- Svar: 13
- Visningar: 636
Hästar i Ystad hålls utomhus utan tillgång till skydd. Ägaren försvarade sig med milda väderprognoser, men länsstyrelsen bedömer bristerna som allvarliga och kräver åtgärder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med. Mild vinter än så länge, javisst. Men samtidigt är det regnigt och geggigt. Vilken häststackare vill stå i strilregn dag och natt? Mina går ute 6-20:30 och det känns alltid bra att de får komma in och torka upp och vila om nätterna.Alltså, jag är mycket väl medveten om att vissa raser ”klarar” sig bättre än andra med tex tjock päls, mkt foder blabla. Men jag skulle aldrig någonsin kunna ha samvete att ha ute mina hästar 24/7 UTAN skydd. När jag för över 20 år sedan byggde första skjulet på första egna gården och upptäckte hur mkt hästarna använde detta året om, nästan mer på sommaren än vintern så byggde vi genast skjul i alla hagarna så det finns plats för alla att söka skydd. Hur kan man ha samvete att låta hästarna gå utan skydd i alla väder? Stekande sol är lika hemskt som isande kyla. Det finns en gräns för hur mkt täcke klarar stå emot väta också.
Ja, jag bor ju också i Skåne och blåsten här är HEMSK, lägg till regnet på det liksom..Det visar alltid inte så kallt på graderna men det blåser ofta och mycket. Kan inte tänka mig det blåser mindre i ystad området precis. Mina hästar är alltid tröttare när de kommer in efter en blåsig dag. Kan inte vara så kul för denna personens hästar att mest troligen inte ens ha en torr plats att lägga sig på?Håller med. Mild vinter än så länge, javisst. Men samtidigt är det regnigt och geggigt. Vilken häststackare vill stå i strilregn dag och natt? Mina går ute 6-20:30 och det känns alltid bra att de får komma in och torka upp och vila om nätterna.
Mina tas in på nätterna även sommartid.Jag red ett tag i ett stall med ca 20 Islandshästar. Fantastiska hagar, riktigt bra ligghallar med ordentligt med plats … som aldrig användes … utom på sommaren då alla hästar stod inne.
Det var som ägaren sa … jag tycker det är jättebra med regler kring ligghall, men mina hästar uppskattar ligghallen mest sommartid.
(Eller som hen uttryckte det - varför finns det inte lag på ligghall sommartid då hästarna verkligen behöver det?)
Det är på dagarna de vill stå inne. Inte på nätterna…Mina tas in på nätterna även sommartid.
Varför då? Det är fullt med knott och mygg här på nätterna som hästarna är mer än tacksamma att slippa ifrån!Det är på dagarna de vill stå inne. Inte på nätterna…
Sol och värme. Men där räcker det ju att erbjuda dem någon form av skugga i hagen.Varför då? Det är fullt med knott och mygg här på nätterna som hästarna är mer än tacksamma att slippa ifrån!
Håller med, det är lika viktigt på sommaren. Vissa hästar har det hemskt som släpps ut på bete utan möjlighet att ta skydd från insekter och värme.Jag red ett tag i ett stall med ca 20 Islandshästar. Fantastiska hagar, riktigt bra ligghallar med ordentligt med plats … som aldrig användes … utom på sommaren då alla hästar stod inne.
Det var som ägaren sa … jag tycker det är jättebra med regler kring ligghall, men mina hästar uppskattar ligghallen mest sommartid.
(Eller som hen uttryckte det - varför finns det inte lag på ligghall sommartid då hästarna verkligen behöver det?)
Ja, precis. Alla hagar är ju inte platta frimärken på slätten...Sol och värme. Men där räcker det ju att erbjuda dem någon form av skugga i hagen.