Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Det är nog inget särskilt att tänka på, det viktiga blir ju att du känner att det är rätt häst för dig. Att lynnet funkar till det du vill göra med hästen.

Gångarter behöver du nog ha en kunnig på plats för att kunna bedöma kvaliteten på, om den inte är visad som föl eller så.
Om den inte gillar att trava för hand är det viktigt att veterinären är van vid islänningars rörelsemönster på besiktningen.
Tack!
Ja, det är främst lynnet och exteriör jag tänker titta på. Bra med tips om islandshästkunnig veterinär!
Har inte tänkt tävla, så kvalitet på gångarterna är inte det viktigaste, men ska ju ändå vara tillräckligt bra för ändamålet.
Bilder och filmer har ändå gett en fingervisning av vad jag kan förvänta mig.

Som sagt, jag tänker ta hjälp av islandshästutbildare för töltsättning.
Ville mer ha råd på vad jag ska titta på innan köpet eftersom jag inte ska provrida.
Jag har ridit islandshäst nu en termin (självklart inte i nybörjargrupp eftersom jag har ridit mycket på andra hästtyper) och gillar hästtypen, tycker om att jobba med utveckling av hästen. Vill främst ha en kompis för uteritter och lite träning på ridbanan. Tycker islandshäst skulle vara ypperlig för detta.
Det är många gånger mer stök med gångarterna än bara töltsättning. Man behöver vara beredd att de andra gångarterna kan stöka också och att det kan ta tid att hitta fyra eller fem rena gångarter och det är ofta ett jobb att även över tid behålla dessa.

För hästens del kvittar det ju om man får till gångarterna, men om man som ryttare förväntar sig att man köpt en ponny med möjlighet till tölt så kan man bli väldigt besviken.

Det är många gånger mer stök med gångarterna än bara töltsättning. Man behöver vara beredd att de andra gångarterna kan stöka också och att det kan ta tid att hitta fyra eller fem rena gångarter och det är ofta ett jobb att även över tid behålla dessa.

För hästens del kvittar det ju om man får till gångarterna, men om man som ryttare förväntar sig att man köpt en ponny med möjlighet till tölt så kan man bli väldigt besviken.
Jo, jag har koll på det.

@Fabian In Memoria får man se en bild på den söta lurvisisen? 😊 Jag kom inte heller från islandshästvärlden när jag bestämde mig för att jag absolut skulle ha en islandshäst och som du så var det inte så viktigt för mig vid provridning hur bra jag kunde tölta men fick alltid se ägare/importör/beridare visa hästarna jag tittade på innan jag satt upp. Då visste jag så att säga vad hästen kunde och att det bara hängde på att jag skulle lära mig. Jag letade inte efter unghäst dock men om du inte är helt låst vid och redan kärat ner dig i denna unghästen skulle jag säga att utmaningar får man alltid som hästägare men att det blir lite roligare om man gör det lite enklare för sig själv, så skulle satsa på en redan töltsatt islandshäst som du känner dig trygg nog att provrida, även om du inte där och då har känslan för gångarterna så kan du som van ”vanlig” ryttare får känslan om du gillar att rida just den hästen och klickar med den mer än från marken. Vet inte hur många du tittat på hittills men provrid många tills du hittar tills du träffar den som du inte kan leva utan 🥰

@Fabian In Memoria får man se en bild på den söta lurvisisen? 😊 Jag kom inte heller från islandshästvärlden när jag bestämde mig för att jag absolut skulle ha en islandshäst och som du så var det inte så viktigt för mig vid provridning hur bra jag kunde tölta men fick alltid se ägare/importör/beridare visa hästarna jag tittade på innan jag satt upp. Då visste jag så att säga vad hästen kunde och att det bara hängde på att jag skulle lära mig. Jag letade inte efter unghäst dock men om du inte är helt låst vid och redan kärat ner dig i denna unghästen skulle jag säga att utmaningar får man alltid som hästägare men att det blir lite roligare om man gör det lite enklare för sig själv, så skulle satsa på en redan töltsatt islandshäst som du känner dig trygg nog att provrida, även om du inte där och då har känslan för gångarterna så kan du som van ”vanlig” ryttare får känslan om du gillar att rida just den hästen och klickar med den mer än från marken. Vet inte hur många du tittat på hittills men provrid många tills du hittar tills du träffar den som du inte kan leva utan 🥰
Bild kommer så småningom! Det blir denna unghäst om inget oförutsett inträffar.
Jag är impulsmänniska de lux😂 och detta känns bra! Jag har ett flertal islandshästutbildare/beridare inom rimligt avstånd och kommer ta hjälp när det behövs.

