Måste hästen gå i form?

Viktoria_

Trådstartare
Hej allihopa! 😊

Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med "korrekt" ridning. Tidigare har jag mest ridit ut i skogen utan några större kunskaper, men för ungefär ett år sedan skaffade jag min första egna häst (islänning) och har sedan dess börjat lära mig mer om ridning och hästhållning.

En sak jag har svårt att greppa är det här med att hästen måste "gå i form". Det tycker det kan kännas som en självklarhet för många, men jag vill gärna förstå varför innan jag gör något till en del av min ridning. Just nu upplever jag att våra ridpass är mycket trevligare och mer avslappnade när vi inte fokuserar så mycket på formen.

Något jag också har funderat på är att många verkar fokusera väldigt mycket på huvudets position – att hästens nos ska vara där den "ska vara". Men för mig känns det som att man riskerar att tappa resten av kroppen om man bara tänker på huvudet? Jag har hört att om man istället fokuserar på att hästen rör sig korrekt genom kroppen, bär upp sig och jobbar med sin egen balans, så kommer huvudet automatiskt hamna rätt (= att bara ha huvudet på "rätt plats" innebär således inte att hästen arbetar korrekt?). Det resonemanget känns mycket mer logiskt för mig, men jag är nyfiken på hur ni andra tänker om detta.

Så min fråga till er är: tycker ni att hästen alltid ska gå i form? Varför eller varför inte? Hur tänker ni kring att rida utan att fokusera på formen? Och om ni tränar hästen att gå i form, vad är det ni vill uppnå? Jag skulle verkligen uppskatta att få höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Jag vet att det finns många åsikter om detta, och jag hoppas kunna få en öppen och nyanserad diskussion. Alla tankar är välkomna, både från er som är mer erfarna och er som kanske också är i början av er ridresa.

Tack på förhand för att ni delar med er! 🐴💬

Hästens form ska vara ändamålsenlig för det som den ska utföra, dvs den ska vara i balans och använda ryggmusklerna för att bära upp ryttaren. Det är alltså inte ett självändamål utan en del av att få hästen att fungera väl och hålla för arbetet det innebär att bära en ryttare. Jämför med att ha ett jobb som innebär tunga lyft - du måste lära dig rätt teknik och att rätt muskler arbetar för att inte slita ut kroppen. Huvudets position är givetvis inte det som avgör om hästen använder musklerna rätt, men samtidigt använder inte hästen ryggen rätt om den spänner underhals och drar upp huvudet - lika lite som den använder ryggen rätt om den drar in nosen mot bringan. Ridning är komplext.

Hej allihopa! 😊

Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med "korrekt" ridning. Tidigare har jag mest ridit ut i skogen utan några större kunskaper, men för ungefär ett år sedan skaffade jag min första egna häst (islänning) och har sedan dess börjat lära mig mer om ridning och hästhållning.

En sak jag har svårt att greppa är det här med att hästen måste "gå i form". Det tycker det kan kännas som en självklarhet för många, men jag vill gärna förstå varför innan jag gör något till en del av min ridning. Just nu upplever jag att våra ridpass är mycket trevligare och mer avslappnade när vi inte fokuserar så mycket på formen.

Något jag också har funderat på är att många verkar fokusera väldigt mycket på huvudets position – att hästens nos ska vara där den "ska vara". Men för mig känns det som att man riskerar att tappa resten av kroppen om man bara tänker på huvudet? Jag har hört att om man istället fokuserar på att hästen rör sig korrekt genom kroppen, bär upp sig och jobbar med sin egen balans, så kommer huvudet automatiskt hamna rätt (= att bara ha huvudet på "rätt plats" innebär således inte att hästen arbetar korrekt?). Det resonemanget känns mycket mer logiskt för mig, men jag är nyfiken på hur ni andra tänker om detta.

Så min fråga till er är: tycker ni att hästen alltid ska gå i form? Varför eller varför inte? Hur tänker ni kring att rida utan att fokusera på formen? Och om ni tränar hästen att gå i form, vad är det ni vill uppnå? Jag skulle verkligen uppskatta att få höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne.

Jag vet att det finns många åsikter om detta, och jag hoppas kunna få en öppen och nyanserad diskussion. Alla tankar är välkomna, både från er som är mer erfarna och er som kanske också är i början av er ridresa.

