Regntäcke

TantAgda

Trådstartare
Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu!
Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller mindre varje dag iaf någon av alla gånger som man ska ut -börjar med andra ord tröttna på blöta hundar!

Har backontrack täcken i olika tjocklekar och canellanaulltäcke men inget som står emot väta på det sättet -har ni några tips?

Tänker något tunt så man kan ha det även när det är varmare. Vill att det ska täcka så mycket som möjligt men utan att vara en overall med ben.
Ska vara till två kelpies och en norrbottenspets så svanshål måste finnas.

Jag har provat en del olika regntäcken, men överlägset bäst hittills är Non-stop Dogwears variant. Jag har både det ofodrade och det fodrade. Sitter som en smäck på min dvärgschnauzer som hatar täcken som trycker mot svansen. Dessa har en dragsko med resår baktill = går att anpassa efter svansen. Dessutom håller de tätt. Flera billigare varianter jag testat, håller inte alls lika bra om det regnar riktigt ordentligt.

Non stop Fjord. Det har en vattenpelare på 15000 och sitter riktigt bra på förvånansvärt många hundtyper. Har sett det sitta bra på alla varianter av brukshundar, samt vinthundar, cane corso och någon mer lågbent vovve.

Många täcken som säljs som regntäcken har knappt vattenpelare nog att vara mer än vattenavstötande...

Säger också Non stop dogwear fjord. Sitter superbra på både mindre och stora hundar. Jag har isländsk fårhund och hennes spetssvans får plats utan problem. Bästa med täcket är att det verkligen inte regnar igenom. Kan vara ute 2 timmar i ihållande regn och hunden är fortfarande torr när man kommer in. Hål på maggjorden så att det inte ansamlas vatten. Men kanske inte är den tunnaste modellen på marknaden?

20240821_185118.webp
Säger oxå non-stop dogwear fjord täcket. Älskar mitt 😍

En del borde definitivt inte få kallas regntäcken. :cautious:
Jag hade t ex ett från ett billigare märke. Det tålde typ 2 regndroppar, sen var hunden lika blöt under täcket som utanpå.
Jag köpte nyligen ett som jag faktiskt reklamerade. Efter den korta rastningsrundan i normalt regn var hunden genomblöt på tre olika punkter på kroppen. Uselt. Från och med då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa regntäcke som inte har vettig vattenpelare.

På många står det ju inte ens sådan information. Roligt var också när jag gick in i en butik och frågade hur tåligt regntäcket av deras egna märke var, eftersom det inte stod något på hemsidan. De kunde inte svara, men försökte övertyga mig om att de hört något om det och att det skulle vara "förvånansvärt mycket och jättebra" :p Jag köpte inget täcke då heller.

Jag köpte nyligen ett som jag faktiskt reklamerade. Efter den korta rastningsrundan i normalt regn var hunden genomblöt på tre olika punkter på kroppen. Uselt. Från och med då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa regntäcke som inte har vettig vattenpelare.

På många står det ju inte ens sådan information. Roligt var också när jag gick in i en butik och frågade hur tåligt regntäcket av deras egna märke var, eftersom det inte stod något på hemsidan. De kunde inte svara, men försökte övertyga mig om att de hört något om det och att det skulle vara "förvånansvärt mycket och jättebra" :p Jag köpte inget täcke då heller.
Jag köper inte heller något mer som inte har samma nivå av vattenpelare som regnkläder för människor. :p
Definitivt inget där det inte ens framgår om det tål mer än att någon springer förbi med en sprayflaska.

Då varken jag eller hunden gillar ösregn är vi sällan ute mer än 45 min åt gången. För det fungerar Hurtta Torrent bra. Vet dock inte om det passar en spets-svans.

Jag har pomppa regntäcke och det håller för regn, men det har inga bensnören vilket är ett minus då det oftast blåser ordentlig här.
Regnar det mycket och terriern har sitt vintertäcke på så kan jag mycket väl ha pomppatäcket ovanpå för det tar regnet så bra.

@TantAgda Jag har haft både äldre och nyare varianter från Hurtta och varit nöjd med alla. De har dragsko till de hundar som behöver det för svansen.
Men även Non-stop har bra kvalitet på sina saker.
Jag köper ofta dessa täcken begagnat då de har bra kvalitet och man kan få tag på i princip helt nya täcken för betydligt lägre pris.

Köpte nyligen Nonstop Fjord till alla fyra, fungerade fint idag i 1,5 timme i ösregn!
Har haft billigare från Gekås som har hållit vätan bra, men passformen är inte lysande. Även Granngårdens har funkat, men de behövde ordentliga nu!

Jag tycker Pomppas Sporttipomppa är sjukt bra. Håller för ihållande regn och har en överlägsen passform. Vattenpelare 10.000 mm. En av mina hundar är sådan att inget täcke sitter bra på henne förutom Sporttipomppa och Jumppapomppa (fleecetröjan) :)

Tre nya regntäcken inhandlade!
Butiken hade inte nonstop så det blev hurtta - ett monsoon och två mudventure. Allt på utförsäljning/rea så tre till priset av två!
Nu har vi ju förstås fått snö och minusgrader (ingen är särskilt förvånad 😒) så får invänta nästa regnperiod innan vi får testköra dom!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 302
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 515
Senast: fejt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 934
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka