Mannen, min syster, systerns dotter och hennes pojkvän, har med gemensamma krafter slagit ner en himla massa stolpar i helgen. Jag tror inte att de sitter på exakta avstånd, så den lösningen fungerar inte med grindarna, men det gör mig ingenting. Jag är bara glad och imponerad över det jättearbete de gjort!
Sätta isolatorer är nästa steg, och då kommer jag absolut att ha en "mätpinne" för att få samma höjd överallt. Jag är inte så värst förtjust i hur det ser ut när staket svänger upp och ner lite från stolpe till stolpe
Vi har inte bestämt vad det blir för band ännu, men det lutar åt brunt band. Men nu har mannen sett om något som heter "Polarband", som ska vara tänkt speciellt för att fungera vintertid med mycket snö. Vi vill ju ha något som håller hästarna inne, och vilda djur ute, även när det är kallt och mycket snö. Jag vet inte om Polarband är något att ha, eller om "vanliga" elband (med bra aggregat och bra jordning) fungerar lika bra. Måste fundera vidare på det, helst ganska snabbt så att vi kan börja sätta isolatorer.
Elband leder generellt ström katastrofalt uruselt.
Detsamma gäller för elrep.
De har alla högt motstånd (ohm-tal).
De billigare kvaliteterna har löjligt höga ohm-tal, de bästa, med lägsta ohm-talen, kan vara godtagbara för användning i tillfälliga lösningar för korta stängsel, där man har bra jordning och riktigt kraftfulla aggregat på minst 5-10 joule.
Men det allra sämsta är att hur UV-skyddade de än påstås vara, så håller plasten i elband och elrep endast ett fåtal år, sedan så börjar nedbrytningen av plastmaterialet, och när plasten börjar bli spröd, så går ledarna också av, så enklare elband och elrep, håller kanske uppgivna värden i tre år, och de bästa kvalitéerna kanske max fem år. Så småningom så blir plastmaterialet så sprött så att det enda som så att säga håller ihop Bandet/repet är de av ledarna som ännu inte gått av. Plasten är så spröd så att tar man i tråden, så får man händerna fulla med vass mikroplast, som också sprids i naturen.
Polarband, liksom Gallaghers bästa (premium) band tillhör de bättre på marknaden i sin art, men egentligen är dåliga produkter i grunden.
Det enda som leder elen ordentligt långsiktigt är metalltråd av "High Tensile" typ. Den är lite svårare att sätta upp, och kräver en mer genomtänkt konstruktion av grundstommen med trästolpar och stabila hörn, men man får ett mer underhållsfritt stängsel.
Dessutom så är skaderisken för hästarna större med elrep och elband än med stängsel med metalltråd av HT-typ.
Den enda anledningen till att hästägare tycks envisas med att använda elband och elrep, är att hästägarna har svårt att se metalltråden på avstånd, och påstår därför att hästarna inte ser metalltråden. Det är på ren svenska bullshit.
Hästarna ser metalltråden alldeles utmärkt, och finns det bra med kräm i stängslet känner dom också av elen "på avstånd".
Jag förstår inte varför stängselstolpar skulle sitta på lika avstånd från varandra?
Stängselstolpar ska sitta i raka linjer, för att inte börja "luta inåt eller utåt", men ska förövrigt sitta så att de sitter bra fast.
De blir i alla fall något sneda efter någon säsong, när väderväxlingarna och blöta, torka och eventuell tjäle har fått påverka marken.
Men vad vet jag, jag bygger ju bara rovdjursavvisande stängsel åt andra och får betalt för det, håller kurser i stängselbygge, förutom att jag själv efter årets tillskott har åtta kilometer stängsel på den egna gården som är byggda enligt principen att de ska hålla i minst 20 år med ett minimum av underhåll, och naturligtvis hålla hästar och får innanför stängslen, och vargar, vildsvin och hjortar utanför stängslen.