Tack på förhand för att ni delar med er! 🐴💬
Första frågan blir ju vilken form? Att rida i en dressyrform om det är distans du rider blir inte alls bra.

Det har du rätt i, jag tänkte på dressyrform :)
Jag ser inte dressyrformen som skild från annan form! Form handlar om att hästen bär rätt för den uppgift den ska utföra. Eftersom uppgifterna ser olika ut ser formen olika ut. Jag tror absolut det är nyttigt för distanshästen att kunna gå i lämplig form för lätt dressyr på bana, det kommer underlätta för den att gå i lämplig form för att bära ryttare under lång tid långa sträckor - även om formen till det yttre kommer se lite olika ut. Samma sak med t ex en hopphäst. Den ska gå i en form lämplig för hoppning. Det underlättar om den även arbetar med dressyr.

Jag ser inte dressyrformen som skild från annan form! Form handlar om att hästen bär rätt för den uppgift den ska utföra. Eftersom uppgifterna ser olika ut ser formen olika ut. Jag tror absolut det är nyttigt för distanshästen att kunna gå i lämplig form för lätt dressyr på bana, det kommer underlätta för den att gå i lämplig form för att bära ryttare under lång tid långa sträckor - även om formen till det yttre kommer se lite olika ut. Samma sak med t ex en hopphäst. Den ska gå i en form lämplig för hoppning. Det underlättar om den även arbetar med dressyr.
Tack för ditt svar! Jag tycker du beskriver det väldigt bra – att formen varierar beroende på vilken uppgift hästen ska utföra. Det känns så logiskt att olika typer av arbete kräver olika sätt att bära sig.

Samtidigt upplever jag att det ibland blir lite för mycket fokus på huvudets position, som om det vore det enda som spelar roll. Jag kan nästan få känslan av att tanken är att "så länge huvudet är på rätt plats så går hästen korrekt", men det kan ju inte vara hela sanningen? Jag tänker på ett exempel från oss människor: Om man har ett jobb som innebär tunga lyft kanske det ser ut som att man bär korrekt om man tex har rak rygg när man lyfter, men det betyder ju inte nödvändigtvis att man faktiskt använder rätt muskler eller undviker skador.

När du säger att formen varierar beroende på uppgiften, har du kanske några exempel på bilder som visar olika former som du tycker är bra för till exempel dressyr, hoppning, distans och vardagsridning? Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i praktiken och förstå det ännu bättre.

Tack för ditt svar! Jag tycker du beskriver det väldigt bra – att formen varierar beroende på vilken uppgift hästen ska utföra. Det känns så logiskt att olika typer av arbete kräver olika sätt att bära sig.

Samtidigt upplever jag att det ibland blir lite för mycket fokus på huvudets position, som om det vore det enda som spelar roll. Jag kan nästan få känslan av att tanken är att "så länge huvudet är på rätt plats så går hästen korrekt", men det kan ju inte vara hela sanningen? Jag tänker på ett exempel från oss människor: Om man har ett jobb som innebär tunga lyft kanske det ser ut som att man bär korrekt om man tex har rak rygg när man lyfter, men det betyder ju inte nödvändigtvis att man faktiskt använder rätt muskler eller undviker skador.

När du säger att formen varierar beroende på uppgiften, har du kanske några exempel på bilder som visar olika former som du tycker är bra för till exempel dressyr, hoppning, distans och vardagsridning? Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i praktiken och förstå det ännu bättre.
Huvudet är ju kvittot, så att säga. Man vill ha eftergift. Men såklart ska man inte fokusera på huvudet, men när hästen slappnar av och jobbar korrekt, då kommer kvittot också. Det innebär inte att man ska börja där.

Precis som @Mabuse säger nedan - huvudet blir lite av ett kvitto, och det är något som är lätt att både se och känna. Men jag håller inte alls med dig om det du beskriver att folk resonerar "så länge huvudet är på plats går hästen korrekt". Jag upplever att det är mer något som folk säger för att argumentera emot att hästen ska arbeta i form, inte något som de som verkligen jobbar sina hästar tänker. De flesta ryttare jag ser och pratar med har full förståelse för vad de vill uppnå och är inte alls nosfixerade. Jag tycker faktiskt den största nosfixeringen finns hos de som är livrädda för att nosen ska tippa in lite för mycket! Men en sak som jag ser som viktigt är kontakten. Det är inte helt ovanligt att ryttare rider med glapp tygel för att inte riskera att "dra in nosen". Det gör att kontakten blir obefintlig i bästa fall och ryckig i sämsta fall. Det är ett dåligt utgångsläge för att få upp rygg och få kontakt mellan hals och bakben över ryggen. Tyvärr har jag inga bilder att dela med mig av just nu, och vill inte heller använda andra personer som illustration för vad jag tycker och tänker. Men jag tror det allra bästa för att lära sig är att försöka se mycket ridning, gärna träningar med bra tränare, och försöka förstå vad du ser och vad som händer i hästens kropp. Jag har inte varit på Gillian Higgins clinics men tänker att de kanske också kan vara ett sätt att förstå. Hon målar ut skelett och muskler på hästarna för att visa vad som händer. Det kanske finns att hitta på Youtube?

Precis som @Mabuse säger nedan - huvudet blir lite av ett kvitto, och det är något som är lätt att både se och känna. Men jag håller inte alls med dig om det du beskriver att folk resonerar "så länge huvudet är på plats går hästen korrekt". Jag upplever att det är mer något som folk säger för att argumentera emot att hästen ska arbeta i form, inte något som de som verkligen jobbar sina hästar tänker. De flesta ryttare jag ser och pratar med har full förståelse för vad de vill uppnå och är inte alls nosfixerade. Jag tycker faktiskt den största nosfixeringen finns hos de som är livrädda för att nosen ska tippa in lite för mycket! Men en sak som jag ser som viktigt är kontakten. Det är inte helt ovanligt att ryttare rider med glapp tygel för att inte riskera att "dra in nosen". Det gör att kontakten blir obefintlig i bästa fall och ryckig i sämsta fall. Det är ett dåligt utgångsläge för att få upp rygg och få kontakt mellan hals och bakben över ryggen. Tyvärr har jag inga bilder att dela med mig av just nu, och vill inte heller använda andra personer som illustration för vad jag tycker och tänker. Men jag tror det allra bästa för att lära sig är att försöka se mycket ridning, gärna träningar med bra tränare, och försöka förstå vad du ser och vad som händer i hästens kropp. Jag har inte varit på Gillian Higgins clinics men tänker att de kanske också kan vara ett sätt att förstå. Hon målar ut skelett och muskler på hästarna för att visa vad som händer. Det kanske finns att hitta på Youtube?
Jag håller helt med om att nosen är ett kvitto, och det var det jag försökte förklara tidigare, men jag kanske inte lyckades formulera det så tydligt 😅.

Det du säger om att det ofta är ett argument mot att hästen ska gå i form är intressant, och jag kan absolut tänka mig att det varierar beroende på vilka man möter och pratar med. Kanske har jag stött på mer av det här "nosfixerade" tänket än du har, och det har säkert påverkat min upplevelse.

Tack för tipset om att se på träningar och om Gillian Higgins! Det låter som ett bra sätt att få en tydligare bild av hur hästens kropp arbetar. Jag ska absolut kolla upp det.

Jag håller helt med om att nosen är ett kvitto, och det var det jag försökte förklara tidigare, men jag kanske inte lyckades formulera det så tydligt 😅.

Det du säger om att det ofta är ett argument mot att hästen ska gå i form är intressant, och jag kan absolut tänka mig att det varierar beroende på vilka man möter och pratar med. Kanske har jag stött på mer av det här "nosfixerade" tänket än du har, och det har säkert påverkat min upplevelse.

Tack för tipset om att se på träningar och om Gillian Higgins! Det låter som ett bra sätt att få en tydligare bild av hur hästens kropp arbetar. Jag ska absolut kolla upp det.
Ja de jag normalt pratar med och hänger med är generellt ganska duktiga ryttare, och kunniga och intresserade av hur hästen arbetar. Det präglar säkert mitt synsätt.

Jag är verkligen mer av hobbyryttare än något annat, så du kanske inte bör ta mina tankar på allt för stort allvar.

Jag tänker i alla fall sällan direkt på att hästen ska "gå i form" - om man med det menar att huvudet ska vara i en viss position, halsen formad på ett visst sätt etc. Jag tycker helt enkelt inte att det känns särskilt meningsfullt.

