Ja, ska mina springa i flera minuter får de springa runt längs kanterna i hagen. Men teoretiskt sett går det väl.Det där med mindre hage fast grus är intressant. Jag hade mina flera år på ett ställe med vansinnigt leriga hagar, inte bara vid grindar och foderplatser, utan verkligen hela hagen. Där konstaterade vi att pga underlaget ville hästarna inte röra på sig. Spelade ingen roll att de hade stor hage, de stod bara och kurade dagarna i ända ändå.
I såna situationer skulle jag hellre ha en liten grusad hage där hästarna kan röra sig, även om den blir så liten att de inte kan sträcka ut i full galopp flera minuter.
Men mina galopperar aldrig i flera minuter i hagen faktiskt.
Men visst, jag har ju inte 5ha hage sommartid heller, av viktskäl.
Snarare att ingem är över 1 ha om jag ska gissa. De kan kopplas ihop om det är avbetat och inte så mycket återväxt, men det händer nästan aldrig. Jag stripbetar också.
Så länge de kan röra sig i alla gångarter och bocka runt lite "oroar" jag mig mer för övervikt än om de kan sträcka ut i flera minuter. De gar en vånda ibland. Men flera minuter har jag nog aldrig sett?
Har du sett många hästar som galopperar i hagen i flera minuter i sträck?
Hade samma upplevelse som du med lera förut Isisen jag hade ville inte röra sig en dag. Var då kag insåg hur oerhört lerigtdtrt blir här vissa s.k. vintrar fast de bara var två då.
Visade sig att han hade nån mugg/raspvariant som var väldigt lik regnskållor men på framsidan mellan kronrand och kota som inte var så lätt att se först.
Sommaren efter gjorde vi grushage. Och får något år sedan utökade vi den ett några meter till.
Hade inte velat stå installad där hela hagen är bara lera utan velat ha en lutande hage eller så så att det fanns några bra ytor. Eller allra helst hade jag inte velat arå utan grushage eller väldigt bra mark alls nu när jag vant mig vid grushage .
Men jag gar också stått med mycket lera som inackorderad, men där jag stod längst (9 år tror jag?) gick han oftast i en skogshage som lutade så det fanns torrare delar.
Kan fota min grushage sen om det är intressant.