@Fabian In Memoria du har fått det allra bästa rådet av @Cavallo tycker jag! Är man inte van vid islandshästen och dess gångarter så bör man satsa på en redan inriden och töltsatt häst. Det är dyrare men blir roligare! Rent krasst så kan du inte förvänta dig att kunna förbättra tölten på en häst förrän du ridit islandshäst i några år, utan det mest sannolika är att du till en början försämrar den. Vilket är helt okej med en vuxen häst som redan har befästa gångarter, men kan bli problematiskt med en unghäst.

Med det sagt så har jag två gånger köpt unga islandshästar (4 år) utan att provrida och i båda fallen blev det extremt bra :) Den första var oinriden och jag red in själv, hade kvar hästen tills han var 22! Den andra var bara precis inriden, jag avstod från att provrida, bara longerade och hanterade från marken för att känna att kontakten och samarbetsviljan fanns där. Han töltsattes senare av min dotter och tävlar nu på ganska hög nivå (är nu 7 år). MEN hade han hamnat hos någon som inte själv kan töltsätta eller hos unghästutbildare utan erfarenhet av annat än tre gångarter är jag övertygad om att han inte hade töltat idag.

Ett annat råd är att köpa en tillräckligt bra häst. Oavsett du ska rida i skogen eller på tävlingsbana är det SÅ mycket roligare att rida en väl utbildad häst med bra gångarter!

@Fabian In Memoria du har fått det allra bästa rådet av @Cavallo tycker jag! Är man inte van vid islandshästen och dess gångarter så bör man satsa på en redan inriden och töltsatt häst. Det är dyrare men blir roligare! Rent krasst så kan du inte förvänta dig att kunna förbättra tölten på en häst förrän du ridit islandshäst i några år, utan det mest sannolika är att du till en början försämrar den. Vilket är helt okej med en vuxen häst som redan har befästa gångarter, men kan bli problematiskt med en unghäst.

Med det sagt så har jag två gånger köpt unga islandshästar (4 år) utan att provrida och i båda fallen blev det extremt bra :) Den första var oinriden och jag red in själv, hade kvar hästen tills han var 22! Den andra var bara precis inriden, jag avstod från att provrida, bara longerade och hanterade från marken för att känna att kontakten och samarbetsviljan fanns där. Han töltsattes senare av min dotter och tävlar nu på ganska hög nivå (är nu 7 år). MEN hade han hamnat hos någon som inte själv kan töltsätta eller hos unghästutbildare utan erfarenhet av annat än tre gångarter är jag övertygad om att han inte hade töltat idag.

Ett annat råd är att köpa en tillräckligt bra häst. Oavsett du ska rida i skogen eller på tävlingsbana är det SÅ mycket roligare att rida en väl utbildad häst med bra gångarter!
Jag hör vad ni säger, men det var inte detta jag frågade om.
Jag rider på Agersta och har ridit ett flertal av deras hästar, från tävlingshästar med superbra gångarter till de som har lite svårare för sig. Jag har kunskap nog att känna om tölten blir passaktig eller galoppen blir fyrtaktig. Jag har läst på en hel del om islandshästens gångarter och hur de kan utvecklas. Jag bor inte långt ifrån fler islandshästutbildare/tränare och kan om jag behöver anlita dem både till att komma till mig och rida hästen och/ eller träna mig. Eller låta hästen stå hos dem under en period om det behövs. Så den biten kommer finnas på plats.
Jag tycker om att utvecklas tillsammans med min häst och har inte bråttom att ha en färdig häst. Efter en tid utan egen häst som enbart ridskoleryttare har jag identifierat att det är det dagliga umgänget och relationen med min häst som jag saknar. Att göra upp planer för hästens utbildning och utveckling och se de framsteg vi gör tillsammans. Från glädjen till att lyckas lyfta alla ben (problematik som jag hade med en häst), till att lyckas med förvänd galopp (det jag tränade senast med min senaste häst), eller att kunna tömköra i terrängen. Jag har verktyg och övningar för att bygga upp styrka och kondition och liksidighet såväl från marken som uppsuttet.

Det låter som om ni försöker övertyga mig om att inte köpa islandshäst eller unghäst, men jag avgör ju vad jag vill ha! En häst är en häst, grunderna skiljer inte så mycket även om det råkar finnas fler gångarter.

