Utbildning av ponny.
Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida barbacka längs vägen utan problem när jag leder honom.
Men så fort man försöker få kontakt med munnen så drar han ner huvudet och tjorvar med bettet. (Han ska kollas i munnen inom kort!) Men han gör samma sak med bettlöst.
Och på ridbanan så stannar han vid grinden varje varv och vägrar gå.
Jag tycker inte det känns bra. Han känns ju inte vidare arbetsvillig.
Är det vanligt att outbildade ponnyer gör så eller är något galet?
Är det för jobbigt? Eller för svårt?
Är ryttaren för tung? Har sagt Max 55kg.
De få gånger jag longerat så har höger varv fungerat bra men vänster går inte alls. Han bara vänder in å vill byta varv.
Har provat tömköra men han vill inte ha kontakt med tömmarna där heller och då blir det svårt att styra.
Behöver jag vara mer tydlig/bestämd.
Eller har han ont?
Han har ingen ledhälta. Möjligen en låsning i ryggen, väntar besök av equiterapeut.
Han har patella upphakning.
Han har bara ridits barbacka, iaf under min korta tid som ägare.
Har ni något tips?
Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida barbacka längs vägen utan problem när jag leder honom.
Men så fort man försöker få kontakt med munnen så drar han ner huvudet och tjorvar med bettet. (Han ska kollas i munnen inom kort!) Men han gör samma sak med bettlöst.
Och på ridbanan så stannar han vid grinden varje varv och vägrar gå.
Jag tycker inte det känns bra. Han känns ju inte vidare arbetsvillig.
Är det vanligt att outbildade ponnyer gör så eller är något galet?
Är det för jobbigt? Eller för svårt?
Är ryttaren för tung? Har sagt Max 55kg.
De få gånger jag longerat så har höger varv fungerat bra men vänster går inte alls. Han bara vänder in å vill byta varv.
Har provat tömköra men han vill inte ha kontakt med tömmarna där heller och då blir det svårt att styra.
Behöver jag vara mer tydlig/bestämd.
Eller har han ont?
Han har ingen ledhälta. Möjligen en låsning i ryggen, väntar besök av equiterapeut.
Han har patella upphakning.
Han har bara ridits barbacka, iaf under min korta tid som ägare.
Har ni något tips?