Åh känner mig så velig
. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för uteridning men också lite träning för tränare men ej tävling. Största problemet som gör mig extra velig är att jag är en mindre ryttare (159 cm) som trivs på mindre hästar/ponnyer men den nya hästen ska också fungera till min sambo som är lång men smal (185cm/ ca 80kg), dock kommer det mest vara jag som rider/tränar. Mitt stall har ganska låg takhöjd så ca 150-155 är egentligen max mankhöjd, även om hästarna mest ska gå på lösdrift.
Hade i princip helt bestämt mig för en islandshäst och men nu efter att ha kikat på några så blir jag ändå osäker. Gillar islänningar då de ofta är trevliga och enkla, robusta. Har ridit på otaliga turridningar och på island men behöver ta lektioner i gångartsridning. Dock är ju islänningar små och hitta de lite större till rätt pris är inte så lätt (har inte så jättestor budget). Och vill verkligen ha en snäll, hyfsat enkel, orädd robust häst som funkar till lite allt möjligt. Och det är ju inte bara jag som vill ha en sån häst direkt
Jag är westernryttare i grunden men skolat om mig till typ akademisk ridkonst. Tränar också WE. Älskar verkligen westernraserna (har förutom appisen haft en quarter och en paint tidigare) men rider inte direkt western längre och sen säljs det så få av dessa raser och de flesta är unga. Många har också enligt mig tränats hårt tidigt och jag oroar mig för skador eller förslitningar.
Inom min gren har många kallblodstravare eller PRE/lusitano. Kallblod är ju så fina, maffiga och ofta hyfsat viktbärande utan att vara för stora. Samt ligger bra i pris. Men jag har nästan aldrig ridit ett kallblod och känner mig helt främmande med den typen/rörelsemönstret. Och känns som de flesta kallblod finns i norr, och där finns inte jag.
För mig är individen det viktigaste men nu blir sökkriterierna så spretiga att jag inte vet vart jag ska fokusera letandet på.
Har nån något råd? Någon ras/typ som jag inte tänkt på?