Jag rider på Agersta och har ridit ett flertal av deras hästar, från tävlingshästar med superbra gångarter till de som har lite svårare för sig. Jag har kunskap nog att känna om tölten blir passaktig eller galoppen blir fyrtaktig. Jag har läst på en hel del om islandshästens gångarter och hur de kan utvecklas. Jag bor inte långt ifrån fler islandshästutbildare/tränare och kan om jag behöver anlita dem både till att komma till mig och rida hästen och/ eller träna mig. Eller låta hästen stå hos dem under en period om det behövs. Så den biten kommer finnas på plats.
Jag tycker om att utvecklas tillsammans med min häst och har inte bråttom att ha en färdig häst. Efter en tid utan egen häst som enbart ridskoleryttare har jag identifierat att det är det dagliga umgänget och relationen med min häst som jag saknar. Att göra upp planer för hästens utbildning och utveckling och se de framsteg vi gör tillsammans. Från glädjen till att lyckas lyfta alla ben (problematik som jag hade med en häst), till att lyckas med förvänd galopp (det jag tränade senast med min senaste häst), eller att kunna tömköra i terrängen. Jag har verktyg och övningar för att bygga upp styrka och kondition och liksidighet såväl från marken som uppsuttet.

Det låter som om ni försöker övertyga mig om att inte köpa islandshäst eller unghäst, men jag avgör ju vad jag vill ha! En häst är en häst, grunderna skiljer inte så mycket även om det råkar finnas fler gångarter.
Ingen försöker övertyga dig om någonting, bara berätta hur det kan vara så du slipper bli besviken.

Jag förstår att det kan kännas tråkigt att få de råd du fått men samtidigt håller jag med de andra i tråden. Det är väldigt vanligt med storhästmänniskor som underskattar vad det innebär att skaffa islandshäst vilket naturligtvis färgar de råd du får.

Jag hade mer islandshästbakgrund än du när jag köpte min häst som en väldigt oriden 6-åring. Jag red honom och blev kär innan jag bestämde mig för att köpa, sen provade jag verkligen allt jag kunde komma på innan jag till slut slog till. Ändå underskattade jag vad jag behövde veta om islandshästar när jag väl hade min egna.

Det du vill ha med umgänget och relationen kan du få även med en mer färdig häst, man slutar ju aldrig göra upp planer och se gemensamma framsteg med hästen. Nu har du ju bestämt dig för denna unghästen så då hoppas jag på att det blir bra för er. Som tidigare sagts, se till att ha islandshästkunnig veterinär som besiktigar för andra kan bli lite förvirrade :)

Det jag verkligen kan rekommendera är att ha islandshästkunniga människor i närheten för alla "dumma" frågor med (finns naturligtvis inga dumma frågor), en av sakerna jag hade mest nytta av de första åren var någon som kunde hjälpa till och titta om hästen haltade av det där såret eller om han bara kände för att gå någon skum takt när jag longerade den dagen...

Lycka till!

De storhästmänniskor jag vet om som konverterat till islandshäst har det gått ypperligt bra för.
Se till att ta hjälp av en tränare från start så kommer du få hjälp och verktyg att träna din häst på ett bra sätt.
Jag hade gärna sett en bra trav och galopp vid longering. Kolla upp stammen också så det inte är två fyrgångsföräldrar till hästen. Tänker mest så inte tölten är så svår att hitta se .

Titta gärna på häst hos någon störreuppfödare eller förmedlare och förklara din erfarenhet och vad du önskar för typ av häst. Lättare för dem att erbjuda vad du vill ha, än en privatperson som har EN häst de gärna vill bli av med.

Jag har ridit på Agersta i flera år, haft åtta egna unghästar varav fyra egna uppfödningar. Dock ingen islandshäst och jag känner mig definitivt inte redo för en unghäst av rasen islandshäst. Tycker att råden du fått i tråden är i all välmening, speciellt som det blivit så fel vid tidigare hästköp.

Islandshästar är faktiskt väldigt speciella, de är inte bara som vilken häst som helst fast med fler gångarter, vi har ett ansvar att förvalta denna speciella ras och jag möttes också av vad som kändes som lite ”gate keeping” när jag skulle köpa isis, jag tror det är att islandsmänniskor är beskyddande över att arvet tas om hand väl 😊 Välkommen till vår grupp @Fabian In Memoria jag tycker det låter som du har jättebra stöd genom islandshästridskolan och kontakterna du har, det kommer säkert att bli bra! Ska du ha hästen på ett islandsstall? Jag har min på ett vanligt stall och det funkar jättebra det med, men har en islandshovslagare (viktigt!) och islandstränare (också viktigt) 😊

Islandshästar är faktiskt väldigt speciella, de är inte bara som vilken häst som helst fast med fler gångarter, vi har ett ansvar att förvalta denna speciella ras och jag möttes också av vad som kändes som lite ”gate keeping” när jag skulle köpa isis, jag tror det är att islandsmänniskor är beskyddande över att arvet tas om hand väl 😊 Välkommen till vår grupp @Fabian In Memoria jag tycker det låter som du har jättebra stöd genom islandshästridskolan och kontakterna du har, det kommer säkert att bli bra! Ska du ha hästen på ett islandsstall? Jag har min på ett vanligt stall och det funkar jättebra det med, men har en islandshovslagare (viktigt!) och islandstränare (också viktigt) 😊
Jag bryr mig inte ett dugg om förvaltande, däremot kan det bli tråkigt om man inte förstår vad man köper. Jag har heller aldrig haft någon islandshäst-hovslagare, däremot duktiga hovisar.

speciellt som det blivit så fel vid tidigare hästköp.
👀

….man spontanköper väl inte en ny häst, unghäst dessutom…. under dessa premisser. Vad är det som sker 😳

( Hoppas det inte handlar om pengar, för felköp är bara dyrare i längden, och anlita utbildad hjälp är dessutom dyrt, och man kan ju hellre spara det som stallhyran kostar på ett sparkonto medan man inte har häst och snart ha råd att köpa en mer utbildad häst. )

Jag försöker inte övertyga dig om någonting, bara ge någon typ av realistiskt råd även om det inte är exakt vad du bett om. Jag har hållit på länge med islandshästar (haft egna sen -97, ridit sen 80-talet) och de allra vanligaste felen jag ser folk göra när de köper sin första islandshäst är 1) köpa för ung och outbildad häst och sedan inte riktigt reda ut det, 2) inte köpa en tillräckligt bra häst och 3) överskatta sin egen förmåga att rida en häst med fler gångarter än tre.

Givetvis kan det ändå gå jättebra, särskilt givet dina möjligheter att ta hjälp, och självklart är det en stor fördel att ha lång erfarenhet av hästar och ridning generellt, om än inte islandshästar, men islandshästen kommer ändå med en del saker som man kanske inte till fullo lär sig behärska på en termins islandshästridskola hur bra den än är. Jag har också sett dina tidigare trådar om mindre lyckade hästköp och då är det kanske inte så konstigt att varna för de fallgropar som faktiskt finns?

För min del handlar det inte om någon ”gatekeeping”, snarare om att försöka vara realistisk och inte till varje pris rekommendera islandshäst till alla 😊

Jag har ridit på Agersta i flera år, haft åtta egna unghästar varav fyra egna uppfödningar. Dock ingen islandshäst och jag känner mig definitivt inte redo för en unghäst av rasen islandshäst. Tycker att råden du fått i tråden är i all välmening, speciellt som det blivit så fel vid tidigare hästköp.
Man får ju inte hela bilden genom några inlägg på buke.
Jag vill inte outa hela mig och kanske inte skriver ut precis allt. Framförallt inte när allt går bra och man inte har några frågor eller funderingar. Vet inte om det framgått så mycket men jag redde ut halvblodet efter olyckan (med hjälp utav bra häst människor förstås!) och enda anledningen till att han inte är kvar idag beror ju på hans skador och att han blev utdömd. Fjordingen som jag köpte sedan hade allt jag ville ha och jag sålde henne pga mina hälsoproblem och svårigheterna att sköta alla åtaganden i stallet och jag visste att hon fick ett bra hem hos medryttaren. Jag saknar båda dessa hästar jättemycket.

Det är inte ett islandshäststall. Ett litet privatstall nära där jag bor. Finns en isis i grannstallet. Och ett större islandshäststall inte så långt bort som har tränare och ovalbana. (Vanlig ridbana och fina ridstigar finns vid stallet).

👀

….man spontanköper väl inte en ny häst, unghäst dessutom…. under dessa premisser. Vad är det som sker 😳

( Hoppas det inte handlar om pengar, för felköp är bara dyrare i längden, och anlita utbildad hjälp är dessutom dyrt, och man kan ju hellre spara det som stallhyran kostar på ett sparkonto medan man inte har häst och snart ha råd att köpa en mer utbildad häst. )
Vet inte varför du skriver så. Jag är väl i min fulla rätt att spontant bestämma mig för att jag vill köpa ny häst? Hur lång tid tycker du är lämpligt att fundera, överväga eller vad du nu tycker jag behöver göra innan jag får leta efter en ny häst?

Jag har både letat efter medryttarhäst och foderhäst för jag tänkte att jag inte är helt redo för att köpa häst, men med tanke på utbudet kom jag ändå fram till att köpa en häst ändå blir det bästa.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 17 18 19
Svar
371
· Visningar
8 312
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 949
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 221
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 444
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka