Ja, den befintliga maskinhallen ligger ju där den ligger, så att säga. Det är dock en lätt sluttning neråt i hela hagen, där den blivande ligghallen ligger på den högsta punkten.
Rakt utanför maskinhallen, och några meter "nedåt" hagen till (innan själva sluttningen kommer) är det en hårdgjort yta, tänk "vanlig gårdsplan". Där bör vi inte behöva grusa upp, tänker jag, men det lär vi väl bli varse ganska omgående om vi behöver. Där kommer hästarna att ha en mindre del "rasthage", om man så vill, där vi förmodligen också kommer att ha foderstation/foderstationer.
Bakom maskinhallen är det någon meter "rassel" (fyllnadsmassa, uppgrävda stenblock o. s. v.) och sedan ett dike som går i bakkant på hela gårdsplanen. Där kommer hästarna (tyvärr) inte att kunna vara, men hela den hårda gårdsplanen är relativt skyddad från vind från alla håll.
"Nedåt" den blivande hagen, när den hårda gårdsplanen tar slut, är en gräsbeväxt sluttning på kanske ca 10 meter. Sedan ett dike (med i alla fall två passager - en nära ligghallen och en som vi tänkt stängsla in "längst bort" i den så kallade "rasthagen" och därefter kommer själva hagmarken - gammal åker, liten skogsdunge o. s. v.
Jag vet inte alls om det här går att förstå
Men det jag i nuläget funderar mest på, och är mest orolig för, är hur tålig den gamla åkermarken är. Om det kommer att bli totalt söndertrampat direkt, eller om det kan hålla okej för två ponnyer även höst och vår, utan att behöva "skala av" övre lagret och grusa upp.