att han ville fram till någon annan, då distraherade jag honom med den och direkt efter mötet så kastade jag den framåt så fokus hamnade framåt och inte åt den andra hunden.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 216
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka