Ovillig ponny

Isan83

Trådstartare
Utbildning av ponny.

Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida barbacka längs vägen utan problem när jag leder honom.

Men så fort man försöker få kontakt med munnen så drar han ner huvudet och tjorvar med bettet. (Han ska kollas i munnen inom kort!) Men han gör samma sak med bettlöst.

Och på ridbanan så stannar han vid grinden varje varv och vägrar gå.

Jag tycker inte det känns bra. Han känns ju inte vidare arbetsvillig.
Är det vanligt att outbildade ponnyer gör så eller är något galet?

Är det för jobbigt? Eller för svårt?

Är ryttaren för tung? Har sagt Max 55kg.

De få gånger jag longerat så har höger varv fungerat bra men vänster går inte alls. Han bara vänder in å vill byta varv.

Har provat tömköra men han vill inte ha kontakt med tömmarna där heller och då blir det svårt att styra.

Behöver jag vara mer tydlig/bestämd.

Eller har han ont?
Han har ingen ledhälta. Möjligen en låsning i ryggen, väntar besök av equiterapeut.
Han har patella upphakning.

Han har bara ridits barbacka, iaf under min korta tid som ägare.

Har ni något tips?

Utbildning av ponny.

Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida barbacka längs vägen utan problem när jag leder honom.

Men så fort man försöker få kontakt med munnen så drar han ner huvudet och tjorvar med bettet. (Han ska kollas i munnen inom kort!) Men han gör samma sak med bettlöst.

Och på ridbanan så stannar han vid grinden varje varv och vägrar gå.

Jag tycker inte det känns bra. Han känns ju inte vidare arbetsvillig.
Är det vanligt att outbildade ponnyer gör så eller är något galet?

Är det för jobbigt? Eller för svårt?

Är ryttaren för tung? Har sagt Max 55kg.

De få gånger jag longerat så har höger varv fungerat bra men vänster går inte alls. Han bara vänder in å vill byta varv.

Har provat tömköra men han vill inte ha kontakt med tömmarna där heller och då blir det svårt att styra.

Behöver jag vara mer tydlig/bestämd.

Eller har han ont?
Han har ingen ledhälta. Möjligen en låsning i ryggen, väntar besök av equiterapeut.
Han har patella upphakning.

Han har bara ridits barbacka, iaf under min korta tid som ägare.

Har ni något tips?
Du skriver att han inte gjort mycket innan. Vad innebär det ? Är den alltså inte inriden eller vilken nivå ligger den på?
Om den knappt är inriden så tror jag ni begär för mkt och måste backa.
Att det funkar att leda den och rida barbacka kanske beror på att det är på den nivå som den ligger på? Medan longera, tömköra, rida på ridbanan är nya saker som han inte förstår?

Jag vet inte exakt vad han gjort tidigare. Men vet att en duktig tjej ridit honom några enstaka gånger och travat.

Men ni har nog rätt, jag får backa ett steg. Å ta det lite mer chill.

Att lämna bort honom på inridning känns onödigt stressande för honom, byta stall mm. (Han står kvar i samma stall som med tidigare ägare)

Jag har själv ridit in och utbildat flera travhästar så jag är ingen nybörjare. Dock inte van denna ovillighet. Fördelen med travhästar att de har naturligt påskjut.
Och jag kan inte själv rida ponnyn eftersom jag är för tung 😅

Självklart ska ni inte stressa, men min 17 år gamla islandshäst, mer än van som ridhäst, beter sig exakt likadant om jag sätter oerfaren ryttare på henne. Hon har andra ponnyfasoner också, äter allt inom räckhåll när man rider ute, blixtsnabba vändningar in på genvägar hem, sticker i galoppbackar.
Och i paddock är hon då rätt omöjlig om man inte sätter ner foten tidigt, står fastfrusen vid grinden, vänder och springer tillbaka till grinden, går i hälarna på ridläraren istället för på spåret, vevar med huvudet upp och ner när man försöker hålla i henne så hon inte kan smita iväg som hon vill.

Får tillägga att jag ridit in henne själv, och hon var snäll och okomplicerad, väldigt positiv till arbete, en häst som alla kan rida. Sen hade jag en medryttare som var ”för snäll” mot hästen och hon började med de här konsterna. Hade ett litet helsike med henne själv innan vi ånyo var överens om att det är jag som bestämmer och att man gör som jag säger.

Så jag tänker att vissa av de här beteenden du beskriver är inlärda och att man får jobba på att lära om, stanna vid grinden tex. Det behöver inte ha varit att ponnyn är besvärlig, utan att han fått lite för fria tyglar och hittat på saker själv. Särskilt om man varit orolig för låsningar och upphakningar kanske man lyssnat in lite för mycket på olika beteenden.

Som sagt jag hade försökt styra upp detta med tydlighet så snabbt som möjligt. Det handlar inte om att begära mer av ponnyn än den klarar, jättebra att backa lite, men vara superkonsekvent i att inte acceptera oönskade beteenden.

Den kanske inte gillar att bli riden av yngre barn? Det är dessutom ett russ villa brukar ha 10 rävar bakom varje öra.

Hitta en kavat och duktig ryttare som passar storleksmässigt som kan utbilda ponnyn. Det låter som att den helt enkelt inte tycker att det är roligt. Mitt russ tävlade hyggligt framgångsrikt i dressyr och hoppning , älskade gymkhana på ridskolan och allt kul man kan hitta på med ett rutinerat lite äldre barn liksom att dra sin rockard. Men satte man upp yngre barn så tyckte han de kunde fara och flyga och han såg till att de gjorde det.

Den kanske inte gillar att bli riden av yngre barn? Det är dessutom ett russ villa brukar ha 10 rävar bakom varje öra.

Hitta en kavat och duktig ryttare som passar storleksmässigt som kan utbilda ponnyn. Det låter som att den helt enkelt inte tycker att det är roligt. Mitt russ tävlade hyggligt framgångsrikt i dressyr och hoppning , älskade gymkhana på ridskolan och allt kul man kan hitta på med ett rutinerat lite äldre barn liksom att dra sin rockard. Men satte man upp yngre barn så tyckte han de kunde fara och flyga och han såg till att de gjorde det.
Snarare tvärtom. Han älskar barn och yngre barn funkar bättre. Han Kanske tyckte den äldre tjejen var för tung 🤷‍♀️

Snarare tvärtom. Han älskar barn och yngre barn funkar bättre. Han Kanske tyckte den äldre tjejen var för tung 🤷‍♀️
Aha ni har satt en tjej på 55 kg på honom. Jag vet ju inte hur stor han är, min visade tydligt att han inte ville bära mer än 45 kg. Men han var ett nätt russ och lite mindre.

Men älskar han de yngre barnen för att dessa är mer okunniga och inte begär något av honom? Det är ett inte helt ovanligt fenomen...

Av det du berättar om honom låter han outbildad och många av problemen ni upplever har säkert samband med det. Att ett äldre barn har travat med honom betyder inte att han har skolats in i ridningens svåra konst, utan han har säkert det mesta kvar att lära. Att gå framåt med ryttare, och för ryttarens hjälper, måste han lära sig, och han behöver få bli bekväm med bett och övrig utrustning. Jag tycker att ni ska ta hjälp av någon duktig ryttare. Att åka iväg hemifrån är säkert ingen stor grej för ponnyn, det kan till och med vara en nyttig upplevelse som kan bidra till hans mognad.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 457
N
Träning Hej alla! Provar att skriva om mitt problem här för att se om någon känner igen sig i och kan hjälpa mig! Har ett sto på 5 år med...
Svar
19
· Visningar
1 958
Senast: noreen
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Löpband till hund?