Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja! Såklart har jag gränser.Så du kan tänka dig att kompromissa med tex hagtider, sällskap eller fodermängd? Frågar av nyfikenhet då jag själv har stora problem med att motivera att jag gör saker för min skull och inte för hästens.
Jag önskar också större och kuperade hagar med naturligt vindskydd/skogÄven för mig är det skillnad på vad jag anser vara optimal hästhållning och hur jag håller mina idag.
Önskar storA härliga vinterhagar på flera hektar. Nöjer mig med att ha några olika mindre hagar att variera mellan, samt ridbana ifall hösten visar sig från sin lerigaste sida.
Önskar ge hästarna långt sommarbete, men pga extremt knottkänslig nöjer mig med att de får beta gräsmatta så de kan gå in i ligghallen vid behov.
Önskar fri tillgång, fungerar inte på ponnyn som blir tjock. Så de får höslage 4 ggr per dag samt tillgång till halm.
Kompis i hagen, kompromissar jag inte med.
Bra foder, kompromissar jag inte med.
Jag resonerar mycket som dig jag har en väldigt bra stallägare och det gör mycket! Sen skulle hästarna absolut kunna vara ute någon timme mer på vintern, men samtidigt så är det vid insläpp som jag kommer och grejar med hästen. Så även om insläpp skulle vara två timmar senare skulle hästen inte få mycket mer tid i hagen.Jag kompromissar med ganska många saker, men inte så mycket med varje sak.
Ffa vinterhagar - jag hade helst sett lång utevistelse i stora, fina, varierade hagar med skydd året runt. Häromkring är detta ganska ovanligt, den hagmark som finns sparas till sommarbete. Följaktligen har många stall små, tråkiga vinterhagar, och det får vara good enough med 8-10 h med kompis i platt fyrkant under vinterhalvåret. Däremot skulle jag inte acceptera ensam i minihage som permanent lösning. Har man bara en häst är man ju dock också beroende av att någon annan tillhandahåller det där sällskapet.
Skulle gärna haft ridhus, spolspilta, fikarum och fler faciliteter, men nöjer mig med att det finns varmvatten, uppvärmd sadelkammare, ridbana och möjlighet att torka täcken.
Fodringsrutiner behöver vara tillräckligt väl anpassade för att hästen ska hålla normalhull och få vettiga ättider (här är det mycket praktiskt med hästar som klarar mer eller mindre fri tillgång).
Jag hade helst haft fantastiska ridvägar, men nöjer mig med att det finns okej ridvägar. Skulle inte vilja stå i ett stall där det inte går att rida ut.
Människorna i stallet behöver vara tillräckligt trevliga för att det ska vara roligt att åka dit. Mina nuvarande är fantastiska
Jag har haft mycket funderingar kring det här och har för mig att vi bor i samma område. Jag har också min häst på en bra lösdrift som uppfyller hennes behov. Samtidigt har jag allt som jag önskar mig, till och med ett ridhus Vi älskar stallet båda två. Men det är också långt ifrån där jag bor. Jag kommer hem sent och har svårt att få ihop mitt liv.Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.
Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/
Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.
Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?
Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.
Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).
När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.
Tankar kring detta?
För min del skulle jag aldrig kunna kompromissa på bra hagar, bra grovfoder och mycket utevistelse. Mina bekvämligheter är jag inte så sjåpig med dock.Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.
Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/
Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?
Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.
Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).
När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.
Tankar kring detta?
Jag har ju eget nu med lösdrift.Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.
Tankar kring detta?
Jag har ju eget nu med lösdrift.
Men om jag skulle leta stall idag skulle jag inte vilja kompromissa med:
Foderkvalitet, sällskap, och inte fri tillgång. Däremot måste det finnas vatten ivhagen på vintern... Finns väl stall som inte ger det fortfarande.
Fodringarna ska vara hyggligt fördelade över dygnet. Helt okej med lite längre emellan dem på natten (tänk stall med 4 fodringar) men inte 12h.
Idagsläget kompromissar jag egentligen med tuggtid. Jag kan inte ge mer hösilage för att då blir de feta.
Hade velat ge något kilo halm per dag att pyssla med mellan målen men med en som har dammkvalsterallergi (immunisering pågår) och att jag haft problem med den hygieniska kvaliteten har jag fått kompromissa bort det.
Försöker slänga in sly att gnaga på under perioderna de enbart har grushagen för att slippa leran.
Skulle gärna ha större vinterhage (de kan springa i alla gångarter i nuvarande) egentligen men där har jag valt grusad hage framför större med lera.
Jag hade däremot lätt kunnat ställa hästarna på box. Med fodring kl 21 och 06 tex. Hade försökt hitta halm, och försökt ge så mkt grovfoder som var rimligt på natten.
Jag vill gärna ha någon slags kupering och åtminstone träd som skydd även i sommarhagar.
Men det kompromissar jag med i min ena hage de har bara en byggnad intill hagen de kan ställa sig med svansen emot som ger lä och skugga. Därför går de enbart där under sommarhalvåret och rimligt väder. Jag har ju tre andra sommarhagar att välja på (eller egentligen fyra men den ena behöver rensas på en del skaderisker).
För min egen skull kompromissar jag med att ha täcke på ena hösten fast han skulle klara sig utan för att jag inte orkar få ren skitgrisen varje dag.
Ska man vara krass så kompromissar vi väl med hästars behov på alla möjliga sätt hela tiden för vår egen skull?
Därför kan man för kortare perioder, precis som @Dorinda skriver kanske kompromissa med saker som långsiktigt inte skulle vara okej tycker jag.
Jag vet inte om jag stått ut med att ha mina så långt bort, hade mest troligt försökt hitta en rimlig kompromiss.
Jag motionerar oftast inte mina mer än 4 dagar i veckan pga ork och jobb. Så det är väl ingen jättestor grej att inte vara ute oftare om de har tillsyn.
Jag träffar ju mina betydligt mer än du däremot.
De kommer och hälsar när jag mockar. Jag fodrar osv.