Vad jag däremot gör, är att se till att hästen arbetar på ett sätt som är gynnsamt. Jag vill att hästen ska arbeta bra med hela kroppen, bära vikten främst på bakdelen, och i balans. Vi rider mestadels ut med våra hästar, så det mesta arbetet sker ute i skogen och längs grusvägar. Mitt fokus är på att hästen ska kännas liksidig, mjuk och lyhörd. Jag rider gärna en hel del skolor, övergångar o. s. v. och jag tycker att hästarna då i regel brukar hitta en bra och funktionell form mer eller mindre av sig själva.

Jag föredrar att fokusera på att hästen känns mentalt och fysiskt avspänd och balanserad så att den har en chans att bära sig själv och vara fri i sina rörelser. Först då tror jag att den faktiskt kan aktivera gynnsamma kedjor i sin kropp och när den är stark nog kommer vi att kunna följa med på hästens rygg. Det krävs för mig jättestort arbete med att själv kunna vara följsam och koordinerad från marken och sedan från ryggen för att inte störa hästen i det arbetet. Självklart ska hästen vara helt fri från annat än möjligtvis lätt kontakt från våra hjälper, där det ens är gynnsamt.

Bara sådana basic saker som att många hästar inte ens står eller ställer upp sig balanserat när vi ber dem stanna eller skrittar fritt genom hela kroppen på lång tygel tycker jag är stora varningsklockor tex.

Det där tycker jag är så intressant! Jämför jag Ariel och Storm är det tydlig skillnad. Ariel ställer alltid upp sig jämnt med alla fyra benen (fick jobba en del när hon skulle visas på premiering, inte naturligt för henne att stå olika långt emellan benparen) och får av diverse equiterapeurer, fysioterapeuter, veterinärer och massörer alltid beröm för sin jämnhet i kroppen.

Storm står gärna med bakbenen långt bakom sig (förvisso ihop) och om det inte går, så sticker iaf ett bakben ut. Hon tyckte det var oerhört jobbigt när jag från marken bad henne sätta bakbenen mer under sig i halt och har fått jobba massor med att ”få plats” när vi jobbat med alla fyra hovarna på lastpallen. Hon har dessutom ofta problem med spänningar i överlinjen.

Ruskigt dåliga bilder, men här är Ariel.

IMG_6317.webp

Det där med att fokusera på hur hästen har huvudet är ett otyg. Korrekt form börjar bakifrån och huvudets position kommer som ett resultat av det. Däremot är det svårt att rida och det finns många fuskmetoder där man ska ”hjälpa” hästen genom att dra ner huvudet.

Sedan är den ändamålsenliga formens samlings grad varierande beroende på om man lösgör en unghäst, rider en terrängbana eller utför en korrekt piaff.

Jag upplever också att många fokuserar på var huvudet är, jag kan också hamna i den fällan själv. Det känns som att det kommer från ridskoletiden, tonåringar som inte vet/kan se vad som egentligen händer med bakdel och magmuskler.

Jag ogillar också uttrycket "i form", för det finns inte 1 exakt form som är ultimat för allt. Och olika grenar kan verkligen ha olika "ultimat form", jämför tävlingsdressyr med tävlingsreining tillexempel. Och olika raser och individer kan bära sig på olika sätt, beroende på hur dom är byggda.

Jag pratar hellre om samling. Jag ber inte min häst om konstant samling när vi skrittar runt byn, men jag kanske ber om några meter av det då och då, så mycket som han (och jag!) klarar av att bära oss med aktiverade coremuskler, medveten hållning i bäckenet, med mera. Jag tycker inte det är varken jämnställt eller logiskt att be hästen att bära sig i "superform" längre än vad jag själv kan, varför ska han kompensera för mina egna svagheter liksom. Vi gör det tillsammans.

Science of Motion har ett bra uttryck också, "tensegrity". Eller "avslappnad anspänning". Där musklerna är aktiverade och BÄR, men utan att man spänner sig. Gäller både människa och häst...

Jag tycker det var längesen jag hörde någon som fokuserade på näsan och tyckte det var huvudsaken (ursäkta ordvitsen) men det kanske beror på att jag inte befinner mig i såna sammanhang helt enkelt.

Även för mig handlar formen mer om en helhet beroende på vad det är man ska göra. Sen brukar liksom näsan hamna rätt av sig själv då.

Jag vill känna att hästen kommer upp med ryggen och får in bakbenen under kroppen. Hela ridupplevelsen blir bättre för både mig o hästen. Sen kanske inte hästen är där i början av passet utan kan behöva mjukas upp lite först.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 501
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 905
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka