Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Eftersom det är fler än jag här som tävlat under året så gissar jag att ni också fått enkäten om tävlingar från SIF? Och kanske även svarat? Era reflexioner?

Att man ens frågar hur vi tror att barn under 13 vill tävla ser jag ändå som ett steg framåt - det har varit måååånga synpunkter på detta sen de yngre juniorerna portades från SM (även lag-SM!!!!!) och jag ser det som naturligt att vi i likhet med SvRF skulle kunna ha en gräns på 10 år för att rida SM. Inom ridsporten generellt finns ju också så många sätt att utöva vår sport och att umgås med hästarna även utan att tävla, så jag förstår inte varför man skulle hålla tillbaka de som VILL tävla?

Ställer mig aningen fundersam till frågorna om tävling i lag och om det skulle kunna vara ett sätt att få fler att vilja tävla. För min del absolut INTE - i min värld finns det redan ett lag och det är min häst och jag. Det är det lagets samspel och prestation jag tycker ska stå i fokus, inte någon konstruerad lagtävling.

Om vi nu ska öka tävlandet (jag skriver OM - för min del är det inget självändamål) så tror jag på fler helt vanliga tävlingar på "mellannivå". Jag skulle önska att kunna få rida vanlig fyrgång och tölt (V1/V2 och T1/T3, alt T2/T4) med någon sorts nivåindelning så att inte yttersta eliten blandas med dem som just tagit steget från V5 eller T8 till en svårare klass. Och jag tror att det behöver finnas "officiella" indelningar i nivåer, inte bara att det som nu är upp till varje arrangör. Det verkar ju dessutom bara tillämpas i V5 och T8, mer sällan (jag har aldrig sett det) i de klasser som skulle kunna utgöra en verklig mellannivå. En klassindelning med kvalpoäng skulle ju dessutom kanske kunna utgöra ett mål i sig, så att inte SM-kval är den enda morot man kan ha - flera av oss kommer ju liksom aldrig dit!
 
Eftersom det är fler än jag här som tävlat under året så gissar jag att ni också fått enkäten om tävlingar från SIF? Och kanske även svarat? Era reflexioner?

Att man ens frågar hur vi tror att barn under 13 vill tävla ser jag ändå som ett steg framåt - det har varit måååånga synpunkter på detta sen de yngre juniorerna portades från SM (även lag-SM!!!!!) och jag ser det som naturligt att vi i likhet med SvRF skulle kunna ha en gräns på 10 år för att rida SM. Inom ridsporten generellt finns ju också så många sätt att utöva vår sport och att umgås med hästarna även utan att tävla, så jag förstår inte varför man skulle hålla tillbaka de som VILL tävla?

Ställer mig aningen fundersam till frågorna om tävling i lag och om det skulle kunna vara ett sätt att få fler att vilja tävla. För min del absolut INTE - i min värld finns det redan ett lag och det är min häst och jag. Det är det lagets samspel och prestation jag tycker ska stå i fokus, inte någon konstruerad lagtävling.

Om vi nu ska öka tävlandet (jag skriver OM - för min del är det inget självändamål) så tror jag på fler helt vanliga tävlingar på "mellannivå". Jag skulle önska att kunna få rida vanlig fyrgång och tölt (V1/V2 och T1/T3, alt T2/T4) med någon sorts nivåindelning så att inte yttersta eliten blandas med dem som just tagit steget från V5 eller T8 till en svårare klass. Och jag tror att det behöver finnas "officiella" indelningar i nivåer, inte bara att det som nu är upp till varje arrangör. Det verkar ju dessutom bara tillämpas i V5 och T8, mer sällan (jag har aldrig sett det) i de klasser som skulle kunna utgöra en verklig mellannivå. En klassindelning med kvalpoäng skulle ju dessutom kanske kunna utgöra ett mål i sig, så att inte SM-kval är den enda morot man kan ha - flera av oss kommer ju liksom aldrig dit!
Jag fick den och har svarat.

Jag tror inte heller på att lagtävling är ett sätt att få fler att tävla men jag personligen skulle kunna tycka att det är kul. Sen skulle det kunna vara roligt med lite cuptävlingar eller så. Resultat från 4 nivå 4 tävlingar som räknas ihop i slutet på nåt sätt eller liknande.

Jag håller med dig om nivåindelning osv, det känns som ett mycket större kliv att börja tävla exv V2 när jag vet att VM-hästar är bland motståndet. Nu gör jag personligen det inte pga att vi inte kan öka tölten och behålla nån slags ok takt ("Pass matte! Pass!") men ni förstår tanken. Jag har även tidigare efterlyst fler tävlingar med F2 men det verkar ha blivit det häromkring iaf.

Sen gillar jag att de frågade om hästvälfärd men jag undrar vad de kommer få för svar där.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
1 770
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
112 097
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
90 91 92
Svar
1 824
· Visningar
127 988
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 206
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp